Springwedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 23:54

Hoi!

Binnenkort ga ik een springwedstrijd rijden..
Maar ik voel me nog steeds een beetje onzeker over het binnenkomen met groeten enzo..

Ik weet dat je in galop (?) moet binnenkomen, dan jury moet groeten en dan in een aantal seconden over de eerste hindernis moet zijn.
Maar ik kan me hier niet echt een beeld van vormen..

Waar moet je dan staan als je groet, voor de jury, aan de andere kant van de bak, of waar?

Heeft iemand misschien een filmpje waardoor ik wat beter een beeld ervan heb?

Alvast bedankt!

TheHorseInn

Re: Springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:57

Je komt binnen in je eigen tempo!
Met mijn ene pony rijd ik in galop de baan in en de andere in stap!

Dan ga je voor de jury staan en ga je groeten.
In de zomer geef je ook informatie door.
je naam,naam pony en de vereniging

dan gaat de bel en dan heb je 45 sec. om over de 1e hindernis te komen!

Hoop dat je nu een beter beeld :)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:31

In de B kom je bij voorkeur in galop binnen maar dat hoeft niet. In een rechte lijn naar de jury, ong 2 tot 5 meter voor ze halthouden, en je naam + pony + vereniging en startnummer zeggen. Binnen kan je ook gewoon playbacken maar het wordt iig gewaardeerd alsof je doet dat je iets zegt.

Dan heb je idd 45 sec als de bel gaat om over de eerste hindernis te gaan

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:58

mistid schreef:
In de B kom je bij voorkeur in galop binnen maar dat hoeft niet. In een rechte lijn naar de jury, ong 2 tot 5 meter voor ze halthouden, en je naam + pony + vereniging en startnummer zeggen. Binnen kan je ook gewoon playbacken maar het wordt iig gewaardeerd alsof je doet dat je iets zegt.

En waar zit de jury dan bij een springwedstrijd?
Ook aan de korte zijde?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:00

Jury zit inderdaad vaak aan de korte zijde.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:16

Dus dan kan je bijvoorbeeld 2 tot 5 meter van de jury af, op de diagonaal halthouden?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:53

misschien kun je beter voordat je een keer gaat starten een paar keer gaan kijken bij zo'n wedstrijd? dan is er makkelijker een inbeelding van te maken en kun je ook gelijk zien hoe het los springen etc gaat.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 15:57

Roos_s schreef:
misschien kun je beter voordat je een keer gaat starten een paar keer gaan kijken bij zo'n wedstrijd? dan is er makkelijker een inbeelding van te maken en kun je ook gelijk zien hoe het los springen etc gaat.

Ik ben al een paar x meegeweest, maar blijkbaar mis ik het stukje waar mensen groeten altijd :')
Ben al paar x meegeweest met een vriendin naar een cross, waar ze dus ook moest springen..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:01

ow oke. :)

zou idd groeten zoals ze hier ook aangeven. In de B is het voor de stijlpunten nog wel van belang dat je netjes groet. Veel succes :)

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:01

Het kan ook zijn dat je al in de bak mag bij de ruiter die voor jou moet springen.
Dan moet je zodra die klaar is naar de jury toe rijden en dan groeten op een afstand dat ze jou kunnen zien ( vaak staan mensen er te dicht onder, en dan ziet de jury je niet)
zodra de bel gaat heb je nog 45 sec. om door de start te rijden

Let op: het kan zijn dat de jury meteen de bel luid als de vorige klaar is.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:37

Oh god, dan zou ik telkens bang zijn dat ik diegene in de weg rijd :P
Maar als je je gegevens moet vertellen, moet je wel dichtbij staan neem ik aan?

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:45

Kijk anders ff op youtube en ga op zoek naar een springproef, of je eigen proef. Dan vind je al heel wat denk ik. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:52

Zorg dat je op tijd aanwezig bent en kijk een aantal combinaties voor je. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat de 2e combinatie al in de baan is.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:53

Dat kun je alleen bij outdoor. Indoor zitten ze meestal een eind boven je, achter glas. Dan kun je alleen netjes recht aanrijden, mooi stilzetten en netjes groeten :)

Maar als je bij degene in de ring mag stappen (vrijwel altijd) dan mag jij alleen maar stappen, wanneer diegene met zijn parcour bezig is. Zodra die klaar is dan draaf je aan recht naar de jury, groet je netjes, draaf je weer een volte en galoppeert netjes aan :)
Laatst bijgewerkt door Marlissa92 op 01-02-11 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:56

mistid schreef:

Na 45 seconden gaat de tijd lopen, maar je hebt een minuut om te starten. Mocht je later zijn dan die 45 seconden, gaat de tijd wel lopen en heb je dus kans dat je op het eind tijd te kort hebt.
Maar normaal gesproken is 45 seconden lang zat!

http://www.youtube.com/watch?v=PAAXrqbG_HE hier een voorbeeld. Het meisje was al even in de ring, dan draaft ze aan om te gaan groeten. Als ze dan verder rijdt, kan je zien dat de jury boven de kantine zit (klein stukje in beeld)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:04

Oké, maar je hoeft dus niet perse in galop aan te komen voor je gaat groeten?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:07

Nee, dat hoeft niet. Ik zie het zelfs bijna niemand doen (zeker indoor niet)

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:07

Nee, je kunt ze juist in draf veel netter naar het halthouden toe rijden :) Vind ik iig.

Ik doe het altijd in draf en rij de laatste tijd steeds bovenaan met de stijlpunten. :j

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:10

Oké allemaal, ik denk dat ik het nu wel snap :)
Ga het ook nog wel een x oefenen met mn instructrice (heb de wedstrijd pas in maart).

Bedankt! :)

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:11

Let wel dat je bij de B stijlpunten krijgt en dan is het best belangrijk dat je netjes groet, dus rustig in galop aanrijden...je pony voor de jury stilzetten, handje naar achter en netjes groeten en je naam e.d. opnoemen..en lachen! Scheelt echt en het is zo jammer als je bv net je prijsje/rozet misloopt omdat je slordig gegroet hebt (vanaf de L wordt er vaak heel slordig gegroet, uit de verte een knikje en gaan met die banaan...).. !
Ik zou toch echt even kijken op een wedstrijd........Succes

Roxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:30

Lightielight schreef:
Let wel dat je bij de B stijlpunten krijgt en dan is het best belangrijk dat je netjes groet, dus rustig in galop aanrijden...je pony voor de jury stilzetten, handje naar achter en netjes groeten en je naam e.d. opnoemen..en lachen! Scheelt echt en het is zo jammer als je bv net je prijsje/rozet misloopt omdat je slordig gegroet hebt (vanaf de L wordt er vaak heel slordig gegroet, uit de verte een knikje en gaan met die banaan...).. !
Ik zou toch echt even kijken op een wedstrijd........Succes

Wij mochten ook altijd in draf aankomen ben ik nooit op afgerekend

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:06

je moet je eens kijken op de site miss staat daar nog wel meer info op ..

Xx

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:39

winerieke schreef:
Maar als je bij degene in de ring mag stappen (vrijwel altijd) dan mag jij alleen maar stappen, wanneer diegene met zijn parcour bezig is. Zodra die klaar is dan draaf je aan recht naar de jury, groet je netjes, draaf je weer een volte en galoppeert netjes aan :)

Dat is niet waar, je mag ook draven en galopperen. Als je de ruiter die zijn/haar parcours rijdt maar niet hinderd.