Vorige maand heb ik de overstap gemaakt naar het M1. Ik rijdt regelmatig wedstrijden (elke week of om de twee weken).
In de klasses daarvoor reedt ik alle proeven met zweep. Omdat het paard niet langs bepaalde plekken in de proef wil. Ik gebruik hem niet, maar dat ik de zweep heb is voor haar genoeg.
Maar nu ben ik dus M1 gestart en moet ik dus om de baan heen. Met als gevolg dat ze overal naar kijkt. Bloempjes, hekjes, juryhokje enzovoort. Nu heb ik elke week les en dan doet ze het ook regelmatig. Dan doet ze het maar op een ding (bijvoorbeeld iets in de hoek) en stel ik extra door en geef ik extra druk met mn been. Ik ga meer in het zadel zitten zodat ze niet wegvlucht. En meestal is het dan met 2 keer er langs opgelost.
In de proef ziet ze dus overal wat. Het is geen jong paard meer, ze is 14 jaar en heeft meer dan genoeg wedstrijdervaring.
Het is ook helemaal niet eng, want na de proef kan ze er aan de lange teugel gewoon langslopen.
Mijn eigen zenuwen zijn het niet. Daarnaast let ik goed op mijn ademhaling.
Eerst deed ze het dus af en toe. Schrikken en wegvliegen op concours. Nu doet ze het dus standaard elke proef, wat niet echt ten goede van de proef komt
Vaak heb ik de hele proef zoveel werk om haar overal langs te krijgen dat ik kapot ben voordat de proef begonnen is.Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe kan ik haar concentratie bij mij houden? Extra lang inrijden heeft ook geen nut, dan doet ze het ook. Krachtvoer minderen heeft ook geen nut. Wat kan ik doen om dit op te lossen?

alleen als je HC start 
je hebt ongeveer een minuut nadat de jury het seintje geeft om te beginnen.