zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 23:32

ik vind een ingevlochten staart netjes staan, meer niet Opscheren vind ik zonde. Maar daar kijk ik dus niet naar een paard/pony moet er netjes en verzorgd uitzien
en of alles is opgeschoeren interesseerd me niet
Ik doe gemiddeld bij mijn schimmel met lange manen/sokken/en zilver witte staart er 3 uur over om hem schoon te krijgen, terwijl een vriendin van mij er 20 min. over doet om haar paard in te vlechten dus knotjes zegt me niets. Ik stel het op prijs maar wil niet zeggen dat je hogere punten krijgt. En met alle veranderingen de laatste tijd in het wedstrijdregl. zou ik even na moeten zoeken of het verplicht is, volgens mij niet , kom hier dus nog even op terug

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:41

3 uur om hem wit te krijgen?? goeiendag!
En als je de proef uit het hoofd rijdt krijg je inderdaad een rustiger totaalbeeld ja, tenminste bij mij wel, dan voel ik me ook niet zo bevel-uitvoerend maar dan laat ik gewoon wat zien. Maar toch durf ik het niet altijd, hoe vaak ik de proef thuis ook gereden heb Scheve mond Het is trouwens sowieso wel handig om hem uit je kop te kennen, dan kun je hem gewoon zelf thuis oefenen en die dingen zitten toch kei logisch in elkaar dus die ken je zo...

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 23:47

Het is zelfs zo dat je je proef moet kennen want als je voorlezer fout voorleest wordt jou dit aangerekend.

En inderdaad het geeft een rustiger beeld, en dat bevel uitvoerende klopt. Je ziet vaak dat als je uit het hoofd rijdt dat de proeven egaler zijn, aan elkaar verweven. Het is wel zo dat je als jurylid er even voor gaat zitten hoor dat moet ik bekennen. Als er iemand de ring binnenkomt en er staat geen voorlezer ga ik altijd even verzitten/rechterop zitten, raar he.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 23:52

Afbeelding

Hier Sjamaan in aktie met een van mijn leerlingen erop zijn staart hoort dus wit te zijn en door het zweten is hij weer wat grijzer dus zie je niet goed dat hij vies is maar als hij in de stal gaat liggen kan ik wel janken.
En zodra hij in de bak of land komt smeert hij zich helemaal onder

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:53

haha ja er werd mij vorige keer ook 3 keer verteld: er staat geen voorlezer hè. nee ik rijd hem uit mn hoofd. Oh je hebt dus geen voorlezer. Nee. Echt zo van huh. Terwijl het eigenlijk een kleine moeite is om hem uit je hoofd te leren. Maarja het is ook een kwestie van durven. Vaak kent mn paard hem stiekem ook wel uit zn hoofd volgens mij.
Hoezo er even voor gaat zitten? Zo van oei nou moet ik goed kijken welk onderdeel ze rijdt want ik kan het niet meer horen van de voorlezer?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:56

Ik vind zn staart daar ook mooi wit hoor! Ach als je een goed paard hebt heeft niemand tijd daar op te letten Knipoog (denk ik altijd maar als hij nog geel is na het wassen)
Ik kan er niet van janken als hij zich vies gemaakt heeft maar wordt er bijna agressief van haha.. nee dat eigenlijk alleen als iemand het bakpoortje open heeft laten staan.. dan gaat hij in het gele zand rollen Boos!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 23:57

nee hoor gewoon leuk en want vaak zijn het gave proeven
Niet altijd natuurlijk maar zoals ik al eerder zei is het vaak toch zo dat de ruiters die dat doen toch een stukje zekerheid uitstralen en dat vindt ik leuk

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 00:01

ja leuk he die schimmels willen altijd donkerder zijn als de andere

En zoals je ziet snap je wel waarom ik dus ook nooit geen knotjes had
En ik begrijp de vragen helemaal hoor
Er werd mij eens bij een juryauto gezegd door een jury "wat moet ik met al dat haar, zal je hem niet eens kortwieken"!!!!!!!!!!!!!
Ik heb geantwoord dat ze moets kijken hoe mijn paard liep en niet naar zijn uiterlijk

ennnnnnnnnn je snapt het al bij haar 138 punten en bij de andere jur eerste plaats en 175 punten
Dus ik snap zo'n beetje wel wat iedereen bedoelt hier maakte het zelf ook vaak mee

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:39

Dank voor je hulp organisator!!! Was even bang dat ik alleen voor alle vragen kwam te staan.
Is ook niet goed, want het gaat juis om de mening van meerdere juryleden, niet van 1.
Maar als we zo populair blijven mogen we haast wel een sticky krijgen.
Op zich niet verkeerd op het wedstrijdforum, een plaats waar je verschillende juryleden aan de tand kunt voelen.
Kon tot nu toe ook al, maar nu veel duidelijker in 1 topic. Super.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:16

Ook ik rij de proef altijd uit mijn hoofd. Thuis sta ik er ook alleen voor om te oefenen dus rij ik hem ook uit mijn hoofd. Ik bedoel, voor je studie moet je hele boekwerken uit je hoofd leren, wat zijn dan 2 proefjes per maand???
Maar het is inderdaad grappig hoe juryleden erop reageren. Vaak twijfelend of ze niet iemand moeten roepen die je voorleest.

Ik heb weleens geantwoord dat het proefje maar 5 minuten duurde en dat Anky proeven van wel 10 minuten uit haar hoofd reed. Ik zei toen: wil mezelf qua rijden niet met Anky vergelijken, maar als Anky iets uit haar hoofd kan leren, dan kan ik dat ook Knipoog
Moesten ze wel om lachen en het stond ook op de protecol dat het een rustig beeld gaf zonder voorlezer.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:37

Ik geloof dat mijn vraag een beetje tussen wal en schip geraakt is, maar ja wat wil je met zoveel vragen die op jullie zijn afgevuurd! Knipoog

Wat ik me afvroeg is of het toegestaan is dat een jury na een gereden proef uit de auto komt om de ruiter opbouwende kritiek te geven over de zojuist verreden proef, zodat in het losrijden voor de 2e proef hieraan extra aandacht gegeven kan worden, zodat de tweede proef beter kan gaan.
Ik heb dit onlangs zelf meegemaakt op een wedstrijd, en was er persoonlijk enorm blij mee want het was mijn eerste buitenwedstrijd en ik was daarvoor al nerveus genoeg, dus die opmerkingen hebben mij net een duwtje gegeven waardoor de tweede proef gewoon een stuk mooier eruitzag. Maar ik weet niet of dit eigenlijk wel is toegestaan.

Voor mijn gevoel zou het voor de wedstrijdruiters heel prettig zijn als dit vaker gebeurde, zodat je niet pas achteraf leest wat je fout gedaan hebt als je je protocol krijgt, maar al tijdens je rijden weet wat er aan schort zodat je een betere tweede proef kunt neerzetten.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:41

Ik heb wel eens zelf aan de jury gevraagd na de proef of ze nog tips had. Ze zei dat dat niet meer mocht, maar glimlachend gaf ze me nog wel een klein werkpuntje mee waar ik in de volgende proef op moest letten.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:45

Odin, op zich een heel sympatiek gebaar maar het kost gewoon te veel tijd, wat ten koste gaat van de andere deelnemers. Je kunt wel na de uitslag nog even gaan praten met de jury.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:48

Ik heb ook nog een vraag. Afgelopen zaterdag had ik wedstrijd. Ik had niet denderend gereden (eerlijk gezegd slecht). Toch nog twee keer tweede plek met 150 en 148 punten. Commentaar op protocol klopte ook dus ik ben redelijk tevreden naar huis gegaan. Op protocol stonden ook richtlijnen voor 'hoe het beter kon'.

Nu sprak ik gister enkele andere leden van mijn rijvereniging. Bleek dat de jury wellicht later op de dag wat last van de hitte had en toch wel wat rare zaken had. In de B een arabiertje die aan het sterrenkijken was: 119 en 121 punten. De jury had daarbij tegen de schrijver gezegd (stond dus niet op protocol): deze kan beter een andere sport zoeken.
Bij een L1 combinatie (paard loopt vaak te diep en achter de loodlijn) moest de schrijver op het protocol zetten: Hoera! Eindelijk nageeflijk! (toen het paard wel even goed liep). Dit waren dus protocollen waar de deelnemers niets mee konden.
Ik snap dat er geen winstpunten worden gegeven als het algehele niveau gewoon niet voldoende is. Voor mijn gevoel heeft een jury echter naast een beoordelende ook een motiverende rol. Met andere woorden: naast een cijfer graag ook een opmerking waar je wat mee kunt en niet alleen maar afbranden als het niet goed gaat.

Hoe zien de juryleden hier aanwezig dit? Ben je als jury alleen een kritische factor of heb je ook een motiverende rol?
Laatst bijgewerkt door Apple op 18-07-03 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:49

Dames, ik zal mij vanavond in dit topic mengen. Er is in 1 dagje niet online veel te veel bijgeschreven Knipoog

ff gauw over de verzorging: ik geef ook standaard een 7 behalve voor schimmels die echt schoon zijn, die krijgen een 8.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:54

Echt motiverend niet, daarvoor heb je je instructeur; maar ik vind dat een jury wel opbouwend moet blijven (dus die opmerkingen die Apple noemt) kunnen gewoon niet. Commentaar moet wel nuttig blijven,, anders kun je beter niets opschrijven.

119 en 121 in het B vind ik ook wel heel streng, met 130 punten laat je ook wel duidelijk merken dat het niet goed was! Overigens is dat niet onterecht als een paard de hele proef sterren kijkt, dan ben je niet op je plaats in de ring.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:54

Fitzroy schreef:
ff gauw over de verzorging: ik geef ook standaard een 7 behalve voor schimmels die echt schoon zijn, die krijgen een 8.


ook niet eerlijk, ik heb misschien wel een tarrek van een bruine, die die ene drol in zijn stal wel vind om in te gaan liggen, zowel rechts als links...... Moet ik ook hard poetsen hoor............ Scheve mond .......

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:11

Geweldig dit topic! Leuk om ook eens de meningen van een jurylid te lezen, en er staan ook nog eens hele nuttige vragen + antwoorden bij

Nu dan ook een vraagje van mij:

Bij de B7, punt 4, staat: K-X-M Van hand veranderen. Op de diagonaal een overgang maken naar de arbeidsstap, daarna arbeidsdraf.
Nu lag ik me gisteravond in bed (je moet wat als je niet kan slapen Schijnheilig ) ineens af te vragen hoe dit nou officieel moet. Bij de K begin je met van hand veranderen, als je recht bent ga je over in arbeidsstap. Maar wanneer moet je dan weer overgaan in arbeidsdraf? Want er staat: DAARNA arbeidsdraf, maar wanneer is daarna?
Ik ga altijd aan het eind van de diagonaal (een stukje voordat ik weer de hoefslag op moet) weer draven. Maar is dit nou eigenlijk wel juist?

Ik hoop dat m'n verhaaltje + vraag een beetje duidelijk zijn! Ben niet zo goed in uitleggen, sorry!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:22

gijsenkim"]
[quote="Fitzroy schreef:
ff gauw over de verzorging: ik geef ook standaard een 7 behalve voor schimmels die echt schoon zijn, die krijgen een 8.


ook niet eerlijk, ik heb misschien wel een tarrek van een bruine, die die ene drol in zijn stal wel vind om in te gaan liggen, zowel rechts als links...... Moet ik ook hard poetsen hoor............ Scheve mond .......
[/quote]

Ben het helemaal met je eens! Ook ik heb een bruine en moet ook best moeite doen om hem goed schoon te krijgen.
Ik vind het eigenlijk maar een vorm van discriminatie, je kiest er toch zelf voor om een schimmel te nemen, dan weet je dat je als je pech hebt een poos moet boenen voordat hij weer mooi wit is! Knipoog
Bij ons heeft laatst iemand met een bonte een 9 gekregen voor de verzorging. Nou ziet dat paard er op een wedstrijd ook wel echt uit om door een ringetje te halen hoor, daar niet van, maar je kunt aan een vos of bruine of zwarte niet zien of er langer of minder lang aan gepoetst en gewassen is als aan zo'n bonte of schimmel?

Denk dat ik volgende keer ook maar een schimmel neem, scheelt allicht weer een puntje! *LOL*

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:23

Lielle schreef:
Odin, op zich een heel sympatiek gebaar maar het kost gewoon te veel tijd, wat ten koste gaat van de andere deelnemers. Je kunt wel na de uitslag nog even gaan praten met de jury.


Ja, als die er dan nog is...
Ik begrijp ook wel dat als ze dat bij iedereen doen, dat de tijd dan te kort is, maar ik vroeg me af of het is toegestaan. Kan me aan de ene kant ook voorstellen dat als ze het niet bij iedereen doet, je scheve gezichten kunt krijgen. Maar ik was er persoonlijk onwijs blij mee hoor! OK dan!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:32

dat hoort dus wel! Een jury moet tot een half uru na de uitslag aanwezig zijn. Als ik vooraf al weet dat ik daarvan gebruik wil maken, zeg ik het meestal bij het secretariaat. En het is dus eigenlijk niet oegestaan om tussendoor tips te geven (ik zou er ook blij mee zijn!).

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:56

Een pisvlek bij een bruine kun je wegborstelen, bij een schimmel zul je toch echt moeten wassen. Zit toch wel een verschil in.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:31

daantjuh schreef:
Geweldig dit topic! Leuk om ook eens de meningen van een jurylid te lezen, en er staan ook nog eens hele nuttige vragen + antwoorden bij

Nu dan ook een vraagje van mij:

Bij de B7, punt 4, staat: K-X-M Van hand veranderen. Op de diagonaal een overgang maken naar de arbeidsstap, daarna arbeidsdraf.
Nu lag ik me gisteravond in bed (je moet wat als je niet kan slapen Schijnheilig ) ineens af te vragen hoe dit nou officieel moet. Bij de K begin je met van hand veranderen, als je recht bent ga je over in arbeidsstap. Maar wanneer moet je dan weer overgaan in arbeidsdraf? Want er staat: DAARNA arbeidsdraf, maar wanneer is daarna?
Ik ga altijd aan het eind van de diagonaal (een stukje voordat ik weer de hoefslag op moet) weer draven. Maar is dit nou eigenlijk wel juist?
Ik hoop dat m'n verhaaltje + vraag een beetje duidelijk zijn! Ben niet zo goed in uitleggen, sorry!?




Ik ga zo'n 5 passen voor de x stappen, en zo'n 5 passen daarna draaf ik weer aan.
De vorige keer had ik een 8 dus ik denk dat het wel goed zit Lachen
Zo heeft mijn instructrice het me ook vertelt, en ze is zelf ook jury.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:45

Afgelopen weekend heeft de jury mij na de proef ook nog even wat verbeterpuntjes gegeven. En ik moet zeggen dat het echt heeft geholpen. Ik had ineens een 8 op mijn protocol waar ik in de proef daarvoor een mager 6je had staan.

Vooral voor beginnende ruiters vind ik dit een goed punt. Dan ga je pas echt begrjipen waar een jury op let.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:46

Ik heb die blz. allemaal nog even doorgeworsteld maar ik vind het zo nogal een chaotisch topic worden.
Als er mensen met vragen zijn moeten ze maar even rechtstreeks PB'-en en wil ik vraag en antwoord (zoals ik er dan over denk Knipoog ) indien gewenst best hier neer zetten.
Nu kan ik door de bomen het bos niet meer zien Haha!