paard springt continu weg in proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

paard springt continu weg in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 13:29

Hallo,

Vorige maand heb ik de overstap gemaakt naar het M1. Ik rijdt regelmatig wedstrijden (elke week of om de twee weken).
In de klasses daarvoor reedt ik alle proeven met zweep. Omdat het paard niet langs bepaalde plekken in de proef wil. Ik gebruik hem niet, maar dat ik de zweep heb is voor haar genoeg.

Maar nu ben ik dus M1 gestart en moet ik dus om de baan heen. Met als gevolg dat ze overal naar kijkt. Bloempjes, hekjes, juryhokje enzovoort. Nu heb ik elke week les en dan doet ze het ook regelmatig. Dan doet ze het maar op een ding (bijvoorbeeld iets in de hoek) en stel ik extra door en geef ik extra druk met mn been. Ik ga meer in het zadel zitten zodat ze niet wegvlucht. En meestal is het dan met 2 keer er langs opgelost.

In de proef ziet ze dus overal wat. Het is geen jong paard meer, ze is 14 jaar en heeft meer dan genoeg wedstrijdervaring.
Het is ook helemaal niet eng, want na de proef kan ze er aan de lange teugel gewoon langslopen.
Mijn eigen zenuwen zijn het niet. Daarnaast let ik goed op mijn ademhaling.

Eerst deed ze het dus af en toe. Schrikken en wegvliegen op concours. Nu doet ze het dus standaard elke proef, wat niet echt ten goede van de proef komt :o Vaak heb ik de hele proef zoveel werk om haar overal langs te krijgen dat ik kapot ben voordat de proef begonnen is.

Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe kan ik haar concentratie bij mij houden? Extra lang inrijden heeft ook geen nut, dan doet ze het ook. Krachtvoer minderen heeft ook geen nut. Wat kan ik doen om dit op te lossen?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:24

Voordat je proef begint hem in die rondjes om de bak heel erg bezig houden. Dus niet alleen simpel draven, want dan krijgt zij veel teveel tijd om alles te zien.
Maak overgangen halt-draf, stukje SB, stukje traver, een meter wijken.
Je moet meteen alle aandacht opeisen zodat ze ook meteen met al haar aandacht bij jou is.
Bij mijn paard is dit echt de oplossing, die sommige bakken ook wat spannend vindt (maar hij is dan ook pas 5 jaar..)

Casca

Re: paard springt continu weg in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:26

Wat _Christine zegt is ook een goede, maar als je nou eens je zweep mee neemt het rondje om de baan, en dan pas laat vallen vlak voor je de baan in gaat?

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:29

En als het echt door het zweepje komt.. Is het niet zo dat je wel met een zweepje mag rijden in het M maar dan een strafpunt krijgt?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:23

ano0uk schreef:
En als het echt door het zweepje komt.. Is het niet zo dat je wel met een zweepje mag rijden in het M maar dan een strafpunt krijgt?

nee je mag hem echt niet meenemen ;) alleen als je HC start ;)

Idd miss met het rondje eromheen meenemen, en laten vallen vlak voor je bij a de ring inrijdt?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:28

Rijd eens binnen lang, laag en goed over de rug? Dus echt even gaan lichtrijden, dieper instellen, wat links en rechts inbuigen en zo een of twee rondjes...en dan pas als je echt begint oppakken.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:32

_Christine schreef:
Voordat je proef begint hem in die rondjes om de bak heel erg bezig houden. Dus niet alleen simpel draven, want dan krijgt zij veel teveel tijd om alles te zien.
Je moet meteen alle aandacht opeisen zodat ze ook meteen met al haar aandacht bij jou is.
Bij mijn paard is dit echt de oplossing, die sommige bakken ook wat spannend vindt (maar hij is dan ook pas 5 jaar..)

je bedoeld met als je je gemeld hebt dan even rondje rijden?voordat je proefje begint?

Dit mag niet overal, ik had gisteren wedstrijd, kwam binnen, melden, bak uit, en dan moest ik meteen mijn proefje beginnen,
geen rondje door de bak, ik rij ook m1. en ik krijg steeds minder vaak te horen van, ja je mag een rondje rijden.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:39

Ik bedenk me net, wat ik eerder, en nu nog bij spannende bakken doe is; teugels los, en een rondje/stuk heel ontspannen stappen langs de baan, lekker laten kijken, los laten, dan rustig oppakken en dan kan ik verder rijden. In de B en L1 kam ik altijd zo de baan binnen, stapte naar de jury (paard keek dan aan waslijn-teugels alle kanten op) en dan pas begon ik. (Mits daar de tijd voor was en ze niet al achter liepen, dan deed ik het in draf aan de lange teugel.) Maar meestal zijn ze eerst nog bezig met de laatste punten van de voorganger en tellen.

In het begin was mijn paard heel gespannen, nadat ik dit een paar keer had gedaan werd het stukken beter.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:42

xTweetyx schreef:
_Christine schreef:

je bedoeld met als je je gemeld hebt dan even rondje rijden?voordat je proefje begint?

Dit mag niet overal, ik had gisteren wedstrijd, kwam binnen, melden, bak uit, en dan moest ik meteen mijn proefje beginnen,
geen rondje door de bak, ik rij ook m1. en ik krijg steeds minder vaak te horen van, ja je mag een rondje rijden.

En toch gewoon doen :) je hebt ongeveer een minuut nadat de jury het seintje geeft om te beginnen.
Die minuut kan je soms heel goed gebruiken!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:12

In een baan waar geen hekjes zijn kan dat prima. En dat doe ik dan vaak wel. Stukje schouderbinnenwaarts en een paar overgangen rijden. Maar met hekjes moet ik eromheen en kan ik dus niet verkennen en dan gaat het mis.

Meestal is ze zo opgefokt als ze langs die hekjes en dan dichtlangs dat juryhokje moet. Dat ze helemaal gespannen de proef ingaat. Als ik dan op de a-c lijn binnenkom en op X halthoud gaat het nog goed. Maar voorwaarts op het juryhok aan gaat het mis. Hoe behoudt ik de ontspanning die ik met het inrijden heb? Ik neem haar nu al sowieso elke week mee op concours om regelmaat te krijgen. Maar dit verandert niets. Het paard raakt er gewoon niet aan gewend.

Ik krijg nu punten waar je beter thuis voor kunt blijven. Maarja, met thuis laten los ik ook niks op. Dat wegspringen of vandoor gaan kost echt veel punten.

Met zweep eromheen heb ik ook geprobeerd. Dan gaat ze er gewoon langs. Maar zodra je die weggooit heb je hetzelfde wanneer je geen zweep hebt. Dan springt ze weg voor iets waar ze al een paar keer langs is geweest.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:25

Hoe behoud ik ontspanning ;) dat was wat ik aanhaalde, rijd eens laag en rond die baan rond, lekker over die rug houden, blijven ze vaak ontspannender onder dan in proefhouding. En dan pas oppakken als je gaat beginnen...het is het proberen waard denk ik.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:28

paard89 schreef:
In een baan waar geen hekjes zijn kan dat prima. En dat doe ik dan vaak wel. Stukje schouderbinnenwaarts en een paar overgangen rijden. Maar met hekjes moet ik eromheen en kan ik dus niet verkennen en dan gaat het mis.

Meestal is ze zo opgefokt als ze langs die hekjes en dan dichtlangs dat juryhokje moet. Dat ze helemaal gespannen de proef ingaat. Als ik dan op de a-c lijn binnenkom en op X halthoud gaat het nog goed. Maar voorwaarts op het juryhok aan gaat het mis. Hoe behoudt ik de ontspanning die ik met het inrijden heb? Ik neem haar nu al sowieso elke week mee op concours om regelmaat te krijgen. Maar dit verandert niets. Het paard raakt er gewoon niet aan gewend.

Ik krijg nu punten waar je beter thuis voor kunt blijven. Maarja, met thuis laten los ik ook niks op. Dat wegspringen of vandoor gaan kost echt veel punten.

Met zweep eromheen heb ik ook geprobeerd. Dan gaat ze er gewoon langs. Maar zodra je die weggooit heb je hetzelfde wanneer je geen zweep hebt. Dan springt ze weg voor iets waar ze al een paar keer langs is geweest.

Dat kan ook prima, je hebt sowieso een meter breedte om van alles te doen, ik zeg niet dat het veel is,
maar ruimte zat om overgangen/SB/traver te pakken.
Het lager instellen en meer over de rug zou idd ook goed kunnen werken!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:38

Aankomend weekend heb ik weer concours. Ik zal het dan eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:22

Je zegt dat je paard er na de proef aan een lang teugeltje wel gewoon rustig langsloopt. Ben je dan wel streng genoeg tijdens je proef? Het klinkt dan namelijk als een paard dat het trucje door heeft om onder zijn werk uit te komen, en niet als angst.
In dat geval zou ik een keer echt aanpakken in de proef (even de jury inlichten en een keer HC starten). Er langs is er langs, dan maar een keer wat minder netjes. Desnoods zet je hem stil en begin je weer opnieuw waar hij wegspringt.

Ander idee, als ze er aan een lange teugel wel ontspannen langsloopt, dan zou ik eens proberen om stappend aan de lange teugels de baan te verkennen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:15

ik volg dit topic even aangezien ik met mijn verzorgpony dat ook heb alleen dan in de bak gewoon.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:22

Misschien rare vraag, maar leg je zelf misschien nu niet ook de nadruk op dingen, waarvan jij verwacht dat ze gaat spoken. Daarbij geef je haar mits dat aan de orde is, misschien juist de indruk dat er iets kan zijn?

In de hoeken kun je dan in ieder geval zelf iets meer stelling naar binnen vragen, en vooral zelf dingen negeren of op letten. Succes in ieder geval dit weekend.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:27

Rijd eens een paar proeven HC en vraag toestemming aan de jury om met zweep te rijden.
Dan kun je kijken of het echt ligt aan je zweep. En kan je je paard in de proef 'aanpakken'.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:36

Ik blijf even volgen, heb zelfde probleem.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:23

Ik weet niet hoe je normaal gesproken met je paard traint, met of zonder zweep? Zoals het er voor mij nu uitziet lijkt het erop dat je paardje een beetje steun zoekt bij de zweep - mét is het in orde, maar zonder dan mist hij de steun. Maar als je nou eens vaker 'spannende dingen' gaat ondernemen zonder zweep, zal je paard misschien wat beter wennen aan het feit dat je er geen bij je draagt op concours? En ik denk dat het ook een kwestie is van ontspanning, bezighouden, licht in je hand blijven rijden.

Mijn paard had ook een tijdje dat hij heel schrikkerig was voor allerlei dingen, maar toen heb ik op een gegeven moment gezegd; Weet je wat? Zoek het maar uit! En ik heb hem gewoon de ruimte gegeven om de enge dingen te ontwijken, maar omdat hij elke keer zelf zijn grens kon aangeven werd hij zekerder van zichzelf. Want elke keer als hij langs iets ging wat hij eigenlijk eng vond, ging het goed - geen stress/druk/geworstel van mijn kant, die op hem geprojecteerd werden. En nu, als hij ergens eigenlijk niet graag langs wilt, kan ik hem er met een beetje beendruk langs laten lopen zonder dat hij stresst.

Misschien heb je hier wat aan, het zou best kunnen dat jouw paard op dezelfde manier reageert?