Hoefschoenen op een wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saleentje

Hoefschoenen op een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:07

Hallo allemaal,

Ik heb zelf een KWPN merrie (spring gefokt). Helaas had zij zeer slechte hoeven en dunne zolen toen ik haar kocht. Na nu bijna een jaar heeft ze aardig mooie hoeven gekregen en al wat dikkere zolen, maar bij allebei haar voorbenen is het hoefbeen gekanteld na ene hoefbevangenheid. De dierenarts zij dat het geen probleem was om te gaan springen na het zien van de foto´s alleen het zou dan hoefijzers met zooltjes worden of hoefschoenen. Ik heb zelf voor de luxere hoefdchoenen gekozen met zooltjes in de hoefschoenen. (http://www.horsebalance.nl/hoefschoenen). Er kunnen ook kalkoenen ingedraait worden. Dat is dus handig voor de springwedstrijden.
Maar mijn vraag nu is, mag je eigenlijk wel met hoefschoenen een wedstrijd rijden? Ik had wel gelezen dat het mag bij endourance, maar mag het ook bij dresuur, springen en op een keuring? Dat heb ik namelijk nog nooit gezien.

Alvast bedankt voor de hulp!
Laatst bijgewerkt door Saleentje op 26-11-10 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Re: Hoefschoenen op een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:09

bij dressuur mag het niet, dat weet ik zeker, bij springen mag het volgens mij wel. ik heb het wel eens gezien.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:09

Tijdens dressuur mag het niet. Maar ik denk niet dat je last hebt van blote voeten hoor met dressuur. :)
Springen mag het volgens mij ook niet, maar daar ben ik niet helemáál zeker.

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:12

Nee inderdaad die 10 min bij een dressuur wedstrijd gaat nog wel, maar bij springen zou ik het wel graag willen. De hoefschoenen dienen namelijk met de zooltjes erin ook als schokdempers

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:15

misschien een klein beetje offtopic, maar ik vraag mij af waarom het niet mag bij een dressuur wedstrijd?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:21

In mijn ogen omdat de dressuurwereld bol staat voor tradities, en beetje stijf en ouderwets is soms. :o

Dressuur zonder schoenen lijkt me geen probleem, springen indoor sowieso niet, alleen springen op gras heb ik geen ervaring mee. :)

Schokdemping lijkt mij persoonlijk niet zo aan de orde, blote voeten hebben prima schokdemping, zeker al tov ijzer.
Springen is op een bepaalde manier belastend, dat weet je gewoon.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:27

TurdusMerula schreef:
In mijn ogen omdat de dressuurwereld bol staat voor tradities, en beetje stijf en ouderwets is soms. :o

Dressuur zonder schoenen lijkt me geen probleem, springen indoor sowieso niet, alleen springen op gras heb ik geen ervaring mee. :)

Schokdemping lijkt mij persoonlijk niet zo aan de orde, blote voeten hebben prima schokdemping, zeker al tov ijzer.
Springen is op een bepaalde manier belastend, dat weet je gewoon.

Nee, bij dressuur mag dat niet, evenals andere beenbescherming, omdat men er wel eens mee wil knoeien. Iets prikkends in de peesbeschermers of bandages, zodat het paard net wat anders beweegt etc.

Althans, dat is mij geleerd...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:59

Tsja, los van het verhaal beenbescherming of niet (beenbescherming bij dressuur vind ik ook onzin :D) blijf ik de dressuurwereld zo zien...
Zeker voor hoefschoenen, al vind ik die bij dressuur ook zo noodzakelijk niet...
Maar goed, redenatie is aangeland, dank u. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:00

TurdusMerula schreef:
Tsja, los van het verhaal beenbescherming of niet (beenbescherming bij dressuur vind ik ook onzin :D) blijf ik de dressuurwereld zo zien...
Zeker voor hoefschoenen, al vind ik die bij dressuur ook zo noodzakelijk niet...
Maar goed, redenatie is aangeland, dank u. :j

Sjah, smaken en ideeën verschillen ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:01

Het mag inderdaad niet om eerder genoemde redenen. Je kunt een hoefschoen bijvoorbeeld verzwaren, waardoor er meer knie-actie in het been komt.
Voor zover ik weet mag het bij het springen ook niet. Maar goed, even het reglement erbij pakken en je weet het zo!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:53

Vandaag heb ik een verzoek tot dispensatie mbt het tijdelijk dragen van 1 of 2 hoefschoenen achter, ingediend. Dit wegens een hoefblessure (pijnloos) waardoor het paard tijdelijk een schone droge hoef moet houden. Een hoefschoen met daarin een gaasje in de wonde, zou perfect zijn.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:09

Soraya85 schreef:
misschien een klein beetje offtopic, maar ik vraag mij af waarom het niet mag bij een dressuur wedstrijd?

TurdusMerula schreef:

Janine1990 schreef:
Nee, bij dressuur mag dat niet, evenals andere beenbescherming, omdat men er wel eens mee wil knoeien. Iets prikkends in de peesbeschermers of bandages, zodat het paard net wat anders beweegt etc.

Korte samenvatting over de dressuur en hoefschoenen. Ben benieuwd hoe het bij springen en keuringen zit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:36

pieteritus schreef:
Vandaag heb ik een verzoek tot dispensatie mbt het tijdelijk dragen van 1 of 2 hoefschoenen achter, ingediend. Dit wegens een hoefblessure (pijnloos) waardoor het paard tijdelijk een schone droge hoef moet houden. Een hoefschoen met daarin een gaasje in de wonde, zou perfect zijn.

Om heel eerlijk te zijn geef ik je weinig kans dat je daar dispensatie voor krijgt. De KNHS is niet scheutig met het afgeven van tijdelijke dispensaties, dan zeggen ze: start gewoon even niet!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:00

Hij kan gewoon lopen, is niet kreupel of iets dergelijks: hij mag alleen dat stuk niet vuil hebben. Ik ga het wel proberen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:15

Proberen kan altijd, natuurlijk! Toch vrees ik het ergste!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 08:05