Heeft mijn paard een chip.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Heeft mijn paard een chip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:39

Misschien een hele stomme vraag.... maar heeft elk paard een chip? Die van mij is sinds 2005 doorverkocht en daarna in 3 verschillende landen geweest en sinds 2 jaar in NL. Ik heb zijn boekje wel maar daar staat niets in over een chip.

In het voorjaar wil ik beginnen met wedstrijden en daar moeten ze toch gechipt zijn?

marjolein_el

Re: Heeft mijn paard een chip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:41

Als het goed is staan in zijn paspoort een chipnummer. Anders zou ik het ook niet weten. :P

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:44

Als hij gechipt is moet dat in het paspoort staan, en als je het niet zeker weet moet je het eens door een DA laten nakijken, die heeft zo'n speciaal apparaat ervoor waar hij/zij het zo mee kan zien.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:44

Er zitten wel stickers in met een barcode en expiry date 01/10/2011 (nee niet tussen zijn inentingen maar voor in het boekje.;-)

Ik zie trouwens dat die sticker ook bij zijn naam geplakt is op zijn pedigree. Maar hoezo expiry date? Zo een ding hoef je toch niet te vernieuwen?
Laatst bijgewerkt door liempje op 19-01-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:46

zn chip kan niet 'verlopen' dus misschien is dat wat anders.
Maar inderdaad zoals Supertinkie zegt kan je het ook even door je DA laten checken

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:47

Ja ik zal de DA eens vragen om na te kijken....

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:50

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:54

Heb je het paard bij aankoop veterinair laten keuren?
Als dat zo is, dan controleren ze altijd de chip. Als er bij de keuring niets is gezegd over het ontbreken er van, kun je er van uit gaan dat de barcode de chipcode is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:54

Laat hem inderdaad even nakijken door de dierenarts die zo'n apparaat heeft. Dan weet je of hij is gechipt en eigenlijk hoop ik voor jou van niet, want dan kan je hem meteen laten chippen!
Zeg dat er wel meteen bij als je de dierenarts laat komen, scheelt weer in voor rij kosten.
Als je geen paspoort hebt en hij zou wel zijn gechipt, dan duurt de zoek actie vaak langer dan hem zelf te laten chippen.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:55

Dat lijkt er inderdaad op S_zanne! Hij is niet in NL gechipt dus zonder blauw/witte sticker, maar wel een strookje met barcode's Dus dat zal het wel zijn :-)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:56

Laat het idd wel even cotroleren!
Scheelt een heel gedoe dan als je er vlak voor je wedstrijd achterkomt dat hij toch niet gechipt is. ;)

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:58

Ja dat ga ik zeker doen! Ik vroeg het me net alleen opeens af.....

banjoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:52

Bedoel je met een boekje zijn stamboek? Elk paard met stamboom heeft toch ook een chip?

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:56

liempje schreef:
Er zitten wel stickers in met een barcode en expiry date 01/10/2011 (nee niet tussen zijn inentingen maar voor in het boekje.;-)

Ik zie trouwens dat die sticker ook bij zijn naam geplakt is op zijn pedigree. Maar hoezo expiry date? Zo een ding hoef je toch niet te vernieuwen?

Je hoeft hem inderdaad niet te vernieuwen, de expiry date heeft te maken met waarborging van de steriliteit van de chip.. Na die datum kan de producent niet garanderen dat de chip nog steriel is dus als je hem dan inbrengt zou hij een infectie kunnen veroorzaken. ;)

GrandCru

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:35

Niet in alle landen is het verplicht om je paard te chippen. Als het ook niet in het paspoort staat, dan kan je er wel van uitgaan dat je paard geen chip heeft.
Het best is om een dierenarts te vragen om dit te checken met een chipreader, en anders kan de da er een plaatsen en kun je daarmee een formulier met je paard zijn paspoort naar bv het knhs sturen en wordt het allemaal officieel geregistreerd. (voor wedstrijden is het dus wel verplicht in NL)

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:41

liempje schreef:
Misschien een hele stomme vraag.... maar heeft elk paard een chip? Die van mij is sinds 2005 doorverkocht en daarna in 3 verschillende landen geweest en sinds 2 jaar in NL. Ik heb zijn boekje wel maar daar staat niets in over een chip.

In het voorjaar wil ik beginnen met wedstrijden en daar moeten ze toch gechipt zijn?

Ik heb precies hetzelfde gehad.
Op het paspoort van mijn paard stond geen chipnummer, dacht dus ook dat hij er nog geen een had.
Toen ik heb wilde laten chippen, kwam de dierenarts er achter dat hij er al een had.

Het makkelijkste is om een afspraak te maken met een dierenarts om dan even de scan over het paard te laten halen. Is hij dan niet gechipt, kan je het gelijk laten doen.

Je zou even kunnen google, maar ik denk dat je een paard niet naar het buiteland mag vervoeren, zolang hij geen chip heeft.

Succes ermee

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:20

Mijn paard heeft al in 4 verschillende landen gewoond dus ik ga er eigenlijk wel vanuit dat hij een chip heeft. :-) Ik zal de DA de volgende keer vragen om het te checken....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:23

is je paard in frankrijk geweest?
Daar is het sinds 2008 verplicht...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:10

Wij hebben zo'n chiplezer. Echt handig, 1x in de maand effe testen. Misschien kun je hem kopen of lenen bij iemand bij jou in de buurt?? of mischien kun je hem even lenen van de Dierenambulance (klink dom, eij hebben het ook effe gedaan kijken hoe hij bevald)

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:13

Noppes geerke. Hij is in ierland, Engeland en Belgie geweest.

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:07

Op www.chipnummer.nl kan je kijken of het nummer in het paspoort van een chip is. Ik weet niet of het werkt maar je kan het proberen.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:26

jouw paard heeft 100% zeker een chip, zonder chip is het onmogelijk dat het paard naar het buiteland is vervoerd, Belgie zou misschien nog kunnen maar naar Engeland of Ierland is dat uitgesloten omdat ze daar heel streng controleren.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:35

Zo te lezen heeft hij wel een chip.
Op chips staat wel een tht, maar dat is voor het bewaren. Na die datum zouden ze niet meer in het paard gebracht mogen worden. Eenmaal in het paard is 'ie gewoon bruikbaar.
Dieren die de grens overgaan moeten altijd gechipt zijn!!

Gewoon de Da laten controleren met enten, dit wel even zeggen niet elke da heeft er standaard 1 in de auto.