Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevaak trainen jullie?

Ik rijd iedere dag mijn paard intensief
11 (3%)
Ik rijd mijn paard iedere dag, maar de ene dag rustiger dan de andere dag.
86 (25%)
Ik rijd om de dag mijn paard intensief, de dag dat ik niet rijd doe ik ook niets met hem qua beweging
33 (9%)
Ik rijd mijn paard om de dag, de dag dat ik niet rijd longeer ik of jaag ik mijn paard op.
18 (5%)
Ik train mijn paard hooguit 2 a 3 keer per week.
33 (9%)
Soms rijd ik bijv. 3 dagen achter mekaar aan intensief of juist rustig, en zo nu en dan met een dag rust, het is heel verschillend.
101 (29%)
Anders...
62 (18%)

Totaal aantal stemmen: 344

_Bitje_

Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 14:11

Hallo,

Ik vroeg me af hoevaak en hoeveel andere wedstrijdruiters per week trainen. en als jullie
niet trainen, wat doen jullie dan? Laten jullie jullie paard/pony wel eens een dag gewoon
stilstaan of een hele dag alleen in het land staan?

Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig! :+

just_kiki

Re: Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:14

heb maar voor de 3e gekozen.
Maar rijd 4/5 x per week serieus, (dan wedstrijd) en minimaal 1x per week vrij.
Maar vaak heeft ze ook 2x vrij in de week ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:14

-> WD-V

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:17

ik heb voor anders gekozen, ik rij 3/4 dagen per week,
Heb om de week priveles,
De week dat ik les heb: Dan heeft hij op maandag vrij, dan rij ik op dinsdag wat licht werk, woensdag de les, donderdag herhalen, vrijdag vrij en zaterdag longeren zondag wedstrijd/werken
Als ik geen les heb: Maandag vrij, dinsdag en woensdag intensief, donderdag vrij, vrijdag longeren en zaterdag rijden en zondag wedstrijd
Moet ik wel zeggen dat mijn paardje volgende week pas 4 jaar oud word, dus nog alles rustig aan!
maar ik vind het wel prettig zo, dus denk dat ik dit schema aan houd. Misschien een extra dag rijden.
Maar ik wil 1 dag i/d week vrij en 1 dag longeren er wel inhouden.
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 10-05-11 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:18

Anders

Als ik wedstrijd heb train ik 5 dagen intensief, eerst basis/loswerken en scherp maken aan mijn hulpen en daarna proefgericht trainen.
De 6e dag wedstrijd en de volgende dag heeft hij vrij en hoeft dan helemaal niets te doen.

Heb ik geen wedstrijd dan rijd ik hem 5 x per week, meestal basis en op het einde van de training wat oefeningen.
De overige 2 dagen hoeft hij helemaal niets te doen, meestal is dat maandag en vrijdag.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:19

Ik kies voor anders want het is bij mij elke week anders :D

Ik ga uit van 5 dagen in de week rijden, welke dagen dit zijn maakt me niet zo veel uit. De ene week lukt het wel, de andere week niet.
Meestal train ik van deze 5 dagen 3 dagen écht intensief dressuur (maar rij zelf nooit langer dan 45 min, tenzij ik les heb), 1 dag rij ik wat rond of spring ik wat :+ en 1 dag ga ik op buitenrit.
Soms komt het niet zo uit en rij ik 4 dagen, dan sla ik het dagje 'hobbelen' over :P Dan probeer ik meestal om de dag te rijden (hangt af van bijvoorbeeld werk en afspraken, vaak komt om de dag precies uit :D).
Ik heb 1x in de 2 weken een uur privéles en daar hou ik ook rekening mee, ik ga niet de dag voor mijn les heel zwaar trainen en ik plan mijn les ook niet de dag voor de wedstrijd.
De andere dagen dat ik niet rij staat 't peerd lekker de hele dag te niksen op de wei en de dag voor mijn wedstrijd rij ik eigenlijk nooit. Lekker consequent trainingsschema dus :') Ik ga gewoon uit van waar paard en ik zin in hebben :=

Ohja en ik rij 1x in de maand wedstrijd, niet heel intensief maar precies genoeg voor ons beide :D
Laatst bijgewerkt door Sabine op 10-05-11 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:21

Ik rijd meestal 3 dagen en dan 1 dag niet. Het verschilt heel erg wat ik doe en hoe intensief, maar nooit langer dan 30 minuten, want mijn paard is, vind ik, nog te jong om langer te rijden.
Als ik naar het bos ga, dan rijd ik langer, want dan stap ik ook veel meer.
Meestal spring ik 1 keer in de week (dressuurpaard), heb ik 1 keer in de week les, en wissel ik intensief met minder intensief af.
Meestal rijd ik 1 keer in de 2 weken een wedstrijd.
Mijn paard is 4 jaar.
Mijn andere paard, merrie van 11 jaar, reed ik voorheen intensiever, dan mijn 4 jarige, maar ook vaak 2 dagen in de week een rustdag. Haar trainde ik wel langer per keer. Meestal 45 tot 60 minuten.
Het zijn half-Gelderse paarden en door de instelling, die deze paarden hebben hoef ik er over het algemeen geen half uur frissigheid af te rijden, maar kan ik direct met ze aan het werk. KOEL IN DE KOP!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:24

Heel verschillend, ligt eraan hoe het paard voelt en hoe hij de dag ervoor voelde. Dus soms is het zo dat k 3 dagen intensief train, maar ook zomaar dat ie 2 dagen niets doet (dan loopt ie de hele dag in de wei) Probeer wel (4-5 keer incl wedstrijd) per week aan te houden. Maar is soms ook 2 of drie keer. Voor mijn jonge paard vind k 3-4 keer in de week genoeg. Ene keer wat pittiger, andere keer rustig aan, of alleen een buitenritje. Vaak na een intensieve training doe k een dagje rustig aan, alleen wat basis losrijden, tenzij het de dag ervoor wat meer moeite kostte, dan wil k ze ook nog wel een keer extra oppakken.
Kortom: geen peil op te trekken :)
Oja, mijn wedstrijdpaarden zijn 8 (M1), 7(L2) en 6(B)
de 8 jarige doe k meestal 2 keer fanatiek, 2x rustig en 1 keer wedstrijd
de 7 jarige moet elke keer fanatiek, anders kan k m net zo goed laten staan. Dus die rij k 3-4 keer, of 1 keer longeren.
de 6 jarige hoeft nog niet zoveel, voor hem is een half uurtje basis al heftig zat, die is zo'n 3 max 4 x per week aan de beurt.

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:25

Ik trainde mijn paarden 2 dagen wel en dan weer een dag niet.
Na wedstrijd hebben ze altijd een dag vrij.
Ze staan sowieso elke dag 4 uur of meer in de wei.
Ik heb sowieso 1 keer in de week clubles (om de week springen & dressuur) en meestal ook een half uur/uur dressuurles.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:29

Ik doe het heel verschillind. Meestal train ik zo'n 3/4 keer per week. De rest van de week spring ik of rij ik buiten. Ik probeer haar 1 keer per week vrij te geven. Maar er zijn ook weken dat ik helemaal niet train en alleen maar leuke dingen doe, of juist weken dat ik alleen maar train.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:32

Heb keuze nr. 2 aangeklikt.
Ik probeer 6 dagen in de week te rijden. Maandag is de vrije dag.
Lukt het door het weer of andere zaken niet, dan heeft ze ook gewoon een vrije dag.

Mijn schema van de afgelopen maanden:
Maandag: vrij
Dinsdag: 's avonds 20 min. tot een uur basis
Woensdag: 's middags een uur basis en wat oppakken
Donderdag: 's avonds 20 min. tot een uur basis en wat meer oppakken
Vrijdag: 's Middags een uur rijden, ik kan dan vaak wat meer vragen of maak een sprongetje ofzo
Zaterdag: wedstrijd, een uur trainen of een buitenritje
Zondag: wedstrijd of een buitenritje

Ik heb om de week (op wisselende dagen) een uur dressuur en deze les is wel heel pittig, de dag erna rijd ik vaak maar 20 minuten, puur basis.
Ben pas begonnen met springen en wil 1x per maand een springlesje doen, de dag erna wederom licht werk of lekker de wei op.
Het is nog een jonge pony waar alles nog bevestigd moet worden, vandaar veel nadruk op de basis.
In de avonden dat ik wil trainen gebeurt het ook vaak dat we een half uurtje longeren, vaak omdat ik dan wat minder tijd heb.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:04

Dat verschil van week tot week, maar ik houd meestal het volgende schema aan: maandag vrij, dinsdag lichte training, woensdag intensieve training, donderdag longeren, vrijdag vrij, zaterdag licht intensieve training en zondag buitenritje (tenzij ik dat weekend wedstrijd heb).
Het andere paard dat ik rijd heeft ongeveer hetzelfde schema, alleen komt daar op donderdag springen bij.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:39

2/3 X per week trainen voor de wedstrijdruiter? Hoe doen jullie dat!?
Ik train bijna dagelijks, en noem mijn wedstrijddag dus ook training, alles eromheen + de proef kost meer energie en spanning dan een half uur in de bak rijden bij ons.
Losgooien of opjagen zoals jij het noemde doe ik nooit, omdat mijn paard zijn beweging naast de training dagelijks in de wei en paddock krijgt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:47

Heel verschillend.
Intensief, 'relaxt', even afwisselen (springen of buitenritje), dagje rust (lekker in de paddock/op het land).
Het ligt er aan wanneer ik wedstrijd heb. Ik bouw er een beetje omheen.
Je moet uiteraard wel trainen, maar het is niet de bedoeling dat je paard tijdens de wedstrijd al afgemat is door de training van de dagen ervoor.
Ik probeer zo te trainen dat mijn paard met de juiste voorbereiden maar fris in de kop op de wedstrijddag verschijnt. :P

Althans; zo deed ik het met mijn pony altijd en ik ben van plan het met mijn paard ook zo te doen.
Ik probeer wel 5/6x per week te 'trainen', alleen de intensiteit en wát we doen verschilt.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 10-05-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:50

Ik train 5 keer in de week, paard is 6 jaar en loopt op L2 niveau.
Zondag is een vaste rustdag, en vaak heeft hij woensdag ook vrij of we maken een korte buitenrit :)
Voor de rest trainen we dressuurmatig in de bak of op het weiland.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:50

Ik rijd mijn paard om de dag, de dag dat ik niet rijd longeer ik of jaag ik mijn paard op.

vind deze optie nogal vaag, je paard opjagen? lijkt meer zeer onlogisch?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:58

Mijn paard doet dagelijks wat, maar niet altijd een intensieve training. Op zaterdag heb ik privéles, dat is altijd best zwaar. Daarnaast probeer ik één keer per week te longeren en één keer een buitenrit te maken. Op woensdag en vrijdag hebben wij clubles. De andere dagen train ik "op mijn uppie".

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:01

Ik heb voor het laatste gekozen.
Ik reed haar 3 dagen dressuur(waarvan 1 x privéles), 1 dag vrij (dan ging ze los+molen+weiland) 1 of 2 dagen het bos in en 1 dag longe(+bijzet). Voor haar was afwisseling erg belangrijk, en zij was al iets op leeftijd (18).
Dit had overigens geen vaste volgorde!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:02

Mijn paard loopt zo goed als elke dag, ene keer intensiever dan de andere keer. Is ook afhankelijk van de omstandigheden en haar humeur. Heb dus geen strak schema waar ik me aan hou!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:03

Ik train meestal 3x per week, waarvan 1x priveles en 2x zelf trainen.
Ben sinds kort begonnen met wedstrijden rijden, dus rijd in de B.
Heb nu om het weekend een wedstrijd gepland, soms is dat op mijn priveles-dag en dan vervalt die dus, anders wordt het dus 4x per week trainen. Een enkele keer gooi ik hem aan de longe.
Verder loopt hij 24/7 met vriendjes in de paddock, dus extra beweging heeft hij niet nodig.
ipv trainen ga ik ook wel eens op buitenrit.
We doen nog rustig aan, mijn paard is gisteren 5 jaar geworden en ik vind dat nog jong zat dus doe lekker relaxed.

Trainen ligt natuurlijk ook aan je wedstrijdniveau, hoe hoger je komt hoe meer/vaker/intensiever je moet trainen lijkt me?

Maar sowieso wil ik dat mijn paard 2x per week vrij heeft.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:05

Allereerst heb ik om de week een half uur privé les, de rest staat nooit vast :)

Deze week is het zo:
Maandag: vrij, hij staat heel de dag op de wei dus krijgt sowieso wat beweging
Dinsdag: loswerken en wat oppakken
Woensdag: mennen of vrij
Donderdag: longeren (als hij niet hoefde te mennen op woensdag) of vrij
Vrijdag: loswerken en een half uur intensief les
Zaterdag: alleen laag en rond over de rug wat loswerken
Zondag: wedstrijd

Soms doen we nog een buitenritje tussendoor maar echt vaak rijden doen we niet. Dat is niks voor hem en loopt dan ook niet meer op een gegeven moment. Hij heeft echt even de tijd nodig om op te laden.
Ik rijd L2.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:06

4x per week trainen,1x longeren of bosritje.
Z1 niveau met trainingen naar Z2 toewerken.
Dat je op hoger niveau vaker of langer moet trainen is BULL,je kunt je paard daarbij overbelasten of in de staak rijden.
Het is vaak de ruiter die meer training nodig heeft dan het paard.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:10

Meestal train ik 3 keer in de week echt serieus, en 1 dag in de week beetje loswerken of een buitenritje. Paard loopt ZZ-licht. Vroeger reed ik wel meer, maar hij wordt al wat ouder dus dan moet je je trainingen wat anders gaan indelen. Meer variatie, en liever kort en intensief dan een uur rondjes sturen. Ik bouw wel altijd een beetje om de wedstrijden heen, meestal rij ik de dag van tevoren, maar die dag daarvoor niet. Wisselen van trens/stang en trens gaat volgens hetzelfde idee eigenlijk, beetje afwisselen en naar de wedstrijd toe met stang en trens.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:15

5x per week rijden, waarvan 1 lichte training en 1 buitenrit .
1x longeren en 1 dag vrij .( tenzij hij hyper is, dan wordt het nogmaals longeren :D )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:16

ik vraag me uberhaubt af of het wel goed is om 6x per week flink te trainen?