meer mensen die met een communicatie set starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

meer mensen die met een communicatie set starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 23:06

Ivm dat ik zelf redelijk doof ben, en regelmatig de mist in ga op concours ( Waaat zeg je? :+ ) omdat ik m'n voorlezers vaak slecht hoor.

dit weekend weer gehad dat ik een deel niet kon verstaan en dus verkeerd reed, en via de schrijver+jury is mij aangeraden om te bekijken of ik dispensatie kan aanvragen om met een communicatie set te mogen starten.
dit leek mij eigenlijk wel perfect, want ben 50% van de tijd voornamelijk aan het stressen of ik m'n voorlezer wel ga horen :=
vanochtend de KNHS al aan de telefoon gehad, en morgenochtend kan ik de begeleidende brief van de huisarts ophalen om te versturen.

wie ooh wie doet dit zelf ook, en wat zijn de ervaringen ermee? positief en negatief?

liberty

Re: meer mensen die met een communicatie set starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:56

Bij het mennen zijn er diverse die het doen. Het geeft wel een rustig beeld ivm een hard lezende voorlezer. Denk zeker dat het zal helpen voor je

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:58

Wat een goed idee eigenlijk.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:49

Alvast vooraf: ik wil niet bekritiseren of hard overkomen.

Ik vind nl niet dat doofheid een excuus moet zijn voor verkeerd rijden. Je hoort als ruiter de proef te kennen. Op het moment dat je voorlezer niet goed voorleest of dat je het niet hoort, zou je zelf zo verder moeten kunnen rijden.

Een communicatieset kan misbruikt worden en wordt daarom niet toegestaan in de wedstrijdring.

Om mijn standpunt verder duidelijk te maken: zelf ben ik ook doof aan een oor en ik zorg ervoor dat ik mijn proeven ken, en dat mijn voorlezer met de wind mee voorleest. Daarnaast leest ze alles voor op het moment dat ik in de buurt ben, en niet aan de overkant van de rijbaan.

In ieder geval succes met het aanvragen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:54

Heb jaren lang met een speciaal apparaatje gereden in de ring. Is echter nu heel moeilijk, bijna onmogelijk, om daar nog dispensatie voor te krijgen.
Ik rij nu uit mijn hoofd, is veel fijner.
Ben trouwens *doof* maar heb nu CI.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:56

Precies, je kan je proeven toch ook uit je hoofd leren? :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:59

Ik ken een oudere man die het met mennen doet. Werkt erg goed en je ziet er eigenlijk niks van. Hij gebruikt het al lang en werkt er veel beter mee. Normaal gesproken hoort hij dingen ook slecht en met het apparaatje gaat het veel beter!

Is soms wel erg grappig als hij antwood geeft, als hij alleen op de kar zit en je ziet hem zo 'inzichzelf' praten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:00

Nou ja zo makkelijk is het ook weer niet denice :P
Als je snel stressd ben je zo de proef kwijt en dan kom je niet ver zonder voorlezer.
Dus je moet eerst ontspannen op wedstrijd kunnen gaan (denk ik).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:03

elke dag herhalen dan :)
Jammer dat de proeven verschillen om de drie maanden! Maar als je je proef uit het hoofd leert, ga je dan niet al veel ontspannender rijden omdat je gewoon weet wat er gaat komen?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:03

roosje78 schreef:
Een communicatieset kan misbruikt worden en wordt daarom niet toegestaan in de wedstrijdring.

In onze kring rijdt iemand die toch wel degelijk met een oortje mag rijden en daar ook altijd netjes de dispensatiebrief van de KNHS van bij heeft.

Ik vind het aan 1 kant idd overdreven, je kan tenslotte ook de proeven uit je hoofd leren. Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die door de zenuwen de proef niet kunnen onthouden en als je echt doof bent kan het dus wel een hulpmiddel zijn.

Ik denk niet dat het nou echt zoveel effect heeft, mocht de voorlezer extra instructies geven buiten het alleen voorlezen van de proef. Je rijdt zoals je rijdt en het kan misschien op een onderdeel een keer een puntje schelen, maar je gaat in mijn ogen echt geen 10 punten meer rijden door instructie tussendoor.
Er zijn ook genoeg mensen zonder communicatieset die nog diverse aanwijzigingen krijgen onder de proef zonder dat de jury het hoort ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:06

Slechthorende kunnen echt geen gefluister horen door een communicatie set hoor :=

Denice, ontspannender ga ik er niet van rijden. Wel kan ik me nu veel meer concentreren op de proef en het paard. Hoef namelijk niet meer zo ingespannen naar voorlezer te luisteren naar wat die zegt. Ook al weet je wat er komt toch doe je dat namelijk onbewust.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:08

Mischien is dit wel een domme opmerking van mij hoor, sorry daarvoor dan :+ . Maar is het dan niet mogelijk om met een gehoorapperaat te gaan rijden? Zodat je dan beter hoord?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:09

Waarom zou een hardhorend persoon met dispentie geen communicatie set mogen gebruiken :? Vind het een beetje flauw om te zeggen: dan leer je het toch uit je hoofd. Het is nou eenmaal lastiger om een proef te rijden als je bijna niks hoort.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:10

Hoorapparaat is eigenlijk alleen nuttig op kleine afstand. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:13

roosje78 schreef:
Alvast vooraf: ik wil niet bekritiseren of hard overkomen.

Ik vind nl niet dat doofheid een excuus moet zijn voor verkeerd rijden. Je hoort als ruiter de proef te kennen. Op het moment dat je voorlezer niet goed voorleest of dat je het niet hoort, zou je zelf zo verder moeten kunnen rijden.

Om mijn standpunt verder duidelijk te maken: zelf ben ik ook doof aan een oor en ik zorg ervoor dat ik mijn proeven ken, en dat mijn voorlezer met de wind mee voorleest. Daarnaast leest ze alles voor op het moment dat ik in de buurt ben, en niet aan de overkant van de rijbaan.

In ieder geval succes met het aanvragen.

dat mag je vinden ;) maar ikzelf rij 2 paarden in verschillende klasses, en 4 proeven ga ik niet uit mijn hoofd kennen :n
ik ken vaak de " moeilijke" stukken eruit,maar de grove lijnen is het altijd wat spannend :j
en mjah.. ervaring leert nu eenmaal dat het niet werkt om te proberen alles uit mijn hoofd te stampen.

het feit dat ik nu al elke keer vaak concoursen stopzet omdat alle muziek etc uitmoet, lijkt me ook niet echt nodig := ( en niet fijn voor de organisatie omdat ik weer eens " zeur" dat er teveel omgevings lawaai is. )
voel me er zelf vaan erg ongemakkelijk bij dat dit moet, maar anders is er veel te veel achtergrond " ruis" en hoor ik helemaal niets meer :(

en een set is wel degelijk toegestaan in de ring :j
mits je er dus dispensatie voor aanvraagt. was ook erg benieuwd of anderen er al ervaringen mee hadden ;j

@ Axel: ik kan helaas geen gehoor apparaat in hebben.
er ontbreekt iets in m'n oor, waardoor de versterking van het apparaat niet mogelijk is bij mij }:0

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:02

denice schreef:
elke dag herhalen dan :)
Jammer dat de proeven verschillen om de drie maanden! Maar als je je proef uit het hoofd leert, ga je dan niet al veel ontspannender rijden omdat je gewoon weet wat er gaat komen?

elke dag herhalen??? wat d8 je van het trainen en de pony of het paard wat het uit het hoofd kent??
pony's en paarden zijn slim en als je te vaak het proefje rijd, dan gaan de paarden het uit hun hoofd kennen en gaan ze afsnijden enz. enz.
en als je elke dag je proefje gaat oefenen hoe wil je dan in godsnaam nog trainen??
ik zou het ook fijn vinden als ik zo'n setje mocht gebruiken, maar ik snap het helemaal als je "doof" bent aan een kant, of slecht hoort of weet ik het wat

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:49

Ik ben ook slechthorend aan 1 oor en heb ook altijd de proeven uit mijn hoofd geleerd.
Hoe?
Door ze zelf eindeloos te lopen in de woonkamer of de tuin.
(Nee buurtjes, ik ben niet gek, alleen maar half doof ;) en zo leert mijn paard tenminste geen proeven uit zijn hoofd)
En eerlijk gezegd, ik zou niets anders meer willen (dat uit het hoofd rijden dan).
Idd Mirjamalvaro, je kunt je fijn op je proef concentreren en als je fout rijdt is dat in elk geval niet de schuld van een ander.
Vergeet niet, in de ZZL en ZZZ, moet je de helft van je proeven uit je hoofd rijden en ik dacht daar boven alles.
Voordeeltje als je ooit zo hoog komt, dat ben je dan alvast gewend.
Ja, sorry TS, ik ga niet met je mee.
Maar in elk geval succes met de dispensatie gewenst!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:15

niet iedereen kan de proeven uit zijn hoofd leren. ikzelf in ieder geval niet. nooit gekund ook :=
ja eentje.. maar 4 verschillende?
weet gewoon uit ervaring dat ik zo zenuwachtig en gefocust ben, dat ik de proeven niet meer kan onthouden en stukken vergeet/extra uitvoer.
vandaar dat een voorlezer bij mij altijd een must zal blijven, voor de algemene lijnen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:36

Gewoon dispensatie voor aanvragen, ik geef je groot gelijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:57

Lowara schreef:
niet iedereen kan de proeven uit zijn hoofd leren. ikzelf in ieder geval niet. nooit gekund ook :=
ja eentje.. maar 4 verschillende?
weet gewoon uit ervaring dat ik zo zenuwachtig en gefocust ben, dat ik de proeven niet meer kan onthouden en stukken vergeet/extra uitvoer.
vandaar dat een voorlezer bij mij altijd een must zal blijven, voor de algemene lijnen.

Gewoon dispensatie aanvragen joh, als de KNHS aangeeft dat het met een doktersverklaring kan in jouw geval: doen!
Ik kan ook niet uit het hoofd leren (niet eens 1, laat staan 4 paarden in 4 verschillende klasses :P ) dus ik leun ook heel erg op mijn voorlezer. Lijkt me heel rot om niet goed te horen want de gedachte op zich zal al wel enorme stress opleveren.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:13

Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen: leer maar uit het hoofd.
Dat is makkelijk gezegd voor iemand die zelf goed hoort en geen moeite hoeft te doen om zijn voorlezer te verstaan.
Of je nu goed of slecht hoort een voorlezer is er ter ondersteuning, je bent zelf verantwoordelijk voor het goed rijden van je proef.
Door het gebruik van communicatieapparatuur compenseer je alleen zoveel mogelijk het stukje wat jij niet kan horen en iemand met normaal gehoor wel.
Niemand wordt benadeeld, dat is echt weer het wantrouwen wat er in het dressuurwereldje heerst.
Als je minder ziet, zet je ook een bril op of doe je lenzen in.
Gewoon aanvragen en gebruiken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:31

@ Urielle: dat is het ook. is heb meer stress om m'n voorlezer, dan om de proef zelf :=
en ikzelf zie het ook zoals Valori beschrijft. ik krijg die set om juisdt weer gelijk te zijn aan de rest.
ermee joemelen, volgens mij kan dat niet eens.
tijdens zo'n proef laat je immers zien waar je staat, en dan kan iemand wel dingen influisteren,maar je rijdt zoals je rijdt op dat moment.
en hoe onthoud ik de oefeningen als iemand er steeds met allerlei adviezen doorheen brabbelt.
dan ga ik alsnog de verkeerde kant op :+

maar is denk ik wel even goed om te weten dat veel mensen wel die mening hebben zodat ik er rekening mee kan houden mbt uitleggen waarom ik ermee start :j

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:42

Rijden met een gehoorapparaat (zelfs eentje die IN het gangetje van je oor zit) is niet te doen door de versterking van de windgeluiden. Moet je eens aan draven, mennnn, niet meer te horen, ja je hoort wel wat maar dat is heel stevige ruis alsof je midden in een zandstorm zit terwijl het bloedje heet is en windstil.
Aanvragen die dispensatie en ik duim voor je dat je hem krijgt!

Ik kan mijn proef ook wel uit mijn hoofd leren maar met mijn knollie is het echt niet relaxed rijden, door zijn gespook ben ik allang mijn letters kwijt. Kunnen concentreren op je paardje zonder daarbij stiekum te hoeven liplezen bij de voorlezer lijkt me werkelijk een verademing!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:07

andere voorlezer charteren, die tegen de wind in 4 ringen verder nog te horen is... Britt ofzo :+
Als je die niet hoort dan helpt je ook een oortje niet :P

Als je dispensatie kunt krijgen, gewoon doen.
Kan me er wel wat bij voorstellen dat mensen roepen, uit het hoofd leren.... moet iemand die geen dispensatie heeft en de proef verkeerd voorgelezen, ook... aldus de jury.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:27

Waarom extra hard schreeuwen als er in deze moderne tijd apparatuur is om net als iemand met gezonde oren de voorlezer te kunnen verstaan. Ik zou me dood schamen voor een voorlezer die 4 ringen ver te horen is.
Daarmee stoor je zeker andere ruiters.
Een slechthorende heeft het echt niet makkelijker om een proef zonder programmafouten te rijden met apparatuur als iemand met normaal gehoor zonder apparatuur, zoals aangegeven door Lowara, het maakt je in het gunstigste geval alleen gelijkwaardig en daar kan toch niks mis mee zijn?
Als iedereen zijn lenzen uit zou doen, zou je ook nog wat beleven.