van het L2 naar het M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armanie

van het L2 naar het M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:30

Hallo,

Ik heb nu 3 wedstrijden gehad in het L2 en alle drie gewonne. We hebben nu dan ookal 10 winstpunten, dus we kunnen naar het M1.

Ik ben nu ook snel L2 wedstrijden gaan rijden zodat ik van de winter M1 kan gaan rijden. Dat is me dus gelukt, maar nu vraag ik me af of ik wel echt over moet gaan. Omdat het zo goed gaat, maar aan de andere kant: het duurt anders zo lang in alle klasse!

wat vinde jullie? en is er eigenlijk veel verschil tussen het M1 en L2?

abeltje_xx

Re: van het L2 naar het M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:52

heb je wel eens een M-proefje gereden. onderling ofzo? dan kan je daaruit ongeveer halen hoe je het zou doen. gaat het goed en kan je alle oefeningen netjes rijden, zou ik zeggen, waarom niet :D

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:56

nee ik rijd nooit onderlinge wedstrijden ofzo.

Met rijden thuis en op de les doe ik altijd hogere oefeninge de oefeningen zijn geen probleem denk ik. hij kan beter schouderbinnenwaarts dan wijken.

Dus denk wel dat ik over ga, maar het is wel zonde omdat het nu zo goed gaat in het L2. Merja aan elk voordeel zit een nadeel

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:57

Tussen L2 en m1 zit niet heel veel verschil. Ik heb de overstap ook net gemaakt. Overstap van M1 naar M2 is wel heel groot vind ik zelf :j
En als het in de L2 zo goed gaat waarom zou dat dan niet zo zijn in de M1? ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:00

janouke schreef:
nee ik rijd nooit onderlinge wedstrijden ofzo.

Met rijden thuis en op de les doe ik altijd hogere oefeninge de oefeningen zijn geen probleem denk ik. hij kan beter schouderbinnenwaarts dan wijken.

Dus denk wel dat ik over ga, maar het is wel zonde omdat het nu zo goed gaat in het L2. Merja aan elk voordeel zit een nadeel

kan je niet een proef HC en een proef gewoon starten? dan kan je bij de eerste proef kijken of het ging en dan besluiten of je die tweede proef voor het echie gaat rijden.
maar inderdaad als het gewoon lekker gaat, zou ik zeg, overstappen en veel succes! :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:08

Qua niveau valt de stap tussen L2 en M1 volgens mij wel mee, maar waar je wel rekening mee moet houden is dat je andere jury's tegen komt die anders beoordelen ;)

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:01

jha ik denk ook dat ik het ga doen! aleen nog beetje oefenen met de middendraf, want deze kan ik vaak nog moeilijk uitzitten

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:06

L2 en M1, is bijna geen verschil. Ik zal het zo zeggen, de meeste paarden vinden schouderbinnen makkelijker dan Wijken. Van het M1 naar het M2, is wel een erg grote overstap.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:48

proeven zijn niet veel verschillend, nu ook met binnenkomen groeten, en ALLES doorzitten , ook contragalop, maar in sommige L2 proeven zit daa rook ene deel van in. idd schouderbinnenwaarts, maar aangezien je paard dat lekker oppakt kan het wel.
t probleem[nouja,. probleem ;p] zit idd bij de jury, die gaan strenger beoordelen ;)
als ik jou was zou ik dezemaan nog L2 rijden, in november je M debuut rijden ! :D

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 11:41

jha ik heb nu nog een wedstrijd in het L2, 2 proeven zijn dat
en dan beginnende selecties die doe ik dan dus M1.

Voor mij is het misschien wel een voordeel dat er strengere jury's zijn, omdat ik altijd iemand ben die alles precies uitvoert enzo

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:12

HRE schreef:
Tussen L2 en m1 zit niet heel veel verschil. Ik heb de overstap ook net gemaakt. Overstap van M1 naar M2 is wel heel groot vind ik zelf :j
En als het in de L2 zo goed gaat waarom zou dat dan niet zo zijn in de M1? ;)

ik vond deze overgang wel wat lastig. In de M1 wordt toch wel meer verzammeling gevraagd dan i nde L2

Verder vind ik dat je pas over moet gaan als je zeker weet dat je er klaar voor bent. Het is leuker om op wedstrijd te gaan en bij de eerste 3 te eindigen dan ergens in het midden of zelfs onderaan. ik heb zelf alle klasse helemaal uit gereden en telkens in 1 seizoen. Maar mijn paard was nog heel jong en dat is ook zeker een factor die dan mee speelt.

Maar mijn ervaring zegt dat ik het altijd erg leuk vond om te winnen en daarom wat liever in een klasse bleef zodat ik zekr wist dat me dat in de ovlgende klasse ook zou lukken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:51

janouke schreef:
jha ik heb nu nog een wedstrijd in het L2, 2 proeven zijn dat
en dan beginnende selecties die doe ik dan dus M1.

Voor mij is het misschien wel een voordeel dat er strengere jury's zijn, omdat ik altijd iemand ben die alles precies uitvoert enzo

Persoonlijk zou ik dan die ene wedstrijd al M1 gaan starten. Ben je de eerste selectie beter voorbereid, heb je de proeven al een keer gereden op wedstrijd. :)

Overgang is niet zo groot is mijn ervaring, als je dikke punten rijdt in het L2 kun je in het M1 ook wel meedoen. :j

Je moet er wel voor zorgen dat je paard goed voor elkaar is. Je punten met netjes rijden krijgen wordt minder makkelijk als je geen goede impuls en gedragenheid hebt in het M1, daar letten ze wat beter op.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:11

Het ligt aan je paard (is die er lichamelijk en geestelijk klaar voor) en hoe je zelf denkt.
Bijvoorbeeld: ik heb een jong paard (5), die heeft 22wp in de B gehaald en nu zitten we op 18 in het L1. Paard doet ongeveer één klasse per 3/4 jaar. Dat is voor hem zowel geestelijk als lichamelijk goed te doen. Hij heeft een paar maanden slecht de trailer op willen gaan, toen ben ik ook gestopt met wedstrijden rijden. Hij is nu weer fit en laadt weer makkelijk, dus hebben we het weer opgepakt (wedstrijden).
Ik zou met gemak overkunnen naar het L2, maar ik doe liever iets langer over een klasse, zodat ik én WP kan halen én prijzen, dan dat ik ergens onderaan in een klasse mee-bengel.
Aan de ene kant vind ik het doorzitten een verademing, aan de andere kant zijn de prijzen in het L1 aanlokkelijk....

Overgaan: wel of niet is een heel persoonlijk iets. Kijk vooral naar je paard, of die er klaar voor is.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:32

Ik vond de M1 makkelijker dan de L2. :=

Ik zou ook naar mezelf en mijn paard kijken. Is je paard klaar om meer opgericht te lopen, meer te laten zien en scherper te wenden? Beheersen jullie alle oefeningen, kunnen jullie thuis ontspannen een M1 proef rijden?

Misschien is een keertje HC niet zo'n slecht idee. :)

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:41

Ik vind de M1 ook fijner dan de L2! Reed in het M nog hogere punten dan in de L haha!
Volgens mij is het alleen zo dat je al een M1 proef gereden moet hebben om je te kunnen selecteren voor de kampioenschappen. Althans, dat was vorig jaar zo! Ik heb toen ook niet mee kunnen doen omdat ik niet eerder dan de selectiewedstrijden begon een klasse hoger kon starten. Ik zou dan dus als ik jou was die ene wedstrijd al in het M meerijden.. Je hebt toch niets te verliezen! Je leert er alleen maar van :).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:42

Als je prijzen wilt wegkapen en voor de selecties mee rijdt kan je in het L2 blijven. Maar als hij het aankan kan je gewoon M1 starten.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:04

Zonnetje, dat vind ik een beetje ongenuanceerd geformuleerd.
Prijzen wegkapen is als bijv. een (semi)prof in het L1 of L2 gaat rijden.
Wat TS doet (en ik ook) is gewoon goed zijn in je klasse en dáárdoor prijzen winnen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:06

Tis maar net hoe negatief je het zelf interperteert, ik bedoel het helemaal niet negatief. Ik bedoel het positief in de zin van, als je graag wilt prijzen rijden (omdat het zo goed gaat) moet je in de L2 blijven. Ik zou in het L2 blijven maar ik weet niet hoeveel haast ze heeft...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:55

Tja, ik ben dan waarschijnlijk de enige die de overstap van het L2 naar M1 wel als moeilijk ervaren heeft. Ik reed echt goede punten in het L2.
Overgang M1-M2 vond ik dan weer makkelijker. Zo zie je maar weer, het kan voor iedereen verschillend zijn.
Persoonlijk zou ik als ik jou was een wedstrijd M1 HC gaan starten. Dan weet je waar je staat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:09

Ik vind er nauwelijks verschil zitten tussen het L2 en het M1. Met mijn volbloedje was ik blij dat ik over kon zelfs. Het M1 reed met haar wat makkelijker.
Met mijn andere paarden heb ik ook geen verschil gemerkt.

Maar misschien dat de nieuwe proeven daar verandering in gaan brengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:26

Ik vind het M1 toch wel duidelijk weer een stapje omhoog, niet zo groot als de overgang naar het M2, maar toch wel duidelijk weer wat pittiger dan het L2.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:45

Vind het M1 ook lastiger, wel fijner, maar wel lastiger. Ik reed in het L2 ook dikke punten en in het M1 wel winst, maar een stuk krapper.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:07

L2 ging goed, niet veel problemen gehad, en in mijn eerste M1 wedstrijd had ik meteen twee dikke punten en een eerste prijs. Daarna kakten we in als een pudding en heb ik toch wel iets moeite gehad om zonder zweep te rijden, ik viel redelijk door de mand zeg maar. Na het inzakmoment is het weer heel goed gegaan en waren we er zo doorheen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:35

Gulpje, zie je onderschrift: rijd jij M5? :+
Dat is die met die 2 uur achterwaarts en een driedubbele pirouette om de middenhand?

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:10

Bedankt iedereen!!

Ik ben er nog steeds niet uit, erg ben ik he:P hahah

Afgelopen zondag was ik weer 1 & 2!!. En dan vind ik het weer zonde om naar het M1 te gaan, want dat zou het weer wat moeilijker worden om prijzen binnen te halen.
merja dat heb ik over een jaar ook als ik M1 zou gaan rijden.

Atlas loopt al verzameld! En het schouderbinnenwaarts en contra gaat heel goed, beter dan wijken!!

Ik heb nog nooit iemand HC zien rijden met dressur, kan dat gewoon?