-2 voor te lang wachten met starten van de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amazing_lady

-2 voor te lang wachten met starten van de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:15

Gister heb ik in Loenen gestart. Mij proeven gingen niet helmaal lekker, mede doordat het losrij terrein meer op een wasbord leek dan een mooi glad terrein, maar goed, dat was jammer en daar gaat het mij ook niet om. Mijn punten waren dus ook niet al te hoog. Dat had ik ook niet verwacht, want het commentaar van de jury was dat mijn paard niet goed nageeflijk liep en daardoor zijn hoofd kantelde. Hierbij kreeg ik ook nog te horen dat hij me daar niet te zwaar op afgestraft had omdat ik toch al niet op een winstpunt uit kwam. Uiteindelijk schrok ik dus ook niet zo van mijn 163 punten. Wel heb ik vol verbazing staan kijken naar de 2 punten aftrek die ik kreeg op het eerste onderdeel. Volgens de jury had ik te lang gewacht met het starten van mijn proef. ???? :? ???? Ik snap het nu niet meer. Hij gaf een seintje dat ik mocht beginnen, mijn voorlezer zegt: we mogen beginnen en begint te lezen. Ik verander van hand om op de goede hand te komen en begin mijn proef. Naar mijn idee toch snel genoeg. Veel sneller kan ik de proef toch niet beginnen?? Heb het zeklfs nog nagevraagd aan een paar mensen die gekeken hebben.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt??
Mag dit eigenlijk wel???
Hoeveel tijd heb je om je proef te beginnen nadat de jury een sein geeft??
Heeft het zin om hiervoor protest an te tekenen??

Mijn punten worden er niet anders van en het zal ook zeker geen winstpunt meer worden, maar voor mijn gevoel ben ik toch benaadeeld.

EngeltjeS

Re: -2 voor te lang wachten met starten van de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:19

Binnen een minuut moet je dan je proef starten meende ik.

Wel balen dat het terrein niet in orde was.
Goede les voor de volgende keer :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:20

Volgens mij had je wel bezwaar kunnen maken, maar dan op de wedstrijddag zelf, bij de federatievertegenwoordiger.
Achteraf kun je er niks meer aan doen

lydiawess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:22

ik had gehoord dat je binnen 45 seconden moest beginnen!
net zoal bij springen.
Laatst bijgewerkt door lydiawess op 01-05-11 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:22

In het reglement staat

Citaat:
Beginsignaal:
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.

Het niet binnen 45 seconden beginnen telt als een fout in het programma, en daar mag -2 voor worden gegeven, staat ook in de reglementen

Citaat:
Iedere vergissing in het programma, iedere weglating, iedere inbreuk op de volgorde van hetgeen moet worden getoond, het niet beginnen van de proef binnen 45 seconden nadat het startsein is gegeven of het beginnen van de proef zonder dat er een startsein is gegeven wordt ongeacht of dit al dan niet door een (bel)signaal van de (voorzitter van de) jury is aangegeven als volgt bestraft:
– eerste keer : 2 strafpunten
– tweede keer : 4 strafpunten
– derde keer : uitsluiting

Misschien heeft deze jury zitten timen en was je over de 45 seconden? Of misschien heeft je voorlezer een eerder signaal van de jury gemist? In dat geval is er (streng) volgens de regels gejureerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-11 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:29

Volgens mij moet je binnen 45 seconden je proef starten na het signaal van de jury. Als jij dus inderdaad hebt gedaan wat je zegt moet je dat wel in een vertraagde stap hebben gedaan wil je niet binnen die 45 sec zijn gestart.
Helaas kan je daar allen wat tegen doen op de wedstrijddag zelf!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:46

Wel heel erg streng. naar mijn idee kon ik niet sneller starten. heb dit ook nog nooit meegemaakt of gehoord. Jammer, want door zijn commentaar ben ik toch aardig gedemotiveerd. En dat is niet de eerste keer. Vorig jaar heb ik bij hem ook al een paar keer commentaar gehad waarvan ik dacht: Krijg het gevoel dat hij vindt dat ik mijn paard mishandel. 'Hij zit in het belang van de paarden en zag een paard die door zijn ruiter zeer gehinderd werd'. Wel raar dat de jury in de proef erna dan zegt; Netjes gereden, je bent op de goede weg, ga zo door.

lydiawess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:44

wat is de naam van de jury dan?

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:47

De naam ben ik dan ook wel benieuwd na dan :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:56

Wat maakt de naam uit dan?

Ik heb in dezelfde ring gereden en ik ben juist erg blij geweest met zijn commentaar. En dat was voor mijzelf lang niet positief, maar ik kon er wel wat mee en dat vind ik altijd fijn. Ik moet wel toegeven dat ik wel hoge punten had, maar hij had op mijn houding onder andere wat aan te merken en dat de fouten die gemaakt werden van mij uit kwamen, nouja dat vond ik niet zo raar.

Dit zeg ik dan weer niet om die jury te verdedigen of om TS dwars te zitten, want ik kan het me voorstellen dat TS het vervelend vond, maar ik vind het altijd zo banketstaaf als een jury een "slechte" naam krijgt door 1 verhaal..
Je kunt het ook niet altijd met iedereen eens zijn.

Trouwens dit is voor mij ook voor het eerst dat ik hoor over strafpunten voor te lang wachten met beginnen. Ik heb ook regelmatig nog een extra rondje gereden na het teken.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:25

Ik heb vernomen (weet niet 100% zeker) dat de TS nadat de voorlezer is begonnen nog van hand is veranderd en dat daar de -2 door komt. De jury heeft dit dan verkeerd benoemd, maar volgens mij is dan de -2 wel terecht, hoe klote dat dan ook is voor de TS.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:27

Hoffie777 schreef:
Ik heb vernomen (weet niet 100% zeker) dat de TS nadat de voorlezer is begonnen nog van hand is veranderd en dat daar de -2 door komt. De jury heeft dit dan verkeerd benoemd, maar volgens mij is dan de -2 wel terecht, hoe klote dat dan ook is voor de TS.

Waarom zou dat terecht zijn. Er staat nergens in de regelementen dat je na het teken niet meer van hand mag veranderen.
Sterker nog als je in de B start en je moet beginnen op de linker hand. terwijl je op de rechterhand rijdt op het moment dat het teken wordt gegeven MOET je wel van hand veranderen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:31

ponyparadijs schreef:
Hoffie777 schreef:

Waarom zou dat terecht zijn. Er staat nergens in de regelementen dat je na het teken niet meer van hand mag veranderen.
Sterker nog als je in de B start en je moet beginnen op de linker hand. terwijl je op de rechterhand rijdt op het moment dat het teken wordt gegeven MOET je wel van hand veranderen.

Maar heb je ook de hele ring gebruikt om van hand te veranderen? Dan kan het zijn dat je over je tijd heen bent... Van hand veranderen kan ook snel gaan nl :)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:49

Naam van de jury doet er niet toe. Schijnbaar voldoe ik niet aan zijn verwachtingen. (Misschien maar eens kijken of ik bij hem kan lessen := , wie weet komt het dan nog wel goed met mij. :)) )

@Hoffie777: Wel lastig als je rechtsom moet beginnen, op de linkerhand zit en niet meer van hand mag veranderen. Dus das commentaar daar kan ik niks mee.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:56

Hoffie777 schreef:

mits je de A niet kruist, ben je officieel je proef niet begonnen, en mag je zelf allerlei pirouettes maken als je wil :+
maar als TS bij het voorlezen bv de A passeert en DAN van hand veranderd.... dan heb je wel een -2 te pakken :j
maar zo te horen was dit in dit geval niet zo

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:55

Dat A passeren heb ik ook wel eens per ongeluk gedaan en dat was inderdaad -2. Doe je maar 1x hoor :)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:28

MMMM .... Misschien dat het dat was dan. weet niet meer of ik de A gepasseerd ben. Volgende keer daar dan zowiezo opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:47