Zonde van de pony om geen wedstrijden te starten?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

Zonde van de pony om geen wedstrijden te starten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:07

ik rijd heel fanatiek dressuur, en Ik krijg regelmatig te horen van mijn instructeurs dat ik zo wedstrijden kan gaan rijden. Veel mensen vragen ook of ik wedstrijden rijdt, maar aangezien mijn ouders hier een zin/tijd in hebben, is dat voor mij niet mogelijk.

Maar nu had ik laatst les van een nieuw iemand, en ze reageerde nogal verbaast op mijn antwoord. Dat mijn pony echt in de ring thuis hoorde, en dat ze er zo goed uit zag en ze vond het zelfs wel heel zonde van de pony dat ik dr niet op wedstrijd uitbracht.
Zo iets had ik nog nooit te horen gekregen. opzich natuurlijk een mooi compliment, maar ik vond dat ze nogal raar reageerde.

laats hoorde ik ook al mijn nicht. zij is met haar paard van een dressuur stal naar een prachtig stalletje aan het bos verhuist. haar dressuur paardje hobbelt nu vrolijk in het bos met een western zadeltje op en een bitloos hoofdstel. ze vroeg aan ons of we het niet jammer vonden dat ze niet is doorgegaan met dressuur omdat ze merkt dat haar paard in het bos nog kleurig kan wijken en schouder binnenwaarts kan. mijn reactie was: neeee! ik denk dat je paard het hier veeeel leuker vind dat altijd op stal staan ( nu 24/7 buiten).

nu vraag ik me af of er nog meer mensen het zonden vinden om een 'goed' paard niet op wedstrijden uit te brengen?

kehdra

Re: Zonde van de pony om geen wedstrijden te starten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:12

Ik heb dat wel eens eerder gehoord, maar nog nooit begrepen... :+

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:12

Bwa nee zonde zou ik niet zeggen :) Het is maar net wat jij wil van de pony denk ik dan...
Er zijn volgens mij genoeg paarden/pony's om de wedstrijdringen te vullen :) Als jij blij bent met hoe het nu is lekker houden zo, wil je wedstrijden lekker wedstrijden rijden. :D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:16

haha ik zou heel graag wedstrijden willen rijden, maar mn ouders zien het niet zitten :(
dus daarom ben ik lekker fanatiek bezig, en op de onderlinge wedstrijden van de club scoor ik vaak wel een eerste prijs :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:19

Waarom zou het zonde zijn om te genieten van een paard, zonder het van anderen (een jurylid) af te laten hangen of deze het paard goed genoeg vindt voor een winstpunt?
Waarom zou het zonde zijn om een paard heel te houden, hem echt paard te laten zijn zonder hem de hele dag op in een box te laten staan omdat je bang bent voor blessures
Waarom zou het zonde zijn om lekker te doen wat JIJ wilt, en je niet te gaan meten wat ANDEREN vinden wat je met je paard moet doen, bijv. rijden van wedstrijden?
Waarom luister je naar anderen, en niet naar jezelf?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:19

Als je me dit een jaar geleden had gevraagd had ik mss ook wel zo geredeneerd, dat zo iets zonde van de pony zou zijn. Maar voor wie heb je je pony? Wordt ie voor jou meer waard als ie hoog komt in de dressuur? Wat is je doel dan? Ik heb een aantal jaren wedstrijden gereden en weloverwogen mijn startkaart beëindigd.
Het kost namelijk veel geld (10-tje per proef vaak), veel tijd, veel inzet. Je krijgt er heel weinig voor terug. Wat is het waard om goed of slecht te zijn op wedstrijden? Ik heb de keerzijde ook gezien. Het gesakker van mederuiters, omdat je in de weg rijdt, er zijn er veel met kapsones, dan de bezwaren van eigenaren van de accomodatie als je de mest uit je trailer kwijt wil, omdat anders je paard op zijn neus gaat met laden. Vervolgens is de jury niet onder de indruk van de afstamming van je paard en ga je volledig gedesillusioneerd naar huis. Ik heb ook meer plezier in de bossen en zal thuis altijd fanatiek trainen om ook dressuurmatig goed te zijn, maar ik hoef het niet zo nodig meer tentoon te stellen. Ik rijd voor mezelf en niemand anders.

Wedstrijden rijd je, omdat je het zélf leuk vind en anders niet. Je ouders zijn wijs dat ze je de ellende besparen.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:21

Cassidy schreef:
Waarom zou het zonde zijn om te genieten van een paard, zonder het van anderen (een jurylid) af te laten hangen of deze het paard goed genoeg vindt voor een winstpunt?
Waarom zou het zonde zijn om een paard heel te houden, hem echt paard te laten zijn zonder hem de hele dag op in een box te laten staan omdat je bang bent voor blessures
Waarom zou het zonde zijn om lekker te doen wat JIJ wilt, en je niet te gaan meten wat ANDEREN vinden wat je met je paard moet doen, bijv. rijden van wedstrijden?

ik weet niet of je het zo bedoelt, maar ik luister zeker naar me zelf! ik en mijn pony hebben lol en daar gaat het bij mij om ;)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:21

Als je graag wedstrijden wil rijden komt dat vanzelf. Bij mij duurde het jaren (zelf rijbewijs halen) maar goed, de aanhouder wint en ik vind het heerlijk om elk weekend op concour te gaan. Maar ook om met de trailer naar het bos te gaan..

Ben ook van mening dat het wel zeker jammer kan zijn van een pony/paard als die niet meer wordt uitgebracht. Voor het dier zelf niet zo zeer, ze vinden het meestal wel heel leuk om mee te gaan (tenminste die van mij wel) maar ze zullen het niet missen als ze 24/7 op de wei gaan.

Het ene paard dat ik nu rij had ik ook niet gereden als ik niet tegen de eigenaresse had gezegd dat ik het jammer vond dat ze niet werd uitgebracht, zij zei toen; nou, dan doe jij het toch?
Een getalenteerd dressuurpaard moet je niet laten 'verpieteren' in de wei, dat is wat anders dan er nog wel mee 'trainen' en een ander doel geven. Het hoeft niet per se op concour te zijn.

EDIT: Hoooooo, veel mensen geven hier nu de stelregel dat een dressuurpaard 23 uur per dag op stal staat, dat is de grootste onzin die er bestaat! Bij ons staan er ook meerdere Z en subtop paarden, die staan ook gewoon buiten overdag! Het blijft nog wel een paard :+
Laatst bijgewerkt door Casca op 07-12-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:23

salome_maybe schreef:
Cassidy schreef:

ik weet niet of je het zo bedoelt, maar ik luister zeker naar me zelf! ik en mijn pony hebben lol en daar gaat het bij mij om ;)

Het feit dat je een dergelijk topic al start laat zien dat je toch gevoelig bent voor de opmerkingen van anderen.
Probeer, en vooral: DURF daar boven te staan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:36

Casca: Daar sla je de spijker op de kop! De mijne vindt het echt vreselijk om op concours te gaan. Als hij de manenkam ziet, poept hij zich al leeg, ook als ik niet op concours ga en ja, ook bij een ander. Hij heeft er echt een hekel aan. Als we naar de bossen gaan, schieten zijn oren naar voren als hij de trailer afkomt en heb ik een veel werkwilliger paard. Duidelijker kan ie niet zijn. Ik beleef veel meer plezier, als ik weet dat hij dat ook heeft. Dat was voor mij ook een reden om te kappen met concoursen. Maar ja, bij mij is het er met mijn 9e al ingeramd. Voor mij hoeft het niet meer.

En idd zeg! Mijn paard heeft dressuurwedstrijden gelopen, maar hij is allround! Ik vind het juist jammer om maar één talent van mijn paard te benutten. Mijn paard is heel veelzijdig en hij mag al zijn talenten gebruiken. Springen is niet zo mijn ding, maar zelfs dat doen we af en toe en we gaan minimaal 10 keer per jaar een flinke bosrit maken. Helaas woon ik te ver weg van een bos om dagelijks te kunnen gaan, anders deed ook ik dat absoluut.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:42

@idefix4; Zo zie je maar weer! Je moet precies doen wat er bij je paard past, die van mij, echt heel apart, loopt op concour heel fijn en de problemen die we thuis hebben zijn in de ring als sneeuw voor de zon verdwenen. Ze vinden het hardstikke leuk, lopen ook zelf de trailer op etc. Maar ook wissel ik het af met veel buitenritten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:43

Wedstrijden zijn er enkel en alleen voor de ruiters. Ik ben een ruiter die het heerlijk vind op wedstrijd, en mijn paard vind het ook wel mooi. Maar mijn paard staat echt niet te balen op d'r landje als ze een zondag niet op wedstrijd gaat hoor. Dus zonde van je pony... nee! Misschien een beetje zonde van jou (jullie) talent, als jij wel graag wedstrijden zou rijden. Maar voor je pony maakt dat echt niets uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:30

Wedstrijden rijd je omdat je het leuk vind, je bent het niet verplicht omdat je een pony hebt die lekker kan lopen. Tegen mij zeiden ze het ook altijd, van joh schrijf je nou eens in voor een springwedstrijd. Jullie gaan zo lekker nu, das zonde als je er niks mee doet. Pony kon best leuk lopen en ik denk dat we best leuk hadden kunnen rijden op wedstrijd, maar ik had daar gewoon geen ambities in. Af en toe een keer een wedstrijdje oke, maar ik ben meer van het thuis lekker oefenen, lekker buiten rijden, veel variatie. Ik denk dat het de pony verder weinig uitmaakt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:42

MMMM...als je zelf zo fanatiek dressuur rijd wil je toch wel eens de bevestiging dat je goed bezig bent.
En juist daarom is wedstrijden rijden ook leuk en leerzaam.
Ik vind het ook altijd zonde als een getalenteerde ruiter niet de sport in wil.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:46

ik denk dat er genoeg mensen zijn die op wedstrijd gaan.
dus vind ik dat je het moet doen als jullie het leukvinden en anders is het oefenen toch ook gewoon goed
nee ik denk niet dat het sonde van je pony is

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:18

Ik denk dat het er ook aan ligt wat je zelf leuk vindt.

Ik vind het leuk om ergens naar toe te trainen en dan op wedstrijd te gaan, ik vind de sfeer en spanning op wedstrijd en vooraf altijd erg leuk, dus ik zou het zonde/jammer vinden om een paard te hebben en niet op wedstrijd te gaan. Maar voor jou/je nichtje ligt dat anders, jullie hoeven het niet perse, dus waarom zou het dan zonde zijn? :)

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:48

100 mensen, 100 manieren om paarden te houden.

En je kan ook zonder wedstrijden gewoon leuk dressuur rijden toch. Wellicht krijg je in de toekomst kans om samen met iemand van je vereniging op wedstrijd te gaan. Ik heb zelf ook een tijdje iemand meegenomen die toen nog geen trailer had.

Ik ging toch, dus geen probleem. Wel hadden wij bijvoorbeeld een duidelijke afspraak, dat ze alleen inschreef op wedstrijden waar ikzelf ook zou starten. En mocht ik bijvoorbeeld door een blessure van het paard niet kunnen, ze zelf voor vervoer zou zorgen. Wel kon ze dan mijn trailer meenemen.

Wellicht is er met je ouders ook een bepaalde constructie te bedenken, bijvoorbeeld een ander meisje van je vereniging. Weekend 1 jouw ouders, weekend 2 geen wedstrijden, weekend 3 haar ouders en weekend 4 geen wedstrijden. Op die manier is de belasting van de tijd voor je ouders natuurlijk ook weer een stuk minder.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:56

Waarom zou dat zonde zijn?! Iedereen heeft op zijn eigen manier lol met zijn of haar paard of pony. Of je nu een hele goede alleen maar thuis wat dressuurmatig en recreatief rijdt of wel uitbrengt op wedstrijden. Wat maakt het uit?! Het is wat jij én je paard of pony willen doen, en wat je doelen zijn!

Als ik naar mijzelf kijk dan rijdt ik heel graag wedstrijden, ik zou het niet leuk vinden om alleen maar recreatief te rijden. In elk geval niet met de paarden die ik nu heb. Daar zit potentie en en dat wil ik eruit halen en aan anderen laten zien. Is jou doel anders, of heb je geen mogelijkheid tot het starten moet je je daar bij neerleggen. Maar dat neemt niet weg dat jij niet verbeterd, dat jij niet het uiterste uit jullie wil halen, en dat je er geen lol in hebt!

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:03

de meeste mensen kijken alleen vanuit de winst, andere vanuit humanitijd(dat wil niet zeggen dat de andere mensen daar hlemaal geen rekening mee houden!!) voor het paard en voor zichzelf. dit zijn wee verschillende meningen, die alletwee wel ies hebben.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:22

Ik vind het maar raar dat mensen zoiets zeggen!!
Denk je nou echt dat het zielig is voor een pony om lekker recreatief te rijden??!! Mijn pony kan ook zat een B- proefje rijden maar ik rijd ook geen wedstrijden en mijn pony heeft er totaal geen problemen mee!!:P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:24

Al tel je een paard Miljoen neer voor een paard als Totilas, en gaat er vervolgens buitenritten mee maken en stelt hem helemaal niet meer op wedstrijden voor en biedt hem ook niet aan voor de dekdienst: het is jouw paard, jouw beslissing....

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:31

Ach zulke dingen hoor je wel vaker. Zie het maar als een zeer groot compliment!

Maar wedstrijd rijden is echt niet het belangrijkste van het paardrijden. Het gaat om de lol!
Ik zelf ben nu ook even gestopt met wedstrijden, want ik was veel te veel naar de wedstrijd toe aan het rijden, waardoor ik overal fouten zag. En dan kan je niet meer lekker rijden.

Moondancer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:50

Ik vind het eraan liggen, sommige pony's/paarden vinden het heerlijk om op wedstrijd te gaan, mijn pony gaat namelijk al hard hinniken en komt in galop op ons af als ze de trailer ziet en ze is ook altijd vrolijk op wedstrijd. Maar een buitenritje vind ik ook heerlijk en af en toe een sprongetje, en ik vind het zolang je paard er niet ongelukkig van wordt dat het geen wedstrijden rijdt wat maakt het dan uit ofdat je geen of wel wedstrijden rijdt?

Zo had ik ooit een bijrijdpaard wat echt gewoon depressief werd zegmaar als hij niet om de 2 weken op wedstrijd ging ( het maakte niet uit hoeveel die dan op de wei stond hoeveel ze trainde of hoeveel buitenritten ze dan maakten ) hij was gewoon niet gelukkig als hij geen wedstrijden mee, maar te begrijpen uit jouw verhaal heeft je paard helemaal geen problemen ermee om lekker buiten te staan en goed te trainen en af en toe een buitenrit dus zonde vind ik het echt niet hoor :)

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:40

genieten gaat altijd voo vind ik!
trainen is leuk en nog leuker als het fijn gaat, maar voor de voldoening van het rijden op zich heb ik geen wedstrijden nodig. Mijn paard alleen zorgt daar al voor, hij is happy dus ik ben allang gelukkig!

Parvena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:11

Zonde vind ik een groot woord. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij graag wilt starten; lekker doen! Maar heb je geen wedstrijd ambities, zou ik lekker zo door blijven rijden!