Pony doet het niet tijdens indoor-dressuur! Tips graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetty

Pony doet het niet tijdens indoor-dressuur! Tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:30

Wij hebben een c-welsh pony.
Tijdens het buitenseizoen loopt hij redelijk dressuur sinds een jaar. Hij rijdt dan los tussen de ponies en ziet dan tijdens de proef ook ponies links en rechts en kan dan opletten en ontspannen.
Tijdens indoorwedstrijden loopt hij tijdens het losrijden redelijk tot goed. Zodra hij dan alleen in de andere bak de proef moet gaan lopen wordt het een ramp.
Het eerste rondje gaat nog redelijk en daarna kijkt hij overal naar, schrikt dan van alles zelfs van mij, de voorlezer, die hij elke dag 5 x ziet.
Ontspant helemaal niet meer!! Gaat sterrenkijken, drukt zijn rug weg, en vooral in de galop raced hij erop los!! Hulpen werken niet meer.
Dit jaar ging de eerste indoorwedstrijd nog super, dus we dachten hij snapt het!! Maar nu hebben we weer 2 wedstrijden gehad en het was hopeloos. Hij start sinds deze winter met allebei mijn dochters en komt dus 2 keer in de bak, dan zou je denken dat de 2 de keer beter gaat maar echt niet!!
Thuis oefenen gaat super dan loopt hij als een trein! En ook tijdens de clublessen zou je denken dat ze echt toe is om over te gaan naar de L1 zo goed loopt hij dan met de oudste.
Maar op concours gaan is dan zo"n teleurstelling!
De amazone's zelf hebben niet overdreven veel stress
Zou ik hem iets kunnen geven? (zo dat hij rustiger is) Heeft iemand hier ervaring mee??
Help!

Marieke_K

Re: Pony doet het niet tijdens indoor-dressuur! Tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:25

Meer meenemen? Ze moeten er vooral aanwennen om dit te doen. Zou zelf niet zo snel naar middeltjes grijpen. Het indoorseizoen is net begonnen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:35

Is het geen idee om eens HC te starten, met instructeur erbij en dan 5.30min. gewoon rond te rijden met aanwijzingen?
Als je dit aangeeft bij een rijvereniging en jury, doen ze daar vaak niet zo moeilijk over (als je maar je inschrijfgeld betaalt).

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 16:50

Hij gaat bijna iedere week mee, en inmiddels is dit het derde indoorseizoen.
Met springen gaat het tijdens oefenwedstrijden super en tijdens oefenen op een officeel parcours ook niets aan de hand maar tijdens een echte wedstrijd ziet hij altijd wel ergens iets engs.
Hij heeft denk ik gewoon moeite met wedstrijden

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:59

En denk je dat de pony het verschil weet tussen een oefenwedstrijd en een officiele wedstrijd? :)
De pony begrijpt het verschil niet tussen over een paar hekjes springen zonder dat het meetelt voor een winstpunt en over een paar hekjes springen zodat hij een winstpunt krijgt.

Een pony voelt wel het verschil tussen een relaxed ruitertje die denkt: "het komt wel goed, maakt niet uit, het is toch maar een oefenwedstrijd" en dezelfde ruiter die denkt: "nu moeten we presteren, dit is voor het echie!"

Ik denk dat dit echt een probleempje is van je dochters zelf, niet van de pony. Die zal heel slim zijn, maar dat hij het verschil tussen een officiele en onderlinge wedstrijd weet, maak je mij niet wijs.. :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:07

Als je echt denkt dat het komt omdat hij alleen is in de losrijbaan, ergens gaan rijden waar ze een grote baan hebben en waar het losrijden en proefje rijden in dezelfde baan is, zodat hij gewoon op dezelfde plek blijft eigenlijk.

Als dat dan niet blijkt te werken, zal je het probleem toch bij de amazones moeten zoeken denk ik ook...

Edit: Ik weet niet waar in Limburg jullie wonen, maar dit kan bijvoorbeeld in Neerbosch, en ik dacht ook in Zeeland, en bij de Witte Vallei in Asten liggen 2 binnenbanen naast elkaar en is hij dus ook niet alleen, zelfde geld voor de Mortel en voor Schijndel.