longeren op wedstrijd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crossmiep

longeren op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:55

hoi ik heb een vraagje,

doordat mijn paard nogal wat heet is voor een (sgw) wedstrijd, wil ik graag proberen te longeren voor de proefjes en het losrijden.
mag dit ?
zo ja mag dit ook met een eventueele bijzet teugel of touwtjes , of alleen zonder "hulp"teugels ?

groeten daphne

annaaube

Re: longeren op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:56

niet in de inrij bak lijkt me. Doe het anders thuis?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:57

Het mag en het kan zeker.
Maar er moet wel plek voor zijn. Dus anders evt. voordat je gaat idd?

Ik groomde altijd een dressuuramazone en een van de dekhengsten MOET gelongeerd worden, anders is het levensgevaarlijk.. :P

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:45

Ik zie het vaak op buitenwedstrijden
dat er mensen hun paard wel longeren...
maar ik zou het persoonlijk thuis doen :)

crossmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:48

op eventing wedstrijden is er plek genoeg altijd.
als ik thuis wil longeren moet ik dat dan al om 04.00 doen of in die richting want de eventing wedstrijden worden niet aan het eind van de dag gehouden ,maar meot je vaak 's ochtends vroeg al op pad dus wil ik liever op het inrij terrein longeren, zo kan ze ook wat kalmeren en de wedstrijd sfeer proeven.

mag het dus ook met een bijzet teugeltje ? (niet zo strak als die tijd van power and paint hoor ;) )

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:51

Vaak kan je wel even ergens tussen de trailers longeren, daar is vaak wel plek. Op het losrijd terrein niet dat is erg storend voor de andere ruiters. Met bijzet mag wel volgens mij (ik zie dat tenminste wel vaker), alleen onder het zadel niet.

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:03

ik heb het nog nooit gezien, of het mag?? vast wel, als je anderen maar niet in de weg zit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:13

Het dressuurreglement zegt:

Citaat:
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het losrijterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdgevende organisatie en de official belast met het toezicht op het voorterrein. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.

En toegestaan:
Citaat:
enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit van een trenshoofdstel en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.

Ik neem aan dat hetzelfde opgaat voor de SGW (hoe zit dat trouwens, volgen jullie bij het onderdeel dressuur het dressuurreglement en verder het springreglement of :? )

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:50

Het mag wel, maar zoals het wedstrijdregelement al zegt, alleen als je anderen erbij niet hinderd. Een tijdje terug had ik een buitenwedstrijd, en iemand ging op het losrijterrein (was wel groot, daar niet van) haar paard longeren, en dat paard zet het op een rennen, die van mij dus ook samen met nog een boel andere paarden.

crossmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:15

okee dank, ja ik snap dat ik niet midden op het land moet gaan longeren :P ik zoek uitteraard ook een rustig plekje uit :) bedankt voor alle reacties, ik ga het gewoon eens lekker proberen zo, kijken of de stress er een beetje af komt.

groeten daphne

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:31

Succes, hopelijk werkt het!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:17

Reglementen mbt longeren op een wedstrijdterrein kun je terugvinden in het wedstrijdreglement, op de KNHS website. Daarom hier dan ook een slotje ;)