Grotere ruiter, kleinere pony, jurycommentaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Grotere ruiter, kleinere pony, jurycommentaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 18:35

Wedstrijdruiters (1,65 m+) met kleinere pony's (C-pony of kleiner), krijgen jullie veel commentaar over jullie lengte?

Ik heb een speciaal ras op het oog voor over een paar jaar. Dit is echter een kleiner ponyras, en ik ben 1,69 m. Ik zou alleen wel graag wedstrijden willen rijden. Losstaand van het feit dat tussen de paarden starten al wat moeilijker is met een pony, twijfel ik ook wel of ik niet 'te groot' zal worden gevonden. Te zwaar ben ik sowieso helemaal niet, ik heb een redelijk tengere bouw en dat compenseert mijn lengte dan weer. Ik heb aan verschillende mensen in de paardenwereld een foto laten zien van mij rijdend op dat ras, en de meeste zeggen dat het absoluut geen raar gezicht is en dat ik waarschijnlijk niet veel commentaar zal krijgen omdat ze dit veel meer zien, en dat wordt ook toegestaan. Ik kom iig niet met mijn benen eronder uit, het enige wat een paar Bokkers tegen mij zeiden, was: je bovenlichaam is net iets te lang. Maar ook daarover waren de meningen dan weer verdeeld. Al met al... Voor het plaatje is het misschien net iets minder mooi, maar het is geen rare combi om te zien. Zal ik dan aftrek krijgen, of geweigerd worden?

Ik vraag me af of er in de praktijk echt zo streng naar wordt gekeken: ik ken zat voorbeelden die geen minpunten kregen of afgewezen werden. Bijvoorbeeld Miljoesjka met Zorro. Zo zijn er wel meer combinaties. De meeste mensen zeggen tegen mij dat ik lekker mijn hart moet volgen en dat het waarschijnlijk wel goedkomt. Ik vind dit ras namelijk zooo leuk! +:)+ Wel zal het voor mij moeilijker zijn omdat ik dus tegen paarden moet, maar dat is weer een ander verhaal. Mocht ik dit ras niet kiezen, dan zou ik voor een Connemara o.i.d. gaan. Dat kan ik natuurlijk ook doen, maar ik wil het allerliefst een echte pony! Ik weet ook dat ik met een kleinere pony waarschijnlijk niet superver ga komen. :j Maar dat laat me niet echt afschrikken, ik vind het sowieso een uitdaging om te proberen!

Zijn hier meer grote ruiters die met kleine pony's wedstrijden rijden? Hoe gaat dit jullie af, m.b.t. commentaar? En heb je het gevoel wel tegen de paarden op te kunnen qua prestatieniveau?

Anoniem

Re: Grotere ruiter, kleinere pony, jurycommentaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:29

Gewoon kijken waar het van komt! Ik rijd met mijn 1.79 op een haflinger van 1.42 en ook nog geen commentaar gehad! :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:58

Ik rijd dan geen pony maar mijn paard is net geen 1.65 en ik ben 1.86 en met name been. :P
Hierdoor lijkt paard heel klein. Nog nooit commentaar gehad.

Wat ik me wel afvraag: je wilt wedstrijden gaan rijden. Wat is je doel met die wedstrijden? Want als je leuk mee wilt doen aan de wedstrijden moet je kijken naar een paard wat daar bij past.
Wil je gewoon voor de fun, dan moet je nu niet al kiepen om 'wat een jury ervan vind' maar moet je daar maling aan hebben.

Het komt namelijk zo vaak voor dat mensen met een ander type paard dan een warmbloedpaard de 'schuld' bij de jury leggen wanneer ze mindere punten hebben. Dat vind ik niet terecht want niet alle rassen zijn in staat (uitzondering zeker daar gelaten) om te gaan zoals bedoeld is in de regelementen van de KNHS of FEI.

Dat zou ik dus zeker ook meenemen in je overweging.

Tussen de paarden rijden met een hele kleine pony valt wel meer op als dat je tussen de pony's zou rijden. Dat punt mag mi niet meegenomen worden in de beoordeling.

Heel veel succes met je overweging. En ik ben benieuwd wat je uiteindelijk zal beslissen!

anoooouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:23

Ik rij met mijn 1.62 op een pony van 1.34 krijg heel soms comentaar maar dat is dan van ndere niet vn de jruy

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:42

Ik rijd Z1 paarden met mijn 147,5 pony en met mijn lengte van 1.76 maar nooit commentaar gehad en ik heb ook niet het idee dat ik ooit daardoor ben benadeeld. Ik rijd overigens ook met een 1,45 haflinger in het L2 paarden en we hebben altijd winst gereden en hebben vaak prijs. Ik heb trouwens ook nogal een lang bovenlichaam maar ook nog nooit commentaar over gehad, een enkele keer van moeders van ponyruiters omdat ze mijn pony wouden kopen :D die dachten een mooie kans te zien

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:53

Ik sluit me wel bij Zooist aan. Je moet je afvragen wat je nu echt wilt: wil je een apart ras en daar voor de lol eens een wedstrijdje mee rijden of wil je echt fanatiek wedstrijden rijden en leuk scoren?
In het laatste geval kun je beter een warmbloedpaard aanschaffen. In het eerste geval zou ik wel die pony kopen maar hou er rekening mee dat het dan een stuk moeilijker wordt om mee te komen. Je hebt nl. t.o.v. de warmbloeden vaak weinig compensatiepunten en zult echt goed moeten rijden voor nette punten. De lengte doet er dan niet zo toe.
Een jurylid kan hooguit denken: dat is ook geen gezicht maar mag daar in de beoordeling geen rekening mee houden.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:05

Tja, goede vraag... Aan de ene kant wil ik een ras wat ik echt geweldig vind (en dan maar iets minder scoren), aan de andere kant wil ik ook wel verder komen (maar dan heb ik wel een ras wat ik niet helemaal super vind), want op een gegeven moment kan het je wel gaan tegenzitten, moet je rekening mee houden. Die dingen moet je afwegen. Het is natuurlijk ook niet dat ik dan de 1e de beste pony zal kopen, ik denk dat je echt streng moet gaan oordelen op exterieur en beweging, dat er veel ruimte in zit. Dat er wel echt kwaliteit in zit, en ook dat de pony al goed doorgereden is en bekend is met wedstrijdterrein... Dat helpt sowieso al mee. Uiteindelijk, als ik compleet op mezelf woon (duurt helaas nog wel lang), dan zou ik graag paarden aan huis hebben en dan moeten het er natuurlijk sowieso 2 zijn. Dus het is niet zo dat ik mijn kansen voor altijd zou vergooien mocht ik voor een kleinere pony gaan. ;) Uiteindelijk heb ik toch wel de neiging om het dan over een paar jaar met een kleinere pony te proberen, maar gewoon veel advies te vragen aan kenners, over de gangen en zo. :) Want binnen elk ras heb je wel goede en minder goede presteerders...

Als ik jullie hoor, met jullie lengtes op pony's, dan denk ik trouwens dat het bij mij ook wel mee zal vallen. :j Als ik rij, val ik namelijk ook altijd wat kleiner uit op een pony, gelukkig! Mijn benen zijn ook niet zo heel lang. Ik denk idd dat het belangrijker is om te kijken naar de capaciteiten van een aanstaande eigen pony.

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:21

heb hier in de regio tussen de paarden al regelmatig pony's tussen de paarden op wedstrijden zien rijden, en ze doen zeker niet onder voor veeel paarden wat lopen betreft. Als jou gevoel zegt dat het goed is , moet je het zeker doen, als je twijfelt niet ( dat blijf je altijd doen daarover, en ook op een wedstrijd).

Succes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:59

Welk ras heb je op het oog?
Ben nu wel nieuwsgierig, want het ene ras is wat forser dan het andere, waardoor je ook stuk lengte kwijt kunt.

Hoe verliefd ben je op je ras?

Ik heb op mijn 1.47 fjordje gestart tussen de paarden en ben 1.84, vond dat geen probleem.
Heb nu wederom, niet het type dressuur warmbloedpaardje gekocht dat in het plaatje past,
ook niet qua maat. Hij zal een E-pony zijn, misschien dat hij ooit klein paard haalt en hij is een volkomen onbeken ras (hier in NL)
Maar ik koop een paard voor mijn dagelijkse plezier, niet voor die ene wedstrijd in de maand.
Overigens doet ook mijn nieuwe kleine zwartje het prima op wedstrijden.

Bedenk dus goed wat je wilt.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:14

in mijn ogen is een wedstrijd bedoeld om jou en je paard of pony te beoordelen op datgene wat er in de proef aan oefeningen gevraagd word, niet over of jij wel mooi of niet mooi op je paard/pony staat. het gaat erom dat jij en je paard of pony 1 zijn en samen goed de oefeningen uit voeren en dat heeft niks met groot of klein te maken. daar zou een jury op moeten oordelen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:22

Het hangt er een beetje vanaf wat voor ras je op het oog hebt.
Een forsere pony oogt toch vaak groter dan een normale tot iele pony! :j

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:46

Ik ben 1.71 en startte vorig jaar met een C pony in het M1 en dan is het nog niet eens een dressuurpony :P
Ik ben kringkampioen geworden en mocht door naar de regio.
En dit jaar ga ik het denk ik nog een keer in het M2 proberen want de afmelding van de startkaart is niet goed gegaan.
Ik krijg bijna nooit commentaar.
Volgens mij een of twee keer commentaar gehad (in 2 jaar!). En dan was het: je wordt wat lang voor je pony. Maar niet van het is geen gezicht ofzo.