wedstrijd tijdens dracht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kossmerrie

wedstrijd tijdens dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 19:56

Tot welke maand kan je ongeveer meedoen met wedstrijden, dressuur?

Gabytje

Re: wedstrijd tijdens dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:43

Ik geloof dat de meeste mensen tot een maand op 7 nog door gaan met starten!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:41

Dat kan je zo echt niet zeggen, iedere merrie is anders!
Ik ken er een die wordt behoorlijk dik de laatste maanden, dus die heeft 3 tot 4 maand van te voren wel rust, of de training wordt iig afgebouwd. Maar ik ken er ook een waar je een maand van te voren nog amper aan kon zien dat ze dragend was en die is dus zeker ook langer meegeweest nog op wedstrijd.

Verder is het belangrijk te kijken naar hoe je paard reageert op wedstrijd, een die er veel stress van heeft zou ik eerder thuis houden dan een paard dat het juist heerlijk vind om mee te gaan.

Tot slot telt ook het niveau natuurlijk mee, een B/L proefje kan nog allicht wel een keer, met een M of Z proef ligt dat al anders.
Kijk naar je paard dus, luister naar wat ze aangeeft en gebruik je verstand.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:03

Het is per merrie verschillend, ik kon nog wedstrijden rijden tot eind februari/ begin maart met een merrie die in mei uitgeteld was. Klasse toen M1. Je voelt vanzelf wel wanneer het de merrie niet meer zo gemakkelijk afgaat.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:55

Dat geeft de merrie vaak zelf aan!
Toen Donna drachtig was van Lady 4 jaar geleden, kon ik vanaf januari amper meer rijden, ze vond het gewoon niet prettig, terwijl ze eind maart uigerekend was.
Nu is ze weer drachtig, ik heb wedstrijden opgegeven tot half december. Daarna houd ik haar thuis, maar wel blijft ze in training tot zo lang zij het fijn vindt om wat te doen onder de man. Als ze dat niet meer fijn vindt gaat ze aan de dubbele longe om haar conditie goed te houden. Ik vind het niet eerlijk ten opzichte van haar zo lang mogelijk in de wedstrijden te blijven rijden, haar dikke buik zal toch moeilijkheden met zich meebrengten ten opzichte van buigen etc.

vieux2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:01

ik reed mijn merries nog tot 6 weken voor uitgerekende datum op wedstrijd. wel maar 1 proef maar ook nog in de klasse z2. en 6 weken na de bevalling ging ik weer de ring in met ze. je moet ze zo lang mogelijk in beweging houden dan blijft alles los en soepel. dit heb ik jaren gedaan en volgend jaar dek ik de merrie weer en het werkt super zo dus blijf dat doen. heb zelfs mijn merrie die drachtig was van een tweeling op de laatste dag nog gewoon gereden. wel aangepast in de arbeid natuurlijk maar toch aan de gang gehouden en ook dat is super gegaan allemaal.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:05

Dit is bij elke merrie anders. Vaak geeft ze het zelf wel aan. Je merkt dat ze zich anders gedraagt of het moeilijk heeft. Goed op je merrie letten, je kent haar zelf het beste en merkt vast wel aan haar wanneer het te veel wordt.:)

darantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:50

Ik zou inderdaad goed luisteren naar wat je merrie je verteld. En vooral niet doorgaan als ze aangeeft dat het niet meer gaat!

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:19

Ik heb mijn merrie de laatste wedstrijd op 7 weken voor bevalling gehad. Toen liet ze ook duidelijk merken dat ze er bijna geen kracht meer voor had. Ik heb haar nog wel tot 2 weken voor bevalling gereden.. (Lees: op het einde alleen nog maar paar rondjes stappen). En ben een week nadat ze bevallen was, weer heeeeel rustig begonnen, Ik heb altijd gehoord dat het goed voor het paard is, als je haar (MITS mogelijk) zo lang mogelijk doorrijdt, daardoor hebben ze een makkelijkere bevalling, omdat alles soepel blijft..
Maar paard geeft zelf wel aan wanneer ze gewoon niet meer kan.. Het heeft bij mij ook anderhalve maand geduurt, voordat haar conditie weer een beetje op peil was, vergeet niet dat het veulen er natuurlijk constant aan hangt...

Succes ermee.. (Nog een weekje als het goed is voor mij, dan mag het veulen eraf...)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:53

Ik heb mijn merrie per ongeluk op 18 dagen voor de bevalling nog op wedstrijd gereden jaren terug. We hebben toen zelfs ons L1 debuut gehad, resultaat 2e prijs.
Ik heb mijn merrie gereden tot op de dag van de bevalling, en een week na de bevalling ben ik weer begonnen.
Haar conditie liep wel terug, 20 minuutjes ging nog net.
Veearts had ook gezegd van kijk of je merrie nog wil en zolang ze wil, gewoon rijden. Dekdatum was niet bekend, en ze wilde gewoon, dus heb ik nog wedstrijden gereden. Ik belde de laatste keer vlak voor de wedstrijd op of ze nog een plekje hadden.
ze was ook niet extreem dik, heeft nooit iets laten merken, zelfs niet kegelen. Opeens was het veulen er.
Tot 3 maanden voor de bevalling heb ik ook met haar gesprongen. Ene week oefenparcours op 80 cm, de week erop wilde ik weer, maar toen merkte ik dat m'n merrie het niet zo leuk meer vond. Dus zijn we niet meer gegaan en eerst maar gestopt met springen.
2 maanden na de bevalling ging ik weer op dressuurwedstrijd, zonder veulen uiteraard. 4 maanden na de bevalling hadden we ons springdebuut in de B.
Reglementair mag je een 'hoogdrachtige merrie' niet meer starten. Er wordt dus geen exacte periode aangegeven zoals wel het geval is in de internationale sport. In de basissport mag je dus starten zolang je merrie het aankan. Ik heb dit toen uitgezocht, omdat ik geen dekdatum wist en er volgens de veearts geen reden was om niet te rijden of te starten.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:55

Volgens mij mag je starten tot 8 maanden dracht, zo heb ik het begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:46

Ik heb altijd doorgereden/gestart totdat de merrie aangaf dat het niet meer ging, dit is wel eens tot 2 weken voor het veulen geweest, gewoon in het Z2. Voordeel is dan inderdaad dat ze soepel blijven, en merrie liet ook niks merken, had er duidelijk geen last van

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:20

Uit het algemeen wedstrijdregelement:
Citaat:
12. Paarden die ziek zijn (waaronder ook kreupelheid valt) en hoogdrachtige merries
mogen niet worden uitgebracht op wedstrijden. Dit geldt tevens voor paarden,
geboren na 2005, waarvan de staart gecoupeerd is.

Citaat:
14. Wanneer een jury vermoedt dat wordt deelgenomen met een paard dat ziek, kreupel
en/of hoogdrachtig is, kan de jury de Behandelend Dierenarts vragen het desbetreffende
paard te onderzoeken. De deelnemer dient hieraan zijn medewerking te
verlenen. De beslissing inzake het al dan niet (verder) deelnemen van het onderzochte
paard wordt genomen door de (voorzitter van de) jury van de rubriek waarvoor
het paard is ingeschreven. De (voorzitter van de) jury baseert zijn beslissing
zoveel mogelijk op het advies van de Behandelend Dierenarts; indien hij beslist in
afwijking van dit advies dient dit te worden vermeld in het rapport van de Federatievertegenwoordiger.

Citaat:
e. Drachtigheid/merries met veulens
Merries mogen niet aan internationale wedstrijden deelnemen na de vierde
maand van drachtigheid of als zij een veulen aan de voet hebben. Voor KNHSwedstrijden
geldt, dat hoogdrachtige merries zijn uitgesloten van deelname
aan wedstrijden. In de diverse disciplinereglementen kunnen aanvullende bepalingen
zijn opgenomen.

Het komt er dus op neer, zolang de merrie het aan lijkt te kunnen mag je starten. \Er staat niets over 8 maanden dracht. Het kan zijn dat iemand het wel zo interpreteert, maar het staat er niet. In mijn geval wist ik alleen dat ze drachtig was, niet precies wanneer ze een veulen zou krijgen. 2 veeartsen erbij gehad, en ze hadden 3 maanden verschil. De eerste had uiteindelijk gelijk, is ook de meest ervaren veearts.
Ik zeg er wel bij, als ik het geweten had, dan was ik niet gestart toen. Maar aan de andere kant, m'n paard heeft er niet van geleden, en het veulen ook niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:38

Hoog drachtig is erg rekbaar.
Die van mij was met 7 maanden echt wel klaar vorig jaar op ZZ nivo. Maar heb ook pony's gehad die ik in de laatste maanden zelf terug gezet heb in werk omdat die probleemloos bleven gaan. Eentje heeft op 9,5 maand op de club hier 10 minuten vandaan nog wel een B proefje gelopen.

Merries gaan weer mee zodra ze fijn zonder veulen te rijden zijn en weer op nivo zijn. Heb mijn veulen van de zomer op 2 maanden mee gehad, de volgende wedstrijd in de buurt was op 4 maanden, toen heb ik het veulen thuis gelaten in de kudde (is nu op 5,5 maand nog niet gespeend, merrie gaat zondag weer alleen mee).

natascha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:36

je kan vrij lang doorgaan, maar vanaf de 6 maand zou ik niet lang meer trainen, maar dan kun je ckr nog wel op wedstrijden komen. maar dan niet lang inrijden
mijn 2 wedstrijdpaarden zijn allebei drachtig en ik rij zowiezo door tot de 7ste maand. *D