Voorlezer?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharintje1

Voorlezer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:33

Hooi,
Ik heb over 2 weekjes een wedstrijd..
Ik vroeg me af hoe je iemand kan leren voorlezen (die niet in de paardenwereld zit)
En als dat niet lukt, wat doe je dan? Gewoon iemand op de manege vragen?
Of uit je hoofd leren?

Alvast bedankt <3

smurfje

Re: Voorlezer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:36

oefenen, oefenen, oefenen
eerst mee laten kijken, en dan laten voorlezen op jou commando's
en dan zelf laten doen zonder hulp.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:37

nou, de vader van mijn vriendin las ook altijd voor maar dat ging ook voor geen meter.
die kinderen zeiden dat in de les en toen moest vader in de les het proefje voor komen lezen :D
vond hij niet zo leuk, want hij dacht dat het wel ging (had hij geen gelijk in... las sommige dingen veeeeel te vroeg zodat je het alweer bijna vergeten was als je het moest rijden en andere dingen weer veeel te laat...)
toen hebben ze zo in de les een paar keer geoefend en nu gaat het eigelijk wel goed!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:38

ik zou de proef printen en zelf even uitzoeken wat achter elkaar doorgelezen moet en daar even een teken bijzetten (bijvoorbeeld met een haakje aan elkaar maken). Dan zorg je dat je de proef uit je hoofd kent en gaat thuis de proef rijden om je voorlezer te trainen, waarbij je indien nodig je voorlezer ook helpt als het sneller of langzamer moet.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:41

Oke, bedankt voor jullie reacties<3
Heel veel *in de bak* oefenen zal niet lukken, het is een manegepaard en ik rij 1x per week les. Ik kan het wel vragen of hij het 1x mag proberen aangezien we de week ervoor altijd oefenen

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:46

Ik heb ook een hele lange tijd proeven voorgelezen bij een vriendin van me, daarna een tijdje gestopt..
Maar volgens haar heb ik een hele duidelijke stem (heb op wedstrijd wel eens iemand zijn proefje verknalt ermee.. Ze ging naar mijn stem luisteren:P)

Maar wat ik kan zeggen om iemand te leren voorlezen, om vanuit je middenrif te spreken (net al met zingen) Zo heb je betere controle over je stem en kan je er meer kracht uithalen ;)

En anders iemand daar op de wedstrijd dag vragen is ook een optie :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:48

sharintje dan maak je thuis een bak en dan laat je diegene voorlezen terwijl je iets als een barbiepaard de oefeningen laat lopen. Dan krijgt de voorlezer toch een idee van wat er gaat gebeuren

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:50

Voorlezen door iemand die niets met paarden heeft is altijd heel moeilijk.
Omdat diegene geen idee heeft hoe snel of hoe langzaam het moet.
Dat werkt pas na heel veel oefenen.

Ik zou gewoon iemand van de manege vragen die het vaker heeft gedaan.
En zelf natuurlijk goed uit je hoofd leren, mocht er iets verkeerd voorgelezen worden, je zelf toch het goede weet.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:59

De dvd van de knhs heeft mijn vader erg geholpen bij het leren voorlezen. :)

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:39

Hihi,heb deze zomer mijn moeder ook eens gevraagd om voor te lezen.Ze heeft echt niets met paarden,kent het verschil niet tss een volte en een diagonaal.Ze deed echt haar best,om héél duidelijk en rustig te lezen...met het gevolg dat ik al aan het afgroeten was en zij ergens halverwege de proef was :D :D ...en maar héél dapper voortlezen...!!

Ik zorg gewoon altijd dat ik de proef van buiten ken.Ter plaatse vraag ik dikwijls wel iemand om te lezen,om zeker te zijn,maar als ik niemand vind rijd ik dus gewoon uit mijn hoofd.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:46

Mijn moeder heeft het geleerd door middel van een kaartje in de bak.
Ze heeft vanaf de B alles voor me voorgelezen en na wat zelfvertouwenboosts doet ze het zonder problemen :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:54

Dat is lastig. Diegene zal moeten weten wat dingen zoals een volte, van hand veranderen enz. betekenen.
Ik heb me 1x in mijn leven door mijn vader laten voorlezen, maar dus nooit meer :D Hij las het gewoon voor als uit een boek. Alle tekst achter mekaar. En hij was al klaar toen ik bij onderdeel 5 was :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:09

Ik heb voor mijn vriend de eerste proeven uitgetekend op papier met een kruisje waar hij het volgende onderdeel moest lezen. Zo kon hij zien dat ik een grote volte (cirkel :)) ) moest rijden en dat ik graag op de helft van de volte het volgende onderdeel hoor. Dat hebben we wel thuis geoefend voor ik op concours ging, zo kon er nog eea bijgeschaafd (oa harder laten lezen :+ )

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:31

Dat aanwezig zijn als hij je proef ook daadwerkelijk voor moet lezen laat nog te wensen over he Urielle :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:35

x_Elise schreef:
Dat aanwezig zijn als hij je proef ook daadwerkelijk voor moet lezen laat nog te wensen over he Urielle :P

eh ja, dat wel :D :D :D Paarden, honden en kinderen zijn ècht makkelijker te dresseren dan mannen :j

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:21

Mijn vriend leest mijn proefjes voor en heeft ook niets met paarden. Hij heeft een geel blaadje met de bakletters in het proevenboekje geplakt en leest aan de hand van de letters. In het begin kende hij ook geen oefeningen, maar inmiddels rijden we Z en hij leest nog steeds gewoon voor. Ik heb nog nooit een fijnere voorlezer gehad!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:32

Tes82 schreef:
Mijn vriend leest mijn proefjes voor en heeft ook niets met paarden. Hij heeft een geel blaadje met de bakletters in het proevenboekje geplakt en leest aan de hand van de letters. In het begin kende hij ook geen oefeningen, maar inmiddels rijden we Z en hij leest nog steeds gewoon voor. Ik heb nog nooit een fijnere voorlezer gehad!

*\o/* wat knap!
Die van mij staat altijd alleen maar de proef te verstoren met 'kannie ook steigeren nu??' :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:36

Op een manegewedstrijd zijn meestal wel voorlezers aanwezig, daar zou ik me niet te druk over maken. Misschien kan je je vader tijdens de les wel laten lezen, maar met een ervaren lezer ernaast die hem een keer een duwtje kan geven als hij verder moet lezen :+ Dan kan je altijd nog zien of je hem bij de wedstrijd laat lezen of niet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:56

Het belangrijkste is dat je lezer weet welke letters er gebruikt worden. Een trucje om hem die alvast te leren, is:

Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe...

Dan leren dat die letters tegen de klok in liggen in de bak, maak een tekening van de bak en leg je lezer uit wat bijvoorbeeld een gebroken lijn is, een grote volte etc en hoe die van letter tot letter lopen. Als je lezer weet wat de figuren zijn, dan gaat het leren lezen van een proef ook makkelijker.

Dan inderdaad samen met een ervaren lezer de proef leren lezen en een aantal keer oefenen.

Tenslotte is het ook wel handig als jij de proef ook helemaal van binnen en buiten kent, voor het geval je lezer een foutje maakt, dan kan jij gewoon doorrijden en je lezer heeft even de tijd om het weer op te pakken.

sannexennas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:40

Ik zal gewoon de proef uit je hoofd leren! Dit een paar keer oefenen als er iemand bij is.
Gaat het goed met oefenen, dan zal ik het op concour ook zo doen.

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:08

Iedereen kan het leren!! Gewoon veel oefenen met je lezer. Maar ik denk dat hij/zij snel een B proefje kan voorlezen!

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:02

mijn moeder heeft het snel geleerd hoor.
in maart begon ik echt met wedstrijden rijden In de B.
nu rij ik al M1. en de proefjes gaan nog steeds goed:D

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:49

Mijn vader heeft het ook heel snel geleerd! Als je gewoon onderaan begint in de B is het wel te doen. Hij ging zeg maar ook met het niveau mee, dus hij kan ook steeds beter voorlezen! Nu rijd ik L2 en gaat het al een stuk sneller als de B en zitten er ook moeilijkere onderdelen in. Onderdelen die hij nog niet kent, leg ik eerst even aan hem uit een keer en dan weet hij het ook wel. Vaak ken ik mijn proef ook wel redelijk uit het hoofd, dus als hij een keer niet helemaal goed voorleest komt het wel goed!

Ik denk dat het wel moeilijker is als zo iemand direct een M proef moet voorlezen ofzo!! Maar zoals mijn vader heeft geleerd, van een lager niveau naar een steeds een beetje hoger niveau voor te lezen, vertrouw ik er wel op dat die mij straks ook nog voorleest als ik ooit M of misschien wel Z rijdt!!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:05

Ja, oefenen inderdaad. Mijn moeder heeft laatst voor het eerst een proefje voor me voorgelezen om te oefenen. Zij is eigenlijk doodsbang voor paarden en heeft er dus absoluut niets mee, blijft als ik een proef rijd ook liever een heel eind op afstand, dus ze weet niets tot weinig van proefjes. Maar ze vond het wel leuk om een keer te proberen, zodat mijn vader ook een keer kan kijken hoe ik de proef rijd ipv alleen maar voor te lezen.

Ze las 1 keer een stukje te laat. Na die proef vroeg ze waar de X zat, dat ze daarom te laat was :D En ja, de X zie je ook nergens in de bak staan haha. Dus toen deden we het nog een keer en ging het helemaal perfect. Sommige mensen zijn natuurtalenten blijkbaar :')

Nu ben ik zelf ook niet de moeilijkste en weet ik het merendeel wel uit mijn hoofd, maar toch wel cool.

zuperzeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:14

ehmmm
heeel veel oefenen maar je kan ook gewoon vragen aan iemand die dat wel gewoon goed kan
ik had eens dat er een slechte voorlezer was en daarom werd ik 10e |( |(
hij fluisterde en hi dacht dat hij niet hard mocht praten ;(
xxx