Middendraf L2: stiekem doorzitten of risico mislukken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Middendraf L2: stiekem doorzitten of risico mislukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 11:23

Ik rijd L2 dressuur. Hierin moet je bijna de hele proef doorzitten, behalve bij de middendraf.
Mijn paard kan een goede middendraf lopen, maar niet vanzelf zeg maar. Als ik ga lichtrijden loop ik een groot risico dat ze in galop aanspringt (vraag me niet waarom, waarschijnlijk een nieuw trucje om onder de middendraf uit te komen). Bij doorzitten heb ik dit probleem niet, bovendien vind ik het dan gemakkelijker een goede middendraf eruit te rijden. Bovendien heb je dan geen storing in de proef waarvan het herstellen toch ook wel enige spanning oplevert en tijd kost.
Als ze in galop aanspringt heb je zo een 3 of 4 (en terecht) te pakken. Nou weet ik dat als je gaat doorzitten terwijl je moet lichtrijden en andersom, je óók aftrek krijgt.

Wat zouden jullie doen: blijven doorzitten in de hoop dat ze je dat niet aanrekenen of toch lichtrijden met een grote kans op een onvoldoende?

Anoniem

Re: Middendraf L2: stiekem doorzitten of risico mislukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:24

Je zou kunnen blijven doorzitten , dat heb ik ook gedaan met mijn knieblessure. Kreeg wel punt aftrek en 5 op houding omdat ik moest lichtrijden.... Dus het is maar net wat je er voor over hebt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:25

Ik ben er niet bij maar ik denk dat als jij lichtijd je welleens naar voren kan komen met je bovenlichaam, of haar van voren te weinig begrenst. Lichrijden moet je ook kunnen als dressuurruiter en ik denk dat het als fout wordt gezien als je gaat doorzitten. Wat zegt je instructrice?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 11:30

@MLoeser: Zou heel goed kunnen dat het door mij zelf komt, waarschijnlijk geef ik de hulp bij het lichtrijden onbewust ook groter. In de les zijn we hier wel mee bezig (corrigeren van het aanspringen en middendraf sowieso, én mijn houding en zit in het algemeen waar nog wel wat aan te verbeteren valt) maar zolang het dus nog niet opgelost is zou ik het in de proef misschien zo op kunnen lossen en ervoor kunnen kiezen om te blijven doorzitten..

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:33

Lichtrijden. En thuis heel goed oefenen. Zorgen dat je controle krijgt over wat je zelf doet, en daarmee de controle over je paard verbeteren. Imo is doorzitten alleen maar verbergen van het probleem. Dus ik zou zeggen: begin bij de oorzaak. Ga na wat je zelf verandert als je gaat lichtrijden. Evt. samen met je instructie! Laten filmen kan ook nuttig zijn.

Maar ik zou het niet verbergen. Dan maar een fout... jammer dan. Succes!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:33

Als je verder een proef correct kan rijden zou je het kunnen doen, omdat je paard dan rustiger blijft als ik je verhaal zo lees. Dan rijd je alleen wel slechte punten op dat onderdeel (ook een 4) en meestal nog aftrek op je houding. Dus dan moet je er zeker van zijn dat de rest van de proef kan compenseren snap je? Zou zonde zijn als je daardoor verliest gaat rijden!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:34

Ik zal toch blijven licht rijden, en dit heel goed gaan oefenen.
Je hebt namelijk grote kans, als je paard aanspringt in galop, of jij blijft doorzitten dat er toch het zelfde punt uit komt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:37

Een nette scherpe wending rijden en goed rechtstellen, dan pas vooruit rijden.
Als je half in de wending begint te lichtrijden, èn been geeft kan dat idd verwarrend zijn, mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:41

Ach,het kost je 1 punt aftrek als je blijft doorzitten.Meer mogen ze er eigenlijk niet voor aftrekken.
Zeker niet aanrekenen bij houding en zit.
Ik heb zelf ook een betere middendraf wanneer ik doorzit,maar ga wel lichtrijden.
Straks in het M mag ik lekker blijven doorzitten en kan ik ze veel meer meenemen met de zit.
Wel aan werken hoor!Blijkbaar doe je toch iets anders met lichtrijden.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:59

lichtrijden... gewoon blijven oefenen tot het wel gaat.. het is immers wat er gevraagt wordt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:51

Ik zou dus wel blijven doorzitten. :o
Als je gaat lichtrijden en hij springt aan heb je zeker een 3 of een 4 te pakken, blijf je doorzitten dan trekken ze er een punt af. Met een goede middendraf is dat nog een 6.
Ondertussen thuis verder oefenen natuurlijk, want het moet wel kunnen, maar ik zou in de proef toch wel even bekijken wat qua punten het gunstigste uitkomt :o

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:54

Je kan ook eerst rechtstellen en hulp geven voor middendraf en dan vlak voor de X pas gaan lichtrijden, zodat ze niet kunnen zeggen dat je dat niet hebt gedaan, maar toch de hulp tijdens doorzitten hebt gegeven.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:42

ik zou gewoon lichtrijden, doorzitten wordt hierbij niet gevraagd. zo simpel is het. En goed oefenen op het lichtrijden bij middendraf. Het is idd makkelijk er een middendraf uit te rijden bij het doorzitten, maar er wordt lichtrijden gevraagd.
Ik zou iig gewoon doen wat er wordt gevraagd.

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:24

Mijn dochter bleef ook altijd zitten. Ze heeft er nooit commentaar op gehad

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:29

Ik zou toch goed gaan oefenen op al lichtrijdend een goed middendraf voor elkaar krijgen.
Met doorzitten heb je kans op een punt aftrek en dat is zonde. Als je M1 gaat starten mag je alles doorzitten, voor in de L2 moet je nog een klein stukje lichtrijden.

Ik zou kiezen voorlopig op wedstrijd ervoor kiezen voor een wat rustiger middendrafje, niet alles eruit proberen te rijden en dat ze dan in galop springt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 09:52

Sharonaa_ schreef:
ik zou gewoon lichtrijden, doorzitten wordt hierbij niet gevraagd. zo simpel is het. En goed oefenen op het lichtrijden bij middendraf. Het is idd makkelijk er een middendraf uit te rijden bij het doorzitten, maar er wordt lichtrijden gevraagd.
Ik zou iig gewoon doen wat er wordt gevraagd.

Oefenen doe ik sowieso.. ;) zowel met lichtrijden als met doorzitten.
Dat het makkelijk is middendraf te rijden bij doorzitten is volgens mij niet helemaal waar (alhoewel ik dat wel vind), het zal toch niet voor niks zijn dat je pas in de hogere klassen met doorzitten.
't Gaat ook al beter, als ik er maar goed op let dat ik de hulp niet te groot en te 'ineens' geef.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 09:53

Dap_g schreef:
Mijn dochter bleef ook altijd zitten. Ze heeft er nooit commentaar op gehad

Das ook een beetje mijn punt... volgens mij ziet de helft van de jury's het niet.... omdat ze vooral letten op de beweging van het paard bij een oefening als middendraf..
Maar goed, heb pas over een week wedstrijd dus nog een week om te bedenken welk van de twee risico's ik neem ;)
(waarschijnlijk ga ik gewoon lichtrijden omdat dat wordt voorgelezen....)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:39

Gewoon gaan lichtrijden maar goed oefenen thuis op welk moment je kan gaan lichtrijden zonder dat je z'n balans verstoord.Bijvoorbeeld eerst aanzetten met doorzitten en dan een paar pasjes lichtrijden,of al in de hoek beginnen met lichtrijden.

tjosefiina2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:17

ik zou lichtrijden, je moet de basis van paardrijden kunnen doen voordat je de andere dingen doet.
ik vindt het ook makkelijker om een paard in galop te krijgen met lichtrijden dan met doorzitten, maar toch weet ik dan ook hoe ik een paard in galop moet krijgen met doorzitten.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:44

Toen ik in het L1 startte zat ik ook wel eens stukken door, waar je eigenlijk moest lichtrijden en daar heb ik nooit commentaar op gehad. Maargoed, dat was geen hele diagonaal middendraf, waar juist bij gezegd wordt dat je moet lichtrijden. In het L1 heb je soms van die hele kleine stukjes als E volte 15 meter doorzitten, E-H Arbeisdraf lichtrijden, H doorzitten. Dan vond ik dat mn proef zo rommelig werd wanneer ik dat ging lichtrijden dus bleef ik doorzitten.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat ze er wel wat van zullen zeggen als je bij je middendraf blijft zitten en uiteindelijk is het denk ik leuker om een 6 te halen wanneer je lichtrijdt (en daar misschien lang op geoefend hebt) dan toch een 4 omdat je doorzat. Succes! :)