Verplicht cap ipv hoedje in de klasse Z bij indoor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaantjev

Verplicht cap ipv hoedje in de klasse Z bij indoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:54

Steeds vaker lees ik berichten dat je in de klasse Z bij een indoorwedstrijd verplicht een cap moet dragen en geen hoedje op mag. Op de KNHS site kan ik hier niets van terugvinden (niet in de reglementen).

Wie weet waar ik deze regel kan terugvinden??

pres

Re: Verplicht cap ipv hoedje in de klasse Z bij indoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:58

Dat staat ook niet in de reglementen. Er zijn echter wel steeds meer organisaties die het wel verplichten.
Dit i.v.m. met de veiligheid en de eisen daaromtrent vanuit bijvoorbeeld de verzekering.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:04

Hier is volgens mij een tijdje terug ook een topic over geweest en stellen manege's of verenigingen dit zelf verplicht in verband met de verzekering en dekking wanneer er iets fout gaat.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:19

Klopt, het is geen KNHS regel maar heeft met de verzekering van de accommodatie te maken.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:23

Volgens mij is het een regel van de FNRS voor het veiligheidscertificaat zonder dit certificaat mag de betreffende vereniging geen wedstrijd houden op een lokatie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:25

grauwman schreef:
Volgens mij is het een regel van de FNRS voor het veiligheidscertificaat zonder dit certificaat mag de betreffende vereniging geen wedstrijd houden op een lokatie.

Met als aanvulling: tenzij de vereniging in haar vraagprogramma op heeft genomen dat met hoedje toegestaan is , MAAR op EIGEN RISICO!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:33

Dat vind je bij ons in de regio niet op het vraagprogramma. Kan me herinneren dat een vereniging een tijd lang geen wedstrijden heeft mogen organiseren vanwege het feit dat er dus met hoedje werd gestart en de vergunning werd ingetroken.
Voor dit jaar staan er eindelijk weer wedstrijden op het programma maar met de duidelijke vermelding dat cap verplicht is.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:19

maar je mag toch zelf ook weten of je met hoedje rijd of niet ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:42

Deliana27 schreef:
maar je mag toch zelf ook weten of je met hoedje rijd of niet ?

Niet als de organiserende vereniging het niet toestaat i.v.m. verzekering.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:12

Ik zou dat wel raar vinden als dat zou moeten.overal dan he..
In de zet mag je gewoon kiezen wat je hebt Cap of Hoedje. ik vind het wel passen eigenlijk een hoedje, veel netter

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:49

Ik neem naast m'n hoedje voor de zekerheid ook altijd mijn cap mee voor het geval ik het vraagprogramma niet goed heb gelezen. Ik kan ook niet makkelijk een cap van iemand anders lenen want ik heb een vrij klein hoofd :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:42

horseszfan schreef:
Ik zou dat wel raar vinden als dat zou moeten.overal dan he..
In de zet mag je gewoon kiezen wat je hebt Cap of Hoedje. ik vind het wel passen eigenlijk een hoedje, veel netter

Niet dus he, als de organiserende vereniging het niet toestaat in het vraagprogramma...

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 10:22

Mijn zusje heeft navraag gedaan bij de KNHS en bij de Stichting Veilige Paardensport. De KNHS geeft het volgende aan:

Om indoorwedstrijden te mogen organiseren dient de accommodatie voorzien te zijn van een veiligheidscertificaat. Hierbij is het verplicht dat de ruiters in de accommodatie met cap rijden. Dit geldt ook voor Z combinaties.

Stichting Veilige Paardensport geeft aan:

Bedankt voor uw bericht. Volgens het handboek van Stichting Veilige Paardensport zijn alle ruiters verplicht om te rijden met een goedgekeurd veiligheidscap. Echter hanteren wij de volgende regel:

Indien er op de hippische accommodatie een wedstrijd wordt verreden onder auspiciën van de KNHS, FEI of FNW, dan prevaleren de reglementen van de organisatie onder wiens auspiciën de wedstrijd wordt georganiseerd, ten opzichte van de in dit handboek opgenomen voorschriften.

De KNHS heeft in haar reglementen staan dat het er vanaf de Z1 gereden mag worden met een hoedje. Tijdens de wedstrijden gelden dus de reglementen van de KNHS en is het rijden met een cap vanaf de Z1 niet verplicht.

Het vreemde is dat in het regelement van de KNHS staat dat er met een hoedje gereden mag worden maar dat nu wordt tegengesproken. Niet echt duidelijk dus. We nemen altijd voor de zekerheid naast het hoedje ook een cap mee maar dit schept nogal wat verwarring.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:49

Ik snap niet goed wat verwarrend is, Diaantjev? Er staat dat de regels van de KNHS prevaleren ten opzichte van het handboek van de SVP. Oftewel, de regels van het KNHS-reglement gaan boven de regels van de SVP.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 14:39

Het is verwarrend omdat het volgende in het KNHS reglement is opgenomen:

g. een veiligheidscap/-helm met norm EN-1384. Het is uitsluitend bij het deelnemen vanaf de klasse Z1 paarden toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:40

Ik vind daar dan nog steeds niet veel verwarrends aan, maar goed, ik denk heel makkelijk wat dat betreft.

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:32

vanaf welke leeftijd mag je een hoedje op? Vanaf 18 toch??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:34

Ja, vanaf 18 bij de paarden. Dus als je in je 18e jaar nog bij de Z pony's start, mag het niet.

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:34

oke, dacht ik het al!
clubgenootje vroeg het, en is nog 15 dus hij moet nog ff wachten! rijd wel bij de paarden

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:36

Ja, pas vanaf 18 en bij de paarden, heeft ie nog even te gaan hihi~! Vroeger was het overigens wel toegestaan bij de Z pony's.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:40

volgens mij is het gewoon vanaf de Z1 paarden en geenleeftijd ruiters. pony's zijn altijd cap. maar vanaf je 18e moet je met je pony bij de paarden starten en mag je dus wel met hoedje.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:40

mntj schreef:
volgens mij is het gewoon vanaf de Z1 paarden en geenleeftijd ruiters. pony's zijn altijd cap. maar vanaf je 18e moet je met je pony bij de paarden starten en mag je dus wel met hoedje.

Mee eens, tenzij je in het jaar dat je 18 wordt nog bij de pony's rijdt, dan ben je ook 18 en mag het niet.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:46

kleinvosje schreef:
mntj schreef:

Mee eens, tenzij je in het jaar dat je 18 wordt nog bij de pony's rijdt, dan ben je ook 18 en mag het niet.

yep klopt want dan rijd je nog bij de pony's. heb ik het toch goed geleerd haha

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:47

We schrijven het alleen allebei anders op!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:56

Maar wat is dan ook eigenlijk de meerwaarde van het dragen van een hoedje?
Loopt je paard er beter door, of ondanks dat je slecht rijdt, kan iedereen zien, dat je toch tenminste Z bent. Het hoedje is voor velen, net zo iets als het rijden met stang en trens, een "ik kan goed rijden"grens. Maar gelukkig zitten er juryleden die hun vak verstaan. Deze kijken er gelukkig wel doorheen.