K.N.H.S. - wat vinden jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vlooike

K.N.H.S. - wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 08:51

In Nederland heb je geen keus m.b.t. het kiezen van een ruitersportbond. De K.N.H.S. is de enige club waarbij je je aan kan/moet sluiten wanneer je wedstrijden wil rijden en/of wil jureren.
Steeds vaker frons ik mijn wenkbrauwen en ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er van vinden.
Enkele voorbeelden waar ik mijn bedenkingen bij heb is het volgende.

-De K.N.H.S wil graag het instructienivo naar een hoger nivo brengen. Schets mijn verbazing dat er momenteel weer volop ORUN cursussen van start zijn gegaan. Als ik zie wat de toelatingseisen voor deze ORUN zijn dan schrik ik mij een hoedje. Slechts L1 dressuur met 1 winstpunt.
Ik heb het idee dat deze cursussen enkel voor geld in de KNHS-lade moet zorgen. Het instructienivo gaat er wat mij betreft niet echt op vooruit.

-Waarom moeten op belangrijke FEI wedstrijden zoals de World Equestrian Games in Kentucky de KNHS bobo's met hun neus vooraan staan? Wat voegt hun aanwezigheid toe aan de Nederlandse sporters?
Ik ga er vanuit dat zij deze snoepreisjes van onze centen betaald krijgen.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden waar ik grote vraagtekens bijzet.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen over de KNHS.

Biskwie

Re: K.N.H.S. - wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:21

Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je vele soortgelijke topics tegen over de monopolie van de knhs.

Ellen112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:38

Ik heb laatst een email naar KNHS gestuurd met de vraag waarom het startbedrag voor de proeven qua paarden en pony's zo'n verschil is. Voor de paarden betaal je bijna het dubbele van het startgeld dan bij de pony's. Waarom is dat?
Ik heb verder nog geen reactie gehad van KNHS op deze vraag.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:42

Jaaaa; reactie op mails aan de KNHS. Ik heb 2 jaar geleden gemaild, moet nog steeds antwoord krijgen.. :z

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:47

Ik erger me vooral aan de laksigheid van de KNHS :j
Het is idd de enige plek waar je terecht kunt qua wedstrijdzaken (en volgens mij maken ze daar 'misbruik' van aangezien je toch niet over kunt stappen naar de concurrent), maar ze doen er allemaal zo ontzettend langzaam over. Heb vorig jaar 4 maanden! moeten wachten op mijn startkaart.
Antwoord via mail duurt vaak heel lang en is meestal niet toereikend m.b.t. je vraag.
Ik zit nu ook al weer weken te wachten op de terugbetaling van een bedrag terwijl ik de nota daar dus al weken voor heb liggen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:50

ik denk dat 1 organisatie goed is. De mankementen die hiervoor genoemd worden kunnen ook bij meerdere organisaties ontstaan.
Door concurrentie zou dan allen de servicegerichtheid wat beter kunnen worden maar dat is helaas ook geen garantie.

De bobo's op snoeprijsje, meerwaarde daarvan...... ik zou er niets zinnigs van kunnen zijn. Ik heb werkelijk geen idee of het handig is dat zij daar bij zijn en hoe dat betaald wordt.

Hoeveel paardenscholen zijn momenteel niet uit de grond gestampt. Persoonlijk maak ik mee welke verschikkelijke dingen mijn leerlingen daar tijdens de wekelijkse lessen op een buurtmanege leren. Toch fijn dat deze penny meisjes ook gewoon op een gedegen cursus kunnen gaan.
Toen ik nog door het leven ging als pennymeisje/jongedame qua leeftijd heb ik ook zo;n cursus gevolgd en heb daar veel geleerd waar ik nog steeds voordeel van heb.
Niets mis dus met dit soort cursussen lijkt me.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:37

Ellen112 schreef:
Ik heb laatst een email naar KNHS gestuurd met de vraag waarom het startbedrag voor de proeven qua paarden en pony's zo'n verschil is. Voor de paarden betaal je bijna het dubbele van het startgeld dan bij de pony's. Waarom is dat?

zou je ook willen mailen :')
waarom het inschrijfgeld bij de subtop zo ontzettend hoog moet zijn, vaak zo'n 17.50 per proef :oo
en de 1e prijs 20 euro is :roll:

snap dat subtopwedstrijden vast duurder zijn qua organiseren etc.
maar als je een proef wint, "verdien"je 2.50 :roll:

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:41

vroeger was alles beter _O- _O-

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:08

XMaaiike schreef:
Ellen112 schreef:

zou je ook willen mailen :')
waarom het inschrijfgeld bij de subtop zo ontzettend hoog moet zijn, vaak zo'n 17.50 per proef :oo
en de 1e prijs 20 euro is :roll:

snap dat subtopwedstrijden vast duurder zijn qua organiseren etc.
maar als je een proef wint, "verdien"je 2.50 :roll:

De kosten voor subtop zijn hoger omdat er vaak meerdere juryleden zitten, die elk een vergoeding moeten krijgen. Ook het organiseren is duurder, zoals je zelf zegt. Wat betreft het prijzengeld zijn er regels voor, Afhankelijk van het startgeld moet het prijzengeld een minimaal bedrag hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:52

Volgens mij is het in Nederland zo dat elke sport maar 1 landelijke bond heeft.
Daarbij is de paardensport geen uitzondering.
Er is ook maar 1 KNVB en ook maar 1 tennisbond of schaats- of turnbond.

Ik vind het niet verkeerd dat alle krachten daarin gebundeld worden.
Zoals vroeger met alle verschillende bonden, KNF, NBVR, NVDR, NKB, NPC en ik vergeet er vast nog wat, was er veel meer versnippering.

En wat betreft reacties en klantgerichtheid: ik krijg (en ik stel redelijk veel vragen) vaak binnen 2-3 dagen antwoord op mails.
En als je echt dringende zaken hebt, zoals een startkaart, kun je ook gewoon bellen.
Er was bij mij ook iets mis met de startkaart, maar had toen ik aan de bel getrokken had, wel 1 dag later een stel gratis(!) blanco coupons, zodat ik mijn wedstrijd kon starten.

Er gaat genoeg fout bij de KNHS, dat weet ik ook wel. Maar je kunt gaan zitten afwachten, of er zelf achterheen gaan.
Ik denk niet dat een tweede of derde bond dat probleem zou oplossen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:15

Nederland doet op het hoogste internationale niveau mee. Dan is het logisch dat niet alleen ruiters (en juryleden) schitteren in Kentucky, maar dat daar ook de formele organisatie uit Nederland is vertegenwoordigd. Om contacten te leggen, de sport te promoten, goodwill te kweken voor hoe we in Nederland omgaan met topsport en basissport. Om (misschien?) te lobbyen voor het binnenhalen van grote evenementen.
Die bezoekjes van bobo's hebben meestal wel degelijk een doel. Het zijn meestal vaak veel meer werkbezoeken met volgepropte agenda's en bijeenkomsten, dan plezierreisjes.

Persoonlijk zou ik het juist raar vinden als er in Kentucky juist géén bobo's van de KNHS te vinden waren. :D

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:27

JI -> WD-V

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:30

kleinvosje schreef:
De kosten voor subtop zijn hoger omdat er vaak meerdere juryleden zitten, die elk een vergoeding moeten krijgen. Ook het organiseren is duurder, zoals je zelf zegt. Wat betreft het prijzengeld zijn er regels voor, Afhankelijk van het startgeld moet het prijzengeld een minimaal bedrag hebben.

Gewoon even serieus, kun je mij dan vertellen waar deze regels staan, want ik kan ze nergens vinden ???
Ik heb zowel het wedstrijdregelment als het dressuurregelement nagekeken, maar bij mijn weten was er vroeger een regel, bv 1e prijs = min 5x inschrijfgeld, maar volgens mij is deze regel afgeschaft. Zo niet, zou ik heel graag van je weten waar dit beschreven staat.
In onze regio hadden we niet te klagen over inschrijfgeld en prijzen, normaal was 10-12,50 inschrijfgeld en 50-60 euro 1e prijs ( M /Z dresuur) , maar sinds kort merk ik dat heel veel verenigingen het inschrijfegeld verhogen of gelijk houden en het prijzen geld laten KELDEREN. |(
Vandaar dat ik het me ook afvraag of je dit als vereniging nu wel of niet verplicht bent ( en dat heb ik het nu even over de basiswedstrijden en geen subtop!)? ;)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:34

dit is niet alleen met de KNHS maar ook met de FNRS of bijv de voetbalbond KNVB of wat dacht je van FIFA
alles wat groot en 'alleen' heerser is heeft nadelen maar zie de voordelen dat verzacht de pijn

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:37

Ja dat prijzengeld van de subtop is ronduit belachelijk. Ik betaalde laatst ook €17,50 inschrijfgeld, was eerste en kreeg JAWEL 20 euro! Had ik de reiskosten er al bijna uit.. In het Z2 verdien je stukken beter.

Al die bobo's die mee waren naar Kentucky heb ik ook mijn twijfels bij, wat voeren ze nu werkelijk uit..? En ik vraag me inderdaad ook af wat de waarde van een instructeurscursus is met zulke eisen, maar goed, gelukkig is iedereen vrij een instructeur te kiezen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:41

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:08

Sussie is me voor, dat is inderdaad wat ik bedoel. Hoe e.e.a. precies zit, weet ik niet helemaal uit mijn hoofd.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:13

In het document wat ik hierboven heb gepost staat netjes in een tabel uitgewerkt per categorie wedstrijd hoeveel prijzengeld je hoort te krijgen bij de hoeveelheid inschrijfgeld die je betaald hebt. Veel concoursen gaan helaas op het maximum inschrijfgeld zitten waarbij je geen prijzengeld hoeft uit te keren en dan krijg je dus van die gevallen dat je prijzengeld bij de eerste plaats amper hoger is dan het inschrijfgeld. Maar denk ik dan maar: ze hadden je net zo goed een hoevenkrabber als eerste prijs kunnen geven aangezien ze niets verplicht zijn. Dan is het beetje geld wat je krijgt toch altijd beter.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:30

Ja daar heb je een punt sussie85, beter 20 euro dan de fles wijn die ik op m'n 15de ooit bij de junioren won... Toen zei de jury nog 'wijn, dat mag je zelf nog niet eens drinken?!' _O-

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:00

Dank je wel sussie, dit is precies wat ik zocht maar niet kon vinden.
Nu komt mijn volgende vraag :+ : er staat bij cat2 of 3 wedstrijd VERPLICHTING TOT PRIJZENSCHAAL.
Dan mag dit dus niet http://www.inschrijfsysteem.nl/inschrij ... ek_id=5457
Want het inschrijfgeld is tussen €10-12,50 ( €12.00 precies) en zou de 1e prijs dus minimaal 5x 12= 60 euro moeten zijn.
Bij wie mag ik nu gaan reclameren, de vereniging of KNHS, want de knhs keurt immers het vraagprogramma goed , daarin zou de prijzenschaal ook opgenomen moeten zijn.
Op internet staat idd het vraagprogramma, echter nog zonder de goedkeuring vd KNHS , maar wel met dezelfde prijzenschaal als op het inschrijfsysteem vermeld!!
http://www.inschrijfsysteem.nl/inschrij ... 120507.pdf

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:03

Je moet goed kijken: de bovenste regel van de tabel. Daar staat iedere keer het inschrijfgeld waarbij geen prijzengeld verplicht is. Ook boven die tabellen stat verplichting tot prijzenschaal. Maar is het schrijfgeld dus onder een bepaald bedrag dan hoeven er geen geldprijzen uitgereikt te worden. Dit is ook zo bij de cat.2 en 3 wedstrijden.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:23

Ja Sussie dat had ik gezien bij Cat 2 en 3 wedstrijd is GEEN verplichting tot prijzenschaal bij een inschrijfgeld t/m 10.00. aangezien ons inschrijfgeld 12,00euro bedraagt, zijn ze dus eigenlijk verplicht om zich aan de prijzenschaal te houden zoals opgegeven, maar dat doen ze dus in dit geval NIET !
Het vraagprogramma welke online staat , is dezelfde prijzenschaal ,MAAR NIET geoedgekeurd door KNHS. Dus Of de Knhs keurt zoiets gewoon goed zonder op de prijzenschaal te controleren, of de organisatie heeft een andere vraagprogramma goedgekeurd gekregen, maar gebruikt deze niet !

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:24

ik heb inmiddels al eens gemaild naar de KNHS met een vraag, benieuwd wanneer ik antwoord krijg