OPROEP controle papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

OPROEP controle papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:31

Vandaag en gister weer gejureerd.
Bij controle van de papieren (paspoort en/of startkaart) het volgende geconstateerd.
1 enting in de afgelopen 6 dagen gezet (en 1 niet op komen dagen om dezelfde reden).
2 x jaarlijkse enting niet tijdig gezet
1 x paard bleek al 14 jaar met de verkeerde kleur door het leven te gaan.

Ik verbaas me altijd dat ondanks de verschillende oproepen in Paard en Sport er toch nog zoveel problemen naar voeren komen bij de weinige controles die ik persoonlijk uitvoer.
De consequenties hiervan zijn jammer genoeg wel erg vervelend, tot dikwalificatie aan toe.

Ik vraag me dus af of jullie als ruiter/amazone de papieren zelf goed contoleren en of andere juryleden regelmatig controleren en zo ja wat ze dan al allemaal tegengekomen zijn.

Magnummm

Re: OPROEP controle papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:34

Mijn pony ging als bruin paard door het leven, terwijl ze toch echt een donkervos is. Wij als er-geen-verstand-van-hebbende wisten niet beter :P Tot een jury ons er op wees. Nou, die vent die is komen chippen, is dan denk ik ook kleurenscheel :=
Maar alles is goedgekomen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:34

Ik ben nogal een muts en heb dus alles keurig op orde :+ Over entingen hoef ik zelf niet na te denken: dat wordt vanuit stal geregeld en de amazone die daar verantwoordelijk voor is start zelf in de subtop en heeft alles keurig op orde (en is net zo'n muts als ik, die alle regeltjes netjes na leeft).

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn papieren nog nooit gecontroleerd zijn, ook niet op grotere, meerdaagse concoursen..

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:45

Ik heb ruim twee jaar met een hengst gestart, terwijl dit inmiddels allang een ruin was. Verschillende mailtjes en telefoontjes naar de KNHS, meerdere malen doorgegeven en bij de uitgifte van nieuwe coupons ging het elke keer mis. Later heb ik het maar zo gelaten, niet dat het zo hoort, maar ik vond dat ik er genoeg aan gedaan had.
Mijn paspoort en alle andere papieren kloppen wel qua kleur enzo. Ik denk alleen als ie opnieuw gemeten wordt, dat ie wel iets groter geworden is,maar dat moet voor een paard niet veel uitmaken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:48

HIHI...ik heb hier een paard staan die is geboren in 1900!!
De merrie leeft nog steeds kan ik je vertellen.
Kan ik nu aanspraak maken op het oudste paard ter wereld? :D :D :D :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:50

aerdenhout1 schreef:
HIHI...ik heb hier een paard staan die is geboren in 1900!!
De merrie leeft nog steeds kan ik je vertellen.
Kan ik nu aanspraak maken op het oudste paard ter wereld? :D :D :D :D

:') dierenbeul! je start met een paard van 110 jaar oud!

Lang leve de KNHS.. ik denk idd dat een deel van de fouten ook bij hen ligt, en niet altijd bij de eigenaar.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:51

Mijn ruin ging op de startcoupons door het leven als MERRIE. Terwijl er duidelijk op het stamboekpapier ruin staat. Ik ging na de proef naar de jury en kreeg het commentaar een leuke merrie om mee te fokken dacht ze, tot dat ik naast de auto stond. Toen wees ze mij erop dat ik erachter aan moest gaan. Had het zelf nooit gezien is iets waar je snel overheen leest. Moest de coupons opsturen naar de KNHS en kreeg kostenloos nieuwe coupons.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:02

Mijn ene paard staat als zwart op papier (als veulen leek het blijkbaar een zwarte) terwijl hij eigenlijk donkerbruin is. In de winter levert dit niet zo'n probleem op maar als ik hem 's zomers zonder deken op de wei heb staan lijkt hij bijna valk. Ben er echter nog nooit op aangesproken en ik ga ook echt geen schetser van het stamboek helemaal naar ons laten komen. Aftekeningen ed kloppen wel. Ik heb hem ook een jaar na dato nog op papier laten ruinen want dat was niet bijgewerkt in het paspoort.

Een ander paard wat net verkocht is, heeft een eigenaardig paspoort: ze hebben blijkbaar lang gedacht dat het een donkerbruine was en er staat een handgeschreven aanpassing bij met handtekening en stempel van de dierenarts dat het toch een schimmel betreft. Paard was overigens idd nog erg donker voor een ouder paard.

De entingen kloppen hier wel altijd. Moet wel zeggen dat ik ook al eens de datum heb laten wijzigen in een weekje vroeger omdat de DA alleen kon komen in de week dat ik dat weekend op wedstrijd moest :o

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:03

mijn paard staat ook verkeerd op papier :j
is een bruinbonte en staat als vosbont op papier.
mjah.. ze is zo geschetst en op papier bij het stamboek gezet :+ vermoedelijk ivm de foto's etc dat ze flink in haar wintervacht zat en een stuk lichter eruit zag dat men dacht dat het een vos was?
maar goed, zomers en nu in geschoren toestand is ze toch echt zwaar donkerbruin bont.

in 3 jaar tijd 1X een jury gehad die dit heeft geconstateerd, maar mocht gewoon door rijden, want er valt weinig te sjoemelen met mijn zeer unieke paard die iedereen in deze regio wel kent :j
wel heb ik een paspoort waar ze werken met foto's ipv schetsen, dus hoewel op pagina 1 vosbont staat, staat er verderop in het paspoort uiteraard wel haar eigen kleur en aftekeningen vermeld op de foto's die erin staan :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:12

Tja, de mijne is volgens papier een appelschimmel. Nou zo'n appelschimmel heb ik nog nooit gezien.Afbeelding Maar goed ik doe toch niet meer aan wedstrijden dus het zal me w.... wezen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:33

Ik heb tot nu toe 3x meegedaan aan B-wedstrijden en nog geen één keer is er naar mijn paspoort gevraagd..... (in bezit van paard sinds juni dit jaar)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:48

@ Mrie: whuhahaha een appelschimmel? de schetser van jouw paard wel was kleurenblind of niet? :+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:09

Mijn papieren zijn in 10 jaar nog nooit gecontroleerd.
Al heb ik altijd netjes mijn paspoort bij me en kloppen mijn entingen ook.
Van mij mogen ze dat wel eens wat meer gaan controleren, die regels zijn er niet voor niets gemaakt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:14

Hoe doe je dat eigenlijk? Die van mij is op papier zwart bont maar is nu schimmelbont. Geef je dat gewoon aan als je je startkaart aanvraagt?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 19:30

De kleur moet overeenkomen met je paspoort. Je moet dus beginnen bij de instantie die dit paspoort heeft uitgegeven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:00

Lowara schreef:
@ Mrie: whuhahaha een appelschimmel? de schetser van jouw paard wel was kleurenblind of niet? :+

Tja ik denk dat ie meer verstand had van verzekeren....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:33

jury schreef:
De kleur moet overeenkomen met je paspoort. Je moet dus beginnen bij de instantie die dit paspoort heeft uitgegeven.

Dat wordt dan een duur grapje. Ik moet hem dan eerst laten schetsen door een dierenarts en dan de papieren naar Engeland.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:24

Ik controleer altijd alles bij de veulens die hier geboren zijn maar soms is het nog best lastig.Ik heb dit jaar 2 paspoorten terug moeten sturen omdat het echt niet klopte.
Bij 1 paard stond dat hij 3 witte benen en geen aftekeingen aan het hoofd had terwijl ik echt maar 2 witte voeten en een bles kon vinden...
De ander hebben ze een sneb en een witte onderlip over het hoofd gezien.

Vooral bij koffievos paarden is het lastig die lijken als veulen vaak bruin/ zwart kan me wel voorstellen dat het dan lastig is.
Zelf heb ik een merrie die als zwart op papier staat maar slechts enkele weken per jaar zwart is. In de zomer verkleurd ze bruin en ook in de winter na het scheren lijkt ze eerst grijs en dan vaal bruin.

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:25

wat? een appeloosa een appelschimmel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:31

Ik ben een westernruiter, maar word regelmatig 'gecontroleerd'. Paspoort moet doorgaans bij het secretariaat getoond worden en wordt gecheckt op entingen. Maar men ziet nooit de combinatie paard/paspoort.
Dus al laat ik een totaal vreemd paspoort zien, er is geen haan die daar naar kraait. Ik moet alleen het paard waar ik op rij inschrijven onder diezelfde naam :=

Hoe gaat dat tegenwoordig op Engelse wedstrijden dan Jury? Krijg jij alle paspoortjes bij de protocollen mee het juryhok in ofzo?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:07

Ik moet om de paspoorten vragen.
Bij een buitenwedstrijd kan dat direct voor de proef.
Bij een binnenwedstrijd is dat vaak was lastiger omdat je dan vaak boven een kantine weggestopt zit.

Wel zie je van elke combinatie een zgn. startcoupon, daar staat o.a. geslacht en kleur op, maar bv niet de aftekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:09

O ja da's waar. En die kennen wij in de westernsport niet.

Bij ons is het trouwens ook het secretariaat dat de paspoorten checkt op entingen ed, niet de jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:11

Mijn pony ruin (4 jaar) staat nog als hengst op zijn paspoort, moet je dat officieel laten omzetten als je wil gaan starten?
Voor nu maakt het nog niks uit, ik rijd toch geen wedstrijden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:13

Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet weten.
Zou de DA dat niet gelijk bij het castreren in het paspoort moeten zetten?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:16

De da die de keuring bij mijn paard deed heeft alles gecontroleerd, lijkt me dat dit standaard is? Uiteraard keek ik goed mee

Entingen regel ik zelf op tijd :j