Wedstrijden..en verzorging zonder manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Wedstrijden..en verzorging zonder manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 12:15

.. ik heb wel gezocht. Maar kon toch nergens een helder antwoord krijgen.

Ik wil graag deze winter starten met mijn 6 jarige ruin. Nu is het zo dat ik sinds 1 maart de paarden bij huis heb lopen. Welliswaar tegenover een bos. Heel leuk en aardig, maar wel een hoop vliegen en dazen. Laat mijn 6 jarige daar last veel van hebben waardoor hij veel binnen wilt staan. Terwijl mijn kleine sjors daar geen last van heeft...

Effin, ik heb hem voor de verlichting als experiment een deken met hals heb opgedaan. Wat voor hem blijkbaar werkt.

Maar nu heeft aan het einde van die hals weinig manen meer. Puur door het constante bewegen/schuren van die deken. (hij schuurt er zelf niet aan) Als ik wissel van deken is het op datzelfde eindstukje een schuurplekje. ook winterdekens met hals is not done. Is er iemand die dit herkent?

Nu vraag ik mij af hoe ik netjes invlecht.. wetende dat ik 5 cm millimeter haar heb? Gewoon overslaan? of de rest zo indelen dat het evenredig verdeeld is?

En wie weet wat tegen het schuren van die deken?

Is trouwens de gehele manenkam scheren toegestaan? en zo ja, wie heeft dat wel eens gedaan? (afgezonderd van de fjorden)

sharintje1

Re: Wedstrijden..en verzorging zonder manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:07

Misschien maakt een foto het wat makkelijker..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:15

ik denk dat je dit stuk gewoon moet overslaan. 5 mm kun je weinig mee. jury's kijken naar het algemene plaatje en als je paard toevallig wat mist,maar de rest is netjes verzorgd en ingevlochten, krijg je je punten absoluut.

ikzelf had vorig jaar een merrie die 50% van haar staart er binnen 1 zomer af had geschuurd ( fijn... not..)
ondertussen weer aangegroeid ,maar een soort pleeborstel effect.
mjah.. ik vlecht het in, maar een schoonheidsprijs krijgt het niet :+
toch heb ik regelmatig 8'ten en 9'ens voor de verzorging :j

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:56

Ik ken iemand met een kwpn'er die dus alle manen afscheert, mag dus gewoon :j (startte Z2)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:01

ik zou dat stukje overslaan, heel kort knippen misschien zodat het er in elk geval verzorgd uitziet.
Dan laten aangroeien en misschien kun je er een nepknotje inhangen op den duur totdat het lang genoeg is om mee te vlechten?

Heb je een foto? :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:31

foto? nee sorry. Maar denk dat het niet veel inlevingsvermogen kost om haar korter in te beelden :+
Gewoon het einde van de deken schuurt eroverheen. Geldt ook voor winterdekens met hals. Zijn manen kunnen er blijkbaar niet zo goed tegen. Terwijl ze er niet slecht uitzien.

Gewoon stukkie korter dan de rest. Zo kort dat er geen vlechtje in kan. lees 5 mm. en dat voor 5 cm lengte.

Nepknotje? bestaat dat ook al?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:32

_Christine schreef:
Ik ken iemand met een kwpn'er die dus alle manen afscheert, mag dus gewoon :j (startte Z2)

al zal ik niet zo snel alles afscheren.. dat invlechten lijkt me ook een karwei zeg.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:36

Lowara schreef:
ik denk dat je dit stuk gewoon moet overslaan. 5 mm kun je weinig mee. jury's kijken naar het algemene plaatje en als je paard toevallig wat mist,maar de rest is netjes verzorgd en ingevlochten, krijg je je punten absoluut.

ikzelf had vorig jaar een merrie die 50% van haar staart er binnen 1 zomer af had geschuurd ( fijn... not..)
ondertussen weer aangegroeid ,maar een soort pleeborstel effect.
mjah.. ik vlecht het in, maar een schoonheidsprijs krijgt het niet :+
toch heb ik regelmatig 8'ten en 9'ens voor de verzorging :j

ah oke een hele geruststelling ;-)
denk dat ik volgend jaar maar een deken zonder hals opleg. Houd ik tenminste nog wat manen over.
Is er dan niemand bij wie de manen ook slecht onder de deken kan? of heb ik een speciaal paard..? :+

ilonaapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:29

gewoon zo laten

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:31

als alles er verzorgt uitziet zal de jury het je heus niet kwalijk nemen

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:09

Die van mij loopt ook met een manen kam, is een kwpner ook gewoon op wedstrijden :D.
(kijk anders op mijn profiel)
overgens mag je de manen ook gewoon los hebben als ze maar netjes naar een kant hangen.
ik vlecht mijn voorpluk ook niet in omdat ze nogal er niet tegen kan als ik met haar manen bezig ben.
het knippen van zo'n kam kost me enkele dagen met veel strijd O:)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:13

Nepknotjes?! Waar!! Mijn toekomstige wedstrijdpaard heeft exceem en mist ongeveer 30 cm manen precies in het midden van zijn manenkam. Nepknotjes zouden de oplossing kunnen zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:42

Nepknotjes kun je zelf maken als je van de rest van de manen of een stukje staart wat afhaalt om een knotje van te maken, heb ik ook wel eens gedaan na een scheerongelukje (rats, weg voorpluk := )

Ik heb ook nogal eens een stuk niet ingevlochten maar hier is het vooral het deel bij de schoft wat te lijden heeft van de dekens en dat scheer ik dan gewoon kort. Halverwege zou ik het overslaan.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:47

Maar hoe maak ik dat dan vast? Kan me er nog niet zoveel bij voorstellen ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:52

Je moet nog iets van sprietjes haar overhebben om het aan vast te binden met een elastiekje, als er zelfs geen stekels meer zijn gaat het niet.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:02

Er zijn nog stekeltjes.. Ik zal me er eens mee vermaken :D

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:27

ik ga as weekend voor het eerst met een paard op wedstrijd met zomerexceem... die heeft ook op bepaalde plekken mm haar.. dat sla ik gewoon over.. probeer zo veel mogenlijk te knotten maar als er geen manen zitten houdt het op..

staart ook.. dat kan ik echt niet meer vlechten.. ik denk dat ik gewoon een lager stuk pak.. zodat er toch nog een vlecht in zit..
heb ik iig WAT gedaan hahah

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:35

NienSCHaap schreef:
Die van mij loopt ook met een manen kam, is een kwpner ook gewoon op wedstrijden :D.
(kijk anders op mijn profiel)
overgens mag je de manen ook gewoon los hebben als ze maar netjes naar een kant hangen.
ik vlecht mijn voorpluk ook niet in omdat ze nogal er niet tegen kan als ik met haar manen bezig ben.
het knippen van zo'n kam kost me enkele dagen met veel strijd O:)

dat vin ik zo zonde bij jou paard, je hebt echt een supermooi paard.
en met manen is ze 10 keer mooier :P