ik zit met een probleem, mijn merrie nu 8 jaar heb ik nu 3 jaar.(M2 dresuur Z springen en mag bijna Z eventing starten) ik ben nu 2 jaar met haar aan het crossen en dat gaat heel leuk, de cross gaat leuk ja, maar de andere onderdelen (springen en dressuur) zijn de laatste paar wedstrijden een ramp geworden.
dressuur:
op het inrij terrein neem ik al zeker 30 minuten de tijd om los te rijden, ze wordt heet en wilt linksom niet lekker er door heen komen, het is net een paling onder je, de eerste 10 minuten rijdt ik voornamelijk basis en doe veel afwisseling in doorzitten en licht rijden, puur om verwarring in de dressuurproef te voorkomen. de laatste 15 minuten vooral veel overgangen, althans dat probeer ik, ze wordt zo heet en dribbelig dat mijn aanleuning heel onrustig wordt en zij weer heel heet wordt, dat ze in de staak gaat (kop omhoog en omhoog willen gaan..) (eind maart heb ik al een ongeluk gehad met haar toen we met zijn 2e achterover in het hek zijn geklapt tijdens een dressuur training, ik weet dus hoever ze kan gaan...) ik heb altijd een longeerlijn bij me, heb ik het gevoel dat ze te druk is en elk moment kan gaan ontploffen, dan moet ik haar gewoon longeren, anders kan ik net zo goed afstappen.
tijdens de dressuur proef is het het ergst. ik wil de baan in, zolang ik doorzit en draf (of lichtrijdt dat maakt niet uit) dan gaat t goed, ook vanuit draf naar galop, of galop naar draf gaat t prima, maar die stap...oeioeioei, ik kan GEEN normale stap laten zien, ze blijft maar dribbelen, wordt met elke pas dat ik stap verveldender en tot overmate van ramp wordt ze boos en gaat ze omhoog (steigerend) of galopeerd aan, en als ik haar terug zet dan wordt ze nog bozer, ze neemt dus een loopje met me op dat moment, en mocht ik nou een dag hebben dat ik een normale stap kan laten zien, dan doet ze het wel tijdens de voorbereiding naar de draf toe.
dit is eigelijk het laatste jaar zo, ik kan niet eens een officieele wedstrijd dresuur in de klasse M2 rijden, door dit absuurte gedrag, ze vindt het leuk en wordt enthausast, maar jeeh. dit vindt ik geen rijden meer, voel me net zo's debiel die op zijn paard meelift......
springen is precies hetzelfde, ze wordt sterk met inspringen en als ik haar geen lucht geef dan is het knoppie om en ja hoor als ik niet uitkijk lig ik er naast. ik kan tijdens een parcours springen niet eens meer normaal groeten bij de jury, als ik de ring inkom dan draaid ze alle kanten op, ff gauw knikken naar de jury en zorgen dat ik in de vooruit ga, dan gaat ze heel ongecontroleerd het parcours rond, kop omhoog en gaan met die banaan, snel vlak, en ja dan velries je gewoon je balkjes, stoppen doet ze jammer genoeg niet, daar is ze te brutaal voor.
wie o wie kan mij helpen, ik ben er onderhand klaar mee, ze heeft de smaak te pakken, leuk hoor maar met zo'n dominante knol heb ik niets meer te zeggen.
wie heeft DE oplossing
trouwens niet geheel onbelangrijk, tijdens het gewone trainen thuis springen en dressuur, of op andere locatie bijvoorbeeld bij lesgever heeft ze dit gedrag dus niet, het is puur met meerdere paarden en in wedstrijd sfeer.
Hoe ben je zelf op dat moment? Zo te lezen wordt je er aardig boos van. Probeer daar eens aan te werken, zoek een instructeur die niet perse prestatie gericht werkt (en die dat zelf dan ook even niet), Die je kan helpen hiermee, wanneer je zelf namelijk relaxed bent, is je paard dat bijna altijd ook
een keer een onderlinge wedstrijd of iets dergelijks rijden en gewoon niets verwachten en dan kijken hoe ze het doet als je teveel verwacht is ze misschien bang dat ze dat niet aan kan en dan stresserig worden
Ik denk ook gelijk, zit je jezelf heel erg op te naaien? Dat je jou spanning doorgeeft aan je paardje? Misschien is die heel gevoelig voor jou stemming! Maar ik vind het moeilijk advies geven als ik de combi niet ken! Wat zegt je instructeur ervan?