Springwedstrijden, kalkoenen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Springwedstrijden, kalkoenen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:03

Hallo allemaal! :wave:

Ik ga outdoor 2011 als alles meezit waarschijnlijk springwedstrijden starten voor het eerst.
Nou zijn alle wedstrijden bij ons in de buurt (2 uur rijden) op gras.
Is het dan nodig (of misschien verplicht) om haar op ijzers te zetten, dat we er kalkoenen
in kunnen draaien?
Nou is ze best wel heel heet op wedstrijd terein, en met springen is ze al heel druk.
Ze heeft in de 2 jaar bij ons nog niet op ijzers gestaan, omdat het niet nodig is op de weg
naar de ponyclub toe en met dressuurwedstrijden is het niet nodig (we reden B, nu L)
Als het goed gaat willen wel 1 keer in de maand springwedstrijd starten, of 1 keer in de 2 maanden.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?!

Vanky :)

kleinvosje

Re: Springwedstrijden, kalkoenen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:40

Een paard kan ook prima zonder ijzers springen, in mijn ogen. Zeker als je op droog gras rijdt, moet het lukken. Wordt eht gras al natter, dan kunnen ze wel gaan glijden. Het is wat je wilt, en wat je portemonnee aankan!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:46

Paard moet vanaf komend jaar uit noodzaak op ijzers, maar dit jaar heb ik wel een aantal buitenspringwedstrijden gereden zonder ijzers. Als het nat weer is, is het wat lastiger, dan kan ie achter wat gaan glijden. Maar moet lukken, zolang je niet hele korte bochten gaat maken..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:49

een paard kan heel goed springen zonder ijzers op gras :))
echter...
omdat je nooit weet hoe nat het gras is ivb met dauw, of als het geregend heeft...
heb ik hem wel op scherp gezet :))

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:54

Zoals jij je paard beschrijft zou ik wel ijzers nemen.. Je paard is erg druk, en haastig? Het hangt er ook vanaf of je paard stabiel is, glijd hij met dressuur soms ook weg?
Op droog gras moet het wel zonder ijzers kunnen, maar dat weet je van te voren natuurlijk niet :+

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:57

kleinvosje schreef:
Een paard kan ook prima zonder ijzers springen, in mijn ogen. Zeker als je op droog gras rijdt, moet het lukken. Wordt eht gras al natter, dan kunnen ze wel gaan glijden. Het is wat je wilt, en wat je portemonnee aankan!

het is kwa geld geen probleem, alleen als het niet nodig is doe ik het liever niet omdat ze dag en nacht buiten in de kudde staan en ze leider is. :)
Ze geeft dus en af toe een paar harde klappen weg, met ijzers heb je meer kans op wondjes etc. :=

Ze is idd heel erg druk, en gaat snel/plat door de bochten. op zand is het prima te doen, maar op gras twijfel ik heel erg.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:28

dan zou ik zeker voor ijzers gaan! :)
of je moet er voor kiezen om alleen op zandbodem te springen, maar er zijn weinig maneges die dit hebben

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:32

ik vind het zelf geen fijn idee om zonder kalkoenen te springen :n je weet nooit hoe de bodem is. en er zijn echt maar heel weinig mensen die niet starten als de bodem wat nat is en het paard heeft geen ijzers. heb al een boel nare dingen gezien...

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:35

dankjullie :)
ik denk dat ik dan toch maar voor ijzers ga, even met mijn moeder overleggen.

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:36

Het is niet verplicht, wel verstandig!

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:08

Ik zou voor ijzers gaan;) Wij hebben de pony's standaard bij het outdoor seizoen vierkant op ijzers staan. Het ligt erook aan of je pony een glijertje is;) Ik ga geen concour op gras springen zonder ijzers met kalkoenen, want dan gaat ze geheid onderuit, terwijl de pony van mijn zusje helemaal geen kalkoenen nodig heeft ze glijd lang niet zo snel. Ook ligt het eraan hoe je rijdt, een gewoon basis parcourtje op stijl loopt mooi rustig rond, maar als je dan hoger komt of een barrage op tijd/ progressief parcour gaat rijden wordt het allemaal wat scherper dus dan zou ik voor ijzers gaan;)
Mocht je het vrij duur vinden,, in de winter kun je ze helemaal weer van de ijzers af halen. Niet alle paarden reageren hier goed op maar jonge paarden kunnen dat normaal gesproken wel als ze een goede zool hebben.
Ik moet wel zeggen, ze lopen wel iets mooier met ijzers :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:14

xxFlowerGirl schreef:
Ik zou voor ijzers gaan;) Wij hebben de pony's standaard bij het outdoor seizoen vierkant op ijzers staan. Het ligt erook aan of je pony een glijertje is;) Ik ga geen concour op gras springen zonder ijzers met kalkoenen, want dan gaat ze geheid onderuit, terwijl de pony van mijn zusje helemaal geen kalkoenen nodig heeft ze glijd lang niet zo snel. Ook ligt het eraan hoe je rijdt, een gewoon basis parcourtje op stijl loopt mooi rustig rond, maar als je dan hoger komt of een barrage op tijd/ progressief parcour gaat rijden wordt het allemaal wat scherper dus dan zou ik voor ijzers gaan;)
Mocht je het vrij duur vinden,, in de winter kun je ze helemaal weer van de ijzers af halen. Niet alle paarden reageren hier goed op maar jonge paarden kunnen dat normaal gesproken wel als ze een goede zool hebben.
Ik moet wel zeggen, ze lopen wel iets mooier met ijzers :D

wat bedoel je hiermee als ik vragen mag?

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:44

Ik zou liever met ijzers en kalkoenen rijden. stel dat je naar wedstrijd wil en het is nat dan is het handig als je er kalkoenen onder kan draaien.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:47

ik heb het verhaaltje van xxflowergirl ook gelezen.
Ze bedoelt er mee te zeggen dat zei het liefste op gras met ijzers en kalkoenen zou willen rijden omdat ze anders bang is dat haar paarden uitglijden. als je het te duur zou vinden dat je ze dan gewoon in de winter er af zou kunnen halen.. maar dat het paard daar wel extra gevoelig op zou kunnen reageren maar dat ligt aan het paard zelf...

succes met kiezen

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:19

Ik rijd zelf ook springwedstrijden. en kwa mijn mening is het wel het beste om met kalkoenen te rijden. Want soms heeft het geregend en dan is het heel erg glad en het is dan gevaarlijk om te gaan springen. Maar met kalkoenen kan een paard onmogelijk uitglijden dus als ik jou was zou ik er wel kalkoenen indraaien
xxx

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:24

Toch maar ijzers vank? Ik zat er ook over te twijfelen, maar doe het maar niet, voor mij zijn het misschien 2/3 wedstrijden die ik het hele outdoor seizoen rijd, dus dat vind ik zonde van het geld, en zet haar er liever ook niet op, ben zo bang dat die hoeven minder sterk worden! Nee voor mij maar binnen springen, ontzettend jammer van ch, maarja tis niet anders!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:26

Ik heb mijn pony eerst een tijdje zonder ijzers op het gras gereden, ging opzich wel goed. Alleen tijdens een training is ze uitgegleden tijdens het springen en toen hebben we haar op ijzers gezet en toen sprong ze veel fijner en ik denk dat ze ook meer vertrouwden dat ze niet uitgleed zeg maar..

Maar mijn andere sprong juist slechter met ijzers.. dus die zijn er weer afgehaald.

Heb je de mogelijkheid om op gras te kunnen trainen? Dan zou ik dan even kijken hoe dat gaat. Twijfel je dan nog zou ik er ijzers onderslaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:28

Gewoon het buitenseizoen op ijzers rondom en in de winter op blote voeten. The best of both worlds.

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:28

R0oszs schreef:
Heb je de mogelijkheid om op gras te kunnen trainen? Dan zou ik dan even kijken hoe dat gaat. Twijfel je dan nog zou ik er ijzers onderslaan.

Vank als je dit gaat doen laat t maar weten :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:31

Anne_GTI schreef:
Gewoon het buitenseizoen op ijzers rondom en in de winter op blote voeten. The best of both worlds.

Precies zo doe ik het ook :j

TS wat zijn jou wedstrijden trouwens ver weg als je 2 uren moet rijden?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 22:41

er is wel een mogelijkheid ja, we hebben daar alleen geen springmatriaal.

@nibbit; ik bedoel dat ik niet verder dan 2 uur wil gaan rijden om op zand te springen.
naar de hippiade hebben we (bijna) 3 uur moeten rijden, dat vind ik lang zat.
maar voor een klein wedstrijdje niet meer dan 3 uur. :)

@ marjolein_el; ja idd. maarja, aan geld ligt het niet, zowieso gaat veiligheid voor alles. :)

_
weten julle trouwens of het handig is om een springsingel te kopen?
want ze trekt d'r benen helemaal tot d'r buik als ze ze optrekt. ik weet niet of hierdoor de kalkoenen tegen haar buik aan kunnen komen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:52

Als ik met een paard spring heb ik altijd een springsingel om, zeker als ze stiften in hebben.

Ik vind ijzers zeker niet nodig in de lagere klasses, als je echt op tijd gaat rijden in de barrage is het wel fijn om ze rondom op de ijzers te hebben, maar in de B/L kan het echt prima zonder. En bij Beukers kun je bijv al mooi op zand starten ;)

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:09

Paarden kunnen meestal wel zonder ijzers op gras rijden,
Maar als je paard erg heet is dan is het misschien wel handig om ijzertjes eronder te doen.
Ik heb zelf ook een heet paardje en is een keer helemaal uitgegleden en botste net niet op een ander paard.
Als je L gaat doen zou ik het zowieso doen met barage en die korte bochten , glij je veel sneller uit !

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:54

Ik zou ook voor de zekerheid op ijzers gaan ! maar nog in het buiten seizoen met dressuur bij mij was het zelfs verplicht om er kalkoenen in te draaien, we reden op gras. Groetjes en succes

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:59

Kalkoenen zijn nooit verplicht. Ik heb dat in ieder geval nog nooit meegemaakt :n