2 prd uitbr. in zelfde klasse, hoeveel combinaties ertussen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

2 prd uitbr. in zelfde klasse, hoeveel combinaties ertussen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 17:04

Vanaf nu zal ik 2 paarden uit gaan brengen in dezelfde klasse (nog wel).
Alleen zit ik me nu af te vragen om hoeveel combinaties tussenruimte ik moet vragen bij inschrijving?
Heb ik genoeg tijd als ik bij 2 proeven, 6 combinaties als tussenruimte vraag of vinden jullie meer/minder handiger?
Ik vraag of het paard wat ik het minst lang los hoef te rijden, als 2e paard kan starten, zodat paard 1 niet te lang alleen op de wagen hoeft te staan.

Graag jullie ideeën, ervaringen en tips gevraagd!!

EllyC

Re: 2 prd uitbr. in zelfde klasse, hoeveel combinaties ertussen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:07

Een uur tussenruimte is toch wel fijn lijkt me. Maar op diverse startlijsten zie ik ook verschillende deelnemers die met een half uur genoegen nemen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:13

Dat hangt heel erg af van hoeveel losrijdtijd je nodig hebt en hoeveel hulp je hebt. Heb je iemand die paard 2 voor je kan zadelen en paard 1 voor je uit kan stappen zodat je meteen over kunt stappen? Dan heb je aan een half uur zeker genoeg. Mijn merrie kan ik 10 - 15 minuten losrijden en dan de baan in, dus daar zou ik zelfs met minder tijd weg komen. Echter heb ik ook een ander paard onder het zadel die met een half uur het fijnst is en weet ik mensen die zeker een uur losrijdtijd willen.

Als je geen hulp hebt moet je gewoon rekenen hoeveel tijd het kost om uit te stappen, op de wagen te zetten, paard 2 van de wagen te halen, op te zadelen en los te rijden. Dan zou ik nog een kwartier extra rekenen voor onvoorziene zaken en dan zou het je moeten lukken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:15

In de reglementen staat beschreven hoeveel tijd of combinaties er tussen die 2 proeven in moet zitten.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:44

Volgens mij staat er in de reglementen alleen hoeveel tijd er tussen moet zitten als 1 paard door 2 ruiters wordt uitgebracht. Dat is een half uur.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:52

Inderdaad WenK

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:50

Ik heb ook altijd 2 pony's uitgebracht (ben ook direct begonnen met 2) wij vroegen niet echt om een specifieke tijd of het aantal combinaties maar gewoon of ze er rekening mee wouden houden. Was soms een heel gepuzzel en nog een heel gebel als de voorlopige lijst klaar was want ik reed soms 2 proeven per pony (in totaal dus 4) en dan nog 2 springparcousen.. :+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:56

jury schreef:
Inderdaad WenK

Dus niet, heb jij niet net opnieuw examen gedaan?

Ik citeer uit het reglement:

Artikel 122 - Startvolgorde
1.
2. Deelnemers, die met twee of meer paarden aan dezelfde rubriek deelnemen, hebben recht op een interval van tenminste één uur op de startlijst tussen de door hen te starten paarden. Indien dit om praktische redenen niet of slecht haalbaar is dient dit met de betrokken deelnemer tevoren te worden overlegd.
3.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:25

Ik start ook met twee paarden in dezelfde klasse. En thuis ga ik inderdaad akkoord met een half uur tussenpauze. Dan wordt een van de paarden voor me rustig gelongeerd als ik met de eerste aan het rijden ben. Na mijn tweede proef wordt paard 1 aangepakt en voor me uitgestapt terwijl paard 2 de baan in komt en ik gelijk kan opstappen en kan gaan draven.
Op 'uit' wedstrijd ga ik maar met 1 paard want ik denk niet dat de trailer het overleefd als ik de ene helft eruit haalt en de andere laat staan.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:48

Het gevalletje 1 moet in de trailer achterblijven, dat moeten we hier ook nog mee gaan maken.
De paarden kennen elkaar nu 2 weken en volgende week start ik voor het eerst met allebei. Ze hinniken wel naar elkaar als ik thuis aan het rijden ben, maar slopen de boel nog niet.
Ik weet wel dat het snel is om het nieuwe paard mee te gaan nemen, maar gezien de wedstrijdervaring die hij heeft, moet het makkelijk kunnen. Of we vóór volgende week al perfect op elkaar afgestemd zijn, betwijfel ik echter (maar goed, we gaan het wel proberen).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:52

Je kan niet anders dan het gewoon uitproberen :)
dan kan je op basis van die ervaring weer verdere plannen maken.

Mijn twee merries hangen enorm aan elkaar, zeker als het buiten de normale omgeving is. Dus ik waag het er niet eens op :n

Succes ermee!

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:02

Meestal is het na 5 minuten geschreeuw en gebonk wel over hoor!
Met wat hooi erbij doen die van ons nooit wat

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:59

Die 2 waar ik mee op concours ging kenden elkaar wel goed, stonden naast elkaar op stal etc. Toch waren ze niet "onafhankelijk" van elkaar niet echt geschreeuw op de trailer etc. Wij zijn gewoon gegaan, met het idee van we zien het wel. Geloof dat de 1e paar keer wel even wat geschreeuw was, maar eigenaar ging dan altijd regelmatig ff kijken en al snel was het over. Eigenaar had toen ook wel een mentaliteit van: ze moeten er maar gewoon aan wennen. :+

Nu kan dat niet bij elk paard natuurlijk, hangt er volgens mij ook wel van af hoe het op stal gaat. Hebben ze echt alleen elkaar of ook andere paarden? Dat ze bv. wel eens als je de 1 aan het rijden bent de ander tussen een groepje andere paarden staat? Dat scheelt volgens mij ook nog wel eens....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:21

Ik neem ook wel eens beide mee op concour, en hier wil ik zeker wel een uur tussentijd voor hebben, dat is wel het fijnst.

Hier bij de manege waar ik dan rijlid van ben voor knhs, regelen ze voor mij erg fijn dat ik vroeg met de een moet en laat met de ander, waardoor ik tijd heb om even naar huis te scheuren, paard uitladen en ander paard erin. :)) (is dichtbij)

Maar op grotere concoursen toch zeker een uur, halfuur is erg kort vind ik... als er nog iemand uitvalt bijv heb je al een probleempje.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:29

Maar Mel je mag dan sowieso op je eigen tijd starten (dressuur gaat dat nog goed tenminste, springen bijvoorbeeld kom je dan inderdaad aardig in de knoei).