paarden wisselen tijdens wedstrijd: mening gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zweistein

paarden wisselen tijdens wedstrijd: mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:03

Omdat ik nog nieuw hier ben, weet ik niet of het onderwerp hier helemaal goed geplaatst is. Anders aub verschuiven.

Tijdens de WK in Kentucky moesten de 4 besten springruiter hun paarden wisselen en nog een keer door de parcour gaan met de vremde paarden.

Ten eerste heb ik informatie uit betrouwbare bronnen nodig, wat het volgende betreft:
- sinds wanneer doet men dat?
- wat is de reden hier voor? (ik kan ze wel bedenken, maar ik wil die officielle reden horen)?
-wat vindt de maatschappij hier van?
-enz.
Heeft iemand ideeen of links voor mij?

en ten slotte nog een eigen onderzoek:

Wat vinden jullie hier van? Is het goed dat de ruiters hun paarden wisselen? Motivier je antwoord en geef even kort aan "wie U bent" (hoe veel ervaring je met paarden, wedstrijden en het reglement hebt; kijkt u vaak sport op TV enz.)

Iedereen bedankt, die mij een antwoord kan geven!!!

Vjestagirl

Re: paarden wisselen tijdens wedstrijd: mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:05

Ik vind het ontzettend goed dat ze van paard moeten ruilen, zo kunnen ze laten zien wat ze kunnen met een ander paard dan het dier waar ze altijd op trainen. Opzich zou het niets uit moeten maken, de dieren kunnen het makkelijk aan.

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:08

dankjewel vjestagirl. zou je aub ook vermelden of je zelfs rijd of alleen toeschouwer bent en wat je voor een sport doet (ook springen?)

ik moet jullie in in categorieën onderbrengen qua sport, leeftijd enz.

alleen als het je niets uit maakt natuurlijk

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:11

Als je zo veel info wilt zou ik er eventjes een enquete van maken, dan krijg je van iedereen dezelfde informatie.

Ik rijd zelf, dressuur, geen wedstrijdverband.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:12

Wat is het doel van het verzamelen van deze informatie?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:13

Dat wisselen komt al heel lang voor en het zijn natuurlijk niet de eerste de beste ruiters die op je dure paard gaan zitten met zo'n wedstrijd.
Dan is af en toe wisselen sowieso al goed voor de ervaring en handigheid van de ruiter, van elk paard leer je wel wat n.l
De maatschappij zal het denk ik een worst wezen, maar is natuurlijk leuk om te zien hoe handig een ruiter nu echt is en dat zie je als iemand op een onbekend paard gaat zitten.
Bij de ORUN moet je ook af en toe op elkaars paarden en met het examen zelfs op 3 verschillende volgens mij!
Over mezelf..heb 30 jaar een manege gehad en dat is nu sinds 2 jaar pensionstal geworden.
Er staan momenteel 32 paarden en pony's op stal waarvan een gedeelte paarden nog van mijzelf is, maar het grootste aantal is pension.
Ben zelf M2 dressuur , maar door lichamelijke probleempjes en veels te druk met alles, zit ik nu nog maar af en toe op paard.
Geef wel veel prive les, en heb momenteel spierpijn omdat ik in het weekend zonder zadel op mijn paard heb gezeten. :D :D :D :D :D :D

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:20

ik had er nog nooit van gehoord. maar ik vind het opzich wel een goed idee, het is goed voor je ervaring en je kunt dan kijken hoe je met meerdere paarden om kunt gaan.
is het dan wel zo dat je nog een aantal keer op dat paard mag rijden ofzo? want ik neem aan dat je in het begin nog wel even aan het paard moet wennen en de 'knopjes' moet vinden..
ik ben 15 jaar, b dressuur en spring zo af en toe onderling wel eens mee met mijn hafingermerrie.]
succes met je onderzoek!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:51

ER zijn bepaalde spring wedstrijden waar het word gedaan...nu ben ik geen springruiter, dus ga me niet vragen waar en wanneer!
Maar het is altijd leuk om te zien wat een top ruiter met iemand anders zijn paard kan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:55

In de studentensport wordt altijd op 'vreemde' paarden gereden, springen en dressuur, nationaal en internationaal.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:10

De manege waar ik rijdend lid van ben, organiseerde vroeger
1 of 2 keer per jaar een hoge hoeden wedstrijd.
Je reed dan 1 proef op je eigen paard en 1 proef op het paard
van een ander.Dit gebeurde doormiddel van loodjes trekken
uit en hoge hoed :D
Ik vond dit altijd een hele leuke wedstrijd.
Het was leuk om te zien hoe een ander op jouw paard rijd en hoe je zelf met
een ander paard door een proefje heen komt.

Inmiddels wordt deze wedstrijd niet meer georganiseerd doordat er te weinig animo voor is.
De meeste mensen zijn toch bang dat hun paard "verpest"wordt als hij door een andere
ruiter wordt gereden.

Zelf rijd ik in het M2 en met m'n vorige paard heb ik Z2 gereden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:30

Dat met springen op WK is al jaren zo.

Weet nog dat geloof Milton? of zo daar niet aan mee mocht doen, omdat eigenaren niet wouden dat er werd gewisseld?
Of was toendertijd een ander paard, maar op de een of andere manier dacht ik dat dat Milton was, maar dat hij
uiteindelijk wel een keer mee heeft gedaan, met paarden wissel.

Vroeger.. toen ik nog elders op vereniging reden hadden ze ook zoiets bij een dagkampioenschap, de beste 10?
moesten dan loten en op elkaars paarden rijden.
(Ik was toen manege ruiter, dus vond het enig om op eigenaars paard te landen.)

Reden van wissel, je zoekt de beste ruiter, niet het beste paard of beste koppel.
Vind het dus best leuk idee, echter wel met aangepast parcours, daar al die omlopen op een gegeven moment
best zwaar worden.

Wat de maatschappij hier van vind? Lijkt mij geen prioriteit om over na te denken, zal me ook een zorg zijn.
Die mensen moeten an publiek even inrijden en springen, dus paarden
zijn goed te zien en wat er mee wordt gedaan, lijkt me dus dat er geen gekke dingen gebeuren.
Ik ga er ook maar even vanuit, dat als je op het WK bij de beste 4 eindigt, je best aardig kunt rijden, ook op andermans paard. :+

Ben echte hobby recreatie ruiter, die per ongeluk ook af en toe wedstrijden rijdt.
Ik rij zelf dresuur met mijn nieuwe L1 (hij weet het nog niet maar hij gaat ook breedte sporter worden)
Mijn andere paard, terug getrokken uit de sporten onder het zadel was Z2 startgerechtigd en
klasse 2 endurance startgerechtigd en er wordt nu mee gemend.
Paardensport op TV kijken is een kunst, aangezien er bijna niets op is, vroeger was er nog best veel op de WDR en BBC (jaren terug.)

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:08

bedakt mensen, hier kan ik al wat mee. Ik ben bezig met een onderzoek in de paardensector.

Heeft iemand nog ideen qua bronnen en internetpagina´s of wil nog iemand zij meining kwijt?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:20

Het allermooiste vond ik een wissel waarbij Milton, Big Ben en nog een paar legendes uit die tijd gewisseld werden. Moet eind jaren 80 zijn geweest. Fantastisch! Als daar een filmpje van zou zijn... :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:54

Zweistein schreef:
bedakt mensen, hier kan ik al wat mee. Ik ben bezig met een onderzoek in de paardensector.

Heeft iemand nog ideen qua bronnen en internetpagina´s of wil nog iemand zij meining kwijt?

Best of champions is het onderdeel van CHIO Aachen met traditioneel een ruiterwissel. Zijn ook youtube filmpjes van.

En hier wat info:
http://krant.telegraaf.nl/krant/archief ... eldam.html

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:01

RT-->EA-GZ-Diensten

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:34

wie weet wanneer Markus Ehning in deze situatie was. Zijn paard wijgerte zich iemands anders op zich te laten rijden. Hij sprong de laatste oxer niet met het vierde paard om iedereen dezelfde kans om te winnen te geven.
Waar en wanneer was dat?
Wat vinden jullie hier van?

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:38

Ik heb de aantwoord alleen. Alleen nog de vraag wat jullie hier van vinden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:07

EA-GZ >> WD-V

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:15

Waarom wil je dit allemaal weten? Wat ga je met die informatie doen?

Ik vind het prima, goed test hoe een ruiter het ook op een ander paard doet.
Daarnaast vind ik het wel opvallend dat eigenlijk iedereen het prima vind dat springruiters van paard wisselen, maar dat ik niet verwacht dat dat bij de dressuur ook ooit zal gaan plaatsvinden. Grappig eigenlijk dat dat zo verschilt :D. Zou toch leuk zijn om de eerste 4 bij de dressuur nog eens de kur op een ander paard te zien rijden. (Edward op Fuego _O- )