vraag over betekenis van het commentaar op mijn dr proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

vraag over betekenis van het commentaar op mijn dr proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:19

hallo allemaal ik heb wat commentaar gekregen op mijn dressuurproefje maar vraag me af wat er mee bedoeld word
het gaat om een B proefje die ik mijn fries heb gereden
180 punten had ik en dit stond erbij

proef 6
en dan punt 10 daar vragen ze f a k overgang arbeidsdraf er staat bij : meer opvangen wat bedoelen ze daarmee?

punt 28 houding en zit van de ruiter staat bij öndersteuning" hoe word dat bedoeld hoe moet ik meer ondersteunen ik snap het niet echt ?

is er iemand die mij deze punten kan uitleggen ?

:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:20

Waarschijnlijk dat je hem onder je uit liet rennen nadat je de draf overgang maakte.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:21

f a k is de overgang van galop naar draf? Ofniet?

"ondersteuning" zou ik denken meer begeleidend rijden. Dus een wakend been eraan en attent van voren.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:23

je eerst beb grote volte galop en dan tussen fak overgang arbeids draf

zap

Re: vraag over betekenis van het commentaar op mijn dr proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:30

Dan liep je paard waarschijnlijk onder je vandaan. Dus meer opvangen. De overgang was niet netjes genoeg, paard moet gelijk op jouw tempo lopen en niet als het ware uit de galop vallen.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:15

Voor de volgende keer: je kunt na afloop altijd vragen aan de jury stellen.
Meestal zijn ze er nog wel na afloop van de wedstrijd. Volgens mij staan ze daar wel voor open.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:23

okee in de kantine bedoel je of na de proef zelf ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:37

jeltsje24 schreef:
proef 6
en dan punt 10 daar vragen ze f a k overgang arbeidsdraf er staat bij : meer opvangen wat bedoelen ze daarmee?

punt 28 houding en zit van de ruiter staat bij öndersteuning" hoe word dat bedoeld hoe moet ik meer ondersteunen ik snap het niet echt ?

Als je met een jong/onervaren paard galoppeert, dan galopperen ze vaak nogal in een hoog tempo, op de voorhand en vlak omdat ze nog weinig balans hebben en weinig kracht in de achterhand. Maak je dan de overgang naar draf zonder te ondersteunen dan vallen ze als het ware uit de galop en ook je draf is dan loperig, uit elkaar en op de voorhand.
Als je probeert om voor de overgang naar de draf, je galop al een beetje meer te sluiten (niet langzamer rijden, maar iets 'verzamelder' (foute term voor de africhtingsgraad maar dan begrijp je wel wat ik bedoel) dan heeft je paard na de overgang ook een betere draf.
Deze jury ziet dus graag dat jij probeert om je paard wat meer te begeleiden, goed been eraan bij de overgangen (ook terug), en niet uit elkaar laten vallen.

Normaal gesproken blijft de jury na de prijsuitreiking even in de kantine zodat je vragen kunt stellen over je protocol.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:48

@ urielle bedankt voor je tip ik ga het zeker uit proberen!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:37

Ik denk eerst wat meer gaan verzamelen voordat je de overgang maakt.

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:04

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je paard " gevallen" is in de stap. Dus ineens alle hulpen los, en hij " valt" in de stap. Ook dit moet gecontroleerd en gereden worden. Dus been erbij, ook tijdens een overgang naar de stap.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:07

Zou er iemand mij uit kunnen leggen wat een jury bedoelt met "middenstap te groot" ...
er zit hier een jury in de buurt....en die schrijft dat standaard bij iedereen op zijn coupon???

een middenstap kan te overhaast zijn, te snel...maar te groot???

Misschien dat een andere jury hier op bokt weet wat deze jury bedoelt (wordt overigens ook op coupons gezet van paarden die "normaal" tot zelfs richting kort stappen)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:40

proef 6
je moet je paard iets verzamelder in de overgang rijden ;) dat ie rustig naar drafgaat en dan netjes in een goed tempo doordraaft ;)

Je moet het paard meer ondersteuning bieden.
Ik weet niet waar je geen ondersteuning bied, want ik weet niet hoe je rijd. Kun je beter aan je instructeur/instructrice vragen ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:00

@Sky_As: denk dat de jury bedoelt dat het meer richting uitgestrekte stap gaat dan middenstap. Maar als zij/hij dat bij iedereen erop schrijft. gewoon vragen na de prijsuitreiking wat ermee bedoeld wordt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:08

Vippie schreef:
@Sky_As: denk dat de jury bedoelt dat het meer richting uitgestrekte stap gaat dan middenstap. Maar als zij/hij dat bij iedereen erop schrijft. gewoon vragen na de prijsuitreiking wat ermee bedoeld wordt.

of dat de achterhand te lang wordt. Deze moet er natuurlijk wel onder blijven. Maar ben het met je eens dat het raar terug lezen is.