Avond van te voren op stal zetten? [wedstrijd]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Avond van te voren op stal zetten? [wedstrijd]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:10

Hallo Bokkers,

Nou ga ik binnenkort wedstrijd rijden en paardlief gaat ook weer 24/7 het land op.

Op stal merk ik dat iedereen die wedstrijden rijdt, hun paard een avond van te voren op stal zet (ingevlochten en al), maar zijn er ook bokkers die hun paard gewoon lekker buiten laten staan de avond voordat ze op wedstrijd gaan, en waarom wel of waarom niet?

De reden dat ze hem op stal zetten snap ik wel want je paard is gewassen en geknot en blijft dan schoon, maar wat ik me afvraag, worden ze in het weiland echt veel viezer? Of valt het allemaal wel mee?

Alvast bedankt! +:)+

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:11

Ik zou hem gewoon lekker buiten laten staan& 's ochtends iets vroeger op staan en dan je paard klaar maken :D

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:12

Ligt er een beetje aan hoe laat je weg moet. Als je smiddags pas moet zou ik haar lekker op t land laten en dan 's ochtends schoonmaken.
Als je nou 's ochtends heel vroeg moet starten kan het voor jezelf makkelijker zijn om je paard een dag van te voren in te vlechten. Maar het lijkt mij verstandiger dat als je paard gewend is om buiten te staan, haar lekker buiten te laten. Dan maar wat vroeger opstaan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:13

Ik heb het probleem met mijn paard dat ze soms gewoon echt niet het land uit wil. Ik moet dan dus eerst een half uur mijn paard vangen voordat ik kan ge vlechten.

Als ze op stal staat heb ik dat probleem niet. Dan kan ik gaa zo pakken en opladen. We hou ik er dan rekening mee dat ze op stal heeft gestaan de hele nacht en dat ze dan wat stijver is. Ik ga dan wat langer losrijden.

Tijdens het losrijden zelf stap ik dan gewoon een 15 a 20 minuten langer dan normaal.

Wiwabalia

Re: Avond van te voren op stal zetten? [wedstrijd]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:17

Ik wil eigenlijk altijd een dag van te voren vlechten want dat zorgt vooral bij mij minder stress (en bij het paard ook), dus dat leek me wel handiger.

Krijg mijn paard overigens ook zo te pakken dus dat probleem heb ik niet, alleen omdat iedereen zijn paard een avond van te voren in stal zet, twijfel ik of ik dat ook moet doen...

Kijk zit er een knotje of iets scheef, doe ik die even overnieuw, en het lijkt me in de zomer dat als je ze een avond van te voren gewassen in de wei zet, ze de volgende morgen niet met bagger eruit komt? Toch?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:19

Nou dan probeer je het toch een keertje uit?
Kijken hoe hij eruit ziet als jij hem vlecht van tevoren?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:21

een paard dat net gewassen is vind het zaaaalig om even ind e blub te rollen.... dus als je de pony indd een dag van te voren klaarmaakt zou ik hem wel in de stal laten. Als je pas laat hoeft te rijden kun je de pony wel gewoon buitenlaten en op de dag zelf vlechten.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:23

Ligt er aan hoe de wei er bij ligt.
Als er veel modder in ligt dan zou ik haar wel binnen zetten.
Bij een mooie droge wei blijft ze buiten meestal schoner.
Misschien een tip als de wei erg stoffig is doe haar een vliegendeken of zomer deken om.
Want als ze gaan rollen in de stof ben je echt uren bezig om het stof er goed uit te krijgen! (spreek helaas uit ervaring. Paard netjes gewassen. Zet de eigenaar hem buiten in een stoffig stukje. Niet schoon te krijgen. Hij had ook aan 1 kant gerold.)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:24

Dekentje is inderdaad wel een optie, dankje. De wei is (als het niet teveel regent) gewoon droog.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:22

Ligt er een beetje aan hoe laat ik moet starten. Laatst moest ik een keer rond half 9 's avonds, toen heeft ze gewoon de hele dag in de wei gestaan. Toen ik kwam om haar in te vlechten etc zat ze natuurlijk HELEMAAL onder de modder haha. Nog nooit zo erg gezien. Ik heb het zelfs uit haar oren moeten halen. :D
Maargoed, dat is het risico en het was ook zo weer weg, dus het was geen ramp, maar wel typisch natuurlijk :')

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:26

als je niet te vroeg weg hoeft kan je haar gewoon lekker op de wei laten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om s'ochtends vroeg om 5 uur door de wei achter je paard aan te lopen... moet je vroeg weg gewoon een nachtje op stal en bij slecht weer zou ik ook een nachtje binnen slapen adviseren want probeer een paard dat de hele nacht in de regen heeft gestaan maar eens netjes voor een jury te presenteren...

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:29

Paarden staan bij ons op stal sowieso s'nachts altijd op stal :) Maar als ik vroeg moet starten was en vlecht ik al de dag van te voren en anders op de dag zelf.

Maar als je paard lekker buiten gaat rollen is al je was en poets werk wel voor niks geweest en is er natuurlijk ook kans dat de knotjes er weer uit gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:26

Hier blijven ze gewoon buiten lopen. Binnen gaan mijn witte pluisjes in de strond liggen :+ (en als ik ze binnen zet met deken krijgen ze nog hun buik en hoofd vies).
Dus regendeken op en in een weiland wat niet vertrapt of blubberig is. Ook als het regend ofzo (ben nog altijd op zoek naar een hals deken, maar dat is lastig in kleine maatjes).

Ik vlecht nooit, dus dat probleem heb ik niet. Kam de boel wel netjes de dag van te voren al goed uit, dan is het op de dag van de wedstrijd kwestie van borstel er doorheen en klaar.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 11:35

Ik knot wel in, maar of ze nou knotten in hebben in hun stal of in het weiland. Ik had eerst een hals die ik op het deken kon zetten maar die heeft ze kapot getrokken. :=

T'is nogal een sloper en een varken, maar laat haar toch liever in de wei. :+

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:14

Ik zou als je vroeg moet starten hem s'nachts binnen houden want je hebt altijd het risico dat ie een lekkere modderpoel heeft gevonden en zich nou net even lekker daarin liet vallen

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:17

de mijne is buiten schoner dan binnen in de zomer :=
& een nacht van te voren invlechten blijft het niet mooi vind ik...
Tenminste dat is bij mij zo, en alle andere paarden hier staan dan ook buiten. :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:25

Mijn paard zou gek worden als hij alleen in de stal moet snachts. Dus die blijft mooi buiten. En als het slecht weer is dan moet ik dus wel eens heel vroeg op om de boel netjes en droog te krijgen. (vier witte benen, lekker handig)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:30

afh. van de starttijd. Maar in principe gewoon in de wei.
Desnoods gooi je er dunne zomerdeken op?

Knotten doe ik niet, mijn andere paard had bibop kapsel (fjord), deze hengsten vlecht.
Dus vlecht ik echt voor de wedstrijd.

Echter indien het op dat moment geen noodweer is met vreselijke blubber wei, dan gewoon wei in.
Die van mij blijft daar schoner dan op stal (waar ie echt alles omwoelt en er in gaat liggen).
Wel pokkeweer voorspeld dan maar nachtje op stal, anders geen doen, fjord heeft geen afsluitbare stal,
heb daar wel eens op gestart terwijl ze compleet verzopen was :+ .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:31

Ik trek mijn ruin 's ochtends uit het land als we op concours gaan. En dan start ik Z1. Ik gok zo dat er niet zoveel met mij zijn. :Y)

Heel soms moet ik 'm ter plekke nog wassen en vlechten. Al is dat niet echt een succes, omdat hij dan zenuwachtig rondjes gaat draaien. In de winter staat hij aan huis en 's nachts op stal, maar over enkele weken vertrekt hij naar ons grote land, enkele km verderop. Daar is alleen een schuilstal. Ik zou hem normaal gesproken wel voor een nacht naar huis kunnen halen, maar de afgelopen twee jaar was dat om verschillende redenen niet mogelijk. Dan moet het maar... We hebben geen stromend water in het land, dus dat is sjouwen met jerrycans en verder improviseren. Mijn ruin is de grootste viespeuk die we ooit hebben gehad, dus ik moet een strak schema aanhouden en alles in een moeite doordoen. (Spullen in de trailer, naar paard, invlechten, inladen en op concours. Geen pauze tussendoor.) Gelukkig krijg ik geen cijfer meer voor de verzorging. :')
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 19-03-11 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:33

_Lorette_ schreef:
Ik trek mijn ruin 's ochtends uit het land als we op concours gaan. En dan start ik Z1. Ik gok zo dat er niet zoveel met mij zijn. :Y)

. :')

:D Jawel.. dat met verzopen fjord.. was in het Z.. zelfs de manen waren zo verzopen dat ze niet meer overeind wouden staan :o

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:40

Denk dat we de uitzonderingen zijn. :) Vooral als je gaat uitzoeken hoeveel warmbloedpaarden in 't Z 24/7 buiten staan en direct uit het land op concours gaan.

Moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar een nachtje op stal, omdat ik dan een minder strakke planning aan hoef te houden en ik alle spullen bij de hand heb.... Maar de proef zal er verder niet minder om zijn, hoewel ik flegmatieke paarden heb. 's Nachts gaat hij toch slapen of zijn knotjes eruit schuren, dus voor onze verschijning maakt het ook niet heel veel uit.

Heeeeel erg jammer dat ik geen 'voor' foto heb, want hij was AFGRIJSELIJK vies, maar na een poos knutselen met twee vrouw sterk, komt hij zo het land uit: http://img146.imageshack.us/img146/3201 ... rokken.jpg

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:44

xx_Kelly_xx schreef:
Ik wil eigenlijk altijd een dag van te voren vlechten want dat zorgt vooral bij mij minder stress (en bij het paard ook), dus dat leek me wel handiger.

Krijg mijn paard overigens ook zo te pakken dus dat probleem heb ik niet, alleen omdat iedereen zijn paard een avond van te voren in stal zet, twijfel ik of ik dat ook moet doen...

Kijk zit er een knotje of iets scheef, doe ik die even overnieuw, en het lijkt me in de zomer dat als je ze een avond van te voren gewassen in de wei zet, ze de volgende morgen niet met bagger eruit komt? Toch?

Het hangt natuurlijk ook van de weersomstandigheden af. Als je je paard 's avonds gewassen en geknot naar buiten gooit en het gaat regenen dan kunnen ze met behoorlijk veel bagger eruitkomen. En grotere kans dat je paard gaat rollen buiten waardoor je de volgende dag alles alsnog overnieuw kunt doen aan knotten..
Als jij 's middags of 's avonds moet starten, doe je ze dan ook al de dag van tevoren knotten? :o Ik kan begrijpen dat als je het al gedaan hebt je minder stress hebt, maar dat vind ik dan wel erg vroeg. :j

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:03

_Lorette_ schreef:

Jawel, me 2 :D !

Maar ligt aan tijden natuurlijk ;) Staat nu op stal, start morgenvroeg dus dan heeft ie nog geen wei gezien :n . Maar ik doe dus niets de dag ervoor :n . Haalt met schimmel niet veel uit ondanks dek O:) . Maar voor mij geldt juist dat half uur tutten (vlechten, poetsen + poepvlekken weghalen) als ontspanning voor wedstrijd :O

Heb ik smiddags wedstrijd, trek ik hem gewoon het land uit :+ . Als ie nat is, dan is ie tegen tijd van vertrek wel weer opgedroogd daar hou ik dan wel rekening mee :j
Vind het juist voor het paard belangrijk dat hij zo weinig mogelijk stress / veranderingen krijgt voor wedstrijd dus vandaar deze manier voor mij :o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:23

ik heb vandaag wedstrijd en ik hoef pas savonds te rijden.
Bij mij gaat ze eerst nog gewoon naar buiten voordat ik ga vlechten ed. Als ik sochtends moet dan heeft ze in de winter geen buiten gezien nee, maar van de zomer gaat ze ook gewoon het land op (tenzij het snachts gaat regenen)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:26

ik heb er twee die ik klaar moet maken waarvan eentje bont is,
ik zet hem wel op stal een dag ervoor.
daarna gaat hij weer meteen het land in.