Hoe vaak trainen als je wedstrijden rijdt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Hoe vaak trainen als je wedstrijden rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:37

Zelf ben ik net begonnen met wedstrijd rijden. Ik moet zeggen dat ik het best spannend vind en dat het me allemaal niet mee valt ;)
Omdat ik het naast mijn drukke baan doe en momenteel thuis niet kan trainen ben ik afhankelijk van de binnenbak waar ik als ik alles op alles zet zo'n beetje 4x per week heen kan, soms 3x.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe vaak jullie trainen wedstrijdruiters, brand maar los....

Lante

Re: Hoe vaak trainen als je wedstrijden rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:47

Schema ongeveer:
Zondag: Buitenritje of vrije dag
Maandag: longeren
Dinsdag: dressuur basis of les
Woensdag: longeren
Donderdag: Dressuur proefgericht (dus stukjes uit de proef)
Vrijdag: Dressuur basis
Zaterdag: Wedstrijd of Dressuur

Zo deel ik (als ik wedstrijd rijd) mijn week ongeveer in, volgorde kan per week iets verschillen. :)

Hoe bevalt het wedstrijdleven, wil het nog wat? :)

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:57

Bij mij kan dat best wel wisselen ( daar heb je wat aan he :P ) nee maar ik probeer het een beetje zo te plannen dat ik dan op maandag en dinsdag rijd, afhankelijk van het weer en tijd op woensdag of donderdag loopt ie voor de koets of laat ik hem losspringen, voetballen of net waar we zin in hebben. de andere dag rust en op vrijdag ook rust= stapmolen en wei. Zaterdag dan weer rijden en op zondag wedstrijd. Ik zorg in ieder geval altijd dat de wedstrijd de tweede achtereenvolgende dag is dat ik rijd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:00

Ik rijd hem 5 x per week (met wedstrijd 6 x) de andere dag(en) heeft hij vrij :-)
Longeren doe ik nooit, want met rijden bereik ik veel meer!

Nu even winterstop, dan rijdt ik maar maximaal 4 keer per week en longeer hem af en toe voor wat beweging.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:02

Verschilt, afhankelijk van hoe druk ik het heb. Meestal dressuur ik 3 of 4 keer in de week, ligt eraan of ik wedstrijd heb. In ieder geval nooit vaker dan 5x per week, dan vind Let's het niet meer leuk. Af en toe een buitenritje is ook erg goed voor zijn instelling :)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:06

dat verschilt! wat jij het fijnste vind, en wat nodig is voor ruiter en paard.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:08

Lante schreef:
Schema ongeveer:

Zo deel ik (als ik wedstrijd rijd) mijn week ongeveer in, volgorde kan per week iets verschillen. :)

Ja wat moet ik daar nou op zeggen :D :D :D Ik ben echt een zenuwpees en dat wordt nu naar 1x wedstrijd met Jildau en 3x Met PS Dali nog niet veel beter. Daardoor vergeet ik been te geven (heb ik pap in mijn benen :+ ), rij ik fouten in de dressuurproeven en vergeet ik de stelling af en toe compleet........heb ik tactfouten......wil mijn paard niet genoeg halsstrekken........hopelijk wordt dat straks allemaal wel wat beter, maar door alle zenuwen kan ik nog niet zeggen dat ik het met heel veel plezier doe.................helaas. :+ Ik wil zowiezo nog wel even doorzetten, hopelijk verandert het allemaal nog. ;)
Laatst bijgewerkt door aliealie op 13-01-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:09

mijn trainingsindeling:

Maandag: Springles
Dinsdag: Dressuurles
Woensdag: vrij
Donderdag: Dressuur of longeren
Vrijdag: springgerichte dressuur
Zat Concours of dressuur
Zon: Concours, dressuur of een buitenritje

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:17

Ik rij de paarden 6 tot 7 keer in de week, maar wissel dit wel af met
longeerwerk/stapmolen.. Dus uiteindelijk zit ik er niet altijd 6/7 dagen op..

Ik vind het een beetje moeilijk om je iets te adviseren, want bij het ene
paard doe je 't zo, en bij een ander paard weer anders.. dat is mijn ervaring.

Zo heb ik namelijk toen ik nog dressuurconcoursen reed, een paard gehad die
de dag voor het concours even lekker goed gelongeerd moest worden,
en dan 9 van de 10 keer fit was op het concours. Moet ook zeggen dat ik niet zo geloof in 'Ik rij hem de dag van te voren nog even, zodat ik 'm scherp heb'. In die laaste dag kun je toch niets meer verbeteren en zul je het daarmee
moeten doen. Je kan natuurlijk ook wel even een lekker ontspannend buitenritje maken, en af en toe wat oefeningen erbij pakken. (Ik moest dan L2 rijden, en heb tijdens het buitenrijden goed gebruik gemaakt van de lange paden; wijken, halthouden, achterwaarts kun je daar prima op oefenen.)

Zo deed ik het meestal.. Met springconcours reed ik altijd het paard de dag
van te voren. :j En niet om 'hem scherp te hebben', maar gewoon omdat dit beter bij dit paard pastte; hij moest aan de gang gehouden worden. Dit paard werd trouwens op de wedstrijddag zelf ook nog even goed gelongeert.

Het is vooral belangrijk dat je het leuk houdt voor je paard, en afwisseling
doet wonderen. Het dier moet de discipline waarin het uitgebracht word wel leuk vinden en blijven vinden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:22

ik geloof overgens ook niet in het scherp maken van het paard...
je maakt een paard niet scherp in die laatste dag, dat moet je doen voordat je je besluit in te schrijven voor een concours...
Ik rij die van mij de dag er voor altijd omdat hij onwijs veel energie heeft :))
als ik hem niet zou rijden maar zou gaan longern of vrij zou geven dan is het een bom op concours...
(en dat is hij nu al vaak :+)
maar ik ga hem dan niet meer keihard laten werken ed...
gewoon lekker een uurtje ontspannen, lang en laag wat simpele oefeningen doen...
je kunt beter die dag geen proefgerichte oefeningen doen...
gaat het fout ga je de dag er na met een prutgevoel de proef in, of is het dier stijf omdat je hem hebt doorgepakt... of weet het dier nu hoe hij onder de oefening moet uit komen... :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:27

dat hangt echt van je paard af en wat je zelf wil. het ene paard moet de week voor wedstrijd vaker en intensiever gereden worden en het andere juist wat rustiger aan...

ik rij alleen wedstrijden als het mij uitkomt, dus maar een 4x in het zomersseizoen...
maar probeer in de winter 3-4x/week te rijden of aan de longe en in de zomer 4-5x/week. Uiteraard wissel ik af met wat ik doe, van buitenrit, conditietraining op galopbaan tot snelwerk of dressuur.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:39

Mijn schema staat niet helemaal vast, ligt er een beetje aan. De dag na een wedstrijd ga ik over het algemeen rustig ontspannen rond rijden, een half uurtje ofzo en dan de dag daarna een dag vrij. Maar omdat ik op dinsdag les heb, komt dat niet altijd uit. Dus als ik op zaterdag wedstrijd heb, lukt dat wel, maar als ik op zondag wedstrijd heb niet, dus dan geef ik haar de maandag vrij, maar ga wel aan de hand stappen in de bak.
De rest van de week is dan dressuur. Dus iedere week komt er wel op neer 6x rijden 1x vrij.
Als het wat beter weer wordt, ga ik er ook een buitenrit tussen gooien ;)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:42

Ik ben van mening dat het aan je paard ligt hoe je je schema moet maken.
Mijn pony doe ik namelijk écht geen plezier met 5x per week dressuur en 1 buitenritje...
Die train ik zon 3x per week dressuur, 1x springen en 2x naar buiten ofzo. Anders vind ie er niks aan.
Soms dressuren we zelfs maar 2x. Maar toch rijd ik wedstrijden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:44

dat is waar candace :))
want mijn pony doe je b.v. weer echt geen plezier met een buitenrit :P
maar wil wel veel afwisseling, dus veel longeren en springen :))

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:45

Ik rijd eigenlijk al m'n paarden 2 dagen wel en 1 dag niet.
Soms 3 dagen achter elkaar, dus train ik ze zo'n 4 a 5 keer per week en ik denk dat dat ook voldoende is.
Daarbij komen die van mij wel minstens 4 uur per dag in de wei :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:10

aliealie schreef:
Lante schreef:
Schema ongeveer:

Ja wat moet ik daar nou op zeggen :D :D :D Ik ben echt een zenuwpees en dat wordt nu naar 1x wedstrijd met Jildau en 3x Met PS Dali nog niet veel beter. Daardoor vergeet ik been te geven (heb ik pap in mijn benen :+ ), rij ik fouten in de dressuurproeven en vergeet ik de stelling af en toe compleet........heb ik tactfouten......wil mijn paard niet genoeg halsstrekken........hopelijk wordt dat straks allemaal wel wat beter, maar door alle zenuwen kan ik nog niet zeggen dat ik het met heel veel plezier doe.................helaas. :+ Ik wil zowiezo nog wel even doorzetten, hopelijk verandert het allemaal nog. ;)

Haha, ik heb juist geen zin omdat het zoveel gedoe is voor een 5 minuten durende momentopname... := Nu we de kids hier hebben wonen is het me gewoon veel teveel drukte allemaal. :D Misschien van't zomer weer als de dagen wat langer zijn, maar ik werk ook nog meestal in het weekend en heb mijn rooster steeds zo laat, dat ik me niet meer kan inschrijven. :+
Jij moet gewoon proberen te relativeren; wat gebeurd er als het niet goed gaat? Niks, er gaat niemand dood, je krijgt geen boete voor verkeerd rijden en je doet het toch in de eerste plaats om een leuke dag met je paard te hebben? :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:15

maandag: dressuur en balkjes draven
dinsdag: rustdag
woensdag: dressuur en springen (in totaal 1 uur)
donderdag: dressuur of longeren
vrijdag: springles (1uur)
zaterdag: losrijden, zodat alle spieren los komen en hij de volgende dag niet te heet is en niet stijf is
zondag: wedstrijd

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:56

Lante/Yvonne : ja precies dat zegt Paul ook telkens....maak je niet druk....tsja dat kan ik niet zo goed eerlijk gezegd....en er is natuurlijk ook helemaal niks aan de hand als ik het verkloot maar toch kan ik dat niet zo makkelijk loslaten als ik wil. Ik rij puur als hobby wedstrijdruiter zonder dat ik voor mezelf doelen heb gesteld. Nou voorlopig zet ik door en hopelijk wordt het straks allemaal wat relaxter ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:58

Vast wel; ik wilde het eerste jaar ook veel teveel. ;) Je wordt op een gegeven moment ook gewoon steeds handiger, dus komt vanzelf. :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:21

Ik heb twee paarden en deze zijn totaal verschillend.

Bono (ruin, 10j, M2) is een paard waar je totaal niet veel op moet rijden. Vroeger deed ik dit wel, en raar maar waar, hij had altijd wel last van iets. Van de éne blessure naar de andere ging het. Toen reed ik hem een keer of 5-6 in de week (inclusief buitenritten, doe ik elke week wel een keer of twee). De laatste twee jaar rijd ik hem maar 3 keer in de week plus een buitenritje. Dit werkt prima voor hem!

Soraya (merrie, 6j, L-niveau, is ongeveer M2 - Z1 in nederland) is een ander verhaal. Met haar kan je makkelijk 6x in de week rijden. Natuurlijk niet altijd even intensief! Afgelopen zomer reed ik haar 5x in de week. 3x vrij intensief en 2x ontspannen. Achteraf ging ik ook altijd een stukje wandelen met haar, vind ze leuk.

Maar dit kan natuurlijk altijd verschillen. Zo rij ik nu Soraya bv. maar 3 tot 4 x per week. De examens komen eraan en ik heb niet zoveel tijd, maar momenteel ga ik dus ook niet op wedstrijd.

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:33

Ik rij zelf niet voor wedstrijden, maar een vriendin van mij traint 4 keer in de week. En dan 3keer echt gericht op de wedstrijd, en 1 keer western. Verder longeert ze de andere 3 dagen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:44

Mijn paarden zijn best verschillend. In de aanloop naar een wedstrijd hebben ze op woensdag of donderdag vrij. Op vrijdag rijd ik mijn Fries los en doe wat basiswerk, halfuurtje trainen hooguit. Mijn PRE zet ik de dag voor de wedstrijd wel flink aan het werk, het is nogal een heethoofd en zeker op wedstrijd met vreemde paarden is het nogal een bommetje :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:34

als ik in een wedstrijdperiode zit rij ik zo'n 3x per week,1 dag longeren,1 dag springles met mijn bijrijdster en 1 dagje vrij. en de laatste dag de wedstrijd uiteraard.

nu is ze 7,5 maand drachtig,en hoeft ze niet veel meer,wedstrijden ook even niet.