Even wat vraagjes, heb binnenkort mijn eerste wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

toppaarden

Even wat vraagjes, heb binnenkort mijn eerste wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:56

Hoi Bokkers,

Ik heb binnenkort mijn eerste wedstrijd op B niveau,
Het is mijn eerste wedstrijd en ik heb nog een paar vraagjes:

- Mijn pony wil niet aan de teugel lopen, verder is ze wel ontspannen --> kost dat erg veel punten?
- Hebben jullie nog tips om haar een beetje vlugger te krijgen, ik vind dat ze vrij traag is en dat is niet zo handig voor een wedstrijd.
- Mijn pony heeft vrij lange manen en ik mag ze niet knippen, nu heb ik gehoord dat het moeilijk knotjes maken is met wat langere manen, of moet dat wel lukken?? mag je anders ook met vlechtjes rijden??
- Zelf ben ik niet super tevreden over mijn zit in de galop, ik zit niet ''vast'' in het zadel, tips??
- Stel dat je wint, dan moet je toch een ererondje rijden, hoe weet je dan welke richting je op moet rijden en in wel tempo?? draf toch?
- verder nog handige tips??

alvast bedankt

Sweetgirl1

Re: Even wat vraagjes, heb binnenkort mijn eerste wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:14

-Ik reed ook B maar dan onderling en mijn paard liep ook niet aan de teugel.. Zijn geen punten af gegaan.
- Zweepje, veel overgangen rijden?
- Ik maak ook vaak vlechtjes
- Die niet sorry
- Ze zeggen soms meestal welke hand en meestal is het in volle galop

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:18

Je paard hoeft niet aan de teugel te lopen als hij maar ontspannen loopt. Ligt een beetje aan de jury hoeveel punten dit scheelt. Je hoeft niet te vlechten, netjes gekamd kan ook of anders een hengstenvlecht!
Vaak is er geen ereronde te paard bij dressuurwedstrijden maar gewoon in de kantine. Bij officiele wedstrijden soms een enkele keer in het buitenseizoen, maar meestal kun je paard al lekker afzadelen en dan wachten op de uitslag. En vast zitten heeft ook wel te maken met ontspannen!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:26

Écht aan de teugel is in de B niet een pré, maar door veel jury's wordt het de laatste tijd graag gezien..
Concentreer je hier echter niet teveel op. Rijd goed door de hoeken en op de letter, rijd lekker voorwaards en zorg dat je op het goede been zit.
En ontspan! Dan blijf je in galop ook beter zitten. Voel je als het ware een zoutzak, maar probeer wel lichtelijk rechtop te zitten. Dan wordt het vanzelf beter. :j
Vlechtjes maken mag ook! Zorg voor gelijke, mooie vlechten. Of maak een matje!

En vergeet vooral niet te genieten! :D

Tsjaak2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:54

- Mijn pony wil niet aan de teugel lopen, verder is ze wel ontspannen --> kost dat erg veel punten? ja dat kost wel punten.. probeer haar zoveel mogelijk nagevelijk te rijdne!!
- Hebben jullie nog tips om haar een beetje vlugger te krijgen, ik vind dat ze vrij traag is en dat is niet zo handig voor een wedstrijd. kleine spoortjes!! niet grote punten maar gewoon kleine spoortjes
- Mijn pony heeft vrij lange manen en ik mag ze niet knippen, nu heb ik gehoord dat het moeilijk knotjes maken is met wat langere manen, of moet dat wel lukken?? mag je anders ook met vlechtjes rijden?? vlechtjes mogen niet.. maar een lange hengsten velcht of merrie vlecht is handiger omdat knotje niet mooi worden met lange manen!!
- Zelf ben ik niet super tevreden over mijn zit in de galop, ik zit niet ''vast'' in het zadel, tips?? ja kont dicht knijpen!!:P
- Stel dat je wint, dan moet je toch een ererondje rijden, hoe weet je dan welke richting je op moet rijden en in wel tempo?? draf toch? haha.. in de dresuur is meestal geen eren rondje.. meestal rechts om maar dat geeft de jury aan welke kant op!! en gewoon in galop welk tempo je haar kunt houden
- verder nog handige tips?? zorg dat je er klaar voor betn;)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:43

Ja tuurlijk, gebruik meteen spoortjes als je paard niet voorwaarts is :\.

Op alle vragen is al een antwoord gegeven. Maar de tip om maar meteen met sporen te gaan rijden moet je natuurlijk niet opvolgen.

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:34

Het is erg wisselend hoeveel pnt het kost als je pony niet nageeft. Wel denk ik dat je voor een net gereden onderdeel, nageefelijk een 7 zou rijden en nu een 6.
Probeer tijdens het losrijden en nu ook in de training veel overgangen en tempowisselingen te rijden zodat je pony scherper aan het been wordt,, waarschijnlijk gaat hij dan ook makkelijker nageven.
Als de manen te land zijn is een hengstenvlecht ook prima!
Ere ronde is niet van toepassing

grtjs

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:58

je paard hoe niet aan de teugel voor de B , eerst dunne vlechtjes maken en de dan zo goed mogelijk oprollen ,sporen gebruiken , en bij dressuur is er geen ere ronde

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:05

Ik zou proberen een hengstenvlecht te maken, knotjes met lange manen worden meestal niet zo mooi.

En voor het voorwaarts-probleem zou ik niet gelijk naar sporen grijpen, thuis veel overgangen oefenen en eventueel een zweepje gebruiken.