rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 20:36

Ik zit een beetje met een dilemma.. mijn merrie kan soms echt een kreng zijn (vooral tegen mensen, tegen paarden wat minder). nu heb ik komend weekend mijn eerste binnenwedstrijd met haar (in het L1) en ik weet niet of ik haar nu een rood lintje in de staart moet hangen of niet. Ik heb in het buitenseizoen 2 wedstrijden gereden (zonder lintje), maar daar was zoveel ruimte dat er eigenlijk niemand in haar buurt kwam. Nu binnen is het allemaal wat krapper en dichter op elkaar qua ruiters en paarden en ik vertrouw haar niet helemaal ermee. Ze schopt "graag" en ik kan niet voorspellen wanneer ze dat doet. Het kan 100x goed gaan, maar als het gebeurt dan zie je het ook absoluut niet aankomen, zo rap en onvoorspelbaar is ze helaas.

Het voornaamste wat mij zorgen baart, is dat ze waarschijnlijk wat angstig is en de wedstrijdbak niet binnen durft te gaan, en er daardoor wat dappere ringmeesters of andere omstanders achter haar gaan staan te wapperen ofzo. Dit kan bij haar dus echt niet. Is dit nou een geval waarbij je een rood lintje in de staart moet hangen of niet? Ik wil mijn paard eigenlijk ook liever geen "stempel" geven, maar veiligheid gaat natuurlijk voor alles. Graag hoor ik jullie mening.

Anoniem

Re: rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:37

Gewoon doen. Als ze iemand slaat omdat je geen lintje in hebt gedaan voel je je heel schuldig :)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:37

In geval van twijfel, knoop ik er ook een rood lintje in. Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je nog wat intressante discussies tegen rondom dit onderwerp.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:40

Leorah schreef:
Ik wil mijn paard eigenlijk ook liever geen "stempel" geven.

Ik zou het lintje er gewoon inknopen om te voorkomen dat zij iemand anders wel een stempel geeft ;)

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:41

ja liever het zekere voor het onzekere. Het is toch alleen een waarschuwing, geen stempel?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:44

Ik ben op crosswedstrijden en hier in het noorden al aardig bekend:
Afbeelding
En krijg eigenlijk alleen maar leuke reacties. +:)+

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:46

Die van Tody is nog mooi ook! :P en valt lekker op, ik zou zeggen doen :j

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:49

eefje_rudmer schreef:
ja liever het zekere voor het onzekere. Het is toch alleen een waarschuwing, geen stempel?

Ze bedoelt voor dat het paard iemand een trap geeft.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:50

Ik rijd dan wel geen wedstrijden, maar doe regelmatig mee met georganiseerde ritten, en dan gebruik ik ook een rood lintje.
Mijn poown is over het algemeen vriendelijk naar andere paarden, maar soms, dan ziet hij er een die hij echt niet mag.
En daar haalt hij dan ook flink naar uit als hij de kans krijgt.

Dus hier ook een rood lintje voor de zekerheid.
@ tody.. dat vind ik wel super stylish zeg..

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:58

Haha, dank je! Ik zeg altijd dat ik een verbodsbord probeer na te doen. Je weet wel, zo'n wit bord met een dikke rooie rand... Niet te missen, toch?

Natuurlijk moet je zelf vooral ook gewoon erg goed opletten met het rijden. En als het te druk wordt in een inrijdbaan zoek ik vaak ergens anders een rustig stuk op. Maar een waarschuwing voor de andere ruiters is ook belangrijk. Gewoon doen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:12

Ja ik denk dat ik dat maar wel doe dan. Alleen is de bovenkant van haar staart opgeschoren, dus zal ik hem wel anders vast moeten maken dan Tody (lijkt mooi trouwens)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:29

Lekker een lintje omdoen, stel er gebeurt wat.
Iemand ging erachter staan of plant zn paard achter die van jou en ze haalt uit.
Dan kan je altijd nog zeggen dat diegene gewoon zn doppen open moest doen want ze heeft een rood lintje.

Zelf rij ik met een hengst en doe daar ook een rood lintje om, niet omdat hij slaat of iets dergelijks.
Maar in de hoop dat mensen rekening met mij houden ( wat ze toch niet doen ) maar als er wat gebeurt heb ik wel een bewijs dat ze zijn gewaarschuwd en dat het dus eigen risico was van de ruiter!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:31

... het blijft altijd jouw risico. Jij kiest ervoor om een paard mee te nemen naar een concours, en het wordt daarmee nooit de verantwoordelijkheid van een ander!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:34

Het is wel de risico van de ruiter zelf om alsnog zijn paard in de kont van jouw paard te planten ook al zit er een rood lintje in de staart wat betekent dat jouw paard uit kan slaan.

Ik plant mijn paarden niet in de kont van paarden met een rood lintje, want ik bedenk dan bij mezelf, ik ben gewaarschuwd.

Andere ruiters zien maar wat ze ermee moeten doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:35

Aieshja schreef:
Lekker een lintje omdoen, stel er gebeurt wat.
Iemand ging erachter staan of plant zn paard achter die van jou en ze haalt uit.
Dan kan je altijd nog zeggen dat diegene gewoon zn doppen open moest doen want ze heeft een rood lintje.

Zelf rij ik met een hengst en doe daar ook een rood lintje om, niet omdat hij slaat of iets dergelijks.
Maar in de hoop dat mensen rekening met mij houden ( wat ze toch niet doen ) maar als er wat gebeurt heb ik wel een bewijs dat ze zijn gewaarschuwd en dat het dus eigen risico was van de ruiter!

Zo werkt het niet ;)
Jij bent verantwoordelijk voor jou paard, en jij dient jou paard onder controle te hebben. Een rood lintje erin is een middel om jou werk makkelijker te maken, zodat andere mensen afstand houden, jij bent echter nog steeds verantwoordelijk.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:39

Sorry, maar ik heb mijn hengst super onder controle.
Maar ik heb wel vaker meegemaakt tussen de pony's dat ik over de sprong kwam, net landde en er stond een pony voor me neus.
Zie niet in dat het dan mijn schuld zou zijn wanneer een botsing of iets dergelijks is.
Ander vergelijkbaar, ik had een meisje al 6x gewaarschuwd dat mijn pony een hengst is maar nog gebruikte ze mijn pony als stoppaaltje, hij schopte niet, maar dreigde wel.
Wat hij met zn kontje dan doet heb ik niet onder controle.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:40

Ik verwoord het misschien niet goed denk ik nu.

Ik bedoel hiermee dat het de risico is van de ruiter zelf die zijn paard in jouw paard plant.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:41

:wow: Tody! wat ontzettend gaaf gedaan +:)+ Kun je mij dat ook niet leren???
Heb het eerste jaar met de mijne ook met lintje gereden (gewoon boven in vlechtje met daarin een rood lintje mee gevlochten). Weet dat hij toen nogal kon uitspatten (blijheid, angst, spanning oid) en dan met 2 benen tegelijk. Ik zou het mezelf niet vergeven als hij iets zou doen en ik heb mensen niet gewaarschuwd. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 (nou ja....in praktijk bleek dat wel anders := )
Dus gewoon doen :j

Asyaa: ben het met jouw redenatie niet eens. Ik heb mijn paard super onder controle maar weet dat hij als hij blij is, kan uitspatten. Loopt er dan een paard achter, dan ben je de pineut :(:) . Door een lintje in te doen, waarschuw je een ander dat hij afstand moet houden. Iets wat eigenlijk zowieso altijd moet gebeuren met paardrijden :)*
Heeft niets te maken met "jouw werk makkelijker te maken" :n Ik neem de verantwoording door met een lintje te gaan rijden :j zodat ik andere waarschuw :j . Wat zij ermee doen, heb ik niet onder controle :n En ja, een paard is een dier en die heb je nooit 100% onder controle ;)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:44

Hihi Evelienepien, jij zegt het eigenlijk precies hoe ik het ook bedoelt. Ik maak het weer lekker verwarrend :p

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:46

Aieshja schreef:
Hihi Evelienepien, jij zegt het eigenlijk precies hoe ik het ook bedoelt. Ik maak het weer lekker verwarrend :p

Maakt niet uit :D Kan gebeuren; ik snapte je wel, hoor alleen we postten bijna tegelijkertijd :(:)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:51

Heb al eerder in een topic gereageerd over een rood lintje in de staart (ik ben voor als je het niet vertrouwt), maar dan ging het om andere paarden.

Ik begrijp nu, dat jij je paardje vooral niet vertrouwt naar mensen toe en ik ben bang, dat geen mens op de grond (dus zonder paard) begrijpt, dat dat lintje voor hun bedoeld is.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, dus ik zou uit de buurt van mensen blijven en mondeling de mensen waarschuwen, die te dicht in de buurt komen (ringmeesters, etc.).

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:57

Niinatjuh schreef:
eefje_rudmer schreef:

Ze bedoelt voor dat het paard iemand een trap geeft.

Dat snap ik, dat bedoel ik ook! :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 23:19

@ setteke
Ik ben het niet helemaal met je eens.. als een paard een lintje draagt, ga ik ervan uit dat hij schopt. En of dat nou paard is of mens.. ik kijk wel uit als ik er achterlangs moet!

Nu nog een andere vraag.. ik denk dat ik dus maar wel een lintje er aan hang. Zal ik die er dan voor de proef uit halen, zodat ie wel "bloot" in de ring verschijnt en er dan na de proef weer aan hangen? Of gewoon laten hangen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:32

Leorah, dat ben ik ook weer gedeeltelijk met je eens. Ik ga ervan uit, dat het paard zou kunnen schoppen naar een ander paard (kijk maar in het voorgaande van je topic, iedereen (bijna) heeft het over het schoppen naar een ander paard). Als mens kan je op je hoede zijn, door het rode lintje, maar het hangt er toch meestal voor een ander doel (andere paarden).

Maar wat is er mis, met èn een rood lintje èn mondeling waarschuwen naar mensen toe?
Ik heb vaak genoeg mijn mederuiters! mondeling moeten waarschuwen, omdat zij geen flauw idee hadden waarom ik er een rood lintje ingeknoopt had :+ .

En je kan ervoor kiezen (ik deed het wel), om vlak voor de proef het lintje eruit te halen, maar voor mij was het voor toepassing naar paarden toe ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:36

Aieshja schreef:
Sorry, maar ik heb mijn hengst super onder controle.
Maar ik heb wel vaker meegemaakt tussen de pony's dat ik over de sprong kwam, net landde en er stond een pony voor me neus.
Zie niet in dat het dan mijn schuld zou zijn wanneer een botsing of iets dergelijks is.
Ander vergelijkbaar, ik had een meisje al 6x gewaarschuwd dat mijn pony een hengst is maar nog gebruikte ze mijn pony als stoppaaltje, hij schopte niet, maar dreigde wel.
Wat hij met zn kontje dan doet heb ik niet onder controle.

Wat doet het er toe dat ie hengst is? :+ Als je moet waarschuwen ómdat ie hengst is moet je er misschien maar niet op kruipen :(:)
Geen enkel paard hoort gebruikt te worden als stoppaaltje. ;)

Rood lintje is enkel waarschuwing, wat je paard verder doet is en blijft jouw verantwoordelijkheid. Al spuit je hem helemaal rood, als hij schopt en hij doet iemand wat aan ben jij verantwoordelijk. Je kan het er dus in doen als waarschuwing, maar beter nog is je paard manieren leren.

Aieshja: neen. Het is op JOUW eigen risico dat jij een paard mee neemt dat schopt en dus andere schade kan berokkenen waarvoor jij mag opdraaien. ;)