Tips voor het starten in de Z!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelie

Tips voor het starten in de Z!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:23

Ik ga binnenkort mijn debuut maken in het Z. Het is voor mij voor het eerst dat ik Z ga rijden en ben er toch wel behoorlijk zenuwachtig voor merk ik. Heeft iemand tips voor mij?. Wat is het grote verschil tussen het M2 en het Z en waar moet ik volgens jullie vooral op letten?. Ik heb er wel heel erg veel zin in maar ben toch wel een beetje onzeker.

Mellanie_

Re: Tips voor het starten in de Z!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:56

De grote 20x60 baan gaat voor mij het grootste verschil worden. Ik rij M2 en moet nog 1 wp.
Heb gister les gehad in een 60 baan en dan is de middendraf een heel eind! haha :P

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:19

De jury kijkt heel anders tegen je aan.
Je pony/paard moet meer opgerichter lopen, een zeer goede aanleuning hebben, en moet vooral soepel de onderdelen door komen.

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:23

De 20x60 is/was voor ons een grote overgang. Die hebben we thuis niet, dus ik merkte dat we daarin vooral in het begin tekort schoten. Inderdaad bijvoorbeeld met uitgestrekte draf of galop, redden we het in begin bijna niet tot het eind wat betreft kracht en oprichting.
En daarbij kreeg ik omdat we ook voor t eerst Z ging4en starten ineens veel meer last van zenuwen en dan zijn "nieuwe" letters erbij ook niet ideaal!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:25

Ik vond persoonlijk de Z1 een stuk fijner te rijden dan de M2. Niet te zenuwachtig zijn, gewoon starten en dan merk je het vanzelf, succes!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:41

MyWishMax schreef:
Ik vond persoonlijk de Z1 een stuk fijner te rijden dan de M2. Niet te zenuwachtig zijn, gewoon starten en dan merk je het vanzelf, succes!

Ik vond de M2 de fijnste klasse die er was (en dat zijn maar weinig mensen die dat ook vinden..), en ik had in het Z1 ook moeite met de grote bak, dus heb in het Z1 in het begin vooral veel 20x40 gestart, waar alles dicht op elkaar kwam, net als in het M2.

Maar waar je op moet letten;
de jury is echt een stuk strenger vond ik, dus paard moet echt opgericht lopen en in de verzameling blijven.

Ga je op trens starten?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:04

De grotere baan vind ik altijd het lastigst, dat is even wennen.
Je paard recht houden op de AC-lijn valt mij in het begin ook nooit mee.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:16

Ik maak ook binnenkort mijn Z1 debuut, wat ik bij de training moeilijk vindt is bijv bij A afwenden en dan bij X appuyeren, je moet veel meer in de detail gaan werken. Mijn paard beheerst de kunstjes allemaal wel aardig maar ik moet het nog netjes en op het goede moment rijden. Ik vind het fijne aan een 20 bij 60 baan dat je wat meer de ruimte hebt.

Maken(maakte) jullie direct de overgang naar S&T? Ik ben dus helemaal niet van plan om er uberhaupt een S&T in te hangen, heb er 1 keer mee gereden maar vind het niks waard, vooral omdat mijn paard al snel achter de loodlijn kruipt.

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 20:29

Ik ga wel met stang en trens starten. Ik heb er al een tijdje mee getraind 1 x per 2 weken en mijn paardje loopt er heerlijk op dus waarom niet?. Ik neem wel mijn normale trenshoofdstel ook mee naar de wedstrijden voor het geval hij een dag heeft dat hij geen zin heeft in de stang en trens.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 01:08

Ik zou het persoonlijk alleen doen als mijn paard er beter op zou lopen en ik er beter mee zou rijden! Maar ik ben er zelf nog niet aan toe en zou niet weten wat voor toevoeging het zou geven..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 01:17

gefeliciteerd met je verjaardag....ennuh gewoon gaan met die banaan.....

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:28

Veel mensen vinden het een hele overgang van het M2 naar het Z, vaak wordt ook als reden de 20x60 bak genoemd en men vergeet daarbij dat het voor elkaar hebben van je paard veel belangrijker is. Als jij een nette uitgestrekte draf kan rijden op 20x 40 en je paard onder controle hebt met verruimen en terug laten komen, dan kunnen die extra 20 m er ook wel bij.
Persoonlijk vond ik de M2-proeven altijd erg snel, oefeningen kort op elkaar, veel wendingen en ik vind dat je in een 20x60 meer de ruimte en "adem" hebt en je daardoor nog beter kan voorbereiden op een oefening.

De uitgestrekte draf en uitgestrekte galop over de lange zijde is verder een kwestie van trainen en wennen en dat gaat best snel hoor. Denk niet als je van hand moet veranderen in uitgestrekte draf: "oh wat een lap !", maar focus je op het eindpunt en rij daar op aan.
Heb je in de buurt niemand met een 20x60-baan waar je een paar keer kan gaan rijden? Of ergens op een manege? Kost je bij de meesten ongeveer een tientje voor de huur van de bak, maar je kan wel trainen.

Verder moet je je paard thuis netjes voor elkaar hebben vwb de appuyementen, eenvoudige wissels, contragalop, kan je je paard zo rijden dat het in de oprichting loopt, verzameld en op het achterbeen? Heb je getraind op binnenkomen in de galop en halthouden op X? Voltes 8 meter? In één proef wordt travers gevraagd op de A-C lijn. Ik noem maar dingen die er in de Z bij komen en de verschillen maken met het M2. En dan nog de extra letters die er bij komen. Wellicht weet je dit allemaal al, maar het kan veel verschil maken in je puntentotaal als je deze oefeningen goed beheerst. Rij verder ook netjes "op de letter".

Trens of S&T: maakt niets uit, die tijd is voorbij. Het is zelfs zo dat steeds meer ruiters op een trens Z rijden, maar het is net waar jij het fijnste mee rijd en je paard het prettigst op loopt. Je kan idd beide hoofdstellen meenemen en ter plekke nog beslissen als je gaat zadelen. Let wel dat een keer in de twee weken (onder begeleiding misschien?) met stang en trens rijden anders kan zijn dan het rijden daarmee in de proef, wellicht heb je wat spanning in het begin en je paard ook, als je je daardoor wat vast gaat zetten in je lichaam, kan je paard op de S&T net wat meer terugkomen dan jij wil. Ik geef je het advies mee, mocht je in de toekomst op stang en trens gaan starten, om daar vaker mee te gaan trainen dan wat je nu doet.

Maak je verder niet zenuwachtig, of ben niet onzeker, zie het als een leuk groeiproces voor jullie beiden, rij trots de ring in en leg de lat gewoon de eerste keer niet te hoog. Rij je proef vooral met plezier. Misschien is er iemand die je proef kan filmen? Dan kan je het later terug kijken en zie je ook waar de eventuele knelpuntjes zaten.
Ik wens je heel veel succes !

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:18

Met mijn pony vond ik de overgang van M1 naar M2 groter dan die van M2 naar het Z. Uitgestrekte draf is natuurlijk wel ver (vinden jullie al, ik rijd op een C pony :') )
Gewoon lekker onspannen rijden alsof je weer een M2 proef in gaat, als je je paard netjes voor elkaar hebt komt het wel goed :)

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:34

Ook ik heb idd moeite met het 20 x 60 verhaal, de M2 vond ik tot nu toe de makkelijkste klasse (komt waarschijnlijk doordat iedereen gezegd had dat deze zooo moeilijk zou zijn dat ik er flink de zenuwen over had )
Wij zijn afgelopen Januari voor het eerst in de Z1 gestart en de ene keer gaat het goed en de andere keer gaat het ook radicaal fout, teveel stelling met aanspringen in galop, of te diep of te kort in de nek, enz enz.
En wat ik nu nog steeds niet kan (schaam me diep... :o ) is recht over de A-C lijn, kan het 1000 x goed doen (zoals iedereen altijd roept thuis lukt het wel ;)) en op wedstrijd altijd een 5 voor het binnenkomen, naast A-C lijn en scheef staat er dan op mijn protocol...

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:21

Nou bedankt voor jullie tips allemaal. A.s. weekend is het zover, ik ben benieuwd!

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:36

piepelie schreef:
Nou bedankt voor jullie tips allemaal. A.s. weekend is het zover, ik ben benieuwd!

Laat je even weten hoe het ging? ;)

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:03

piepelie schreef:

Veel succes!! +:)+

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:51

Nou ik heb de vuurproef gehad maar de eerste winstpunt is binnen 207 punten, ben echt superblij!

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:19

Gefeliciteerd! Was je erg zenuwachtig en viel het mee of tegen?
Nog tegen iets aangelopen dat je zegt pfff dat is zwaar?

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 12:18

Ik was superzenuwachtig maar het is mij meegevallen. Het is wel even wennen in de 20 x 60 baan en bepaalde oefeningen die kort achter elkaar zitten vind ik ook wennen. Bijvoorbeeld vanuit de schouderbinnenwaarts de volte van 8 meter en meteen door naar het appuyement, dat is thuis toch anders dan in de proef wanneer je zenuwen hebt. Maar ik vond het wel ontzettend leuk!.