Leeftijd oud wedstrijdpaard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnelover

Leeftijd oud wedstrijdpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 23:52

Wat ik mij afvraag is wat vinden jullie een mooie leeftijd om nog wedstrijden te rijden met een "oud" paard.
Weet wel dat de KNHS een leeftijd anhoud voor jonge paarden, maar hoe zit dit met oude paarden?
Natuurlijk gezondheid, conditie e.d. buiten schot gelaten.

Sim

Re: Leeftijd oud wedstrijdpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:41

Het is per paard verschillend en hangt toch ook onomstotelijk samen met de gezondheid en conditie van het dier. Niet geheel onbelangrijk is of het paard ZELF nog plezier heeft in wedstrijden rijden. Voor de 1 is 18 jaar genoeg de ander loopt op z'n 23e misschien nog een wedstrijd.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:40

die van mij wodt straks alweer 19, maar als hij nog zoveel schik heeft als nu krijgt hij voorlopig nog geen pensioen :D

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 11:56

sharonalover schreef:
die van mij wodt straks alweer 19, maar als hij nog zoveel schik heeft als nu krijgt hij voorlopig nog geen pensioen :D

Op welk niveau rij je met hem/haar en hoe vaak train je en ga je op wedstrijd?

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:00

Mijn paard wordt volgend jaar 18 en ik start Z1. Ze vindt het superleuk en is heel leergierig en werkwillig. Ze ziet er dan ook totaal niet oud uit en is in superconditie, ondanks dat ze artrose heeft. Ik heb het gevoel dat ik nog heel lang van haar kan genieten.

Maar vanwaar die vraag???

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:01

het paard wat ik rijd is 24 maar zodra hij op wedstrijd terrein komt is hij helemaal blij :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:02

Joh, Bonfire was 18 toen hij olympisch kampioen werd....zo oud is dat nog niet hoor!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:03

Nee ik vind het ook niet oud... Het rare is dat mensen tegenwoordig een 12 jarige al oud vinden....

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:40

Bonnelover schreef:
sharonalover schreef:

Op welk niveau rij je met hem/haar en hoe vaak train je en ga je op wedstrijd?

Ik rijd M2 dressuur met hem, kan gerust een uurtje op een dag trainen, sterker nog, als ik hem gewoon lekker blijf rijden is hij het fijnst. Toen hij vorig jaar 4 weken stil moest staan met de sneeuw was hij echt heel stijf de eerste keer. Maargoed, een weekje later loopt hij gewoon weer een keurig M2 proefje hoor, niks aan de hand :D

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:50

Mijn oudste paard is 18 op dit moment.
Iedereen valt altijd omver als ik zeg dat hij 'al' 18 is...ze schatten hem 10 jaar jonger ;) . Ik train eigenlijk nog tamelijk intensief met hem : 1x week priveles , verder werd er ook tot voor kort nog met hem hem gesprongen + springles, en ook rijd ik quasi dagelijks met hem.
ook ga ik met hem op wedstrijd : wij rijden op L/M niveau.

Als ik hem echt blijven rijden, blijft hij ook t beste lopen. als ik hem laat stilstaan, word hij te stijf...dan merk je wel een beetje dat hij toch n dagje ouder is...

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:18

Mijn oudste is 16 jaar en loopt Prix St. George. Wanneer je hem ziet geef je hem absoluut geen 16, als hij los is met zijn vriendje speelt hij als een 3 jarige en geen moment stijf.

Het is altijd een looplustig paard geweest en nu nog. Omdat ik het te druk heb met mijn andere paarden, zou ik het liefste iemand anders erop hebben die er nog veel van kan leren en die er mee op wedstrijd gaat. Hij is 300% betrouwbaar, dus bijvoorbeeld een meisje wat van de pony's afkomt zou hier een super leerpaard aan hebben.

Dus tja, wat is oud... ene paard is met zijn 16e hartstikke versleten, mijn paard is 16 en loopt en gedraagd zich als een jong paard...

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:21

Jackall is 19 en hij wint nog steeds het m ;) Hij is nog lang niet versleten, nu loopt hij gewon lekker een l parcoursje , als hij niet meer mee mag op wedstrijd denk ik dat het snel afgelopen is ..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:24

Dat hangt toch wel compleet af van het karakter en de gezondheid van het paard. Mijn pony liep met 26 nog Z1 dressuur met mij en hij vond het allemaal hartstikke prachtig! Uiteindelijk ben ik op die leeftijd gestopt omdat ik er tot verder dan m'n enkels onderuit stak en het toch wel zwaar werd (ik reed altijd maar 1 proef) maar hij vond het altijd helemaal geweldig om op wedstrijd te gaan. Moet zeggen dat hij nu ook gewoon van z'n pensioen geniet, toen ik geen wedstrijden meer reed (in maart gestopt) heb ik hem afgebouwd maar toen had hij er al gauw geen zin meer in... het was echt een beetje alles of niets... hij staat nu alweer een paar jaar stil en het gaat hartstikke goed met hem.
En het is overigens niet dat ik voor spek en bonen mee reed en altijd onderaan eindigde. Natuurlijk moest ik het meer hebben van correct en goed rijden dan van het flitsende showende van die jonge dure pony's, maar bij de jury die ook heeft voor goed correct rijden, werd dat zeer gewaardeerd. Ik eindigde zelfs nog wel eens als eerste, dat is toch wel echt onzettend leuk :D

Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken en leeftijd is maar een getalletje... Als je paard er met 18 geen zin meer in heeft, dan moet 't klaar zijn, als hij er met 25 nog zin in heeft, vooral doen!
toen mijn 20-jarige ruin in het lente in de wei stond te showen vroeg iemand of die 3-jarige hengst daar ook te koop was... die geloofde dus ook niet dat het om een 20-jarige ruin ging ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:06

Die van mij word straks 19 en het paard is nog lang niet van plan om te stoppen, hij is nog zo levendig en vol energie.
Meneer wil nog zo graag dat we het weer op gaan pakken, niet elke week maar eerst weer even lekker trainen en dan de dressuur in.
Of hij nog op springwedstrijden of SGW mee mag dat ga ik mezelf nog even afvragen.
Mijn andere paard is met haar 10de ook pas begonnen met wedstrijden en daar hoop ik ook nog lang mee duur te kunnen gaan :D.
Ja wat is nou oud voor een wedstrijd paard geen idee, sommige houden het bij 16/18 al op omdat je dan toch merkt dat die ouder word.
terwel andere paarden zich nog jeugdig en lekker aanvoelen en kunnen nog een lange tijd mee ;)

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:25

hoi,
mijn ervarin is dat je best lang kan rijden met een ouder paard.
het ligt er aan hoe hij loopt en conditioneel in elkaar steekt.
mijn paard is 14 en moet en binnen kort weg doen want hij kan niet meer mee in de sport :(
vind het echt heel erg maar hij kan het intensive rijden niet meer aan.
dus mijn ervaring is dat je gewoon moet kijken naar het paard in het algemeen.

groetjes

PaulineRosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:50

Ik ga als het goed is een 14-jarige merrie starten in het voorjaar! Ze is al eens ZZ-licht geweest, maar ik begin gewoon bij B! Ze is daar echt zeker nog niet te oud voor!! :)

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:22

Onze 23-jarige gaat vanaf januari 2011 weer opnieuw KNHS wedstrijden lopen (is al minstens 10 jaar niet gestart maar daarvoor op Z niveau) en beest is dolgelukkig als hij mee mag :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:34

hangt toch echt van je paard zelf af, ene is op 18 echt aan rust toe, de andere voelt zich nog steeds een 6-jarige, maar loopt en presteert ook zo en nog een andere heeft nog steeds plezier in het werk maar begint moeite te krijgen met bv 1.50 springen ipv 1.40 of een volledige galoppirouette wordt teveel maar keertwendingen in draf gaan nog prima...
Tja dan kan het paard toch nog mee op wedstrijd, maar misschien een proef lager en desnoods een andere ruiter...