Niet met een hengst, ook niet met een klophengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Niet met een hengst, ook niet met een klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 19:43

Hallo,
wat ik me net af vroeg, je mag niet zonder dat je eerder L2 hebt gestart met een hengst starten,
geld dit dan ook voor een klophengst, of zijn daar weer andere regels voor ?

cocktail

Re: Niet met een hengst, ook niet met een klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:44

voor een hengst is het L1

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:45

daar moet toch nog de bal van indalen dat denk ik dat het dezelfde regels zijn

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:45

Staat er klophengst op zijn papieren of gewoon ruin?
Heeft hij echt hengstengedrag of kun je hem hanteren?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:46

franka75 schreef:

Als je niemand vertelt dat het een hengst is, weet toch ook niemand het? En je kruist het gewoon als ruin aan op je startkaart, want er valt ook niks te zien?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:46

Je moet minimaal 12 jaar en L2 dressuur zijn en een klophengst is nog steeds hengst, hij is alleen niet vruchtbaar maar zal zich nog steeds als hengst kunnen gedragen, wil je het allemaal precies weten dan kun je de KNHS bellen.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:47

franka75 schreef:

Meestal zijn ze al geruind maar hebben ze maar 1 bal weg kunnen halen omdat de ander niet ingedaald is. In het boekje komt dan gewoon ruin te staan, geen hengst.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 19:49

cocktail schreef:
voor een hengst is het L1

ik meende toch echt L2?
bigone schreef:
Je moet minimaal 12 jaar en L2 dressuur zijn en een klophengst is nog steeds hengst, hij is alleen niet vruchtbaar maar zal zich nog steeds als hengst kunnen gedragen, wil je het allemaal precies weten dan kun je de KNHS bellen.

nee ik hoef geen klophengst te starten hoor, vloeg het me alleen af :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:49

Oakland1990 schreef:
franka75 schreef:

Als je niemand vertelt dat het een hengst is, weet toch ook niemand het? En je kruist het gewoon als ruin aan op je startkaart, want er valt ook niks te zien?

Mijn gedachte :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:50

Naar aanleiding van een ander topic over een klophengst. :j :D
Ik denk dat het te maken heeft met hoe ie in de boeken staat, als hengst of ruin. Denk niet dat het met karakter te maken heeft.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:54

Iris82 schreef:
Naar aanleiding van een ander topic over een klophengst. :j :D
Ik denk dat het te maken heeft met hoe ie in de boeken staat, als hengst of ruin. Denk niet dat het met karakter te maken heeft.

Alhoewel het karakter van een klophengst wel grilliger kan zijn dan een echte ruin, dat hoeft natuurlijk niet, maar is wel iets om rekening mee te houden. Niet alleen op wedstrijden maar ook gewoon tijdens training of buitenritten, gewoon altijd eigenlijk :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:57

bigone schreef:

is dat zo ? is een klophengst niet vruchtbaar? volgens mij is een klophengst wel degelijk vruchtbaar hoor...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:59

Ow meer dan logisch. Ze lijken me voor net zo veel problemen te kunnen zorgen als een gewone hengst. Naja, op het grootste probleem na dan. :P

Een klophengst kan vruchtbaar zijn, maar dat is afhankelijk van hoeveel ballen er ingedaald zijn en of de wel ingedaalde weggehaald is. De kans dat een hengst met beide ballen in de buikholte toch een veulen verwerkt is erg erg klein.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:59

Meestal zit de bal te diep en is de temperatuur te hoog voor het sperma. De kans zit er altijd in natuurlijk maar over het algemeen zijn klophengsten niet vruchtbaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:01

idd iris, maar de stelling dat een klophengst toch niet vruchtbaar is klopt niet. als er twee ballen id buikholte zitten is de kans klein dat ie vruchtbaar is ,maar een bal ingedaald en de kans is groot dat ie gewoon papa worden kan..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 31-10-10 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:01

Iris82 schreef:
Ow meer dan logisch. Ze lijken me voor net zo veel problemen te kunnen zorgen als een gewone hengst. Naja, op het grootste probleem na dan. :P

Een klophengst kan vruchtbaar zijn, maar dat is afhankelijk van hoeveel ballen er ingedaald zijn en of de wel ingedaalde weggehaald is. De kans dat een hengst met beide ballen in de buikholte toch een veulen verwerkt is erg erg klein.

Als de wel ingedaalde niet is weggehaald is het gewoon nog een hengst, het is pas een klophengst als hij geruind is en de ene bal niet is weggehaald omdat die te diep zat. Volgens mij dan he :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:02

Jola schreef:
Iris82 schreef:

Als de wel ingedaalde niet is weggehaald is het gewoon nog een hengst, het is pas een klophengst als hij geruind is en de ene bal niet is weggehaald omdat die te diep zat. Volgens mij dan he :D

nee het is een klophengst als er een of twee ballen niet ingedaald zijn ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:03

Zeker, dus erg verstandig om die eraf te halen! Nou wordt dat vaak wel gedaan hoor. En sommige mensen komen er tijdens de castratie pas achter dat die andere bal er niet is.

Of nog grappiger, dat ie de hele tijd terugschiet. Dan moet je maar net de skills of het geluk hebben dat je m wel te pakken krijgt. :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:04

Jola schreef:

Hihi, dan is het een klopruin. :P

Jola

Even rectificatie, volgens de wiki is een klophengst ook een hengst waarbij beide ballen niet zijn ingedaald. Die zal in de papieren dus ook niet als ruin staan. Dan zullen dus de regels gelden om te mogen starten op wedstrijd waar in de opening om gevraagd werd.

Jola

Ik ben blijkbaar wat traag, jullie hadden het al gezegd :D

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:06

Iris82 schreef:
Jola schreef:

Hihi, dan is het een klopruin. :P

Laat mijn halve vent het maar niet horen, hij is nog zo stoer :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:10

Jola schreef:
franka75 schreef:

Meestal zijn ze al geruind maar hebben ze maar 1 bal weg kunnen halen omdat de ander niet ingedaald is. In het boekje komt dan gewoon ruin te staan, geen hengst.

Dat vind ik dus bedrog, daar een hengst waar de ene wel zichtbare bal is weggehaald,
maar de niet ingedaalde niet, nog steeds een hengst is.

Zeker daar de meeste mensen een paard laten castreren vanwege het gedrag.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:14

Of je denkt een leuke ruin te kopen en zit met een klophengst -O-

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:15

je moet minimaal 12 jaar zijn en l2 met 1 wp hebben gestart om een hengst te mogen starten. ik neem aan dat klophengst gewoon onder de hengsten valt.
daarbij als jij met klophengst start kan je ook met een erg makke gewone hengst starten. niemand gaat eronder hangen om te kijken of hij de ballen ziet hangen neem ik aan.

wel heb je een enorm groot probleem als er wat gebeurd en blijkt dat je nog niet had mogen starten.