Bij het losrijden gaat het goed, maar in de proef..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Bij het losrijden gaat het goed, maar in de proef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:43

Niet meer.. ;(

Altijd als ik aan het losrijden ben op wedstrijd met Abel doet hij het super. Hij geeft goed na, hij wijkt goed, etc. Maar zodra ik in de proef kom gooit hij z'n hoofd omhoog (niet meer na willen geven) en komt hij bij het wijken óf in protest, óf hij wil het gewoon echt niet doen.
Ik ben niet echt extreem zenuwachtig ofzo, dus denk niet dat het daar aan kan liggen.

Weet er iemand wat ik eraan kan doen?

Heel erg bedankt alvast! :)

Ik weet trouwens niet of het hier goed staat.. Maar misschien wil een mod anders zo lief zijn om hem voor me te verplaatsen.. ;)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:44

Ik denk toch dat het voor het grootste deel aan jou ligt. Je komt wel met hem in een nieuwe omgeving na het inrijden maar waarschijnlijk ga je zelf toch te gespannen de proef in.
Werken aan de ontspanning van jezelf zou ik zeggen.

KarinvdM

Re: Bij het losrijden gaat het goed, maar in de proef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:48

Je zal onbewust waarschijnlijk toch echt last van spanning hebben waardoor je in de ring anders gaat rijden. Ik denk dat je teveel je best gaat doen en dat werkt niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:48

Met losrijdne kun je een oefening zo doen wanneer jij vind dat je paard er klaar voor is. Goed voorbereiden enzo. In de proef moet je alles precies op de letter doen waar het gevraagd wordt.

Dat kan een reden zijn waarom het in je proef minder goed gaat. In dat geval staat je paard nog niet goed genoeg aan de hulpen.
Het kan ook de spanning zijn natuurlijk.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:37

Het kan ook zijn dat je paard het goed aanvoelt als je zenuwachtig bent. Ik ken een aantal paarden die van de spanning hetzelfde gedrag hebben in de ring ;)

Jainy98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:40

Ik denk dat je het zelf toch wel spannend vind maar het niet echt doorhebt. Doe wat ontspannings oefeningen! :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:42

probeer eens te filmen op wedstrijd. eerst filmen met het inrijden en daarna in de proef. Dan kun je thuis rustig met je instructeur kijken waar de verschillen zitten.

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:44

Ja, dit hoor ik ook heel vaak. Meestal spelen toch nervoziteit en spanning op. Ik heb nog nooit een wedstrijd gedaan, dus ik weet het niet hoe het voelt:P maar ik zie het wel heel vaak....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:51

P_a Mijn advies is rijd in de proef je paard hetzelfde als in de los rij bak. Ik heb mezelf dat ook voorgenomen dat ik tijdens de wedstrijd even streng en even consequent ben als daarbuiten. Ik heb mijn paardje ooit wel eens tegen het jury hokje moeten parkeren zo stout was ze vanwege alle nieuwe dingen die ze zag wilde ze gaan vluchten. Ik zei tegen de jury, sorry hoor dit is wel een binnenkomer, waarop hij zei: "goed gedaan want dat had ze gewoon nodig". Daarmee wil ik zeggen dat de jury vaak ook wel ziet wat er wel en niet goed gaat. Dus als je paard hoofd omhoog gooit dan pak je dat gewoon aan zoals je altijd zou doen. Ik heb ook wel eens in de proef streng: "eh eh" waarschuwend gezegd. Mijn paardje weet dan al hoe de vlag staat. Als paardjes eenmaal denken dat tijdens de wedstrijd er soepeler om wordt gegaan met de gehoorzaamheid regels kan het lastig worden.
Je zou zelfs hiertoe een onderlinge wedstrijd kunnen gaan rijden met het doel je paardje te dwingen om gewoon haar best te doen als je dat minder confronterend vindt als officieel starten.
Succes.

Jaap_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:49

Vaak ligt het toch aan de ruiter die onbewust aanspant. Misschien wil je in de proef te netjes rijden? Probeer de proef gewoon te zien als training. Ga veel wedstrijden rijden dan wordt het vaak vanzelf minder.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:42

Ik heb dit soms al als ik gewoon thuis aan het rijden ben en er gaan mensen kijken. Dan wil ik het te goed doen waardoor het dus juist totaal helemaal niet meer gaat, ben blij dat ik het nu gewoon weet van mezelf en langzaam nu het knopje omzet. Heb dat vroeger ook hetzelfde gehad wat jij verteld alleen had ik eigenlijk hele brave pony's die zich er niet zo heel veel van aantrokken (ja eentje ging wel 'rennen' (niet in galop aanspringen terwijl die moet draven maar gewoon in de gevraagde gang wat harder lopen)), maar doordat ik dus zelf onbewust gespannen werd (het te graag goed willen doen) ging ik dus zelf heel anders rijden waardoor de pony's er wat tegen in kwamen etc. Ik zocht echter het probleem wel bij mezelf, immers het losrijden gaat goed en je bent niet van het terrein afgegaan dus je doet zeer waarschijnlijk zelf iets verkeerds (helemaal als het tussen 2 proeven door op het losrijterein weer goed gaat). Ik kon er alleen maar niet achter komen wat, was ik te voorzichtig? Te lief? Gespannen? Zenuwen? Ik voel mezelf alleen totaal dus niet gespannen worden ofzo (en voor die tijd ook geen zenuwen), misschien dat dat het probleem ook een beetje bij jou is? Dat je onbewust toch spanning opbouwt of te voorzichtig word of dat je net iets anders gaat rijden? Paarden reageren daar over het algemeen altijd wel heel erg op namelijk..

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:37

Jainy98 schreef:
Doe wat ontspannings oefeningen! :)

Zoals? :)

Bedankt voor jullie reacties!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:07

gewoon lekker proberen te rijden en hoe je thuis en met het losrijden op wedstrijd ook doet! zelf rustig blijven want onbewust heb je toch echt veel spanning dat overgaat op je paardje en die denkt dan dat ie alles kan maken. succes

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:25

Misschien vangt hij dat beetje zenuwappigheid van jou wel op!
Misschien kun je wel ook nog vragen of je mag eerst oefenen in de ring zelf.
Suc7!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:26

Waarschijnlijk heb je idd onbewust je spanning.
Ik heb het ook gehad, m'n 1e wedstrijden. Losrijden ging ook super maar zodra ik het gras op ging naar de ringen zat ik op een paard wat alle kanten op stuiterde en vloog, behalve waar ik heen wou :=
Ik wou ook niet geloven dat het mijn spanning was, was er heilig van overtuigd dat ik niet gespannen was :P
Maar na 'n stop van 2 maanden en trainen thuis op dat soort situaties heeft geholpen eenmaal op wedstrijd zelf de knop om weten te zetten zodat je rustig je proef in kan. Het is nogsteeds moeilijk want als ik naar de galop ga bouw ik ook spanning op 'o zal die het wel goed doen' en dan gaat het dus weer de mist in :=

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:47

Of start een keertje HC, dan is er toch geen druk van ik moet winnen, of mijn best doen voor een wp of etc...!
Ik denk dat het namelijk wel aan jou ligt, jij bent toch degene die veranderd in je houding zodra je de ring in gaat.

Succes

Wiebrichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:50

Het blijft altijd moeilijk om niet gespannen de proef in te gaan.
Ik heb het zelf ook dat ik ook gespannen de proef in ga.
Heb het nu zo ver dat ik het los kan laten.
En het gaat een stuk beter dan eerst.

Blijf ontspannen in de proef dan gaat het en stuk beter.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:50

mijn pony die ik 8 jaar geleden heb gehad waar ik wedstrijden mee reed deed dat ook telkens maar dat kwam dat hij een ggk dekhengst was geweest en dat wij hem om 8 jarig leeftijd gecastreerd hebben en meneer vond het niet zo leuk om alleen te lopen want die wou liever na de andere kant toe want daar waren al zijn mooie merries en dat vond hij veel leuker