Paarden in de topsport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Paarden in de topsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:40

Ik open dit topic naar aanleiding van een topic in het nieuwsforum, waar een slotje op is gekomen omdat het in het duits was.
Ik vind echter dat het om een waardevol (duits) programma gaat, wat wellicht een leuke discussie en/of brainstormen kan opleveren over paarden in de wedstrijdsport.
Het gaat hier dan met name over de topsport, waarden en normen en de gevolgen daarvan.
Maar ook rijden op lager niveau komt in beeld.
Het programma kan ik niet vertalen en ik hoop dat de moderatoren dat begrijpen, maar ik kan wel het bijbehorende artikel samengevat vertalen.

Citaat:
Jij arm paard, geliefd, gekweld, gedemoedigd.

Geluk op aard, vind je op de rug van een paard. Vinden 3 miljoen ruiters in duitsland.
'Die story' kijkt achter de coulissen van de paardensport
Achter de sportiviteit en de elegantie gaat een keiharde bedrijfsvoering schuil, die niet terugschrikt voor onserieuze trainingsmethode tot en met dierkwellerij.

Volgens de dierverzekering in duitsland staat de gemiddelde 'gebruiksduur' van toppaarden op 4 jaar.
Reden: in een sport waarbij het paard geen teamlid meer is, maar een sportgereedschap, staat het paard niet meer op de eerste plaats. Veel ambitieuze ruiters maakt het niet uit welke methode ze gebruiken.
Tot op heden worden de manieren van trainen, paardhouderij etc nauwelijks gecontroleerd door de duitse rijverenigingen.
Ondertussen nemen veel vrijetijdsruiters de door de top gebruikte methodes over.

'Die story' geeft een beeld van het harde bedrijf omtrent het duurste sportgereedschap in duitsland. Als voorbeeld komen een hengst en zijn broer in beeld.
Programmamakers bezoeken fokkers, topruiters, opleidingen, veilingen en internationale concoursen.

http://www.wdr.de/tv/diestory/sendungsb ... er=3266955

Het programma is in het duits, maar met een beetje kennis kom je een heel eind.
Anders iemand vragen om mee te kijken, die wel duits kan.
Ik vind het wel een eye-opener.
Uiteraard is hetzelfde wat we in dit programma zien, internationaal van toepassing.

Marliesje

Re: Paarden in de topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:17

Lijkt me vreemd, aangezien het langer dan 4 jaar duurt om van een paard toppaard te maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 14:19

Marliesje schreef:
Lijkt me vreemd, aangezien het langer dan 4 jaar duurt om van een paard toppaard te maken.

ff programma bekijken.
Heeft weinig zin om van te voren discussies aan te gaan
Mijn tekst is gewoon de vertaling bij het programma en alleen een inleiding.
Het gaat om het programma.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:22

Ik ga het als ik tijd heb een keer uitgebreid bekijken. Maar zoals ik het nu bekijk denk ik dat de meeste topsporters het goed voor hebben met hun paard. Al zullen er vast wel rotte appels te vinden zijn.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:46

Hier zijn al zoveel discussies, meningen en weet ik het wat over, er zijn genoeg mensen die goed met hun paard om gaan, maar ook mensen die dat niet doen. Dat weet onderhand bijna iedereen wel...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:04

CasanovaLY schreef:
Hier zijn al zoveel discussies, meningen en weet ik het wat over, er zijn genoeg mensen die goed met hun paard om gaan, maar ook mensen die dat niet doen. Dat weet onderhand bijna iedereen wel...

Ik neem aan dat je nog niet hebt gekeken?

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:32

Ik heb niet gekeken want spreek geen woord duits. maar topsport daar horen natuurlijk ook de draverijen bij en rensport. En daar kan het wel kloppen dat paarden het gemiddeld korter vol houden. Want een dresuurpaard is vaak pas op zijn top rond zijn 12de levensjaar al die jaren daarvoor heeft die training gehad om op dat nivo te komen. En dan heb ik het wel over de echte topsport. Maar ja hier in Nederland zitten we nog aan de leeftijdgrenzen vast bij de dressuur (weet niet hoe dat bij het springen is) en ik weet niet hoe dat in het buitenland is geregeld. Bij de draverijen is een paard al in de topsport rond zijn 3de 4de levensjaar wat ik gehoord heb dus ja dan haalt dat het gemiddelde wel flink omlaag :P

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:37

de link klopt volgens mij niet....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:48

Ik zie alleen de aankondiging met deze link.
Je ziet een dressuurpaard met een bit in wat diep ingesteld loopt, een veulen op een keuring die een tik met een zweep krijgt om hem uit het midden te jagen, een paard op stal met een dramatische shot op de tralies en een paard waar iets op de kroonrand wordt gesmeerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:23

Oeps ja... zie het... verkeerde link en de kleine samenvatting kan een verkeerd beeld geven
Snap ik

Bij deze de volledige uitzending-link

http://www.wdr.de/tv/diestory/videos/uebersicht.jsp

ff klikken op vorschau... is de hele film (45 minuten)

Ik weet dat het een aardige zit is, maar ik vind het een boeiende reportage en ik denk dat er meer mensen zijn die er zo over denken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:29

schaapie18 schreef:
Ik heb niet gekeken want spreek geen woord duits. maar topsport daar horen natuurlijk ook de draverijen bij en rensport. En daar kan het wel kloppen dat paarden het gemiddeld korter vol houden. Want een dresuurpaard is vaak pas op zijn top rond zijn 12de levensjaar al die jaren daarvoor heeft die training gehad om op dat nivo te komen. En dan heb ik het wel over de echte topsport. Maar ja hier in Nederland zitten we nog aan de leeftijdgrenzen vast bij de dressuur (weet niet hoe dat bij het springen is) en ik weet niet hoe dat in het buitenland is geregeld. Bij de draverijen is een paard al in de topsport rond zijn 3de 4de levensjaar wat ik gehoord heb dus ja dan haalt dat het gemiddelde wel flink omlaag :P

Ik denk idd dat het een gemiddelde is van alle paarden in de topsport en daarbij wrs de tijd waarin het paard wedstrijden draait. En dan zullen er idd paarden zijn die bv jarenlang op topniveau staan, maar er zijn natuurlijk ook genoeg paarden die al jong schade oplopen, soms al na 1 jaar. En die halen het gemiddelde ook omlaag

Vergelijk maar met de gemiddelde leeftijd hier van een paard van 7 jaar. We kennen gelukkig allemaal heel erg veel paarden die ouder worden.
Maar de veulens die naar de slacht gaan, tellen ook mee in het gemiddelde.

Dus ik denk dat je op die wijze gemiddelden ook moet bekijken
Jammer dat je geen duits kent. Ik vind de uitzending wel een goed beeld geven. Echt niet anti sport/wedstrijd.
Maar het maakt wel duidelijk dat het paard lang niet altijd en bij iedereen op de eerste plaats staat.
Financieel belang speelt zeker in de paardenwereld ook een grote rol.
Niets nieuws voor de meesten denk ik, maar toch goed om bij stil te staan.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:33

Ik ga het vanavond of morgen bekijken en zal dan weer reageren :-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:04

Ik heb er nu bijna 30 minuten opzitten, wordt het hierna beter? Ik heb nl. een heleboel 'En :? '-momenten erop zitten.

Ik ben geen ster in Duits dus wellicht heb ik eea verkeerd begrepen.
- Een hengst die bij de hengstenkeuring hoefkatrol (denk ik, gezien de uitleg?) bleek te hebben wat geweten wordt aan te hard trainen op jonge leeftijd.
- Dan heeft een ander paard van die vrouw een eigenaar getroffen die er nu GP mee rijdt en dan zie je haar er ook nog een stuk op zitten butsen.
- Wat beelden van de een of andere veiling, waar ik eigenlijk totaal mis wat er zo vreselijk aan is, maar ik kon niet alle interviews even goed volgen.
- Barreren door Schockemohle vroeger afgezet tegen het plaatsen van een dun balkje boven de dikke balken in de sprong om een paard voorzichtiger te maken in het springen.
- De inwerking van een bit op de kaak en de lagen.
- het aloude LDR/rollkur/hyperflexiethema, zeer negatief afgeschilderd inclusief de blauwe tong van Scandic, beelden van Anky op Idool en wat beelden van een trainer die erop tegen is en daar een workshop over geeft waarin hij begint over ademnood en te hoge hartslag, en beelden dat je een combinatie les ziet krijgen waar ik maar niks over zal zeggen :=

Als het nog beter wordt ga ik het andere kwartier kijken, als het meer van hetzelfde is vind ik het ongegronde, achterhaalde stemmingmakerij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:36

Hmmm uriele... niet mee eens. Geloof ook dat je een paar belangrijke dingen hebt gemist...
Je haalt er alleen wat beelden uit die je als stemmingmakerij beschilderd en gaat niet in op dat wat er wordt verteld,
Het is nl geen domme stemmingmakerij

De wedstrijdsport wordt niet afgekamt, maar er wordt wel kritisch gekeken naar de gevolgen van het feit dat de paarden veel geld waard zijn en dat mensen dus waar voor hun geld willen, en dat kan nogal eens ten koste gaan van het paard.

_ aan de veiling was niets mis. Het ging hier om het geld wat erin om gaat, om de voorbereidingen (jonge hengsten die niet altijd de belasting aankunnen lichamelijk die wel geeist vanwege het voorbrengen.)
etc.
G
* barreren van schockemohle gebeurde met stalen balkje wat op wordt getild als het paard springt, waardoor het tegen de benen klapt, zodat het paard hoger springt. Is niet voor niets met verborgen camera opgenomen en het is een manier van springtraining die helaas door sommige mensen nog wordt gebruikt. Een variant daarop is zelfs toegestaan. Dat wordt idd niet als diervriendelijk gezien. Daarop gaat de springtrainer die je daarna ziet in en hij geeft zijn mening over springtraining. (hij is dus tegen het gebruik van een dergelijke methode, zij het dat hij dat genuanceerd brengt)
- dat filmpje over die inwerking is naar aanleiding van ernstige schade aan de kaak. Er wordt uitgelegd hoe dat kan ontstaan. Nee... niet vanwege bitgebruik, maar vanwege de zeer grote druk waarmee sommige ruiters rijden. Er wordt uitleg gedaan over de risico's daarvan en de gevolgen

(er wordt gerefereerd naar de de hengst van de vrouw uit het filmpje... )
-ja, er wordt ook ingegaan op LRD/rollkur vanwege de discussie die gaande is. Voorstanders (sjef janssen) en tegenstanders worden aan het woord gelaten. (karl phillip)
Of je zonder meer kunt zeggen dat KP als tegenstander onzin verkoopt valt te betwijfelen. De combiles laat hij een paard zien wat zeer heftige problemen had en hij legt uit wat het probleem was en wat hij eraan heeft gedaan.
Hij legt er ook bij uit dat het paard nooit meer geschikt is voor topsport dus nee, hij laat geen hoogstandjes zien.
Integendeel. Hij laat zien dat het paard weer te bereiden , maar dat het niet meer zal worden dan dat

Dus ik vrees toch dat je heel wat hebt gemist mbt uitleg/commentaar
Ben het er absoluut niet mee eens dat het achterhaalde stemmingmakerij is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:40

Ik moet ook nog werken, dus ik heb er alleen even doorheen gezapt. Maar ik zie eigenlijk alleen maar dingen die ik al eens eerder heb gezien. Misschien niet achterhaald, maar wel al enigszins uitgekauwd. Barreren, Rollkur, tja die discussie hebben we allemaal wel gehad.

Mijn mening in het algemeen: Een paard wordt het gelukkigst van de hele dag op het land staan, met gras en vriendjes. Alle het andere wat we ermee doen is alleen maar omdat wij, de mensen, het leuk vinden. Ik vind dat nog niet zo'n heel groot probleem. Maar dan moeten we wel bij alles wat we met het paard doen in het oog houden wat dat voor z'n welzijn betekent. En die keuze moet ieder voor zich maken. Dat gezeik op anderen die een andere keuze maken, daar ben ik niet zo van.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:54

Ik ben het met je eens dat ieder zijn eigen keuze moet maken en het plaatsten van dit filmpje is wat mij betreft echt niet bedoeld om te gaan vitten.

Maar ik vind het wel zinvol om na te denken over de gevolgen van het grote geld wat in de paardenwereld omgaat.
In die zin... dat het nooit zo zou moeten zijn dat het doel alle middelen heiligt.
Want het gaat hier wel om een levend dier.

Dus sport is een van de bestaansrechten van het paard en populariteit ervan de reden dat mensen zich zo verdiepen in het welzijn van het paard.
Daar staat echter haaks op dat uitgerekend dat welzijn nogal eens in gedrang komt en dat is jammer en mi niet nodig.

Mijn inziens na dan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:29

oke, dan had ik de strekking van het filmpje wel begrepen.
- De veiling; wat was er mis mee dat er 25000 Euro (oid) voor dat veulen werd betaald?; wat was er mis met de voorbereiding? Er werd volgens mij alleen aangegeven dat het team wat de paarden voorstelt de paarden showy voorrijden. Nou, en, wat is daar dieronvriendelijk aan? Of heb ik nou een hoop gemist daarin?
- Barreren is verboden en was destijds (we hebben het ook nog eens over 20 jaar geleden he) ook een schandaal. De variant is dus met het dunne houtje op de leggers. Dan denk ik, och, ik heb ook genoeg over bezemstelen gesprongen in mijn ponytijd, jullie niet, bezems op emmertjes leggen en erover? Het paard heeft dat zelf in de hand, barreren niet, dan krijgen ze een pets tegen de achterbenen hoe hoog ze ook gaan.
- Iets wat ik nog was vergeten: het dopingschandaal rond Christian Ahlmann. (Ik miste die van Isabell, of komt dat later nog? :+ ) Ik weet even niet meer of die nou terecht of onterecht was, ik miste iig de achtergronden ervan.
- Het filmpje met het bit, tja, wat moest ik ermee. Peerd had schade aan de kaak had ik idd ook opgevangen, en dat er werd gesproken over de gevoeligheid van de lagen. Geen mens die expres goed hard aan het bit rukt om een mond kapot te trekken hoor, ook (of moet ik zeggen: juist) in de topsport wordt daar niks mee bereikt en ik durf ook wel te stellen dat de topsportruiters over het algemeen zuiniger met de mondjes van hun paarden zullen rijden dan menig butsend recreant. Ik ben er verder niet genoeg in thuis om iets te kunnen zeggen over de achtergronden ervan (zoals met die hengst, het werd geweten aan overbelasting, maar WAS het ook zo? Er zijn vele vele redenen waardoor het kan optreden, tot verkeerd bekappen en beslaan toe. Maar dat wordt er niet bijverteld.)
- LDR: Je zag Sjef alleen in een oud fragment zeggen dat het ging om de manier waarop, en dan vervolgens een heel scenario dat gewoon de naam wordt veranderd omdat het steeds verboden wordt (althans, zo stellen ze het voor). Er wordt gesproken over het onderscheid LDR/hyperflexie/rollkur en erna krijg je dan mensen die zeggen dat ze geen idee hebben wat het verschil nou eigenlijk is of hoe ze het moeten uitleggen en dat ze niet begrijpen waarom 10 minuten volgens de FEI toegestaan is. Maar het weerwoord erop krijg je niet. Er wordt zelfs gesteld dat een ruiter weggaat als hij camera's ziet bij het losrijden (wat gezien de hele mediahype rond losrijden niet eens zo gek is, een verkeerde foto en je bent de sjaak als dressuurruiter, dat is ook wel weer gebleken) en dat stewards die toezicht moeten houden dat niet (ten volle) doen. Er worden beelden getoond van Scandic, maar dat het simpelweg zo was dat Scandic met zijn tong tussen stang en trens inkwam, dat Scandic altijd al met zijn tong aan het spelen was sinds jonge hengst en dat de beelden een seconde of tien zijn waarna Patrick stopt om de tong te bevrijden, nee, dat dan weer niet, want dat past niet in de boodschap.
En daarnaast ook: zelfs als LDR (of welke versie dan ook) slecht is, is het wel steeds gedaan met de bedoeling om het paard te verbeteren en de voorstanders ervaren dat ook zo.

Karl Phillips stukje met die lescombi heb ik de boodschap van gemist, dat moet ik over kijken of misschien kan iemand anders dat even verduidelijken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:43

Ach, het filmpje sluit aan bij de algemene 'bokt' opinie: De topsport/wedstrijdruiter als boeman, de recreant/amateur als slachtoffer, Sjekfe als de duivel in eigen persoon en de alternatieve dressuurgoeroe (Phillipe Karl) als de grote held (en de grote held rijdt natuurlijk met een van de slacht gered paard, en de topsport/wedstrijdruiter met een op de veiling mishandeld maar vooral duur veulen)

Alles ondersteund met een flink aantal oude beelden/oude koeien... :Z So whats new?

liljebo schreef:
Ik vind het wel een eye-opener.
Uiteraard is hetzelfde wat we in dit programma zien, internationaal van toepassing.

Wat is volgens jou een eyeopener en internationaal van toepassing? Wat geeft volgens jou nu zulke 'vernieuwde' inzichten van al wat al 100.000 keer is uitgekauwd op bokt?

Het is een niet objectieve en vooral suggestieve docu. Niet verwonderlijk van duitse makelij, want de nederlandse top wordt weer eens in een slecht daglicht gezet. Tja, helaas voor hun zijn de nederlanders nu goed vertegenwoordigd in de top en de duitsers niet meer. Vandaar waarschijnlijk ook deze gekleurde docu.

liljebo schreef:
Het gaat hier dan met name over de topsport, waarden en normen en de gevolgen daarvan.

Misschien moeten er eens wat vaker opnames gemaakt worden bij de gemiddelde amateur/recreant die thuis achter gesloten deuren aan het oefenen is? Ik denk dat daar (mede door onwetendheid en arrogantie) meer dingen gebueren die het daglicht niet kunnen verdragen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:59

schockenmulle is nochtans geen nederlander...
Trouwens... ook over het oefenen van de gemiddelde amateur wordt gesproken en idd vooral over de gevolgen van het naapen van topruiters door ruiters die daarvoor de kennis en kunde niet in huis hebben. Sterker nog... dat is een van de grote problemen... duur paard wat moet presteren en eigenaar die er de kennis niet voor in huis heeft en naar zware middelen grijpt.
Daar zou jij het dan toch mee eens moeten zijn, lijkt me

Verder ken ik je mening natuurlijk wel en dat is uiteraard je goed recht.

Maar ik persoonlijk vindt het goed dat er aandacht wordt besteed aan de gevolgen voor het paard wanneer er veel geld mee gemoeid is en die zijn niet gering. En dan bedoel ik in iedere tak van topsport, echt niet alleen dressuur

Dat is niet alleen mijn mening.

Natuurlijk begrijp ik best dat mensen graag de sport in willen met het paard, in iedere tak.
Ik heb ook niets tegen bepaalde takken van sport
Maar ik vind het jammer dat het welzijn van het paard in het geding komt waar het niet nodig is.
Want er zijn genoeg paardvriendelijke methodes om te trainen; genoeg paardvriendelijke methodes om een paard te houden zonder dat het meteen in de blub hoeft te staan.
Waarom daar dan geen gebruik van maken?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:11

Urielle schreef:
oke, dan had ik de strekking van het filmpje wel begrepen.
- De veiling; wat was er mis mee dat er 25000 Euro (oid) voor dat veulen werd betaald?; wat was er mis met de voorbereiding? Er werd volgens mij alleen aangegeven dat het team wat de paarden voorstelt de paarden showy voorrijden. Nou, en, wat is daar dieronvriendelijk aan? Of heb ik nou een hoop gemist daarin?

Dingen die werden aangehaald is de belasting van jonge hengsten die daar niet altijd op die leeftijd aan toe zijn en wat daardoor tot schade kan leiden
En natuurlijk de uitleg dat de grote bedragen die voor de paarden worden betaald een reden zijn om waar voor het geld te willen hebben, voor sommige individuen hoe dan ook

- Barreren is verboden en was destijds (we hebben het ook nog eens over 20 jaar geleden he) ook een schandaal. De variant is dus met het dunne houtje op de leggers. Dan denk ik, och, ik heb ook genoeg over bezemstelen gesprongen in mijn ponytijd, jullie niet, bezems op emmertjes leggen en erover? Het paard heeft dat zelf in de hand, barreren niet, dan krijgen ze een pets tegen de achterbenen hoe hoog ze ook gaan.

Barreren gebeurt nog steeds hier en daar, maar met hout. (en meer dan dat achter gesloten deuren)Verschil is niet zo groot dus. paard heeft niet zoveel in de hand en er zijn vriendelijkere manieren om een paard te leren springen. Vergt alleen wat meer voorbereiding.

- Iets wat ik nog was vergeten: het dopingschandaal rond Christian Ahlmann. (Ik miste die van Isabell, of komt dat later nog? :+ ) Ik weet even niet meer of die nou terecht of onterecht was, ik miste iig de achtergronden ervan.

Gaat over het feit dat doping nog veel voorkomt en dat een aantal paarden presteert met gebruik van pijnstillers. Is ook aangetoond.

- Het filmpje met het bit, tja, wat moest ik ermee. Peerd had schade aan de kaak had ik idd ook opgevangen, en dat er werd gesproken over de gevoeligheid van de lagen. Geen mens die expres goed hard aan het bit rukt om een mond kapot te trekken hoor, ook (of moet ik zeggen: juist) in de topsport wordt daar niks mee bereikt en ik durf ook wel te stellen dat de topsportruiters over het algemeen zuiniger met de mondjes van hun paarden zullen rijden dan menig butsend recreant. Ik ben er verder niet genoeg in thuis om iets te kunnen zeggen over de achtergronden ervan (zoals met die hengst, het werd geweten aan overbelasting, maar WAS het ook zo? Er zijn vele vele redenen waardoor het kan optreden, tot verkeerd bekappen en beslaan toe. Maar dat wordt er niet bijverteld.)

Hengst had wel wat meer problemen. Het gaat over het feit dat mensen een bepaald beeld nastreven en dat proberen te bereiken dmv zeer veel druk op het bit, omdat de kunde niet voldoende is om het op andere wijze te doen en peerd moet presteren omdat het een duur peerd is.

- LDR: Je zag Sjef alleen in een oud fragment zeggen dat het ging om de manier waarop, en dan vervolgens een heel scenario dat gewoon de naam wordt veranderd omdat het steeds verboden wordt (althans, zo stellen ze het voor). Er wordt gesproken over het onderscheid LDR/hyperflexie/rollkur en erna krijg je dan mensen die zeggen dat ze geen idee hebben wat het verschil nou eigenlijk is of hoe ze het moeten uitleggen en dat ze niet begrijpen waarom 10 minuten volgens de FEI toegestaan is. Maar het weerwoord erop krijg je niet. Er wordt zelfs gesteld dat een ruiter weggaat als hij camera's ziet bij het losrijden (wat gezien de hele mediahype rond losrijden niet eens zo gek is, een verkeerde foto en je bent de sjaak als dressuurruiter, dat is ook wel weer gebleken) en dat stewards die toezicht moeten houden dat niet (ten volle) doen. Er worden beelden getoond van Scandic, maar dat het simpelweg zo was dat Scandic met zijn tong tussen stang en trens inkwam, dat Scandic altijd al met zijn tong aan het spelen was sinds jonge hengst en dat de beelden een seconde of tien zijn waarna Patrick stopt om de tong te bevrijden, nee, dat dan weer niet, want dat past niet in de boodschap.
En daarnaast ook: zelfs als LDR (of welke versie dan ook) slecht is, is het wel steeds gedaan met de bedoeling om het paard te verbeteren en de voorstanders ervaren dat ook zo.

Het feit dat LRD nog wordt gedaan is niet omdat het bewezen goed is, maar omdat het punten oplevert. Maar dat is idd een uitgekauwde discussie en die wil ik hier ook niet voeren. Het gaat echter om het feit dat er regels voor zijn opgesteld door de FEI die met grote voeten wordt getreden. Stewards geven zelf aan dat ze hier niet op kunnen en willen letten. Ze kunnen geen vijftien stopwatches bij houden om die 10 min in de gaten te houden. De steward in beeld verteld dat hij dat niet doen en alleen erop let of er geen blikjes en flesjes op het terrein liggen, geen loszittende kabels etc.
Regels van de Fei zijn bedoeld voor welzijn van paard maar als niemand zich eraan houdt en er geen controle is, hebben regels weinig nut. Dat is eigenlijk het punt.
Ook hier kun je parellel trekken naar andere takken van sport.

Karl Phillips stukje met die lescombi heb ik de boodschap van gemist, dat moet ik over kijken of misschien kan iemand anders dat even verduidelijken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:31

ik heb het filmpje bekeken, de boodschap van de makers is me wel duidelijk,
jammergenoeg is mn Duits zo slecht dat ik van de interviews niks begrepen heb

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:33

liljebo schreef:
schockenmulle is nochtans geen nederlander...

Nee, maar Sjef, Anky en Edward wel....

liljebo schreef:
Trouwens... ook over het oefenen van de gemiddelde amateur wordt gesproken en idd vooral over de gevolgen van het naapen van topruiters door ruiters die daarvoor de kennis en kunde niet in huis hebben.

In alle lagen en disciplines komen dingen voor die het daglicht niet kunnen verdragen, maar ik wordt wel eens moe van die polarisatie richting wedstrijd en topsportruiters die altijd als oorzaak en dader worden aangewezen.

liljebo schreef:
Sterker nog... dat is een van de grote problemen... duur paard wat moet presteren en eigenaar die er de kennis niet voor in huis heeft en naar zware middelen grijpt.

Ik weet dus niet hoe groot dat probleem daadwerkelijk is, want ik weet meestal niet hoe veel een paard van een ander heeft gekost. En vaak zie ik dat mensen die het breed hebben, het ook breed laten hangen. En waar zij veel te besteden hebben besteden ze dit ook aan proffesionele begeleiding, goede verzorging etc. Ik zie meer ellende bij mensen die goedkoop hier een manke draver op de hoek van de straat kopen, niet meer dan 10,- aan een uurtje les willen uitgeven (en dan gaan lessen bij de eerste beste heikneuter, niet gehinderd door enige kennis of kunde) en dat uit zo'n beest een dressuurproefje gaan persen op een onderlinge wedstrijd. Maar die voorbeelden worden niet aangehaald in de docu. M.a.w.: ik zie dus meer ellende bij de 'armoedzaaiers' in de sport, bij de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, dan bij de mensen die wat te besteden hebben en het in de regel vaak een stuk proffesioneler aanpakken.

liljebo schreef:
Maar ik persoonlijk vindt het goed dat er aandacht wordt besteed aan de gevolgen voor het paard wanneer er veel geld mee gemoeid is en die zijn niet gering. En dan bedoel ik in iedere tak van topsport, echt niet alleen dressuur

Ik denk dat dan meer op de draf en de rensport gefocussed moet worden. Want de dressuur is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, maar weinig rendabel. Helemaal in vergelijking tot andere disciplines als springen en de rensport. Verder ga ik nog altijd uit van het principe dat als een paard heel veel geld waard is, of heel duur is aangekocht dat zo'n beest ook in de meeste gevallen de best mogelijke verzorging krijgt. Anders ben je als eigenaar bezig met kapitaalvernietiging. En ja, daar moet hij voor aan het werk. Maar van werken gaat een paard op zich echt niet dood.

Ik denk dat je in deze tijd je nu beter kan focussen op de paarden niet weinig waard zijn, die nauwelijks marktwaarde hebben. Die eigenaren hebben die nu de touwtjes niet meer aan elkaar kunnen knopen en de lasten van een luxegoed als een paard (veearts, hoefsmid etc) niet meer op kunnen brengen. Lukraak aangefokte waardeloze dieren die nu, ondanks dat ze verder gezond zijn, bij de slacht belanden omdat ze geen waarde hebben. Dat is de andere kant van de medaille.

Je kan namelijk ook positieve kanten bedenken als er met een paard veel geld is gemoeid. Die belanden namelijk niet zomaar op het abbatoir of op een 2e rangs manege, of bij een eigenaar die eigenlijk de verzorging niet kan betalen.

liljebo schreef:
Maar ik vind het jammer dat het welzijn van het paard in het geding komt waar het niet nodig is.
Want er zijn genoeg paardvriendelijke methodes om te trainen; genoeg paardvriendelijke methodes om een paard te houden zonder dat het meteen in de blub hoeft te staan.
Waarom daar dan geen gebruik van maken?

Wie zegt dat dat niet gebeurd? Ik ben een fanatiek dressuurruiter en heb zeker ambities in de sport en mijn paarden lopen regelmatig wedstrijden maar ook dagelijks buiten in een koppel (zelfs zonder peesbeschermers!!! Ja, echt waar!!! Dressuurpaarden buiten met andere paarden ZONDER bescherming :Y) ) en ik ken ontzettend veel dressuurcollega's waar dat ook gewoon het geval is.

Ik ken daar entegen ook niet-wedstrijdruiters die hun paard 24-7 in de box staat en alleen op zondag er uit komt om een uurtje rond te hopsen in een binnenbak.

Nogmaals: de waarheid en realiteit is veel genuanceerder, en zal van paardensporter tot paardensporter verschillen. Maar hou alsjeblieft op met dat gepolariseer richting sportruiters.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 11:22

Jasmijn, ik heb het gevoel dat je je persoonlijk aangevallen voelt. Dat is absoluut niet de bedoeling en/of nodig.
Noch ik, noch de makers van het filmpje vallen sportruiters aan.

Datgene wat ter discussie staat, is het moment waarop het paard ondergeschikt raakt aan de financiele belangen van de mens, aan prestatie en aan ego.
Het moment waarop het paard niet meer is dan een sportgereedschap.
Dat staat ter discussie in deze reportage.
En daarbij gaat het niet alleen om wedstrijdruiters, maar inderdaad ook om Mien om de hoek en de manier waarop bepaalde maneges hun paarden houden.
En dat vind ik terecht.

Dat in de draf- en rensport veel geld omgaat, weet ik maar al te goed. Dat daarin veel excessen voorkomen ten gevolge daarvan, weet ik ook heel erg goed.
Niet alleen heb ik de resultaten daarvan gezien, maar de laatste tijd zijn een paar trainers in het nieuws gekomen vanwege zeer ondiervriendelijke methoden.

Wil dat zeggen dat iedereen in de drafsport en rensport zo is?
Nee, natuurlijk niet.
Onze Silja heeft acht jaar op de baan gelopen met goed resultaat. Ze is nu vijftien en lichamelijk en psychisch prima in orde. Een diva die echt niet alles pikt en waar ik veel van heb geleerd en nog leer.
Zij stamt van een zeer zorgzame fokker en trainster, waarmee ik nog een paar keer contact heb gehad en die zeer begaan is met haar paard.
Het tegendeel heb ik ook hier gehad.

Je haalt aan dat mensen die een duur paard kopen, er veel geld aan besteden. Klopt, tot op zekere hoogte.
Daar waar mensen een duur paard kopen voor prestige/prestatie, zullen ze dat idd doen. Maar veel mensen willen waar voor hun geld. In de drafsport zijn inmiddels excessen daarvan hier in het nieuws geweest, waarbij geen enkel middel werd geschuwd om een paard tot prestatie te dwingen.
De methode die schockemulle en met hem nog wel wat mensen gebruikte, is bepaald geen staaltje van diervriendelijkheid te noemen.

Dat zijn situaties waarbij het belang van het paard ondergeschikt is aan de prestatiedrang.

Ook als paarden worden binnengehouden omdat ze zich anders misschien bezeren, is een kwestie waarbij het welzijn van paarden blijkbaar niet meer van belang is.
Als paarden alleen nog maar van stal komen om te rijden, longeren, stapmolen of aan de hand stappen en iedere mogelijkheid wordt ontzegd om gewoon paard te zijn, buiten rond te rennen, te spelen en te socialiseren, dan ben ik wel degelijk van mening dat het welzijn van het paard ondergeschikt wordt gemaakt. En dan maakt het mij niet uit of dat truus om de hoek is, piet de boer van verderop, de manege in de stad of edward gal is.
In alle gevallen gaat het ten koste van het paard.
Niet voor niets is het tegenwoordig hier tegenwoordig verboden om je paard de dagelijkse mogelijkheid tot vrije beweging en gewoon paard zijn te ontzeggen.

Je haalt nog aan dat menig niet-wedstrijdruiter er een puinhoop van maakt, zeker met dravers.
Eerlijk gezegd kan ik dit helaas alleen maar heel erg beamen.
Zeker dravers worden voor een schijntje gekocht als ze niet voldoen op de baan, of na een carriere en zonder enige omscholing of kennis van zaken bereden door iemand die idd niet wordt gehinderd door kennis en kunde en ja... ook als ik boshobbelaars zie, zo scheef als een garnaal, met weggedrukte rug en neus omhoog gereden zie worden, wordt ik daar niet vrolijk van
In die zin zijn een aantal wedstrijdruiters daar beter mee bezig.
Helaas niet allemaal... gisteren nog een aardig staaltje van gezien op een paardenevenement.

Dus nee... het zijn niet de wedstrijdruiters die hier ter discussie staan; het zijn de mensen voor wie eigen belang/prestatie/geld en/of ego voor het welzijn van het paard gaat.

En gezien jij bv je paarden wel degelijk buiten houdt en wellicht veel aandacht besteed aan hun welzijn, hoef jij je daartoe niet aangesproken te voelen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:48

liljebo schreef:
De methode die schockemulle en met hem nog wel wat mensen gebruikte, is bepaald geen staaltje van diervriendelijkheid te noemen.

Maar weet je, dit zijn zulke oude koeien.... Dat soort methodes kunnen ook echt niet. Maar Dhr. Shockermule is destijds met die affaire zo door het slijk gehaald, dat de meeste tegenwoordig wel drie keer nadenken om zo iets te doen. Evenals die Duitse; Mw. Wells van wie een opname werd gemaakt hoe zij haar dressuurpaard afranselde. Die hoeft zich ook nergens meer te vertonen en terecht. En terecht dat dat soort dingen aan de kaak worden gesteld. Maar het zegt nog niet meteen iets over (top)sport in zijn algemeenheid.

Al die berichten die hier op bokt verschijnen van verwaarloosde paarden zeggen toch ook niet meteen iets over de gemiddelde recreant? Het enige waar ik moeite mee heb is hoe het een en ander steeds in beeld wordt gebracht. Als de media bij ieder geval van verwaarlozing een reportage gaan maken waarbij ze de gemiddelde recreant in een slecht daglicht gaan stellen gaat men ook met andere ogen naar recreanten kijken.

liljebo schreef:
Dat zijn situaties waarbij het belang van het paard ondergeschikt is aan de prestatiedrang.

Er zullen ook altijd situaties blijven waarbij het paard ondergeschikt is. Naast ondergeschiktheid aan prestaiedrang, aan de onwetendheid, de achteloosheid, of juist het gebrek aan financiele middelen om goed voor een paard te kunnen zorgen. Er zullen ook altijd situaties blijven waarbij het paard ondergeschikt is aan de emotie van de mens. Die geen afscheid kan nemen ondanks dat het dier pijn heeft, Er met zwaar overgewicht op gaan zitten omdat afvallen nu eenmaal teveel moeite kost etc. etc.

liljebo schreef:
Ook als paarden worden binnengehouden omdat ze zich anders misschien bezeren, is een kwestie waarbij het welzijn van paarden blijkbaar niet meer van belang is.

Ook dat is een voorbarige conclusie. Al ben ik echt geen voorstander van paarden binnen te houden zie ik echt wel verschillen in motivatie en de manier waarop. Het voorbeeld wat ik aan haalde; mensen op een pensionstal, niet wedstrijdrijdend die hun paard 24/7 binnen laten staan om op zondag te hupsen in de binnenbak... Zij hebben als argument dat hun paard vies wordt in de modder. Dat hun nieuwe dek dan stuk gaat etc. (ook hier dus kennelijk financiele belangen die meespelen, maar dus weer geen prestatiedrang... Totilas komt ook niet los buiten, maar wel 4 keer per dag uit de box. Om te wandelen, te grazen, te rijden, te longeren etc. banketstaaf voor dat paard dat hij niet los buiten in de wei omdat hij nu eenmaal moet presteren op wedstrijd en de risico's te groot zijn. Maar ik ben niet zo heel erg bang voor zijn welzijn. Wel voor dat dier op die pensionstal die ipv 4 keer per dag maar 1 keer per week de box uit komt.

liljebo schreef:
Dus nee... het zijn niet de wedstrijdruiters die hier ter discussie staan; het zijn de mensen voor wie eigen belang/prestatie/geld en/of ego voor het welzijn van het paard gaat.
)
Oke, de wedstrijdruiters staan hier dus niet ter discussie. Maar het topic staat wel in een wedstrijden forum en een groot deel van de docu gaat wel over wedstrijdruiters, dus ik hoop dat je begrijpt dat ik daardoor wel een beetje op het verkeerde been wordt gezet...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:02

Ja ik begrijp het wel en de titel is wat ongelukkig gekozen.
In grote lijnen zijn we het, denk ik wel eens.

Op het buitenkomen na dan...
Ik begrijp best dat 24/7 niet voor iedereen mogelijk is. Maar ik ben en blijf van mening dat een paard, ongeacht waarvoor gebruikt, dagelijks een behoorlijk aantal uren de kans moet hebben om vrij te bewegen in wei of voor mijn part paddock paradise. Rijden, longeren, stapmolen, wandelen aan de hand ed kan dat nooit vervangen
Rijlessen in maneges net zo min
(want ook op menig manege komt een paard alleen uit de stal om te werken)
Opsluiting in stal met weinig tot geen aandacht, zoals jij noemde, vind ik zelfs onder verwaarlozing van het paard vallen.