Dressuurwedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetgirl1

Dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 16:57

Ik heb de 28e deze maand een dressuurwedstrijd in de L2.
Het paard waar ik op ga is erg schrikkerig en vindt alles behoorlijk eng.
Ik heb eerder de L1 op hem gereden en dat ging als een sneltrein.
Ik ben behoorlijk rustig. stel hem op zijn gemak maar niet echt iets wat helpt daarvan.
Wat kan ik doen om mijn L2 rustiger te rijden?

TJolieke

Re: Dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:23

Je paard niet meer geruststellen maar gewoon rijden. Met geruststellen bevestig je dat het toch wel eng is. Hou je paard bezig met oefeningen, rij los zoals je van tevoren bedacht hebt en zoals je thuis ook doet. Hou je niet bezig met wat rondom je heen gebeurt en laat je niet afleiden, ook niet als je paard anders reageert op de nieuwe omgeving. Kletsen kun je na de proef, rondkijken ook. Succes!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 17:35

Ik stel hem gerust als die bang is zeg maar dan zeg ik gewoon dat het goed is.. en in de ring ook dan is die zo hyper als de pest, bang voor de jurytafel enz..

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 21:22

Iemand anders nog tips??

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:52

Aan het werk zetten, paard moet gewoon leren dat ie op jouw moet letten. Niet gerust stellen als hij kijkerig etc is, net doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Als ie wel ergens gewoon makkelijk langs loopt, dan ff een klopje op de hals.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:56

Ben het eens met aslo maar..
Waarom zou je m ook niet gerust stellen in de L2?

Elena91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:32

Zelf zorgen dat je altijd ontspannen bent en dat overbrengt naar je pony.
Blijven praten tegen hem als je denkt dat hij bepaalde attributen in de bak eng vind. Na 2 of 3 keer er langs zijn gereden oppakken en de proef beginnen :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:11

Zelf idd ontspannen, af en toe even zeggen dat hij braaf is en verder gewoon rijden.
Mocht hij dingen om zich heen eng vinden kan je hem ook wat meer naar binnenstellen, want zo heb je hem mooi rond om je binnenbeen en springen ze vaak minder snel weg oid :)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:00

Bedankt iedereen

x_just_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:01

n

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:03

Als tie alles eng vind vragen van te voren of je eventjes mag rijden in de dressuurring/bak. En niet geruststellen idd, alleen als tie ergens langs wel braaf langs loopt. En natuurlijk zelf ontspannen zijn, niet gestrest van "oehhhh straks vind die dat eng of dat" etc ;)

x_just_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:04

ow sorry, deed weer iets verkeerd volgens mij :(
maar wat ik wou zeggen, is dat je het best rustig en ontspannen kunt zijn
en zoals hierboven inderdaad ook al genoemd is rustig tegen hem praten en dan wens ik je veel succes ;)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:05

Ik ontspan wel maar we mogen ook gewoon eerst rond rijden en dan beginnen ze.. Ook eerst even 10 a 15 min gewoon inrijden enz en dan de bak in..Maar hij vindt de jury en mensen eng

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:50

je moet je paard bezig houd en , dan heeft hij ook geen tijd om dingen eng te vinden , veel voltes / overgangen , veel van hand veranders,/ stukje uit de proef!
veel succes!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:27

Tja bij sommige paarden zit het in het karakter en bij andere ligt het aan de omgeving/ruiter.
Ik weet van het paardje dat je rijdt, dat bij zijn vorige eigenaar het rustig ging. Misschien moeten jullie nog veel aan elkaar wennen?
Je ziet zelf bij mij, dat het na een jaar steeds beter gaat, echt rustig kan je het niet noemen, het is nog steeds versnelt een proefje rijden.
Wat ik bij hem merk, is dat hij het hele gebeuren erom heen niks vind, de zenuwen van andere mensen voelen de beesten onbewust toch aan. Zo is hij met springen ook nog gigantisch sterk en druk, maar ook dat wordt rustiger. Het komt bij David en Dennis niet doordat ze alleen in de bak zijn, dat hebben ze vaak genoeg gedaan in de jaren dat ze op de manege lopen.
Je moet gewoon geduld hebben, dan komt het misschien zelf wel en anders of een ander paardje zoeken (al ga je nu vragen als je op Fleur mag) of je erbij neer leggen dat het gewoon een race monster is en alles eng vind (zoals ik heb gedaan). Wedstrijden rijden moet je doen omdat je het leuk vind, de prijzen die er te winnen zijn, zijn er alleen maar bij voor extra ;)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:29

Ik ga inderdaad ook vragen of ik eventueel Fleur mag nemen want als dat mag dan rij ik volgende week op Fleur