Waarom naar Z?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Waarom naar Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 09:05

Vanuit mijn jeugd is het beeld onstaan dat het doel vaak Z-niveau is als je wedstrijden rijdt.

Welke redenen zijn er om je paard in het Z uit te brengen? Ik vraag me af of je voordeel hebt van het feit dat je Z gereden hebt.
De fries die ik rijd krijgt als 'ie Z loopt een sportpredikaat, maar het paard is niet van mij. Zou ik zelf nog voordelen hebben, bijvoorbeeld eerder kans om ergens een ander paard te kunnen rijden? Of is M ook wel prima en kan ik er maar beter niet teveel geld instoppen?
(Mij lijkt opleiden tot Z leerzame ervaring en wil het ook graag doen).
Ben benieuwd.

Fantast

Re: Waarom naar Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:12

Pff met mijn e-pony heb ik nooit de ambitie gehad om Z te rijden. Wij hebben dan ook niet veel wedstrijden gereden, dit ivm blessure en ik vond het op de club niet meer leuk.
Nu heb ik vorig jaar een veulen erbij gefokt, en met haar is toch mijn droom om in het Z te komen, lijkt me zo gaaf een paard wat je vanaf dag 1 kent, zelf hebt gefokt tot het Z te rijden

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:29

Na de Z begint het pas echt ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:33

'vroeger' was het zo dat je als je 2 * Z(1 of 2) geklasseerd was, je alle paarden mocht uitbrengen tot en met die klasse, en/of versneld mocht promoveren. Dus dat is een echt voordeel, maar sinds 1 april mag je dat voor iedere klasse die je twee keer hebt gehaald. Dus nee, je hebt er niet concreet veel meer aan dan aan een M2 klassering.

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:36

Zooist schreef:
Na de Z begint het pas echt ;)

Inderdaad, alles daarvoor en Z zelf is nog steeds " de basis " .
In het geval van je fries zou het wel interessant zijn voor de fok.

Jij zelf? Nouwja, dat je een volgend paar in het L1 mag beginnen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:37

Als je het zakelijk bekijkt, levert een paard dat minstens Z heeft gelopen, meer op.Dat zou dus een reden kunnen zijn. Verder ben ik het wel eens met Zooist, na de Z begint het echte werk pas!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:37

dat mag al als je M1 met wp bent (of twee keer L1 met 2 verschillende paarden)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:51

Lielle schreef:
'vroeger' was het zo dat je als je 2 * Z(1 of 2) geklasseerd was, je alle paarden mocht uitbrengen tot en met die klasse, en/of versneld mocht promoveren. Dus dat is een echt voordeel, maar sinds 1 april mag je dat voor iedere klasse die je twee keer hebt gehaald. Dus nee, je hebt er niet concreet veel meer aan dan aan een M2 klassering.

Dat wist ik niet,
ik heb in het verleden met 2 verschillen paarden M2 gereden,
ik mag nu dus ieder paard M2 starten?
(zonder B en L)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:51

Ja, als je tenminste met beide paarden een wp hebt gehaald in die klasse. En je mag dus ook beginnen in het B, en na 4 wp'en in het B bv L2 gaan starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:52

Ja, dat mag wel, als het beide D-E pony's of paarden waren. Maar of het raadzaam is...?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:12

Het lijkt me heerlijk om niet meer B te hoeven starten haha, vind L1 proefjes fijner en toch nog heel makkelijk. En inderdaad, Z paard levert misschien wat meer op (maarja ik krijg er toch niets van :p). En het is ook een fokmerrie, maar heb ik er 'zelf' weer niets aan. Het lijkt me wel een hele leerzame ervaring. Ik heb nu de kans om door te rijden en ik hoop dus ook dat ik Z ga halen, voordat ik een eigen huishouden enzo heb....en dus minder tijd.

Wat denken jullie: gaat er veel trainingstijd inzitten als je Z rijdt, of ongeveer net zoveel als dat je M start? Ik rijd nu 3 tot 4 keer in de week (M niveau).

En kom je gemakkelijker een paard te rijden van een ander als je Z gereden hebt? Of is M ook wel prima denken jullie?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:14

Ik heb ook een eigen huishouden met gezin en baan en al. Tijd kun je maken, gewoon dagen goed inplannen.
Qua training zal het niet meer of minder moeten worden omdat het Z is, je traint gewoon door alleen met andere oefeningen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:21

mijn ervaring is dat er niet zozeer naar je klassering gekeken wordt, wel naar je kwaliteit van rijden. Ik heb trouwens ook een huishouden, baan en drie paarden (die ik samen met anderen rijd, maar wil in de sgw), kwestie van tijd maken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:24

Ik wil mijn paard graag sport predikaat hebben, Bij het NRPS geld hiervoor Z1 plus 2 winstpunten. Ook vind ik het leuk om naar een goal toe te werken :). Mocht ik het niet halen ook prima maar het is wel een streven. Maar mijn
paard gaat natuurlijk boven alles, moet niet tenkoste van haar gaan.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:34

Lielle schreef:
Ja, als je tenminste met beide paarden een wp hebt gehaald in die klasse. En je mag dus ook beginnen in het B, en na 4 wp'en in het B bv L2 gaan starten.

Toch fijn om te weten.
Dat als ik besluit om een tijdje thuis verder te trainen dat ik toch niet in 1 klasse hoef te blijven hangen.
(helaas kan ik het niet vinden in de regelementen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:37

Enjoy, even goed zoeken in het dressuurreglement, aan het einde staat een tabel!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 11:03

kleinvosje schreef:
Ik heb ook een eigen huishouden met gezin en baan en al. Tijd kun je maken, gewoon dagen goed inplannen.
Qua training zal het niet meer of minder moeten worden omdat het Z is, je traint gewoon door alleen met andere oefeningen...

Ja dat had ik ook gedacht... Ik ben nog niet getrouwd en woon nog thuis dus ben benieuwd hoe het zal gaan :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:06

Wat is nou Z? Z is bassis meer niet moet niet zo Zwaar aan getilt worden hoor, het is zo dat inprencipe elk paard Z zou moeten kunnen lopen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:12

Moll schreef:
Wat is nou Z? Z is bassis meer niet moet niet zo Zwaar aan getilt worden hoor, het is zo dat inprencipe elk paard Z zou moeten kunnen lopen

_/-\o_

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:22

Ik dat dat het ook een beetje ego is :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:24

Dat heeft er ook wel een beetje mee te maken ja, in het Z mag je een hoedje en stang en trens, dat geeft natuurlijk aanzien... Niet dat ik zonder hoedje ga starten als ik eenmaal Z ben, maar dat is dan omdat ik zo trots ben dat bereikt te hebben na alle ellende (en omdat onze vereniging het hoedje als cadeau aanbiedt hihi)!

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:29

Voor mij was het Z een soort van "mijlpaal" ik vond het Z altijd iets heel bijzonders.. inmiddels niet meer hoor haha

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:47

ach mijn eerste doel/mijlpaal is een winstpunt in de B :D (wil nog gaan starten)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:24

KevinJ1 schreef:
Voor mij was het Z een soort van "mijlpaal" ik vond het Z altijd iets heel bijzonders.. inmiddels niet meer hoor haha

Nou precies dat heb ik dus ook meegekregen. En eigenlijk zie ik het Z als heel groot...maar ik weet dat het eigenlijk niet zo is. Want idd: het is basis. Bedankt voor de nuchtere opmerkingen hierover! ;) Maar Kevin: jij kwam uiteindelijk in de Z en nu zie je het anders. Hoe heb jij het beleefd en hoe kijk je er nu tegen aan?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:26

kleinvosje schreef:
Dat heeft er ook wel een beetje mee te maken ja, in het Z mag je een hoedje en stang en trens, dat geeft natuurlijk aanzien... Niet dat ik zonder hoedje ga starten als ik eenmaal Z ben, maar dat is dan omdat ik zo trots ben dat bereikt te hebben na alle ellende (en omdat onze vereniging het hoedje als cadeau aanbiedt hihi)!

Als je hem toch krijgt zou ik em ook op doen! ;)
Ik ben nu M1 hoor, maar als ik ooit wel naar het Z ga dan hoop ik dat op een trensje te doen; dat lijkt me nou mooi ;).
En hoedje....tja dat weet ik nog niet :+ maar ik houd niet van het onderscheiden enzo dus ik denk dat ik mn cap ophoud.