Starttijd verschoven op wedstrijddag, verplicht dán starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Starttijd verschoven op wedstrijddag, verplicht dán starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:03

Hoi,

Afgelopen zaterdag had ik wedstrijd, toen het zo slecht was.
Vrijdagavond keek ik op de definitieve startlijst en stond ik op 12.20.
Ik met mijn vader afgesproken dat we rond half 11 zouden vertrekken zodat we RUIM tijd hadden (is 15 minuutjes met de trailer).
Voor de zekerheid keek ik zaterdag ochtend voordat we vertrokken nogmaals, van de 17 deelnemers waren er nog 15 over. Mijn starttijd was rond 12uur, oke geen paniek nog ruim tijd.
We kwamen aan tegen 10.45/11.00 en ik ging betalen, vroeg mij starttijd en zeiden ze 11.10. Er waren op het laatste moment nog flink wat tussenuit gevallen ivm het slechte weer. Dus ik PANIEEK!!! maar ik dacht vraag gewoon of ik als laatste mag dan zou ik nog half uurtje hebben. "Nee je weet toch dat je uur voordat de klasse begint aanwezig moet zijn of je nu als eerst of laatste start" blablabla Uhhh oke?!
Ik ga dus echt een uur vooraf aanwezig zijn, klasse begon om 10.40, dan had ik daar dus al om 9.40 gestaan en in normaal geval 2,5 uur moeten wachten :\
Gelukkig was me paard thuis al opgezadelt dus ik snel erop en heb 10 minuutjes 'losgereden'..Me paard deed het braaf maar in de ring stuiterde hij nog alle kanten op :=

Mijn vraag: mogen ze je verplichten op de tijd te starten zoals in mijn geval.
Ik snap best als er bijvoorbeeld 1 of 2 uitvallen dat ik dan gewoon vooruit moet schuiven, maar uiteindelijk heb ik gewoon 1 uur eerder moeten starten...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-10 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:05

Daar vraag je me wat. Daar ben ik ook wel nieuwgierig naar

Ik weet wel dat mijn instructriece een keer heeft gezegd dat ze niet eerder wou starten dan de tijd die op internet stond. Was er 1 of 2 tussen uitgevallen. toen is een ander die welk laar was eerst gegaan. Maar hoe het nou precies zit??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:17

Mijn lesgeefster moest ook starten en ook in meerdere klasses. Zij had gezegd "Als ik niet als laatste mag starten dan start ik vandaag helemaal niet meer en dan moeten jullie niet denken dat ik ga betalen ook" En toen mocht zij wel als laatste, dus grote mond helpt vaak ook wel wat :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:23

Volgens het wedstrijdregelement van de KNHS:
14. Wijzigingen in starttijden kunnen tot maximaal 24 uur voor aanvang van de rubriek
doorgevoerd worden. Deze wijzigingen moeten kenbaar gemaakt worden
aan de deelnemers en officials op de in het vraagprogramma aangegeven wijze. De
wedstrijdgevende organisatie dient ervoor te zorgen dat alle deelnemers, officials
en vrijwilligers ingelicht zijn. Na deze wijziging zijn de starttijden en aanvangstijden
van rubrieken bindend, uitloop in het programma daargelaten.

Dus nee ze kunnen je niet dwingen!

Er staat niets bij over inlopen en dat je dan eerder moet starten. Je instructrice had dus gelijk: ik start op mijn eigen tijd en anders niet en wil ik m'n geld terug heel terecht. Je kan het wat anders brengen natuurlijk maar de boodschap is wel duidelijk.

Kflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:29

Volgens mij is het ook zo...
Dat als er tijden zijn aangeven. bijv. 18.00 en daarna naam deelnemer. Dat ze zich dan aan de tijd dienen te houden. dus mag je gewoon starten op tijd.
Als er geen tijd is aangegeven dus 1, 2, 3, 4 dan moet je wel eerder starten. :\

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:29

Ik dacht idd dat als er starttijden in het boekje/op de lijst staan dat
ze je niet kunnen verplichten om eerder te starten en als er alleen een aanvangtijd
van de rubriek staat en een startvolgorde dat ze dan wel kunnen verplichten om in
die volgorde te starten en dus bij inlopen ook eerder dan je zelf berekend had......

Jasmijn159

Re: Starttijd verschoven op wedstrijddag, verplicht dán starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:35

Het is volgensmij wél verplicht om een uur voor de klasse begint aanwezig te zijn..

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:43

Miepie1980 schreef:
14. Wijzigingen in starttijden kunnen tot maximaal 24 uur voor aanvang van de rubriek
wedstrijdgevende organisatie dient ervoor te zorgen dat alle deelnemers, officials
en vrijwilligers ingelicht zijn. Na deze wijziging zijn de starttijden en aanvangstijden

Lotte1990 schreef:
Het is volgensmij wél verplicht om een uur voor de klasse begint aanwezig te zijn..

Sorry hoor maar welke gek doet dat nou als er een volle ring van 30 combinaties starten. Begint bijv. om 8 uur/half 9 (hier in de buurt heel gebruikelijk), moet je nog gemiddeld half uurtje met de trailer. Om 7 uur / half 8 staan dan echt niet alle 30 combinaties daar :n
Als je dan als 1 van de laatste moet starten, dan moet je nog 4 uur wachten!

*niet aanvallend bedoeld trouwens*

Is dus ook in principe niet nodig als je de bovenste quote leest. Ik heb van deze regel ook wel gehoord, maar het is nooit in me op gekomen om dat ook te gaan doen!

Starttijd dan kun je op je eigen tijd starten, ookal is de ring dan een half uur leeg, maar is het genummerd dan zul je met inlopen toch de ring in moeten. Maar meestal gooien ze met heel veel inlopen er ook wel een pauze tussen door.

Dus antwoord op je vraag, nee dit zouden ze dus eigenlijk niet kunnen maken. Hoe is dit opgelost?

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:45

ze mogen op de dag zelf geloof ik een half uur inlopen hoor.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:46

Het is inderdaad verplicht een uur voor aanvang van de rubriek aanwezig te zijn, maar er staat mij ook iets bij dat inlopen niet zomaar mag. Wanneer er alleen een begintijd van de rubriek en verder een startvolgorde is aangegeven mag er maximaal een (half) uur ingelopen worden. Wanneer er per combinatie een starttijd is gegeven mag je volgens mij ten allen tijden eisen dat je op de aangegeven wilt starten.

@winerieke: dat niemand zo gek is om 4 uur te wachten staat los van de verplichting dat je een uur voor aanvang van de rubriek aanwezig dient te zijn. Als je geen zin hebt zo lang te wachten en er dus voor kiest om pas later te komen dan loop je het risico dat je je startplekkie verspeeld.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:49

Lotte1990 schreef:

En wat dan als je als 15e van jouw klasse moet starten? Moet je dan aanwezig zijn een uur voordat de 1e start, zelfs als die om half 9 begint?
Ik snap wel dat je normaal ruim ruim de tijd moet nemen, want als er iemand uitvalt is het handig als niet iedereen op jou hoeft te wachten. Maar zo vroeg?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:56

Ze mogen op de dag zelf geen wijzigingen meer doorgeven, anders krijg je dus dit soort problemen. Bij ons laten ze het gewoon staan op de startlijst, vallen er wel wat gaten maar 'je mag altijd op je eigen tijd starten'.
Ik had het wel geweten als ik daar zou starten. Vind dit geen nette afhandeling :n

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:13

Ik dacht het verplicht was een uur voor je starttijd aanwezig te zijn niet van je rubriek da's idd wel heel vroeg als er bv 30 starts zijn :=

Als wij wedstrijd hebben met aantal uitvallers dan vragen wij soms wel of ze misschien eerder willen, maar ze mogen ook altijd op eigen tijd starten :j

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:58

tegen mij is altijd gezegt.

je start de tijd zoals aangegeven is, als er alleen aanvang is, 7 minute per proef rekenen en dan uitrekenen hoelaat je moet rijden,

ik ben er ook altijd 1 uur van te voor.

al vallen er mensen uit, ik start de tijd dat ik moet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:14

De meeste organisaties zijn toch wel een beetje coulant. DIe snappen heus wel dat als het 1 uur inloopt, je dan beter even een pauze in kunt lassen.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:16

Idd Scum dat denk ik ook wel. 2 weken geleden liepen ze bij ons na 12 combinaties al 20 min in. Toen was er al gedoe dat het zo erg inliep. Toen hebben ze er ook al een kwartier pauze tussen gegooit :)

Falona schreef:
@winerieke: dat niemand zo gek is om 4 uur te wachten staat los van de verplichting dat je een uur voor aanvang van de rubriek aanwezig dient te zijn. Als je geen zin hebt zo lang te wachten en er dus voor kiest om pas later te komen dan loop je het risico dat je je startplekkie verspeeld.

Ik schrijf toch ook ik ook van deze regel gehoord heb, maar dat het in principe niet nodig zou zijn als je de onderstaande quote leest ;). Maar dat staat inderdaad los van de verplichting. :j

Miepie1980 schreef:

LennekeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:39

Lotte1990 schreef:

Kan iemand dit in het reglement vinden? Ben er wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:07

Ik was dus ook helemaal niet ingelicht dat het zo zou inlopen.
En trouwens, er was eerst een pauze maar omdat er zoveel uitvielen hadden ze die pauze eruit gehaald :=

Eind deze maand start ik daar weer met dezelfde organisatie, ben benieuwd hoe het dan gaat.
Heb eigenlijk wel zin om stuk van het regelement te sturen dat ik dus wel op mijn tijd had mogen starten }>
Dat mens is al niet mijn grootste vriendin :=
Een 4daags concours wilde ik afmelden omdat mijn paard echt helemaal kreupel was, mocht ik wel even 80 euro afrekenen..terwijl er echt een mega reservelijst was :+ *agjaaaa*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:11

LennekeM schreef:
Lotte1990 schreef:

Kan iemand dit in het reglement vinden? Ben er wel benieuwd naar.

hoofstuk 3 artikel 10
Officials dienen tenminste één uur voor aanvang van de wedstrijd of de door hen
te beoordelen rubriek aanwezig te zijn, met uitzondering van dressuurjuryleden
waarvoor een periode van 30 minuten geldt. Voor Controlerend Dierenartsen is dit
niet van toepassing.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:13

Als in het vraagprogramma opgenomen is dat er bij uitval eerder zal worden gestart, heb je pech en zul je moeten starten. Van de regel dat je een uur voor aanvang van de rubriek al aanwezig moet zijn, heb ik nog niet gehoord, wel dat je een uur voor aanvang van je PROEF aanwezig hoort te zijn, juist i.v.m. uitvallers.

Sharona, wat jij beschrijft is voor officials, niet voor deelnemers.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:16

Als ruiter ben je geen official ;)

En de regel van een uur voor aanvang aanwezig zijn heeft iemand weer eens het leven geroepen die een dikke duim heeft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:17

Zonnetje81 schreef:

En de regel van een uur voor aanvang aanwezig zijn heeft iemand weer eens het leven geroepen die een dikke duim heeft :+

Fijn is dat...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:19

Zonnetje81 schreef:

Dat is dan vaak iemand die wel een keer door de reglementen gelezen heeft, en zijn eigen interpretatie eraan gegeven heeft.

TS, hoe heb je het nu afgehandeld? Gewoon gestart op de tijd die op de startlijst stond?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:20

Maar goed ik denk dat het gewoon een secretariaat was met een slecht humeur....beetje vervelend dat ze niet meedenken met de ruiters. Immers zijn de wedstrijden er voor de ruiters....toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:28

kleinvosje schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dat is dan vaak iemand die wel een keer door de reglementen gelezen heeft, en zijn eigen interpretatie eraan gegeven heeft.

TS, hoe heb je het nu afgehandeld? Gewoon gestart op de tijd die op de startlijst stond?

Ik heb gewoon aangesloten, dus 11.10 ben ik gestart.
Gelukkig mocht ik van de 1e jury eerst wat rondjes in de ring doen :j

Bij de volgende wedstrijd ga ik er wel wat van zeggen, vind het gewoon alles behalve sociaal/meedenkend..Maargoed laatste tijd is het toch allemaal beetje vreemd bij die manege (voorbeeldje dat pensionklanten daar niet meer in de kantine mogen gaan zitten voor bakje koffie op wedstrijddagen maar staat koffieautomaat bij de poetsplaats :=)