Kür op muziek: moeilijkheidsgraad & originele choreografie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Kür op muziek: moeilijkheidsgraad & originele choreografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:02

Ik wil graag voor deze zomer een kür in elkaar steken. De choreografie wil ik in elk geval zelf doen omdat ik goed weet welke oefeningen mijn paard wel of niet goed liggen en welke combinaties voor hem juist gemakkelijk zijn of eerder moeilijk.
Nu start ik in België de M10-proef, dit is niveau 4.
Hierin zitten draf- en galopappuyementen, schouderbinnenwaarts, vliegende wissels (met minimum 5 passen tussen elke wissel) en dan uiteraard alle verzamelde & uitgestrekte gangen.
Nu vroeg ik mij af, hoe weet ik welke oefeningen mij punten kunnen opleveren als zijnde 'hoge moeilijkheidsgraad'.
Hier zijn alle verplichte onderdelen voor de kür terug te vinden: http://www.vlp.be/userfiles/file/VLP%20K%C3%BCr%20niveau%204.pdf

Seriewissels om de 4 of minder passen mag ik niet rijden, zigzags in galop ook niet, dit komt voor de eerste keer in de PSG-proef voor.

Kan je soms ergens documenten terugvinden waarin er ergens iets staat over de moeilijkheidsgraad van de kür?

Daarnaast zijn ook originele ideeën voor de oefeningen altijd welkom! Ik ben zelf nog een beetje aan het puzzelen dus alle hulp is welkom!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:06

Ik denk dat je moet denken aan het rijden van de 'normale' oefeningen op een wat creatievere (en dus soms moeilijkere) manier.

Rijd je sb op de middellijn (of net tussen de middellijn en de hoefslag in)

Probeer de wissels (mits goed bevestigd) eens op een andere lijn te rijden dan de standaard diagonaal.

In de appuyementen kan je misschien nog wat spelen met de scherpte, en zigzag in draf mag wel neem ik aan?

Verder heb ik zo even geen ideeën, ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Succes!

Izzy19

Re: Kür op muziek: moeilijkheidsgraad & originele choreografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:10

Zijn wissels gaan heel goed en mooi recht, dus ik was sowieso van zin om er 3 op een middellijn te rijden. De piste is 20x60 dus ik hoef daar geen serie voor te rijden.

Zigzag in draf mag wel, ik denk dat ik er 1 ga rijden. Maar ipv bv rechts-links-rechts zou ik een enkele doen en dus bv rechts-links gewoon en scherper doorappuyeren.

Als er nog interesse voor is wil ik hier gerust verder mijn ideeën voor de opbouw van mijn kür plaatsen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:13

Ok klinkt leuk! Ik zou wel ook nog een/meerdere wissels op een andere plek rijden, de middellijn is super om te laten zien dat hij mooi recht en bergop blijft, maar minder makkelijk om de wissel zelf te beoordelen. Dus even ergens anders nog laten zien dat hij ze ook heel mooi doorspringt lijkt me persoonlijk niet verkeerd.

Izzy19

Re: Kür op muziek: moeilijkheidsgraad & originele choreografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:56

Ja dat is denk ik ook wel een goed idee! De vraag is nu natuurlijk op welke lijn :) Dat kan eventueel wel in combinatie met een andere oefening ook natuurlijk.