Vraagjes over wedstrijd springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayling27

Vraagjes over wedstrijd springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 15:14

Ik heb een paar vraagjes

Ik ga starten met springen, nu heb ik 3x mee gedaan aan een oefenwedstrijd, maar nog lang niet alles is me duidelijk..
(Voor jullie zijn het misschien hele simpele vragen, ik zou het antwoord niet weten vandaag mijn vragen hier)

* Als ik de ring in ga, terwijl een andere nog aan het rijden is en ik rij door de "stop/start"-tijd-poortjes gooi ik dan de tijd door de war, of wordt de "stop-poortje" pas bij de laatste hindernis aangezet?

* Ik moet groeten bij de jury (en daarna gaat de bel?) maar moet ik na afloop ook nog groeten?

* Bij 3 weigeringen moet je de ring verlaten, mag je dan nog wel alsnog over de hindernis heen om hem toch nog te proberen erover te krijgen.

* Als je het parcour verkeerd rijdt, verkeerde hindernis, wat dan?

* Wanneer heb je een winstpunt, hoe gaat de punten telling en wanneeer mag je over na een hoger parcour

* En ergens lag ik iets over een Klassieke en progressieve wedstrijd springen. Kan iemand mij dit in het kort met simpel uitleggen, (Ik weet dat hier nog ergens een topic over is, maar snap het eigenlijk nog niet)

* Als ik na de hindernis in de verkeerde galop zit, MOET ik hem terug nemen na draf en overzetten in de goeie galop (kan nog niet omspringen) of mag ik dat zelf beslissen wat het makkelijkste gaat.. (En met oefenwedstrijd, is dit ook verplicht of kun je deze gebruiken om het te oefenen zeg maar)

* Hoe leer ik omspringen het makkelijkste)

Laatste vraag...

Las net iets over een reinigpaard van Anky van Grunsven,
Wat is een reinigpaard?

Alvast bedankt...
Laatst bijgewerkt door Mayling27 op 18-11-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Re: Vraagjes over wedstrijd springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:18

Reining, is een onderdeel van de westernsport. Een westernpaard dus. Leren omspringen kun je niet hier leren maar met instructie. Naar de spingwedstrijdvragen ben ik ook wel nieuwsgierig, ik heb geen parcourservaring.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:40

RT-P >> WD

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:44

Mayling27 schreef:
* Als ik de ring in ga, terwijl een andere nog aan het rijden is en ik rij door de "stop/start"-tijd-poortjes gooi ik dan de tijd door de war, of wordt de "stop-poortje" pas bij de laatste hindernis aangezet?

de tijdlijn word pas open gezet als de rijdende combinatie er bijna is. Dan moet je niet meer door de lijn heen rijden.
Citaat:
* Ik moet groeten bij de jury (en daarna gaat de bel?) maar moet ik na afloop ook nog groeten?

je komt in draf of galop binnen, halthouden en groet recht naar de jury, dan krijg je de bel. Soms geven ze al eerder de bel, maar ga in het B dan toch gewoon groeten, je krijgt er een apart punt voor.
Afgroeten hoeft niet.
Citaat:
* Bij 3 weigeringen moet je de ring verlaten, mag je dan nog wel alsnog over de hindernis heen om hem toch nog te proberen erover te krijgen.

ja, je mag nog 1 keer een enkelvoudige hindernis proberen te springen. Dubbel of 3-sprong mag niet
Citaat:

* Wanneer heb je een winstpunt, hoe gaat de punten telling en wanneeer mag je over na een hoger parcour

* En ergens lag ik iets over een Klassieke en progressieve wedstrijd springen. Kan iemand mij dit in het kort met simpel uitleggen, (Ik weet dat hier nog ergens een topic over is, maar snap het eigenlijk nog niet)

deze vragen kun je zelf opzoeken in de reglementen van de KNHS
Citaat:
* Als ik na de hindernis in de verkeerde galop zit, MOET ik hem terug nemen na draf en overzetten in de goeie galop (kan nog niet omspringen) of mag ik dat zelf beslissen wat het makkelijkste gaat.. (En met oefenwedstrijd, is dit ook verplicht of kun je deze gebruiken om het te oefenen zeg maar)

het is nooit verplicht, maar officiele B-spring wedstrijden zijn op stijlpunten. Het is dus netter hem terug te nemen in draf
Citaat:

dat kan je het beste oefenen met een instructeur

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:11

Waarom overleg je dit niet met instructeur voordat je je opgeeft voor een wedstrijd?

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 16:13

Ik ben ook nog niet begonnen met wedstrijd zelf, zo af en toe een oefenwedstrijdje... En aangezien ik mijn instructeur nog niet gezien had, dacht kan het hier ook gewoon vragen, daarom noemen ze het een forum he ;)

Bedankt voor de antwoorden... is al meteen wat duidelijker.. de rest zal ik zelf eens navragen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:22

En je kunt een groot deel van je vragen ook opzoeken in het KNHS reglement :)

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:43

hoi,
ik zal proberen om je het een en het ander duidelijk te maken.

* je mag meestal met z,n 2 in de ring maar dat word aangegeven en je kunt het ook zien.
* als je binnen komt en de ander is klaar moet je voor de jury groeten en dan hoor je de bel en kun je beginnen , na afloop kun je nog een x groeten voor het fatsoen maar dat is niet verplicht.
* als je door de lijn rijd gebeurd er niks dus je kan gewoon rijden waar jij wilt zolang je de ander niet in de weg rijd.
*als je 3 weigeringen hebt en je wilt nog over die hindernis springen , word niet altijd gewaardeerd maar doen wel een aantal mensen.
* als je een verkeerde hindernis springt ben je zo ver ik weet gedisqualificeerd.

maar wat ik zeker zou doen is veel gaan kijken en op de wedstrijd na vragen
groetjes

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:35

Dat een enkele poging na de derde weigering niet gewardeerd is onzin tess18. Is gewoon toegestaan volgens de reglementen en jury's horen dus gewoon 1 poging op een enkelvoudige hindernis goed te vinden.
Als de ruiter op een dubbel aanrijd, of na die ene poging nog een keer probeert, dan krijg je meestal wel op je donder van de jury.

Jessy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:18

wordt pas aangezet als de gene die aan thet rijden is er bijna is

in de B is het ook voor stijlpunten dus dan moet je zo netjes mogelijk rijden. en daar hoort groeten ook bij
ik groet eigenlijk altijd, ookal ben ik de b al uit. meestal als je groet dan bellen ze en dan mag je beginnen. en aan het eind kan je ook groeten.

* Bij 3 weigeringen moet je de ring verlaten, mag je dan nog wel als nog over de hindernis heen om hem toch nog te proberen erover te krijgen.
ja, je mag nog 1 hindernis springen

als je verkeerd rijd of een volte en je lijnen kruist, dan kan je 4 strafpunten, behalve bij een weigering dan mag je een volte rijden. als je de verkeerde hindernis springt ben je gediskwalificeerd

als je foutloos bent 2 wp, heb je 1t/m4 strafpunten heb je 1wp, hoger dan 4 strafpunten heb je geen wp. bij 10 wp mag je over naar een hoger niveau

het is niet verplicht, maar het is wel makkelijk als paarden kunnen omspringen
je kan ook op de hindernis de goede galop hulpen geven voor de galop waar die in moet, dan zit hij al gewoon goed

oop de diagonaal van de bak bijna aan het einde een balk leggen en dathij over de balk springt geef je de hulpen voor de andere galop, en dat moet je oefenen en op een gegeven moment kan je het zonder proberen

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:12

aan het eind groeten is er volgens mij al uit hoor.. ze nemen het niet meer mee in stijlbeoordeling dat weet ik wel..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:15

xxitsmexx schreef:
aan het eind groeten is er volgens mij al uit hoor.. ze nemen het niet meer mee in stijlbeoordeling dat weet ik wel..

klopt, sommige jury's vinden het zelfs hinderlijk.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:57

Je hebt 2 winstpunten als je foutloos springt, 1 winstpunt als je 1 balkje/weigering hebt, en 0 winstpunten als je meer fouten maakt ;)

Verder volg ik dit topic even, zitten een aantal dingen tussen die ik ook wel boeiend vind :D

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:07