Heel veel spanning in (vreemde) binnenbak, hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esther_m

Heel veel spanning in (vreemde) binnenbak, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:23

Mijn paard is heel kijkerig en gespannen in een (vreemde) binnenbak. Dit is eigenlijk ontstaan (tijdens een verbouwing aan de wanden van de binnenbak van de club), het was er eerst niet. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ik met paard aan de hand met een kilo brok door de bak ben gaan lopen en overal waar ze schok heb ik er maar brokjes ingestopt, nu gaat het in de binnenbak van club beter. Toch kan ze soms een hele les goed lopen en op het eind ineens overal wegspringen en van schikken.
Vooral in alle hoeken ziet ze 100 spoken die ik niet zie.
Dan is op wedstrijd mijn grootste probleem. Als we in een binnenbak moeten rijden die zelf 20 bij 40 is kom ik niet rond. In een grotere bak waarin witte hekjes staan om 20 bij 0 af te zetten kom ik wel rond, dan hoef ik niet door hoekjes.
Na het losrijden, wat goed gaat, alleen de ring in is een drama. Dan moet er altijd iemand meelopen anders gaat ze die nieuwe bak al niet in, eenmaal in de bak een en al kijkerig en spanning. Dan kom ik echt niet rond.
Jullie snappen dat ik dan erg teleurgesteld ben na de proef, we trainen niet zo hard om op wedstrijd te falen.

Hoe krijg ik het vertrouwen in mijn paard en zij in mij dat we alle enge rijbakken samen ontspannen rond komen?

Alvast bedankt voor jullie tips

pitbullgup

Re: Heel veel spanning in (vreemde) binnenbak, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:48

Resceu Bach druppels???? en voor de rest oefenen oefenen oefenen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:51

Vriendin van mij heeft hetzelfde maar die heeft na 3 jaar oefenen in telkens dezelfde bak nog steeds geen oplossing gevonden.
Gaat niet op wedstrijden omdat zelfs de training al een en al bommetje is helaas.
Thuis kan ze haar op haar pinken rijden compleet relaxed.

Lesgever snapt er echt niets van en heeft zelfs eerst een filmpje van thuis bekeken om te zien dat het echt alleen maar daar zo gaat, die geloofde gewoon niet dat de merrie ook ontspannen kan rijden.

Bach druppels en oefenen zijn al heel veel geprobeerd. Net als longeren voor het rijden enz.

Ga dus met interesse je topic volgen. Helaas geen tips, voel wel met je mee.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:58

ik ga dit ook zeker volgen want ik zit met hetzelfde probleem. Thuis is ze super om te rijden maar elders een tijdbom. Bach druppels gebruik ik elke keer en het helpt wel een beetje maar niet genoeg om met fatsoen de ring door te kunnen. Heel vervelend probleem dit.

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:02

Ik had dat ook met mijn vorige paard, maar daar kwam het vooral door verveling, ze wilde liever naar buiten :P maar wel een vervelend probleem ja, veel oefenen zou ik zeggen, als hij in een bepaalde hoek schrikt dan meteen weer door die hoek gaan. Succes!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:13

Moeilijke situatie als je paard niet durft rond te lopen in een binnenbak. Voor mij ook wel herkenbaar en ik begrijp helemaal dat het niet leuk is om er veel tijd en geld in te steken en vervolgens niet met voldoening uit de ring te komen.

Tips:
* Oefenen in verschillenden hallen
* Schriktraining inlassen, al is het alleen al door steeds 'enge' dingen in de (eigen) bak te zetten.
* Werken aan het vertrouwen
* Evt. Bach Rescue gebruiken

Blijft ze wel voorwaarts lopen of stopt ze helemaal? In het geval van wel blijven lopen, proberen om binnenstelling te vragen en haar verder aan het werk te zetten.

Ik merk dat het bij mijn paard heel belangrijk is om hem vertrouwen te geven en hem te laten merken dat iets niet eng is of eng wordt.

DaniqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:43

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit een moeilijk oplosbaar probleem is. Je moet je paard in ieder geval niet gaan forceren om die hoek in te gaan die hij eng vindt. Je moet goed aanvoelen tot waar je paard durft te lopen. Naarmate het paard meer vertrouwen krijgt kun je steeds een stukje verder rijden richting die enge plek en op een gegeven moment kom je er meestal wel langs. Het komt erop neer dat het paard vertrouwen moet krijgen in zijn omgeving. Daarbij is het ook belangrijk dat degene die het paard rijdt goede hulpen geeft, waardoor het paard ook vertrouwen krijgt in de ruiter. Het paard moet de ruiter zien als zijn leider.

Verder moet je je paard niet laten stoppen (al is dit soms moeilijk). Probeer aan te voelen wanneer dit het geval is en maak net van tevoren een volte en probeer hierbij de juiste stelling en buiging te behouden.(Mijn paard wil hierbij vaker over haar schouder naar binnen vallen waarbij ze haar totale balans verliest).

Zodra er bij mij iemand in die enge hoek staat, is er geen probleem. Voordat ik opstap loop ik ook meestal een paar rondjes waarbij ze mij moet volgen.

Voor mij is dit ook een grote belemmering, aangezien ik graag wedstrijd zou willen rijden met mijn paard.

Het komt er in ieder geval op neer dat we moeten blijven oefenen en de moed niet opgeven!

In ieder geval succes ;)

Ik blijf dit topic ook even volgen..

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:48

ja ik zeg gewoon straffen en doorrijden! want jou paard weet precies waar hij je moet pakken ( het kan wel voor komen dat ze er rechtsom uiteindelijk langs loopt en linksom ineens weer schikt maar dat komt doorde 2 hersen helfden, maar dat is bij jou niet t geval) dus doorrijden! is mijn advies

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:49

maar DaniqueDG als je paard er normaal dooren loopt en dan iseens niet moet je hem juist forceren en overtuigen dat hij jou kan vertrouwenm en dat die hoek niet eng is! ander gaat je paard dit ontwikkelen en gaat hij het bij steeds meer dingen doen en dan gaat hij er misbruik van maken,

DaniqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:55

kimmiepimmie schreef:
maar DaniqueDG als je paard er normaal dooren loopt en dan iseens niet moet je hem juist forceren en overtuigen dat hij jou kan vertrouwenm en dat die hoek niet eng is! ander gaat je paard dit ontwikkelen en gaat hij het bij steeds meer dingen doen en dan gaat hij er misbruik van maken,

Bij mij begint het meteen al aan het begin wanneer ik opstap en richting de andere kant ga, waar ze de hoeken eng vindt. Als ik halverwege de bak ben begint ze al met zich onder de stelling en buiging uit te wringen en wanneer dit niet lukt stopt ze. Wanneer ik dan been geef om weer voorwaarts te gaan springt ze op de plaats. Een stap vooruit zit er dan niet in...Ik ga dan maar over naar de andere kant en probeer zo steeds dichter bij de hoeken te komen. Soms twijfel ik er ook aan of zit het nu echt eng vindt of dat ze me uitprobeert. Bij mij heeft straffen dan al zeer zeker geen zin, want zodra ik haar een aantal tikken geef verstijft ze nog meer op de plaats.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:58

lastig probleem, maar niet onoplosbaar. blijkbaar heeft je paardje óf niet genoeg vertrouwen in jou, óf ze heeft geleerd dat 'schrikken' haar iets oplevert. het is moeilijk vanaf de computer te bepalen hoe het zit, daarvoor moet je het zien. hóe schrikt ze bijvoorbeeld?
voel je het aankomen, is het plotseling? wat doe jij als ze schrikt? ontspan je, of span je juist zelf je lichaam aan?

dat zijn allemaal dingen waaraan je kunt werken: ontspanning, vertrouwen en gehoorzaamheid zijn de voorwaarden om goed die bak door te komen. voor deze drie dingen zijn er allerlei oefeningen te bedenken. misschien moet je daar les in nemen, op internet kun je ook een hoop vinden.
bijvoorbeeld over grondwerk, parelli etc.

oja, je paard een brokje geven als hij schrikt, daar bereik je misschien het tegenovergestelde mee dan wat je wilt: paard schrikt, krijgt brokje en denkt 'heeee, als ik schrik dan levert me dat iets op'! zou ik persoonlijk dus zeker niet doen....

succes!

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:48

Ik denk dat jezelf voorlopig niet voor de winst moet gaan maar juist voor je plezier en zin in rijden. Ik denk dat zelf al gespannen bent als je eraan denkt!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:01

Kijk en je paard voelt dat jij omzeke ben en je moet je paard nooit ergens voor weg laten lopen gewoon door rijden en dan zal je zien als je haar een keer goed laat zien niet zeiken maar lopen zal ze het tuurlijk nog eens proberen maar wel minder hou haar maar op de volte dat ze steeds weer langs die hoek moet en als ze het een keer doet ga je een keer recht uit en beloon je haar met je stem maar niet bang zijn! Succes

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:09

Heeft 1 van de paarden die ik start ook last van, super veel spanning, zich afsluiten en stoppen met lopen. Ik ga gewoon vaak op wedstrijd en probeer m op z'n gemak te stellen zodat ie steeds wat verder komt en gaat ontspannen. Schrikt ie een keer geeft dat niets, en zodra ie een openingetje geeft duik ik daar direct in. Verlies neem ik dan maar voor lief. Hij moet gaan leren dat een andere bak niet eng is en dat wedstrijden leuk zijn. Hij hoeft me niet in de maling te nemen dan heeft ie een probleem, maar echt bang kan je niets anders mee doen dan gerust stellen en oefenenoefenenoefenen.
Maar: zodra er een klein openingetje is er wel meteen op inhaken en niet wachten totdat ie weer nieuwe spanning heeft opgebouwd. Das wel heel moeilijk, maar juist op zo'n moment niet gaan afwachten maar er aan gaan rijden.
Succes iig!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:56

yess.

helemaal mee eens alleen moet je wel opletten dat hij er geen spelletje van maakt,

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 18:42

Dank je wel voor al jullie lieve reacties!
Ik kan niet goed beoordelen of ze echt bang is of me in de maling neemt. Soms verdenk ik haar van het laatste. Maar soms staat ze ook te snuiven, dat is wel een duidelijk teken dat ze echt bang is. Ook al denk ik dat ze iets zoekt om maar te 'mogen' schikken. Dit uit zich in ineens wegspringen of niet door de hoek willen lopen, dan valt ze tegen mijn binnenbeen aan en krijg ik de juiste stelling niet voor elkaar. Op een gegeven moment lukt het wel, maar vooral tijdens wedstrijden is het een probleem. Daar kan ik niet lang genoeg de bak verkennen, je moet na 2 rondje meestal echt met de proef beginnen, dat is het probleem.
Hoe kan ik in een vreemde bak meteen dat vertrouwen krijgen? Binnendraven en haar aan het werk zetten lukt niet, dan is ze te sterk. Na een rustig rondje stappen en laten kijken is ze meestal beter te rijden, maar ze vindt steeds nieuwe 'enge dingen' in de hoekjes waardoor ze daar niet doorheen wil lopen.
Ik denk inderdaad oefenenoefenenoefenen, ze heeft nog te weinig km gemaakt in een vreemde manege.

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:53

het zou inderdaad, zoals sommigen zeggen, een vorm van misbruik kunnen zijn. Mijn pony wil de trailer niet in, eerst dachten wij ook dat ie gewoon misbruik maakte van ons, maar toen ie er eenmaal een keer instond bleef mijn ma er tijdens de rit bij, en bleek dus dat ie het echt wil spannend vind. Je weet het niet. In jou geval denk ik dat ie echt bang is.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:27

Vervelend probleem is dit inderdaad. Zweet ze dan ook erg? Want dan is het zeker weten spanning.

Wat ook wel wil helpen is magnesiumpoeder voeren (o.a. verkrijgbaar bij boerenbond)

Maak veel km in binnenbakken maar wat ook helpt is veel buitenritten maken. Het is afwisselend en je komt er vanalles tegen. Ik weet niet of jullie ooit springen? Maar ga oefenspringen! Ookal is het maar 30 cm. Zo leer je ook haar vertrouwen te winnen en dat iets niet eng is en gewoon door kan gaan.

RV_Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:28

Je kan altijd vragen of je in je kennissen/vriendenkring iemand is met een eigen binnenbak. Of misschien dat zij iemand weten. Dan kan je daar oefenen. Eventueel kan je altijd een andere verenging opbellen en vragen of het mogelijk is om daar te komen rijden. Meestal vinden ze dat geen probleem. Voor de rest is het gewoon kilometers maken!
Succes!

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:44

Gister tijdens de clubles heb ik alle 'enge' hoekjes juist extra opgezocht. Wel heb ik daardoor met meer druk voor gereden om haar maar opgesloten te houden, maar uiteindelijk kreeg ik haar overal langs. In het begin van de les waren 3 hoeken eng en op het eind viel ze nog maar door 1 hoek een beetje door m'n binnenbeen.
Ik weet zeker dat het aanstellerietis is, ze is aan het zoeken hoe ze onder het werk uit kan komen. Helaas lukt haar dat soms nog wel, dan ben ik niet vlug genoeg.
Heel veel binnen been en overdreven binnen stelling, schouder voor, zo kom ik er wel langs, maar echt netjes ontspannen is het nog niet.
Mijn instructrise zegt: Zorg dat ze zich opgesloten voelt, geef haar geen gaatje, dan moet ze wel.
Nu nog oefenen in vreemde maneges. Juist 'enge' dingen opzoeken en proberen op te lossen, denk ik dat voor ons het beste werkt, ze moet leren luisteren en vertrouwen dat ik niks raars van haar vraag.
Graag hoor ik hoe het bij jullie gaat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:42

Ik heb ook 1 zo'n paard staan, en het is heel simpel. Niet op wedstrijd gaan om voor de punten te rijden, maar om haar eerst weer vertrouwen te geven. Dus gewoon heeeel veel starten, niet teleurgesteld raken als het niet gaat, maar de volgende keer weer opnieuw proberen. En haar goed opgesloten houden tussen been en hand zodat ze niet teveel weg kan. Dan eerst maar wat spanning, maar zorg eerst maar eens dat je dan knap de baan doorkomt, en als je dat voor elkaar hebt komt de ontspanning vanzelf wel weer. :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:44

Begrijp ik het goed als ik uit je post opmaak dat je je paard brokken gaf op het moment dat hij/zij schrok? Want dan zou het daar wel eens aan kunnen liggen, dan denkt je beestje dat als hij/zij schrikt, er een beloning volgt ;)

Maar het kan ook zijn dat ik dat verkeerd begrepen heb!

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 11:17

Hoi Negerzoen,
Op een gegeven moment was het zo erg dat ik he-le-maal niet meer de bak rond kwam op de club, ik kon echt niet meer rijden. Dat was ik zo moe dat ik aan de hand met haar ben gaan stappen door de bak en als ze de hoekjes heel eng vond heb ik haar met brokjes de hoek ingelokt en zo laten zien dat het daar niet eng is. Ik weet dat dat helemaal niet de goede manier is. Ik kan op wedstrijd ook niet eerst aan de hand de bak rond met brokjes. Maar voor dat moment leverde het wel het gewenste resultaat op. Nadat we 5 rondjes aan de hand door de bak gestapt hadden heb ik daarna heel fijn ontspannen kunnen rijden.
Nu ga ik veel meters maken in vreemde rijbakken.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:36

Probleem komt me bekent voor.
Onze pony deed ook.
Van af haar 4de jaar rijden we nu wedstrijden,heb in het begin tegen mijn dochter gezegd dat de 1ste wedstrijden ervoor zijn om te oefenen.
We zijn nu 2 jaar verder en zelfs nu ziet de pony nog spoken of ze hoort weer iets engs.
Mijn dochter moet wanneer de pony zich sterk maakt haar extra diep er doorheen rijden,goed nageeflijk houden ,dan maar een proef dat ze te diep loopt.
Het gaat steeds beter maar het zal altijd wel een probleempje blijven.
Ze mag inmiddels wel Z1 starten,maarja zo nu en dan heeft ze lage punten door spanning dat ze iets eng vindt.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:05

Toen mijn pony net bij ons op stal was, had hij hetzelfde probleem. Ik heb nog geen wedstrijden met hem gereden, omdat hij nog maar 4 is. Maar bij ons in de bak deed hij het ook. Met de eerste keer rijden wou hij ook niet vooruit. Ik ben toen begonnen met longeren en losgooien in onze bak, dat kan natuurlijk niet op wedstrijd, maar als je paard iedere keer zo schrikt is ze gewoon vervelend aan het doen denk ik. dan moet je haar maar is goed aanpakken, maar dan moet je wel zeker weten dat hij het voor de lol doet, en dat hij het niet eng vind. Als je paard het eng vind moet je denk ik veel oefenen in andere hallen en als ze er ergens vandoor gaat moet je telkens haar een stukje dichterbij dat enge plekje rijden. bij mij heeft dit bij ons thuis geholpen..

ik hoop dat je er wat aan hebt.