zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:06

wat wel altijd zo vreemd is, dat de ene jury je zo voor een redelijke proef 169 punten geeft, en de andere jury geeft je 150,
Maar ook bij het binnenkomen, kom je netjes recht binnen, vierkant, paard kauwend op het bit, en dan krijg je een 6 of een 7, wat moet ik in de b dan al wel niet doen om een 8 te halen?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:07

dat heb ik wel met meer oefeningen, dan krijg je een 6 of een7, terwijl het hartstikke netjes is, wat moet je er dan aan toevoegen voor een 8??dat zou ik best graag willen weten.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 12:08

Waar het met de sport heengaat???????????

Nou gewoon weer een elite sport van maken lijkt wel.
Ik vraag me soms af wat ze eigenlijk willen. Laten ze zich aan de regels houden en duidelijk zijn. Is voor de ruiter veel fijner. Je ziet het nu al gebeuren dat ruiters op de top moeten gaan trainen om in de B een winstpunt te kunnen halen, belachelijk gewoon.
Het is een sport voor iedereen vind ik, en de scheiding moet komen bij het feit of jij al dan niet half commercieel met paarden/ponys bezig bent.
Er word momenteel door al deze gegevens veel te veel verwacht van een B-paar/pony, het dat is ook niet eerlijk tegenover het paard/pony

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 12:09

Als je zo bij mij binnenkomt krijg je een 8 of 9 hoor juist in de B
hoe hoger de klasse hoe meer ik verlang te zien

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 12:10

dus kom je zo in de Z binnen krijg je bij mij een 6 of een 7 want dan wil ik meer zien bv de oprichting

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:14

Dan is organisator een van de betere juryleden. naar wat ik nu kan oordelen is hij/zij (?) kritisch op de ruiters maar ook kritisch op zichzelf, kan een relatie leggen tussen de niveaus van africhting en de te starte klasse, weet dat er een verschil zit tussen commercieel starten en " voor de lol" starten EN wil liever 4 x per jaar bijgeschoold worden dan 1 x...........

Misschien is er nog hoop voor de nederlandse dressuursport Haha!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:17

Ook even een vraagje van mijn kant.
Stel dat je paard de verkeerde galop aanspringt en niet direct de tweede (en derde Knipoog) keer goed aanspringt, moet je dan gewoon verder gaan met de proef en in de opvolgende figuren hem proberen goed te krijgen of bijv. op een volte zetten totdat hij de goede galop heeft en dan de proef vervolgen?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:18

Lachen Aan de Z ben ik ook nog lang niet toe Lachen maar ik dacht dat ik wel wat hogere punten zou moeten kunnen rijden in de B.
Kdenk dat er nog wel hoop is hoor!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 12:26

dank je gijsenkim en ik ben een zij

dat ligt helemaa aan de klasse suzy
als je B rijdt en voor mij part probeer je twee keer tussen A en K die galop kan je een goed cijfer krijgen bij mij er staat nm helemaal nergens dat je het niet meerdere keren mag proberen. Als je na A en K komt krijg je van mij bv een 7 of een 8 of een 5 voor het aangaan maar dan trek ik er een punt af omdat je te laat bent en dan wordt het dus een 6 of 7 of 4.
En ja verbeteren moet je want rijdt je door in een rechtervolte in de verkeerde galop dan voldoe je niet aan de opdracht dus niet getoond( een 0 ?????) Ik straf dit af, dus altijd proberen. Je mag tgenwoordig niet meerdere voltes rijden omdat je dan gediskw. wordt maar als je een volte rijdt dan trek ik een punt af voor een programma fout maar voor de komende volt in galop krijg je gewoon weer punten.
Als je paard/pony per ongeluk verkeerd zit kan je opnieuw proberen, maar als hij/zij dit geregeld doet zou ik 1x proberen en dan niet meer. Probeer thuis er op te trainen en je punten op andere steerkere punten van je paard/pony te halen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:32

Mijn zus (Confetti op bokt) is jury t/m ZII dressuur, meestal zit ze in Brabant, Zeeland, Zuid Holland en de rest weet ik niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:36

organisator schreef:
Waar het met de sport heengaat???????????

Nou gewoon weer een elite sport van maken lijkt wel.

Dat denk ik ook, het is tenslotte al duur genoeg. Maar ik vraag me ook af wat ze nou willen qua uitvoering van de proeven. Ik kom op heel veel wedstrijden (maar bijna nooit deelnemer) en ik vraag me echt af wat er aan de hand is. De meeste amateurs hebben toch een gewoon, normaal paard en geen jazzgribaldikrack-bewegingswonder onder het zadel? Eerlijk waar, ik vraag me wel eens af wat er fout is aan een mooie nette volte, in tact, zonder verstoring in de aanleuning en met nette buiging en stelling??? Volgens het FEI boekje mag dat een 8 zijn, maar die zie je maar zelden. Daarentegen krijgen speciaal bewegende paarden soms punten die niet helemaal begrijpelijk zijn. Er is op de coupon 1 onderdeel wat oordeelt over het gangwerk en dat is meestal ergens onderaan.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 12:37

ha leuk liberty
hoe meer zielen hoe meer vreugde. Geef het maar aan haar door. Velen weten er meer als eentje dacht ik zo

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 12:40

klopt helemaa
die proef waar ik het eerder over had lijkt mij wat niveua aangaat meer M2 dan M1
Het is er niet op vooruitgegaan vindt ik
Dat er weer eens wat meer afwisseling moest komen oke Maar sommige dingen vindt ik erg hoog gegrepen.
En ja wat je dus als laatste schrijft bedoel ik nou. Ik vind dat als dat niet gevraagd wordt dan moet je daar ook geen goede punten voor geven

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:44

Laatst hoorde ik een verhaal van een vrouwtje bij mij op stal.
Een vriendin van haar reed op haar fjord M2 dressuur(wat op zich al knap is voor zo'n beessie:P ).Er reed nog een ander vrouwtje,haar paard ging 2x buiten de bordjes,was erg onrustig in het hoofd,veel te weinig impuls en het zag er gewoon niet uit..Haha! Toen moest die fjord,ales ging echt goed(dat zei ook iedereen langs de kant).Voorwaarts,zijwaarts,overgangen,noem maar op,het ging echt super.

Toen kwam de prijsuitrijking.Die fjord was laatste met 124 punten,en dat andere paard was dus 1e.Dat mensje van de fjord ging naar de jury en vroeg wat er allemaal fout ging,en waar ze de volgende x meer op moest letten.Zei die jury:''Zon fjord hoort niet in de dressuurring,die hoort voor de ploeg!'' En toen ging ie weg....

Dat vind ik echt belachelijk!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:45

Organisator, als een paard goed kan bewegen en dat ook laat zien in bijvoorbeeld het schakelwerk (midden- en uitgestrekte gangen) dan is dat niet meer dan verdiend uiteraard. Maar ik begrijp dan nog niet waarom een simpele volte ineens 2 punten meer waard zou zijn, simpelweg omdat het mooier is om naar te kijken?? Dan kom ik weer bij het punt van africhting, ik denk dat degene die de best africhting laat zien, moet winnen en niet degene met het knapste paard Haha! (tenzij dat samengaat).

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:47

Lovely schreef:
Organisator, als een paard goed kan bewegen en dat ook laat zien in bijvoorbeeld het schakelwerk (midden- en uitgestrekte gangen) dan is dat niet meer dan verdiend uiteraard. Maar ik begrijp dan nog niet waarom een simpele volte ineens 2 punten meer waard zou zijn, simpelweg omdat het mooier is om naar te kijken?? Dan kom ik weer bij het punt van africhting, ik denk dat degene die de best africhting laat zien, moet winnen en niet degene met het knapste paard Haha! (tenzij dat samengaat).


Helemaal mee eens. Ik kom het helaas veel te weinig tegen, amar ben er wel helemaal mee eens.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 13:03

hier ben ik het ook mee eens

en wat het ras aangaatluna dat mag geen verschil maken
maar je ziet het dus wel vaker en ik heb het dan ook uit eigen ervaring meegemaakt
Heb zelf een Fries/Andalusier dus ik weet wat het is
Heeft me op de Ned. kampioenschappen zelfs punten gekost zodat ik als vierde eindigde. Er werd doodleuk gezegd dat ze niet wist wat ze met al dat haar aan moest en dat ik knotjes moest maken?????????????

En dat ze Friezen niet mooi vond
kreeg 3x een eerste plaats en bij haar een achtste?????????????
dus geen finale rijden voor mij
maar ja juryleden zijn ook maar mensen. Met dat argument moest je alleen toen niet aankomen hoor kon er toen wel schieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:12

Knotjes???
Pagina 35 van het proevenboekje: zie vooral punt B. Uit punt B blijkt dat invlechten dus niet eens verplicht is En op pagina 36 wordt nog eens verteld dat de voor een bepaald ras gebruikelijke wijze van toilettering ook goed is. Met andere woorden: alleen rafelige klitterige manen zouden een goed cijfer voor verzorging mogen beinvloeden. Vanaf M wordt verzorging niet meer beoordeeld in een apart cijfer.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 13:15

nou inderdaad
het zal je dan ook maar gezegd worden in de Z2 dus bijvooroordeeld of niet?
Ik kon haar op dat moment wel wat
3x punten in de 190 en bij haar 177????????????
wat een verschil of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:20

Zo zie je maar weer dat het in elke klasse gebeurt en met elk type paard. Juist in het Z2 zou je toch verwachten dat de graad van africhting getoetst wordt en niet allerlei aanverwante onzin als de kleur van je plastronspeld (bij wijze van spreken). Dat soort zaken zijn toch een slap excuus van de jury om te laten zien dat ze je eigenlijk niet behoorlijk willen punten. Soit, als je verzameling nou niet in orde was, of als je geen appuyement door kwam, alla; maar het ontbreken van de vlechtjes??? Sommige juryleden worden er niet geloofwaardiger op en dat kom je tegenwoordig te vaak tegen.

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:26

Hmmmmm .... als ik jullie zo hoor dan moet het momenteel heel moeilijk zijn om winstpunten te rijden en dan snap ik het andere topic op PP niet waarin juist gesteld werd dat het niveau om laag gaat.
Dat is dan een beetje met elkaar in tegenspraak.

En organisator: de laatste keer dat er jurycursus is gegeven was het vereiste niveau M1+ 1, voor de B/L cursus.
Ik vind het een goede zaak als er eis komt dat iedereen minimaal een klasse hoger gereden moet hebben dan hij mag jureren.
Dus voor M-jury minimaal Z1 en voor Z-jury minimaal ZZ-licht geklasseerd zijn.

Voor de rest vind ik dat er wel heel veel 5-en en 6-en proeven worden gereden.
En commentaar geef ik niet bij ieder punt. Bv. als een paard de hele proef te diep loopt, dan ga ik niet ieder onderdeel te diep vermelden, dat komt dan wel tot uitdrukking in de cijfers en onderaan bij het gereden zijn in het algemeen geef ik dan een opmerking in de trant van paard loopt de hele proef te diep.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 13:29

nee inderdaad
en ik bedoel maar ik weet dus ter dege wat het is om zo benadeeld te worden
Ik heb ook wel eens gehad dat de jury gelijk aan de auto al zegt "nou dat zal wat worden"doelend op de gangen
En als ik dan de uitgestrekte draf of zo moest doen vielen ze zowat uit de auto hihihi
Want die zitten erin, zijn zwakke punten zijn juist het verzamelen, en dat terwijl hij keurig opgericht loopt en hij heeft veel uitstraling, dus vandaar de hoge punten.
Overigens rijdt ik geen wedstrijden meer sinds een paar jaar maar doe nu hoge school met hem veel leuker/ontspannender en sensationeler

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 13:33

Als een paard geregeld dezelfde fout maakt dan zet ik dat meestal onder algemeen beeld en herhaal het ook niet steeds

En wat dat lagere niveua aangaat vind ik het nogal wisselen momenteel
Misscchien dat het er ook aan ligt in welke streek je komt
Was laatst in de buurt van Drachten en kreeg een heleboel behoorlijke comb. in de ring van de 24 hadden er 18 een winstpunt.
Een week later zat ik in een ander gebied en op hetzelfde niv. hadden er van de 20 ruiters 4 een winstpunt

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:13

Oke, hier ook even een reactie(tje Haha! ) van mij.
Als eerste ben ik het met de meeste eens dat er vaak in de B erg streng gejureerd wordt.
Maar op kleine wedstrijden (en indoors) heb je vaak meerder klassen in je baan, en ik moet dan ook echt even heel bewust de knop omzetten als je van de M2 naar de B gaat. Dat is gewoon heel erg moeilijk.
Verder vind ik dat je niet mag kijken of het paard klaar is voor de volgende klasse. Als je op 155 punten uitkomt doe je dat wel een beetje (ik ben zo iemand die overweegt of er toch niet ergens een puntje bij kan, maar als ik niets kan vinden waar ik wat aan de lage kant zit, laat ik die 155 staan en zet er een opmerking bij.), maar tijdens het keuren van bijv een L1 proef, moet je kijken wat er in de L1 gevraagd wordt en niet met een scheef oog naar de L2 kijken. Je beoordeeld wat er op dat moment gereden wordt.

Ik ben geen 5en , 6en jury hoop ik, maar ben het met Fitz eens dat er vreselijk veel 5en en 6en proeven gereden worden. Zo komt het wel eens voor dat na een rijtje 6en, ik zeg bij het volgende onderdeel (wat eigenlijk ook een zes waard is) doe maar een 7, juist omdat ik ook een hekel heb aan die eentonige lijstjes.
Niet als ik zelf rij trouwens hoor, want dan weet ik dat het een te vlakke en te brave proef was, dus een 6jes proef. En dat accepteer ik dan en probeer er volgende keer weer een 8en proef van te maken. Knipoog

Commentaar: bij mij bij iedere 5 en lager, bij een 6 als het een gecombineerd onderdeel is. Bijv halthouden 4 sec, 4 passen achterwaarts, als het halthouden goed is, maar het achterwaarts slecht, kan je dus toch op die 6 komen (hh een 8, aw een 4 = 6) en dan zet ik er wel bij waarom ik tot dat cijfer gekomen ben.
Als ik alle andere punten ook van commentaar moet voorzien hou ik geen schrijvers meer over denk ik.
Bovendien vind ik zelf 'netjes' bij een 8 een volledig zinloze opmerking.

Over het blijven na de prijsuitreiking, ik doe dat zoveel mogelijk en ik moet zeggen dat veel secretariaten daar verbaasd over zijn. Maar het moet, dus doe ik het. Tenzij de prijsuitreiking vreselijk laat is (ja ik weet het, officeel max een uur na afloop van de rubriek, maar daar komt het heel vaak niet van) en ik bijv moet voeren oid. Dan ga ik ook wel eens eerder weg. Laat dan meestal wel mijn 06 nummer achter voor als er evt problemen zijn (die dan alleen bedoeld is voor het secret. niet voor de deelnemers) Nooit gebruik van gemaakt, maar vind ik zelf wel een prettig idee.
En laast had ik ruim 4 uur bij 30 graden gejureerd, ik was kapot, verging van de hoofdpijn want je wilt niet weten hoe warm het dan in die auto wordt, toen ben ik ook meteen weggegaan toen ik klaar was, had nog een eind te rijden en met mijn migraine aanleg wil je wel zorgen dat je op tijd thuis bent hoor, anders kan je het wel vergeten nog thuis te komen die dag.
Het komt dus wel eens voor dat ik weg ben na de prijsuitreiking, maar zo min mogelijk. Jammer genoeg wordt er maar hel zelden gebruik gemaakt van de mogelijkheid de punten met de jury te bespreken.

En als laatste, het onregelmatige paard/pony. Nachtmerrie van elk jurylid volgens mij, in ieder geval die van mij.
Eruit sturen is bijna niet toegestaan, omdat je niet op de stoel van de dierenarts mag gaan zitten, die is de enige die mag zeggen dat een paard kreupel is. Het regelement geeft je die mogelijk van eruit sturen wel, maar door de grote hoeveelheid klachten wordt ons (hier in ieder geval) aangeraden eruit sturen alleen in het uiterste geval te doen. Als het kijken ernaar pijnlijk is, nou dat is het bij mij snel vrees ik.
Wat ik dan meestal doe, is uitstappen, zeggen dat ik het paard onregelmatig vind, en de ruiter/amazone de keus geven, door rijden met kans op verliespunt of stoppen met bemerking 'paard onregelmatig, dus uitgesloten' en dus geen verliespunten.
Maar dat zijn de momenten dat ik met het zweet in mijn handen zit hoor, vreselijk vind ik dat!!!!

En Organisator, het is niet verplicht om de eerste proef als eerste te starten hoor. Soms begin je met de 2e proef van die maand omdat het organisatorisch niet anders te regelen viel.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 15:41

Ja ik weet dat het niet verplicht is maar als het organisatorisch zo uitkomt dat je de tweede proef eerst rijdt, en je komt om wat voor situatie dan ook niet er aan toe om de eerste te rijden geldt je tweede proef dus niet.

Zo bedoelde ik dat