wedstrijd"probleem" met karakterpaardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

wedstrijd"probleem" met karakterpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 15:16

Ik heb een "wedstrijdprobleem" zoals ik in de titel aangaf. Ik ben sinds een tijdje met mijn (vrij groene) merrie begonnen in de wedstrijden. Ik was begonnen in het buitenseizoen, daar 2 wedstrijdjes meegdaan in het L1 (ik mag geen B meer starten doordat ik met vorige paarden Z en ZZ ben geweest). Dat ging redelijk, net niet winstpuntwaardig doordat ze nog wat slingerde ivm de hekjes om de ring die ze wat eng vond. Niks dramatisch eigenlijk, gewoon wennen.

Maar nu ben ik binnen begonnen, naar wat ik dacht een goed idee was. Ik wou deze hele winter maar op 1 locatie mn wedstrijden rijden (thuis-vereniging) omdat ze dan rustig kon wennen en niet te veel nieuwe en vreemde dingen zou zien. De eerste keer was ergens in oktober. Toen vond ze het losrijterrein best spannend omdat er naast de bak veel paarden en mensen heen en weer liepen (logisch, gewoon aan wennen), maar in de wedstrijdhal was het helemaal foute boel. Alleen maar in travers langs de witte hekjes lopen met grote ogen en de oortjes naar voren. Na een paar rondjes kon ik haar rondsturen, dus de proef maar gereden. Op 1 of 2 keer remmen in een hoek na was het wel te doen, wederom net niet winstpuntwaardig, maar ach, ze vond het reuzespannend dus ik was tevreden.

Vandaag kom ik voor de tweede keer in diezelfde manege op wedstrijd. Nu ging het losrijden al veel beter, af en toe even kijken naar de zijkant, maar al veel beter ontspannen en ik kon me echt concentreren op het losrijden. In de wedstrijdring echter, ging het helemaal mis. Paardje durfde de ring niet in. Eénmaal binnen eerst even de baan verkend. Eerst weer hetzelfde als de vorige keer (travers er langs al glurend naar die enge witte dingen), maar nu ging het niet over. Het werd alleen maar erger gedurende de proef. Op een gegeven moment kon ik geen figuur meer rijden, omdat ze in elke hoek gewoon stil ging staan en zo ongeveer niet meer voorwaarts wou. Hoe harder ik dreef, hoe langzamer zij ging. Ook als ze stilstond was ze met het been absoluut niet in de eerste versnelling te krijgen. Uiteindelijk heb ik maar besloten om af te groeten, omdat het voor ons beide geen plezier meer was (en dat hoort het toch wel te zijn). Ik ben dan wel geen groentje, maar mennn dat voelde ik me dus ECHT vandaag!

Nu ben ik weer thuis en ik overdenk alles een beetje.. Hoe nu een volgende keer? Ik rij deze merrie bewust zonder spoortje, omdat ze A. normaal gesproken prima op het been reageert, daar zelfs vrij gevoelig op is en B. ze trapt naar mijn been als ik spoor gebruik. Het is een echt karakterpaard (sommige noemen het ook wel pismerrie geloof ik, maar dat vind ik zo'n rare term). Ik kan op zich met haar lezen en schrijven, maar hier weet ik even geen oplossing voor.

Omstanders hadden zoiets van, pak een zweep en pak haar maar aan. Ja, misschien moet dat in dit geval ook wel (had niet de indruk dat het puur angst was van dr, volgens mij probeerde ze wel uit hoe ver ze kon gaan hiermee), maar als ik haar met zweep rij, wordt ze woest (en gevaarlijk, tis niet zo'n lieverdje). Een andere optie is oefenen in die bak met de hekjes, zonder dat er een wedstrijd is. Echter staan die hekjes er alleen ALS er een wedstrijd is, en dan nog, hoe ga ik ermee om als ze weer helemaal in de ankers gaat overal? Of moet ik juist meer wedstrijden op verschillende locaties gaan plannen, zodat ze meer nieuwe ervaringen opdoet?

Ik heb haar moeder ook altijd in de wedstrijden gereden, en ik herken dit gedrag op zich wel, want mams deed precies hetzelfde maar dan bij het springen. Hoe harder ik dreef, hoe langzamer, totdat ie stilstond.. en dan kon je er bij wijze van een zweep op kapot slaan, dier zette geen stap (gevolg: ik ben me maar op dressuur gaan richten, wat uiteindelijk prima is verlopen). Heeeeeel sterk karakter hebben ze beide, en dat is op zich heel super, want ze gaan voor je door het vuur, maar goed.. als ze "iets" niet willen, overtuig ze dan maar eens?!

Iemand die dit bekend voorkomt of die er een idee over heeft?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:29

Juist omdat zij normaalgesproken zeer licht aan het been en gevoelig aan de hulpen is, denk ik dat je paard op dat moment blokkeert op jouw lichaamsspanning en de grover wordende hulpen die daar automatisch mee gepaard gaan. Ben je bewust van jezelf, dat is de tip die ik je zou willen meegeven.
Advies van omstanders om te slaan met zweep, zou ik niet doen!! Denk dat fout bij jou ligt en niet bij je paard.
Laatst bijgewerkt door JPS op 23-01-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Re: wedstrijd"probleem" met karakterpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 15:34

Ik weet niet.. het zou natuurlijk onbewust kunnen, maar ik was me er niet van bewust dat ik spanning had op zich.. en ik probeer juist op een hele vriendelijke en geruststellende manier met haar rond te komen (belonen door stem/aai als ze het goed doet). Ik ben wel een redelijk zenuwachtig persoontje wat wedstrijden betreft normaal gesproken (altijd al geweest), maar ik heb tegenwoordig Bach-Rescue en daarmee gaat het eigenlijk heel aardig. Dat er iets blokkeerde, dat is inderdaad het juiste woord, want dat was het zeker.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:40

Gewoon blijven meenemen en een paar keer HC starten. Voordat je begint even de jury inlichten over de situatie en lekker de tijd nemen om je proeven te rijden. Desnoods je voorlezer het zweepje mee laten nemen, zodat je die evt. erbij kunt pakken. Zorg dat je consequent regaeert en dat je haar voor bent, blijf je paard 'rijden' en vooral niet afwachtend zijn. Geef haar zo min mogelijk de kans om op andere dingen te letten, dan op jou.

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:45

Ik zou de tijdsdruk en prestatiedrang er af halen. Het is nieuw voor haar, veel indrukken en blijkbaar vind ze dat allemaal best spannend. (Geef haar eens ongelijk ;) ) Geloof niet dat er kwaad in de zit, of dat jij zelf echt fout bezig bent gezien je ervaring.
Je zou haar eens een aantal keer mee kunnen nemen naar andere accomodaties buiten wedstrijden om. Gewoon om haar te laten wennen, is ze ontspannen, dan ga je lekker weer naar huis.
Je kunt dan gewoon lekker lang en laag rondsturen tot ze ontspannen is, geen tijdsdruk of verplichte oefeningen op plekken terwijl ze nog niet ontspannen is.
Zou ook niet naar omstanders luisteren die zeggen dat je er met de zweep overheen moet. Dit bevorderd de ontspanning en het vertrouwen niet. Die omstanders gaat het ook puur om de korte termijn oplossing zodat jij even uit de weg bent en hun los kunnen rijden.

Het kost misschien wat tijd en een kleine bakvergoeding, maar je krijgt er wel een relaxed en ontspannen paard op andere locaties voor terug.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:08

Nog een extra ideetje: Mijn paard was altijd zeer alert op veranderingen in de omgeving, een hindernis die een meter was verschoven, een nieuw reclamebord etc.
Waarschijnlijk staan er op de locatie waar je altijd rijdt normaal geen witte hekjes in de bak, dus een enorme verandering in de omgeving die normaal zo vertrouwd is, bovendien is die omgeving nu helemaal anders door drukte en wedstrijdspanning.

Misschien lukt het juist in een vreemde omgeving wel, omdat daar alles nieuw is. Mijn paard liep in een vreemde omgeving gewoon overal langs, ook enge juryhokjes ed.

Buiten mededinging is ook een goed oefening, maar dat had je gezien je ervaring vast al bedacht.

Succes!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:17

Volgens mij heb ik je vanmorgen gezien (winschoten? Vosje?). Ik had ook niet echt het idee dat ze het nou echt zo eng vond maar meer dat ze aan het uitproberen was. Hoe reageert ze op een spoortje (wat die had je niet om wat ik me kan herinneren.) Aan het gedrag van je paard te zien had ik het idee dat ze gewoon even weer moest weten wie er ook alweer de baas was. Maar je kent je eigen paard het best!

Edit: zie nu waarom je niet met spoortje rijdt.. Sorry niet goed gelezen.. Kan je misschien eens afspreken met de mensen daar dat je na een wedstrijd als de ring nog staat eens gewoon te gaan rijden? En anders wat van die hekjes in elkaar flansen en thuis oefenen?

Edit edit: ik herinner me opeens dat ze daar ook vaak oefendeessuur hebben waar je niet per se een proef hoeft te rijden maar ook gewoon de ring 10 minuten (ongeveer) mag gebruiken om te oefenen..
Laatst bijgewerkt door liefhelietje op 23-01-11 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:22

Ze trapt er naar staat in de OP.
MIsschien moet je met deze gaan springen? :P
Nee even serieus, ik zou toch proberen om een aantal witte hekjes langs de kant van je bak te zetten en je voor te laten lezen. De combi van iemand die voorleest en tig keer langs de witte hekjes moeten maakt dat ze het op geeft en het op wedstrijd ook niet eng meer is.

Je zegt dat je eigenlijk niet gelooft dat ze het echt eng vind, maar ik denk van wel. Zo loop je rond met een boel andere paarden, zo ben je ineens alleen, met een ruiter die in spanning zit enz.
Ik zou het gewoon proberen en ik denk ook wel dat ze er gewoon doorheen moet!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:24

Ja dat klopt inderdaad, dan heb je me zien "prutsen" haha. Met een spoortje wordt ze erg kwaad tegen mijn been (trapt er naar) en ik betwijfel eerlijk gezegd of ze dan wel voorwaarts komt. Tis er één met een vrij lange gebruiksaanwijzing pff. Ik voelde me echt net zo'n manegemeisje van vroeger, die op een afgetrapt manegepaard zit die niet voorwaarts wil. En dat terwijl ze normaal gesproken echt prima op het been reageert, ze voelt elk klein hulpje. Ik denk dat ik haar inderdaad maar gewoon veel mee ga nemen overal mee naartoe.. Mag ik jou vragen (soms ziet men het als buitenstaander beter dan als je er op zit), had jij het idee dat ze die hekjes vervelend vond of keek ze heel ergens anders naar overal?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:46

Leorah schreef:
Ja dat klopt inderdaad, dan heb je me zien "prutsen" haha. Met een spoortje wordt ze erg kwaad tegen mijn been (trapt er naar) en ik betwijfel eerlijk gezegd of ze dan wel voorwaarts komt. Tis er één met een vrij lange gebruiksaanwijzing pff. Ik voelde me echt net zo'n manegemeisje van vroeger, die op een afgetrapt manegepaard zit die niet voorwaarts wil. En dat terwijl ze normaal gesproken echt prima op het been reageert, ze voelt elk klein hulpje. Ik denk dat ik haar inderdaad maar gewoon veel mee ga nemen overal mee naartoe.. Mag ik jou vragen (soms ziet men het als buitenstaander beter dan als je er op zit), had jij het idee dat ze die hekjes vervelend vond of keek ze heel ergens anders naar overal?

Geeft niet ik had ook zo'n merrie en ik weet hoe je je voelde ;) .
Ik had echt niet het idee dat het angst was (absoluut geen vluchtgedrag maar voornamelijk gewoon de ruiter compleet negeren). Anders aankomende week naar Delfzijl, daar heb je geen hekjes dus kan je eens kijken of dat het probleem wel is of dat ze dan weer wat anders zoekt. Had echt niet het idee dat het nou echt die hekjes waren maar meer gewoon ongehoorzaamheid.

( heb die merrie van mij, die ook niet van zwepen hield, wel eens een gigaknal gegeven (pas op, niet boktproof ;) ). Ik was er zo klaar mee en het paard stond er zo van te kijken dat ze het ook nooit weer heeft gedaan. Maar dan moet je wel stevig voor in je schoenen staan als je weet dat ze ook wel raar kan reageren)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:59

-> WD-V

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:06

meenemen en rijden!
Kilometers maken, bosritten, langs weet ik wat voor gekke obstakels rijden.
Laten wennen aan dingen die je niet overal tegenkomt.
Ik rijd mijn 3jarige ook zonder spoor e.d. ze is zelf vrij nuchter dat wel. Maar met losrijden en in de wedstrijd ring is ze niet te genieten. opkroppen, wegrennen e.d. Maar ik heb nu al zoveel kilometers met haar gemaakt, dat ze er bijna niet meer naar keek.
En anders (schriktraning)

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:10

wat bij ons paard heeft geholpen. is een aantal keren als 1e starten. dan mag je 5 min. voordat de proef begint al in de ring. je kunt dan rustig kijken en eventueel op een iets dwingender manier overal langsrijden.

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:13

Pff geen idee hoe je dit moet oplossen.
Lees wel graag mee wat de gebruiksaanwijzing lijkt zeer veel op die van mijn merrie. Die door sommigen inderdaad de bijnaam hysterisch heeft gekregen. Ik kan goed overweg met haar. We hebben wel eens onze probleempjes maar daar komen we ook wel weer uit.
Wat jij alleen nu beschrijft doet die van mij bij ons in de buitenbak.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:18

het enige wat me aan je verhaal opvalt is dat je je paard toestaat in travers te lopen. Als mijn paard iets eng vindt zet ik haar er in een soort schouderbinnenwaarts langs. Ik stel mijn paard de andere kant en geef een por met het been aan de andere kant van het enge (dus in dit geval stelling naar binnen en een por met het binnenbeen). Dan kan het paard veel minder van het enge zien en zal er dus makkelijker langs gaan dan als je er naar toe blijft sturen.

Verder denk ik dat als het angst is, je het met kilometers maken kan oplossen. Als het eigenwijzigheid is dan denk ik dat ze toch een keer echt aangepakt moet. Welk van de 2 het is dat kan jij beter voelen dan ik vanaf bokt kan bepalen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 16:14

Zo, na een weekje trainen heb ik haar vandaag weer meegenomen naar een wedstrijd (na wat rondbellen en geluk was er nog net een plekje voor me vrij) in de buurt. Hier was ze nog nooit geweest. Losrijden ging aardig, beetje kijkerig naar wat vlaggen, maar ja, die kende ze ook nog niet. Verder niks bijzonders. Deze keer maar een zweep meegenomen en bij het rondrijden in de ring (voor aanvang van de proef) de zweep er even bij gepakt. Lopen dat ze deed opeens! Na een paar rondjes moest ik beginnen, en ik domme koe die ik ben, had geen idee dat ik met zweep de proef mocht rijden (ergggg lang geleden dat ik in het L heb gereden), dus met een zwierige zwaai de zweep aan de kant geslingerd en begonnen aan de proef. Precies 4 onderdelen verder was het compleet einde oefening. Net als vorige week, stilstaan, oortjes naar voren en niks meer. Heel jammer, maar toch ook deze proef vrijwillig beeindigd omdat ze op geen enkele hulp meer reageerde (en ik heb vorige week de hele week zo'n spierpijn gehad omdat ik probeerde haar er toen door te rijden tevergeefs). Zo moet je niet willen rondsturen is mijn mening.

Geluk was, dat ik op deze wedstrijd 2 proeven kon rijden. Nadat mijn voorlezer mij vroeg waarom ik zo dom was om de zweep weg te gooien voor de proef, en ze mij uitlegde dat je daar dus wel mee mag rijden in het L, kon ik de ring weer in voor proef nummer 2. nu met de zweep veilig in de hand. De enige reactie die ze had op het vasthouden van de zweep was (een beetje veel) voorwaarts lopen. Precies wat de bedoeling was dus. Ik hoefde er bijna niks mee te doen, alleen vasthouden was genoeg en madam was plotseling over haar blokkades heen en liep als een trein. Heerlijk om je een beetje te kunnen concentreren op je proef in plaats van je lens te rijden om het dier alleen maar rond te kunnen krijgen. Al met al was de proef te gehaast (logisch, ze had nog nooit een zweep gezien en ik had er bewust ook thuis niet mee gereden), maar geen seconde in de staak, dus ik ben tevreden!

volgende week gaat ze weer mee en ik hoop dat als ze zo een paar keer in elk geval maar rondkomt, dat het langzaamaan de goede kant op gaat en we ook echt proeftechnisch kunnen gaan werken.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:31

misschien kun je eens proberen met hekjes in je eigen binnenbak te zetten?
of in de bak van de vereniging. desnoods zet je er eerst alleen een paar in bepaalde hoeken of bij bepaalde letters en bouw je het vanaf dan uit. zo leert ze om langs die hekjes te lopen en weet jij tenminste dat ze daar niet meer bang voor is. :D
en ja wedstrijdspanning bij jonge paarden is niets vreemds. alles is anders dat merken ze zelf ook wel. ik zou gewoon lekker oefenen. gewoon veel op wedstrijd gaan en proberen of het een beetje wil. desnoods rij je rond en als ze een paar keer goed overal langs gaat groet je af. dan maar geen hele proef maar eerst opbouwen en uitbouwen tot ze luistert naar wat jij wilt.

veel succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 16:58

Dank je. Ik heb helaas geen binnenbak (was het maar waar haha), maar ik ben ook sowieso van plan om met bloembakken, pionnen, paraplu's en wat weet ik voor gekkigheid thuis te gaan oefenen om haar te wennen aan vreemde objecten. En inderdaad veel meenemen, dus volgend weekend mag ze weer mee op pad.

Beetje rare vraag misschien, maar weet iemand ook of je verliespunten krijgt als je zelf de proef voortijdig beëindigd? Ik ben nu L1 + 0, mag geen B starten, maar heb dus in de afgelopen 2 weken 2 keer een proef voortijdig beeindigd. Ben ik dan officieel L1-4 ofzo? Of krijg je daar geen verliespunt voor?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:53

Nee, vrijwillig beeindigen is geen verliespunt en lager dan L1+0 kun je niet komen.
Gelukkig want mijn merrie deed van de zomer hetzelfde en liep 145 punten in de B (elke 5 passen stilstaan en echt met veel moeite vooruit gemept gekregen, ze was echt compleet in de staak := )

Ik ga ook gewoon kilometers maken en ik verrek het om voortijdig met de proef te stoppen. Desnoods zodra je winst hebt maar ipv op de AC-lijn te groeten afwenden vanaf de lange zijde en groeten, maar als ze leren dat staken einde proef is, heb je straks echt een probleem, en dan niet uit angst.

Verder lees ik even mee, mijn merrie is niet bang van de hekjes maar van de hele entourage (had nou ook wel een groot concours :o ) maar ik ga veel kilometers maken op vreemd terrein, veel naar buiten straks en hopen dat ze een beetje normaal gaat doen. Misschien komen hier nog tips voorbij die ik kan gebruiken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 17:04

Nou we zijn weer een weekje verder, lekker kunnen trainen deze week ondanks de storm, gister tijdens de les nog eens extra aandacht besteed aan de lastige puntjes, het wijken en de middendraf, en vandaag weer gaan met die banaan in de zelfde ring als 2 weken geleden.

De losrijbak vond ze erg spannend vanwege de harde wind. Alles kraakte en piepte, nou ja, moet ze ook maar aan wennen, dus zo goed mogelijk geprobeerd om haar naar de ontspanning te rijden. Toch ook bij het inrijden maar even de zweep erbij gehouden, zodat ze niet totaal verrast zou zijn (en extra gespannen) in de wedstrijdring.

Eénmaal in de andere bak, gelukkig minder last van lawaai door de wind. De ring was nog eens extra opgeleukt met allerlei bloembakken die er de vorige keer niet stonden, maar ze liep! Ze ging zonder al te grote problemen de ring binnen en was bij het rondrijden voor de proef wel erg gespannen, maar ik wist haar te overtuigen dat ze er rustig overal langs kon gaan.

Voor het eerst kon ik mijn proef echt rijden, letten op de onderdelen (wijken ging zelfs iets met de achterhand vóór ipv weglopen over de buitenschouder wat normaal vaak gebeurt haha). Er was wel spanning, natuurlijk, ze vond het best eng, maar heeft niet 1 keer geprobeerd om stil te gaan staan en het was ook niet de sneltrein die ze vorige week was, toen ze voor het eerst een zweep zag. Al met al, was ik heel tevreden, op wat kleine "verzetjes" na was het een leuke proef. Sowieso 10 punten beter dan de vorige week. Helaas waren de punten ronduit slecht, zelfs 1 punt lager dan de vorige week, omdat ik op elk punt "spanning" had staan en "tactfout?!?!?"en ik in de hele proef niet één 7 heb gekregen, tja dan valt er ook weinig op te halen natuurlijk. De punten waar ik normaal onvoldoendes op heb waren nu zessen en de simpele dingen allemaal onvoldoende. Ik baal best, omdat het voor haar zo'n overwinning was en de punten zo bagger.

Nu 2 weekjes thuis trainen en even geen wedstrijd. Daarna gaan we vrolijk verder :)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:20

Nou mooi dat ze stukken beter ging! Ik was vanmorgen ook onaangenaam verrast door de bloembakken en coniferen maar gelukkig heeft het weinig problemen opgeleverd :)

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:28

Hoi, niet naar de punte kijken, je weet zelf wat je aandachtspunt is, nl spanning, als het nieuwe eraf is komen de punten vanzelf toch?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:48

Oefenen oefenen oefenen. Het is puur wedstrijd spanning en daar kom je alleen van af om het vaak te doen. En probeer zelf ook eens gewoon te gaan rijden in een vreemde omgeving.
Succes ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:42

Inderdaad niet naar de punten kijken :)
Het is al een hele verbetering dat de 'stoptrein' verdwenen is.
In Winschoten kun je inderdaad oefendressuur rijden, handig voor training richting het M.
Kun je langzaam toewerken naar het rijden zoals je thuis ook doet (zonder zweep).
Sommige paarden zijn echte etterbakjes, zweep weg? Zet de amazone maar aan het werk (deed mijn pony ook altijd tijdens wedstrijden).
HC starten met zweep en oefendressuur heeft toen wel geholpen :j