Klein dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteMae

Klein dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:32

Hallo iedereen,

ik ben druk opzoek naar mijn eerste eigen wedstrijdpaard. Vandaag heb ik een paard gezien dat me heel erg aanspreek qua karakter en hij is erg werklustig.
Het enige is dat hij vrij kein is, hij is namelijk 1,61. Hij oogt totaal niet klein onder het zadel, mijn enige vraag is kan dit later voor problemen zorgen?
Ik vroeg me namelijk af of sommige oefeningen voor hem lastiger worden omdat hij dan te klein is? Hij maakt hele ruime passen en kan ook verruimen.

Wat vinden jullie ervan? :)

Groetjes!

denice

Re: Klein dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:33

Welnee, mijn paardje is 155 centimeter en ik zit altijd bovenaan de scores, ligt er maar net aan hoe netjes je rijdt en hoe goed je traint!

Gewoon doen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:34

dat maakt niets uit. een paard is over het algemeen in verhouding gebouwd :j
als je je zorgen maakt om bijvoorbeeld bewegingen, kijk dan naar de bouw en de beenstanden :j
natuurlijk maakt het een verschil of je met een kasteel van 1.70 de ring inkomt, of een pony'tje van 1.30,maar een klein paard? nee hoor, zolang je combinatie leuk past, en je er niet uit gaat groeien, hoef je je geen zorgen te maken

Anoeska

Hoe groot ben jij?

Ayasha
Blogger

waarom zouden oefeningen moeilijker zijn? :? Als hij in verhouding is en goed gebouwd is zie ik het probleem niet.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:35

Dat maakt niet veel uit hoor :)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:37

Wat een onzin, mijn ene is 161 en de ander is 168. En die van 161 kan nog beter de oefeningen doen dat die van 168.
De mentaliteit is wel veranderd vind ik zelf in de paarden sport. Zie op wedstrijden alleen nog van die grote reuzen van in de 1.80.
Omdat die 'kleintjes' het schijnbaar niet kunnen.
Als jij een klik hebt met dat paardje, zou ik haar kopen, een speciale band bereikt meer dan de stokmaat...
succes met je beslissing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:38

Ayasha schreef:
waarom zouden oefeningen moeilijker zijn? :? Als hij in verhouding is en goed gebouwd is zie ik het probleem niet.

Hier sluit ik me bij aan. Een dressuurpaard hoeft echt geen 1.80 te zijn hoor. Sterker nog, mijn voorkeur zou ook bij een kleinere liggen, al is het maar om de blessures...
Mits jij zelf geen 1.90 lang en 120 kilo zwaar bent natuurlijk he.
Ik zou naar het exterieur en de beweging kijken, dat zegt héél wat meer dan de maat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:39

als je 120 kg weegt kan je beter voor een kleinere gaan, die hun lichaam is vaak sterker dan dat van eentje van 1.85 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:40

Ja daar heb jij dan weer gelijk in :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:42

ligt aan je eigen lengte. ik pas nog net op mijn bijrijdpaard van 1.60 hoog. paard had niet kleiner moeten zijn. het maakt voor de toekomst niets uit hoor.
ik moet wel zeggen dat jury's in de hogere categorieën basisdressuur wel graag grotere paarden zien, maar als jij gewoon je stinkende best doet en de sterren van de hemel rijdt, kunnen ze niet om je heen hoor ;) ook niet met je kleine paard :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:42

Haha ik geef toe ik ben bevooroordeeld, heb een uk van 1.52 die zich tussen de grote jonges moet verdedigen en zou het niet erg vinden als er wat meer kleintjes kwamen :')

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:11

Dank jullie voor jullie reacties!

Ik ben zelf 1.75, dus vrij lang. Maar het kan net vind ik.

Hij heeft een heel fijn karakter, hij is heel voorwaarts! Hij vind het dressuuroefeningen ook heel leuk en erg interessant.

Wordt je erg benadeeld door de jury op een kleiner paard?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:14

Waarom zou je benadeeld worden?

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:17

Er wordt vaak gezegt dat een dresuurpaard groot moet zijn, omdat er 'echt' iets de ring in komen.

Zelf vind ik dit natuurlijk onzin, maar kennelijk zijn er veel mensen die zo denken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:22

CharlotteMae schreef:
Dank jullie voor jullie reacties!

Ik ben zelf 1.75, dus vrij lang. Maar het kan net vind ik.

Hij heeft een heel fijn karakter, hij is heel voorwaarts! Hij vind het dressuuroefeningen ook heel leuk en erg interessant.

Wordt je erg benadeeld door de jury op een kleiner paard?

Lees dit zelf nog een paar keer, dan heb je je antwoord!
Klein (is 1.61 klein?) en correct gebouwd en goed lopend lijkt het mij geen enkel probleem.

Maar ja ik heb met mijn 1.84 ook doodleuk na een 1.47 een ca. 1.55 gekocht (niet gemeten)
met de bedoeling daar een dressuur paard van te gaan maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:40

CharlotteMae schreef:
Er wordt vaak gezegt dat een dresuurpaard groot moet zijn, omdat er 'echt' iets de ring in komen.

Zelf vind ik dit natuurlijk onzin, maar kennelijk zijn er veel mensen die zo denken.

Nee hoor, eentje van 1.52 kan "echter" de ring in komen dan eentje van 1.75. Alles zit 'm in de uitstraling. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:42

hans peter minderhoud (lange man) rijdt ook een klein paard.. waar hij in eerste instantie niet voor wou gaan. Uiteindelijk toonde het paard toch groot en rijdt/reed hij er op hoog niveau mee mee...http://www.hanspeterminderhoud.nl

geen idee welk paard dit ook alweer was. Maar het KAN dus makkelijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:50

Hoe groot je paard is heeft er niks mee te maken of hij alle oefeningen kan doen. Er zijn ook D-pony's die een EK lopen bij wijze van spreken. Dus waarom zou een paard van 1.61 het dan niet kunnen ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:54

Waarom zou het niet kunnen?! Als het paard goed gebouwd is en de oefeningen goed uitvoert geeft het geen problemen!

Ik start met mijn D pony van 1.46 m tussen de paarden en rijd zeer regelmatig verdienstelijk mee, ik start momenteel M2 en heb alweer 4 winstpunten. Dus als je gewoon goed rijdt kom je er echt wel!!

ilonaapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:13

dat maakt helemaal niks uit;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:16

Hoi Charlotte,
Ook met een klein paard kun je scoren hoor, absoluut!
In mijn herinnering ben jij wel vrij lang, dus ik zou wel opletten met een kleintje dat hij genoeg body heeft, want de combinatie is niet zo mooi als je benen er een eind onderuit komen en het oog wil ook wat, ook bij jury's.
Ben benieuwd wat voor paard het uiteindelijk wordt! :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:24

Tja zolang je in de basis rijdt maakt het niets uit, maar zo'n kleintje in een 20x60 bak zal echt al moeten opvallen qua beweging om echt interessant te zijn. Wat mijn ervaring is met kleinere is dat vaak het uitlijnen helemaal moeilijk is. Vb serie wissels, om ze mooi op een diagonaal te spreiden kom je dan meestal al later in, dan heb je x-aantal wissels en dan nog een heel stuk dat je kan rijden. En dat ligt dan puur aan de hoogte en paslengte van dat paardje, en doet niets af aan kwaliteit, maar wel voor het oog. En qua bestrijking oppervlakte zit er gewoon veel verschil tussen eentje onder m65 en ene rond of boven de m70.

Voor de hogere sport heb je toch maat en massa nodig.

Maar zover ben je uiteraard nog niet, maar mss wel een kritische noot die je mee kan nemen.
Verder gewoon doen wat je gevoel je ingeeft! Succes

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:37

Bulck, met de basis bedoel je t/m Z2.. en met hoger vanaf het ZZ-licht?

Mijn F-pony van 1.60 m is al wel M1 + 4... en qua bouw ook nog eens een springer. Ik merk wel dat ik hard moet werken voor mijn punten, maar dat heeft er naar mijn idee ook mee te maken dat ze haar bouw wat tegen heeft en ik haar nog niet fijn genoeg voor elkaar heb om richting de 190 punten te rijden.

Ik denk dat ik qua lengte ongeveer evengroot als jou ben, TS. Wat al eerder aangegeven wordt, als het paard wat massa heeft, kan het prima qua beeld. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:57

Voor mij is basis B tm Z2, bedoeld voor iedereen en ook voor de recreatieve wedstrijd ruiter.
Daarboven wordt het in mijn ogen pas serieuzer.
En daar heb ik geen ervaring mee.
Volgens mij is boven het Z2 toch niet voor iedereen weggelegd, weet niet hoe ambiteus TS is.

Maar tot en met het Z1 geen probleem met een ukkie (1.47 is niet echt groot) gehad, vanwege haar formaat.
Alleen bij appyeren, altijd even m aan begin en eind smokkellen anders hoefde ze niet te scharen.
Maar dat lag niet zozeer aan haar formaat als wel dat ik ook nog eens een ukkie met uitermate simpele gangen heb.
(pony dribbel :D, wel de leukste dribbel op aarde natuurlijk! )
Wat mijn nieuwe gaat doen, geen idee, is niet groot, maar we hebben samen wel een klik en dat zegt mij
meer dan het plaatje wat misschien minder mooi is.
(paardrijden doe ik voor ikke, niet voor de mooi in de ogen van anderen.)