Mest opruimen tijdens het losrijden op wedstrijd ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honanc

Mest opruimen tijdens het losrijden op wedstrijd ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:48

Ik kom de laatste tijd steeds meer locaties tegen waar "vriendelijk" verzocht (lees eisen) wordt aan de deelnemers de mest direct op te ruimen tijdens het losrijden.

Ik vind dit een begrijpelijk verzoek gezien de vaak dure bodems die er liggen, echter hoe realistisch is het om te verwachten dat dit ook echt gebeurd tijdens een wedstrijd?

Ik ga zelf vaak zonder hulp op wedstrijd, als tijdens het losrijden mijn paard iets laat vallen (wat aannemelijk is) dan zie ik het niet zitten om van m'n gespannen paard af te moeten springen en naar een poepschep te moet zoeken. Ten eerste ben je als combinatie uit je concentratie. Je moet wellicht tijdens het losrijden meerdere malen afstappen, ik geloof niet dat een paard hier fijner van gaat lopen. Tevens concentreer ik me tijdens een wedstrijd liever op het rijden dan dat ik in de gaten moet houden of we wellicht iets verliezen onderweg.
Gaat er wel iemand met mij mee, moet ik diegene dan de opdracht geven de achterkant van mijn paard constant in de gaten te houden...??

Een ander bijkomend feit is dat veel mensen aan zo'n regel aan hun "laars" lappen of er "schijt" ;) aan hebben. Je valt dan tijdens het losrijden in discussies van wie de mest is die bij C ligt.... Persoonlijk vind ik het niet erg iemand anders z'n mest op te ruimen, echter wel als ik hiervoor tijdens het losrijden moet afstappen.
Dit soort discussies en het spelen van "politieagent" zit toch geen deelnemer en organisatie op te wachten op een "gezellig" concours.

Mijn idee is om als organiserende verening of de ringmeesters een extra taak te geven m.b.t. de mest of aan de deelnemers te vragen of zij na het rijden de losrijbak even willen doorlopen en de mest die er ligt willen opruimen. Zeker niet iedere deelnemer zal hier gehoor aan geven maar als 50% het wel doet houd je toch een schone bodem.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken en vooral diegene die ook als organisator van wedstrijden hier mee te maken heeft.

kleinvosje

Re: Mest opruimen tijdens het losrijden op wedstrijd ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:54

Als er vanuit de locatie vriendelijk verzocht wordt, hou ik me daar wel aan. Ben ik alleen op wedstrijd, dan vraag ik wel aan iemand langs de kant of ze even willen scheppen. Ben ik zelf met iemand mee, dan doe ik het automatisch al, en als er dan meer ligt dat wat van 'mijn' paard afkomstig is,. schep ik het meteen mee op. Kleine moeite, groot plezier!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:01

wij hebben ons concour ook in een rijbak waar dit moet, wij hebben als organisatie zelf iemand die dit in de gaten houd, je kunt niet van de deelnemers zelf verwachten dat ze dit doen. ik zou het zelf ook niet prettig vinden om daar op te moeten letten terwijl ik in concentratie op mijn paard zit. vind ook dat als de organisatie dit graag wil hebben ze hier zelf ook rekenen mee kunnen houden en het niet op de ruiters aan moeten laten komen, maar natuurlijk is het fijn als de Grooms van de ruiters dit ook bij willen houden.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:07

eerlijk gezegd vind ik dat de wedstrijdorganistatie daar zelf voor moet regelen,
Als je paard in de ring scheit, ga je toch ook niet na afloop van je paard, de ring in om daar poep te scheppen, dus waarom wel bij het inrijden.
Bij ons hebben wij ook 2 hallen met achterbergbodem, dus moet ook goed schoongemaakt worden. Dat doe ik ook netjes, en ben echt de beroerste niet om voor andere iets te doen.

Maar op wedstrijd vind ik toch echt dat de organistatie dat zelf moet regelen!

edit: moet ik wel zeggen dat die van eigen niet mest onder het rijden, dat doet hij eigenlijk alleen in de stal (ook plassen) tenzij het echt niet meer ophoudt :P
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 28-04-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:11

Ik vind ook dat de organisatie daarvoor moet zorgen, ik ga echt niet afstappen als mijn paard mest (heb niet altijd mensen die ik ken in de buurt met losrijden). Mijn wedstrijdpaard keutelde echt de hele tijd door op wedstrijd, dan zou ik niet eens los kunnen rijden. Nee ik vind het meer een taak voor de ringmeester, deze staat toch tussendoor vaak te wachten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:14

Vind ook dat organisatie dat zou moeten regelen, als het erbij staat (bijv op briefje bij bak of in vraagprogramma dat jet het zelf moet doen) doet mn ma het nog wel of vraag ik iemand, kan namelijk gewoonweg niet afstappen en weer opstappen... (rug, heb dan krukje nodig en is dus erg onhandig en paard word er ook zenuwachtig van)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:22

Ik denk ook dat het handiger is als er iemand voor aangesteld is om de mest op te ruimen. Niet alleen voor de ruiters maar ook zodat niet iedereen de bak maar binnenbanjerd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:23

Als ik eerlijk ben, zal ik dat waarschijnlijk niet doen.
Ik ben dan serieus aan het inrijden, dan ga ik geen mest opruimen.
Ik vind dat inderdaad een taak van de organisatie om de bak netjes
te houden.

Honanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 16:32

Ik zie aan de reakties dat de meeste mensen het toch met mij eens zijn dat je op wedstrijd je niet druk wilt maken over de mest die je paard fabriceert.
Daarom hoop ik dat er ook nog reakties komen van de organisaties die het wel verplicht stellen. Hier in de omgeving (West Brabant) zie je het steeds vaker.
Ik moet bijv. dit weekend op de Goubergh starten, geef m'n paard nu al geen eten meer omdat ik geen mestopruimslaafje kan vinden om mee te gaan ;-)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:35

Wat een onzin zeg! Ik mag hopen dat de vereniging hier na het aan leggen van een Achterberg bodem, niet dit soort rare dingen gaat eisen!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:40

Dat je je mest opruimt bij de trailers ed vind ik logisch, maar zodra je gaat inrijden in de bak heb je daar gewoon de tijd niet meer voor. Zou wat zijn, heb je een nerveuze poeper, kan je om de 2 minuten afstappen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:44

Ik vind eigenlijk dat een organisatie dat zelf hoort te regelen, om bovengenoemde redenen maar ook omdat je toch deelneemt en betaalt om te mogen starten.
Bij poetsplaatsen, bij de trailer ed doe je dat natuurlijk wel zelf maar ik de bak vind ik het onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:51

Esther_r20 schreef:
Dat je je mest opruimt bij de trailers ed vind ik logisch, maar zodra je gaat inrijden in de bak heb je daar gewoon de tijd niet meer voor. Zou wat zijn, heb je een nerveuze poeper, kan je om de 2 minuten afstappen ;)

Vind ik ook :j
Daarnaast, vaak is het al aardig druk op het inrijterrein, als er dan ook nog eens iemand (al dan niet met paard aan de hand) tussendoor loopt mest te ruimen is het helemaal chaotisch.
Veel verenigingen hebben toch om de zovel tijd even pauze in het programma, ruim dan op dat moment even op.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:13

Ik zie het idd ook regelmatig staan, maar dit lijkt mij een mooie taak voor de ringmeester. Die staan toch niet de hele tijd mensen om te roepen en hebben hier best even tijd voor tussendoor.
Ik ben ook meestal alleen op concours en doe er dus niets mee.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:17

Vind het ook een taak van de organisatie. die van mij was dus zo'n poeper. om de paar minuten 2 keuteltjes. Nu hij rustiger is is dat niet meer maar je zou maar steeds moeten afstappen.
En daarbij is het al vaak erg druk met losrijden als er dan ook nog een paar mensen bijkomen omdat ze steeds moeten poepscheppen, lijkt me erg onveilig. Ze kunnen beter 1 iemand van de organisatie dit laten doen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:20

dit word bij ons op stal gedaan, ruiters moeten zowel in de binnen- als buitenbak de mest opruimen, maar dat mag ook als je klaar bent met rijden, als het maar gedaan wordt. Maar, als er wedstrijden zijn hebben we daar altijd extra ringmeesters voor.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:21

Ik vind het vooral fijn als mensen de mest opruimen in de bak waar de proeven verreden worden, want mijn pony loopt er niet doorheen. Laats lag er mest in een hoek op de hoefslag en kon ik er nog zonder dat het opviel omheen rijden. Ik heb ook wel eens gehad dat er mest lag op de hoefslag voor het jury hokje en mijn pony deed er alles aan om er niet doorheen te hoeven :+ . Dat verpest toch wel een beetje je proef.

Tijdens het inrijden lach ik altijd lief naar degene die mee is op wedstrijd en vraag of zij het wil opruimen. Wanneer er niemand in de buurt is, dan laat ik het liggen. Van mijn pony afstappen en de mest opruimen is namelijk niet zo handig. De laatste tijd kan ik wel alleen opstappen, maar vroeger ging hij al meteen in galop met opstappen (voordat ik er goed opzat). Dan is het totaal niet handig als je mest moet opruimen en vervolgens weer zelf moet opstappen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:00

Ik als ringmeester ruim de mest op van de deelnemers. Vaak even snel tussen de proeven door, als de mest niet zo handig ligt.. (hoefslag) en anders in de pauzes. :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:04

Mijn vader gaat op zoek naar een kruiwagen en rijdt daarmee de hele losrij bak door :')
Tja, daar wordt door andere ruiters soms onaardig op gereageerd (paarden die zouden schrikken, al heb ik nog geen van de paarden echt weg zien rennen, een keertje kijken wel ja), wat ik trouwens redelijk asociaal vind, want ook hun mest ligt daar. :)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:18

bij ons wordt het niet aangegeven op een briefje oid maar is het 'standaard' dat je zelf je mest opruimt of tenminste je groom. Nu is het bij ons ook gewoonlijk om minstens 2 grooms mee te nemen, bij de dressuursport is dat anders..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:22

Voor een ander doe ik het graag, maar ervoor afstappen doe ik echt niet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:24

Bij ons op stal moet je ook gewoon je mest opruimen, maar je hoeft niet van je paard te springen zodra hij wat laat vallen hoor. Je kunt ook na je proef even wat ballen uit de losrijbaan scheppen toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:49

Blijheid schreef:
Veel verenigingen hebben toch om de zovel tijd even pauze in het programma, ruim dan op dat moment even op.

Of bij het wisselen van rubrieken/jury/parcours bouwen ed vraagt de ringmeester even of iedereen wil gaan stappen en gaan ze even snel met een paar man en een schepje erdoor.
Zo gefixt en veel veiliger dan wanneer je poep moet scheppen terwijl iedereen om je heen rijd, helemaal als je ook nog een paard aan de hand hebt, geeft ook veel irritatie bij andere ruiters.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:56

Bij een wedstrijd staan er vaak mensen bij het losrijden, dus dan loopt het mest opruimen eigenlijk vanzelf. Vanuit 'de organisatie' wordt het bij ons ook gedaan. Maar als er iemand mee is vind ik het niet meer dan normaal als diegene even de mest opruimt.
Ik denk dat je dan al een heel stuk komt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:52

Abiola schreef:
Bij ons op stal moet je ook gewoon je mest opruimen, maar je hoeft niet van je paard te springen zodra hij wat laat vallen hoor.

Op zo'n stal heb ik anders wel gestaan. Is geen doen. Ik ruim het dan na het rijden wel op, en dat je dan wat meer moet zoeken omdat de boel vertrapt is, tja, het is nu eenmaal zo.

Op wedstrijden ben ik vaak alleen. Dus dan is het niet te doen. Bij de trailers op het parkeerterrein ruim ik het wel op.