zwepen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nwankwo

zwepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:24

beste bokker
maandag heb ik weer wedstrijd en rijd dan met zweep, maar zo gauw je van hand veranderd zit de zweep aan de verkeerde hand.
ze zeggen dat het niet zo netjes is als je het veranderd tijdens het rijden.
maar ik vind het ook minder als ie in de verkeerde hand zit.
hebben jullie tips?
groetjes

Anoniem

Re: zwepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:32

Ik zou je zweep gewoon in één hand houden. Zweep wisselen mag wel, maar vaak is het een rommelig moment en rijd je dan een minder nette lijn. Dan zit je inderdaad 5 minuten met een zweep die soms aan de buitenkant zit, maar dat is minder lastig (en netter) dan elke keer wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:34

Verkeerde hand bestaat niet. Ik gebruik het zweepje soms juist om de buitenschouder te begrenzen. Op wedstrijd houd je hem dus gewoon in de hand waar je hem het beste kan gebruiken.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:35

De zweep aan de kant houden waar je hem eventueel het meeste zal moeten gaan gebruiken, of kijken of je de proef kan rijden zonder zweep, dus meer activeren op het been.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:36

Zweep altijd in de linker hand houden, want als je moet groeten staat het het netst als je geen zweep in die hand hebt waarmee je moet groeten. (zo heb ik het geleert)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:38

Je kan hem ook gewoon in je rechter hand houden en hem dan tussen je wijsvinger en duim pakken tijdens het groeten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:57

Dat is overigens wel iets dat ik een keer zou oefenen, de eerste keer dat ik dat deed liet ik m'n zweep vallen :')
Je zweep links houden mag trouwens ook gewoon :j

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:09

oke bedankt hier kan ik nu weer verder mee.

IrmaChampion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:47

Misschien eens kijken of je paard goed reageert op sporen?

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:50

Yvank_ schreef:
Ja precies :) , als ik al met zweep starte had ik hem rechts en pakte met groeten even met links vast zoals je op de foto in de link kan zien.

http://i97.photobucket.com/albums/l209/paardjuhh/Ermelo2009046.jpg

Zo doe ik het ook vaak,
ik let tijdens m'n proef eigenlijk niet op waar ik hem heb, het is bij mij maar net in welke hand ik hem heb bij het binnenrijden. Maar ik gebruik hem ook niet, ook niet met trainen (nouja heel soms) Maar op een een of andere manier lukt het rijden niet zonder zweep, ik moet hem voor het gevoel gewoon in m'n hand hebben :D

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:51

IrmaChampion schreef:

Zou ik niet doen ts, als sporen niet nodig zijn, ook niet gebruiken, nergens voor nodig toch?

IrmaChampion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:16

marjolein_el schreef:
IrmaChampion schreef:

Zou ik niet doen ts, als sporen niet nodig zijn, ook niet gebruiken, nergens voor nodig toch?

Dan heb je toch geen problemen met je zweep, deze heb je dan toch ook niet meer nodig?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:20

sporen zijn niet om een paard voorwaarts de prikken maar om je hulpen te verfijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:05

IrmaChampion schreef:

Ik weet niet waar jij je sporen voor gebruikt ? Maar ik gebruik die niet om mijn pony voorwaarts te trappen maar om mijn hulpt te verfijnen. De zweep gebruik ik als ze niet reageert op mijn voorwaartse hulp.

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:10

marjolein_el schreef:
IrmaChampion schreef:

{Dan heb je toch geen problemen met je zweep, deze heb je dan toch ook niet meer nodig?} [quote]

Sporen zijn om hulpen te verfijnen, je zweep om af te straffen. Dus twee hele verschillende dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:20

Waarom is een zweep om af te straffen? Vind dit heel kort door de bocht!

Ik kan niet met sporen rijden, heb geen rustige beenligging en dus vervangt mijn dressuurzweep het werk van een spoortje, nl bijtikken achter de kuit/hiel bij het wijken, als ze iets meer aan ht been moet. Werkt prima, dus ik snap jouw uitleg eigenlijk niet echt.

Trouwens, afstraffen klinkt voor mij heel negatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:21

marjolein_el schreef:
Sporen zijn om hulpen te verfijnen, je zweep om af te straffen. Dus twee hele verschillende dingen

Oei, dit is wel heel eenzijdig :oo
Met een zweep kun je ook hulpen geven (denk aan tegen de schouder leggen om wat te begrenzen bijvoorbeeld), en je gebruikt hem om waar nodig je hulp te versterken, dat is voor een deel ook wat je met sporen doet :) Net zoals je je sporen ook zou kunnen gebruiken als straf.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:24

ik zou de zweep gewoon in dezelfde hand houden. lijkt me veel makkelijker. :D

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:25

Ja sorry , beetje verkeerd gezegd misschien :P Ik gebruik mijn zweet natuurlijk niet alleen om af te straffen, maar ook voor andere dingen, af te straffen zei ik even om het maar snel te zeggen. Met afstraffen bedoel ik trouwens niet iets heel negatiefs, als mijn pony enorm loopt te klieren krijgt ze wel is een tikje ja.

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:01

Je neemt de zweep aan de kant waar je hem het meest nodig zou hebben, ik zou hem niet telkens van kant verwisselen want dat ziet er niet echt netjes uit. Ook krijg je dan vaak een kleine storing waardoor je even de impuls kwijt bent en het een rommeltje wordt.
De zweep hoef je niet persé links te houden ivm het halthouden. Bij mijn vorige pony had ik in het begin mijn zweep rechts nodig, bij het halthouden neem je je teugels in 1 hand en neem je de zweep daarbij;) Dan kun je gewoon netjes groeten met je rechterhand, denk er wel aan dat je je zweep niet vast houd in je rechterhand met het groeten. Het ziet er niet netjes uit en de kans is groot dat je je pony een tik op zijn kont geeft en dat lijkt me niet de bedoeling onder het halthouden :P

IrmaChampion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:19

{Dan heb je toch geen problemen met je zweep, deze heb je dan toch ook niet meer nodig?}
Citaat:
Sporen zijn om hulpen te verfijnen, je zweep om af te straffen. Dus twee hele verschillende dingen.

Ow sorry dat wist ik niet, ik heb maar 1x sporen ooit gebruikt omdat mijn pony zadelmak werd gemaakt en de instructrice zei dat ik met sporen moest rijden omdat ze niet reageerde op de zweep, verder heb ik geen ervaring met sporen :s

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:29

Haha, je hoeft je niet te verontschuldigen hoor! ;)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:37

bij ons op stal zeggen ze,
zweep in een hand, en dan kiezen ze voor de linkerkant.
x

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:54

Nee ik ozu inderdaad niet wisselen.
Ik hou hem zelf gewoon in de linkerhand.
Omdat je ook met rechts groet zit je daar ook niet mee.

Groetjes!