Jureren B dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitolover

Jureren B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:56

Hoi,

Ik ga binnenkort starten met mijn pony. ( heb zelf nog nooit wedstrijden gereden)
Kunnen jullie misschien mij vertellen hoe dat gaat. Maar ook vooral waar er op word gelet in de B?

En hebben jullie misschien nog handige tips? :) Die zijn namelijk altijd welkom!

Liefs,

Annemyke & Bonito /3

Origineel

Re: Jureren B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:57

Op de bordjes rijden & of het paard goed voorwaarts is ( dus gewoon lekker doorloopt ).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:37

Bij wat Dieuwkee zegt ga het dan niet overhaasten! ;)
Ik zou helemaal omdat het voor jou ook allemaal nieuw is gaan voor ontspanning! Eerst maar eens kilometers maken en rustig aan kun je dan ook steeds meer van jullie als combinatie verlangen en meer en meer de puntjes op de i gaan rijden. Tuurlijk moet het er gewoon goed uitzien voor je gaat, moeten dingen thuis al goed bevestigt zijn maar de eerste wedstrijden vooral niet te veel verlangen! Veel plezier gewenst!

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:37

Ben het eens met de rest.
Ook je houding is redelijk belangrijk, heb je je handen netjes bij elkaar en niet te laag? Zwabberen je benen niet teveel in het rond? Zit je recht?
Zulke basisidingen zijn belangrijk.
Ook kijken ze naar hoe je je figuren rijdt en of je pony lekker voorwaarts is.
Een beetje impuls kan geen kwaad, al verschilt bij de jury. De een verwacht in de B nou eenmaal meer dan de ander.
Zelf bereid ik me altijd goed voor, en als ik in de B zou starten zou ik wel willen dat mijn pony minimaal netjes aan de hand is en in aanleuning loopt.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:44

Zo te lezen ben je er eigenlijk nog niet aan toe. Paard springt verkeerd aan in de galop, gooit zijn hoofd omhoog als je te veel been geeft en je weet niet hoe je een proefje moet rijden.
Ik neem dus aan dat jullie ook geen les hebben? Dan zou ik dat eerst regelen. Die kan je dan ook alle kneepjes van het rijden van een proefje vertellen.
Wacht gewoon nog even met een wedstrijd tot het thuis goed gaat.
Pas als je daar een nette proef neer kan zetten ga je eens voor het "echie"

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:47

Ik heb wel les hoor!
We rijden ook wel eens proefjes en dat gaat wel goed.
Alleen ik vraag me meer af waar er op gelet word. ;)

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:58

Dat is per jury ook verschillend. Over het algemeen zien ze liever een rustig beeld. Sommige jury's letten weer wat meer op nageeflijkheid, de een meer op stelling, de ander op de ruiter. Gewoon rijden en kijken wat je commentaar is ;) Succes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:02

Als je les hebt en je gaat proefjes rijden is de meest logische oplossing dat je dat dan met je instructrice gaat doen.
Laat die eens een proefje voorlezen en per onderdeel vertellen wat goed is en/of waar je aan moet werken.

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:39

Je moet natuurlijk ergens beginnen, zorg dat je vooral je proef goed kent je weet nooit dat je voorlezer zich vergist dan verlies jij er wel punten door.
Als je je proef van buiten kent kan je al gaan rekening houden met het volgende onderdeel dat gaat komen in je proef zo kan je je telkens al voorbereiden.

Let vooral op je afwerking als je bv. een diagonaal moet rijden, rij tot op de letter, maak ronde circkels geen paaseieren :-) rij je hoeken uit. Dit zijn allemaal zaken waar ik enorm oplet als jury ook al is het de B.
Wanneer je gaat letten op de afwerking die correct is uitgevoerd ga je al heel wat meer punten krijgen dan een correcte oefening met een slechte algemene afwerking.

Zorg dat je paard in de hand loopt en blijft.

Wanneer je paard bv in de misse galop aanspringt blijf dan niet doorgalopperen maar ga terug naar draf en spring weer aan in de juiste galop, laat dus zien dat je door hebt dat je paard in de misse galop zit beter dan blijven door te rijden in contragalop.

Let op je houding recht zitten, en vooral ook al voel je je niet zeker laat zien dat je dat wel bent dat je de oefeningen kan dus borst vooruit en een grote smile, ook al bibber je en voel je je zo onzeker als een kleine muis.

Heel veel succes en laat ons weten hoe het geweest is.

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 16:37

@ marasay, Dankjewel goeie tips! Ik zal je laten weten hoe het is gegaan.
Alleen ik ga denk ik pas starten in mei, dan begint het outdoor seizoen toch?

& dan denk ik ook wel dat we er klaar voor zijn! :)