Wedstrijden rijden ook al vind je paard er niks aan?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

xJustMe6

Wedstrijden rijden ook al vind je paard er niks aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:45

Ik had net een discussie met een vriendin over wedstrijden rijden.
Ik heb vroeger met mijn pony wedstrijden gereden, pony vond het helemaal geweldig was echt genieten.
Mijn pony is ondertussen met pensioen en ik heb nu een paard die nog bijna niks kon toen ik hem kreeg.
Ik heb les genomen met hem en hij begint steeds fijner te lopen.
Nu ben ik 1 keer met hem gestart en hij vond er echt helemaal niks aan.
Hij drukte zijn rug weg, was tegen de hand in en liep gewoon niet fijn. Terwijl het thuis wel fijn gaat.
Hij gaf aan dat hij er nog niet aan toe was en dat ik te veel van hem vroeg.

Ik rijd nu gewoon lekker thuis met hem en wie weet starten we over een tijdje nog eens.
Ik zie wel hoe het loopt. Gaat hij op wedstrijd ook fijn lopen? prima. Dan gaan we vaker starten.
Blijft hij aangeven dat wedstrijden niks voor hem zijn. Prima dan starten we niet :) . Heb ik ook geen problemen mee.
Ik ben van mening dat wedstrijden rijden heel erg leuk is. Mits je paard er ook plezier in heeft. Heeft hij dat niet tsjaa.. waarom dan toch perse met dat paard willen starten? Vriendin was het niet met me eens. En dit leek me wel een interesante discussie. Dus ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Barst los.

moretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:23

Ik ben het met je eens :j Zo zou ik het ook doen. Mijn pony's gaan voor op de wedstrijden.
Aan de andere kant kan ik het me ook voorstellen als iemand het paard echt puur voor de wedstrijden gekocht heeft en daar echt hoge ambities in heeft, eventueel voor een ander paardje gaat kijken als het met het huidige paard niet lukt. Maar niet al na een paar wedstrijden, ik vind dat ze een paard wèl de tijd moeten gunnen.
Maar als mijn pony wedstrijden niet leuk zou vinden, zou ze daarom nóóit weggaan. Maar ik heb daar dan ook geen hoge ambities in :)

***Feline***

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:20

je moet doen wat jullie samen het leukst vinden. als ik mijn paard de dag voor de wedstrijd invlecht heeft hij er al zin in, en die dag erna nog meer :D mischien als je een paard wedstrijden hebt gereden over een tijdje en hij er aan gewend is, kan je wel en heel ander paard hebben, en als hij het niet leuk blijft vinden dan niet ;)

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina v. Fontaine tn <3

Corellaa

Re: Wedstrijden rijden ook al vind je paard er niks aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:24

ik ben het met je eens.. Als je nou (bijna) elk weekeind op concour moet vechten met je paard terwijl er thuis geen wolkje aan de lucht is lijkt het me niet fun voor beide, en dat is toch de reden dat je op concour gaat? voor de lol?

Bij mij is het juist andersom :P
Mijn paard vind op concour gaan helemaal geweldig, hij gedraagt zich voorbeeldig en is super braaf en rustig in het parcours.
Alleeen...... Ik vind het minder leuk ;) Ik ben vaak zó zenuwachtig, ga domme fouten maken waardoor mn paard me moet helpen (en dat ook wil en doet).
Maar toch heb ik besloten om iemand anders (mijn instructeur) hem even uit te laten brengen.

Wie weet ga ik het nog eens proberen, ik zie wel hoe t loopt :)
ik zie mn paard liever werken op concour met iemand anders dan met mezelf ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:32

Het ligt eraan hoe het zich uit. Ik ben iemand die vind dat het paard in dienst staat van de mens en een paard wil ook meestal alles wel doen voor zijn ruiter als die het maar eerlijk vraagt en hij snapt wat de bedoeling is. Van mij hoeven ze hun werk niet "leuk" te vinden.
Maar....
Mijn hengst vind springen eng (al kan hij het goed) en ik doe niets liever. Ik probeer het zo af en toe, maar hij wordt ontzettend gespannen en angstig en dat wil ik dus niet, dus ik pest hem daar niet vaak mee, maar aan de andere kant wil ik wel dat hij ook snapt dat het hem geen kwaad doet en dat kan alleen als je het af en toe doet. We hebben het hier wel over een getraumatiseerd paard.

Dus in het geval van werkelijk protest en angst, waarbij je dus feitelijk niets gedaan krijgt, tja, dan zou ik het na een paar keer proberen opgeven, of het zien als les en geen resultaten verwachten.
Is het onwennigheid, angst voor vreemde omgeving etc, dan zou ik juist gewoon veel op wedstrijd gaan om het paard er overheen te krijgen. Desnoods zonder te starten.
Paarden moeten wennen aan nieuwe situaties en daar moet je ze ook wel de kans voor geven.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 19:39

@ Corellaa, zo was mijn poown ook :D die werd al helemaal hyper als ik met de elastiekjes aankwam haha.

@ Lusitana, ik ben het met je eens dat een paard de kans moet krijgen om aan wedstrijden te wennen :) . Maar het gaat erover dat waneer een paard aan blijft geven dat hij het echt NIET leuk vind. Dat je dan TOCH door wil gaan. Elk weekend in gevecht... Ik vind dat niet nodig. Zonde van je paard, en zonde van je eigen plezier.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:43

ik zou geen wedstrijden rijden als je paard het niet leuk vindt! je hebt jezelf dan alleen maar tegen.. slechte proeven, slechte punten, druk met invlechten en harnachement en het kost ook nog eens geld.. ;) dan maar lekker buitenritten en in de bak rijden :)

J'adore L1 +13

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:00

tessa_brian schreef:
@ Lusitana, ik ben het met je eens dat een paard de kans moet krijgen om aan wedstrijden te wennen :) . Maar het gaat erover dat waneer een paard aan blijft geven dat hij het echt NIET leuk vind. Dat je dan TOCH door wil gaan. Elk weekend in gevecht... Ik vind dat niet nodig. Zonde van je paard, en zonde van je eigen plezier.

Dat is toch een kwestie van al of niet juiste africhting. Het hele doel van de dresuur is gehoorzaamheid en harmonie kweken en als dat er is, maakt het niet uit of je dressuur thuis rijdt, op het strand of op een wedstrijdterrein. Het paard moet jou een plezier willen doen en zich vrijwillig onderwerpen. Dit ligt ook in de natuur van het paard. Als je dus verzet krijgt als je ergens anders bent zit er toch iets niet goed in de ruiter/paard balans.
Bij trauma is het weer anders dan bij een paard dat gewoon voor het eerst wedstrijden gaat doen.
Ik ben het absoluut eens dat een paard plezier moet hebben in wat hij doet, maar uiteindelijk moet je als ruiter daar voor zorgen en mag de omgeving niet uitmaken...
Ik hoop dat je mijn punt ziet.
Paarden die in verzet gaan op wedstrijden kunnen dat wel eens doen omdat ze het niet prettig vinden om een nerveuse ruiter te hebben, of een ruiter die een tikkie meer rigide is dan normaal of omdat ze weten dat de ruiter na de proef flipt omdat het niet goed genoeg was, om maar wat te noemen.
Je leest zelfs bij toppaarden af dat ze het gewoon niet prettig vinden dat er veel te veel in de mond geprutst wordt bv. Het is niet de omgeving of de oefeningen die ze uit moeten voeren.
Geef eens een goede reden voor een paard om wedstrijden niet leuk te vinden? Het komt tog 99 van de 100 keer op de ruiter neer...

Dit gezegd, vind ik het uiteraard niet nodig om een paard te kwellen met iets wat een ruiter zo nodig wil, maar ik zie het "niet willen" van het paard als falen van de ruiter. Tenzij het dus om een trauma gaat dat bij een eerdere ruiter is opgelopen.
Ik vind het dus ook fout van de ruiter om het dan door te zetten. Wat dat betreft zijn we het wel eens. Laat hij eerst maar zijn paard zover krijgen dat het alles vrijwillig voor hem/haar wil doen.
En dan, als er dan nog duidelijk is dat een paard er geen plezier in heeft maar het zuiver doet om je een plezier te doen en dus wel goede resultaten haalt, is het een gewetenskwestie, maar ik vind niet dat je een ruiter kunt veroordelen die dan kiest om wedstrijden te blijven rijden, als er maar eerlijk gereden wordt en het niet een dwangsituatie is.
Als je het zelf niet wilt, is dat ook zeer te begrijpen.

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 20:19

Ik begrijp je punt :) . Waarschijnlijk zullen veel paarden na een tijdje ook inderdaad wennen aan het wedstrijd rijden. Maar daar moeten ze wel de tijd voor krijgen. Ik krijg echt altijd vragen van: waneer start je nou weer eens? hij loopt zo fijn. Probeer gewoon joh, Waarom train je hem nog als je toch niet start? (ja echt waar! dat kreeg ik te horen)
Terwijl mijn paard er gewoon nog niet klaar voor is. Ik denk door alle indrukken die hij te verwerken krijgt, muziek, drukte. Dat is hij allemaal niet zo gewent. Ik wil hem veel liever de tijd geven. En wie weet is het gewoon een paard wat echt niet van wedstrijden houd, om wat voor reden dan ook. nou ook prima. Maar als ik dat zeg word ik voor gek verklaard door heel veel mensen om me heen :))

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:23

Mijn pony was gewoon geen dressuurpony, ik heb toen besloten een plekje voor dr te zoeken waar ze recreatief gebruikt wordt. Je zag gewoon aan haar uitstraling dat ze niet happy was met de ambities die ik nastreefde. Maar als je die wellicht voor de kar wedstrijden zou laten lopen zou het anders zijn.
Ik denk dat jouw paard even moet wennen aan de ervaring en zo. Niet na 1 keer opgeven als het thuis wel goed gaat. Probeer op vreemd terrein te rijden zodat hij daar aan went. Hoewel er heus paarden zijn die het echt niet leuk vinden.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 0

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:29

Als je wedstrijden wil rijden met je paard moet je altijd een paard hebben dat daar plezier in heeft anders is er ook niks aan :p
Als je aan het paard bent gehecht en het paard wil geen wedstrijden maar jij wel vind ik dat je maar geen wedstrijden moet rijden als je er niet aan bent gehecht zou ik hem verkopen en een paard kopen wat er wel plezier in heeft ;)
Maar ik zou nooit starten met een paard wat daar geen plezier in heeft :n

Making mistakes is a lot better than not doing anything.
-Billie Joe Armstrong

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:34

Mee eens hoor!

Mijn paard was thuis juist weleens vervelend of het leek dat hij het niet snapte, maar zodra we op wedstrijd kwamen deed hij zo zijn best en werden we gelijk eerste! Dit is tot nu toe zo gebleven. Zodra ik zijn manen ga vlechten en knotten leeft hij helemaal op en probeert zo goed mogelijk mee te werken :D

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:37

Kan natuurlijk ook (onbewuste) spanning van de ruiter zijn..

Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, maar zou kunnen.
Verder ben ik het wel met Lusitana eens.

Of ie nu thuis aan het werk moet, of op concours. Blijft toch feitelijk hetzelfde werk?
(wanneer het paard volledig gewend is aan het op wedstrijd gaan etc)

>>The show must go on! Pling <<

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:41

heb je goed gedaan met die van jou.
ik had het probleem die van mij ging super in de ring,
maar het rainen vond ze niks aan. ik heb toch maar de keuze gemaakt haar te verkopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:44

Ik ben van mening dat als je graag wedstrijden wilt rijden maar je paard geeft aan dat niets te vinden, je beter of thuis kunt blijven of opzoek kunt gaan naar een ander diertje.

Er zijn zat paarden die gewoon gespannen zijn van zichzelf, het niet op drukte hebben, er gestressed van raken. Waarom zou je dan het dier pesten met dingen die het absoluut niet leuk vindt? Dan zit je er zelf toch ook niet meer lekker op, als je weet dat je dier er eigenlijk geen klap aan vindt?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:48

Vjestagirl schreef:
Ik ben van mening dat als je graag wedstrijden wilt rijden maar je paard geeft aan dat niets te vinden, je beter of thuis kunt blijven of opzoek kunt gaan naar een ander diertje.

Er zijn zat paarden die gewoon gespannen zijn van zichzelf, het niet op drukte hebben, er gestressed van raken. Waarom zou je dan het dier pesten met dingen die het absoluut niet leuk vindt? Dan zit je er zelf toch ook niet meer lekker op, als je weet dat je dier er eigenlijk geen klap aan vindt?

Maar, over hoeveel paarden hebben we het hier?
En dan bedoel ik echt een extreem nerveus paard, die ook na een goede voorbereiding/begeleiding etc niet kan omgaan met 'alle stress' op concours. En dus niet de paarden met een of andere trauma of met een nerveuze ruiter/slechte voorbereiding etc.

Ik denk dat je hier dan echt praat over een uitzondering.
Maar, denk inderdaad dat je deze 'uitzonderingspaarden' beter thuis kunt laten.

>>The show must go on! Pling <<

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:57

tessa_brian schreef:
Ik krijg echt altijd vragen van: waneer start je nou weer eens? hij loopt zo fijn. Probeer gewoon joh, Waarom train je hem nog als je toch niet start? (ja echt waar! dat kreeg ik te horen)

Ja, dat is ook weer zo Hollands, dat je moet trainen voor wedstrijden, ander hoef je geen dressuur te doen. En ze trainen dan vaak ook gericht de oefenigen die ze voor de volgende wedstrijd verwachten.
Hier is het heel anders. Een paard wordt opgeleid tot en met Hoge School, soms zelfs inclusief de sprongen, zonder dat daar enige ambitie van wedstrijdrijden achter ligt. Sommigen rijden wel wedstrijden, maar ook die zijn gewoon bezig met de opleiding op zich en niet met specifiek trainen van oefeningen voor wedstrijden. Met andere woorden, ze starten ook pas als een paard daar aan toe is in zijn opleiding, waardoor je hier ook oudere paarden in de ring ziet bij de B dan in Nederland. Hier zie je bijna niemand een 3 of 4 jarige te gaan starten in dressuur. Competities voor jonge paarden betreffen 5-6 jarigen...
Omdat alle paarden eerst op de voorhand gaan en hun balans onder de ruiter moeten hervinden en daarna alle gangen moeten kunnen verkorten en verlengen en ze mentaal een en ander aan moeten kunnen. Dat vragen ze niet van een driejarige. Een driejarige heeft een concentratie vermogen van niks, hoe kun je daar veel van gaan vragen? Dat kan alleen maar leiden tot frustratie. Op een drie- en vierjarige kun je feitelijk alleen maar werken aan balans, kracht en uithoudingsvermogen. Een en ander hangt natuurlijk ook wel van het paard af, sommigen vorderen sneller anderen en sommige kunnen meer aan dan anderen. Daarom wordt ik boos als men standaarden gebruikt. Een goed ruiter beoordeeld zijn paard en werkt daarnaar. Je moet dan soms afwijken van standaarden.

Maar wat krijg ik continue te horen van Hollanders? Portugezen kunnen niet rijden; ze rijden niet op hetzelfde niveau als wij; als ze zo goed kunnen rijden, waarom zien we ze dan niet in de wedstrijdring... (Nou omdat zo'n 80-90% geen ambitie heeft om uit te komen, maar plezier heeft in dressuurrijden, wellicht?). De hele gedachtegang draait idd om wedstrijdrijden, alsof dat dressuur is.
De vraag is altijd "wanneer ga je starten" en niet "wat heb je nu voor elkaar bij je paard"? :(

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 19:38

Herkenbaar :D en soms behoorlijk frustrerend. Gelukkig kan ik me er tegenwoordig niet meer zo druk om maken. Maar vermoeiend zijn die opmerkingen zeker wel :j .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:12

Ik zou zowiezo geen paard nemen dat geen zin heeft in wedstrijden. Mijn pony vind dresuur niet veel aan, behalve als ie er niet al te veel voor moet doen. Daarom probeer ik zo min mogelijk dressuur te starten en waarschijnlijk ermee stoppen. Springen vind ie helemaal top maar hij bleef maar weigeren op springwedstrijden maar ik ben gewoon steeds door blijven springen op wedstrijden. Op de manege deed hij het, vond ie het helemaal super, en op andere maneges niet.. Na een tijdje even gestopt maar toen kreeg hij een peeblessure. Oktober hoor ik of ik weer mag springen en dan ga ik het gewoon weer proberen en kijken hoe het gaat. Anders komt er gewoon een ander paard (erbij).

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:17

Ik ben het helemaal met je eens.
Mijn eigen merrie is net zo, thuis super lopen en met losrijden op de wedstrijd redelijk, maar in de wedstrijdbak toaal niet, waarop ik toen ook besloten heb om niet meer te starten. voorloppig ...
Zij heeft er geen plezier in en dus ik ook niet, dan is de lol er gauw van af.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:23

Mijn pony is niet zo van de dressuur, dus dressuur wedstrijden doen we niet zo heel veel, nu alleen de wintercompetitie op de manege. Springen daarintegen vind hij helemaal geweldig (voor zover ik dat kan zien en voelen natuurlijk) en buitenrijden ook, dus ik wil volgend jaar een keer endurance en een paar oefencrosses gaan proberen :)

♡ A.R. Noah el Nadir ♡
Dressuur L2+3 Springen B+7
Belle Chance
Dressuur B+22

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:36

Nee, ik zou geen wedstrijden rijden als mijn paard er niets aan zou vinden.
Dat een paard de eerste keer/keren gespannen is op een wedstrijd lijkt me niet zo gek maar het verschil tussen de spanning van een nieuwe omgeving, spanning van de ruiter en het per definitie niet leuk vinden is groot.
TS: ik vind je instelling super.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:37

Ik vind jouw aanpak eerlijk gezegd niks. :o
Paarden leren door veel te doen, door routine. Een paard wat de eerste keer bang of onzeker is op wedstrijd (en dat is heel normaal :j ) neem je juist zsm heel veel mee, zodat hij leert dat het niet eng is. Geloof maar niet dat de eerste keer zadel erop 'leuk' is, de eerste keer ruiter erop 'leuk' is. Voor een paard is al het nieuwe potentieel gevaarlijk en jij zult eerst moeten bewijzen dat het niet gevaarlijk is, en dan pas zul je ontdekken of je paard houdt van die drukte of dat hij liever thuis blijft.
Een paard een keer meenemen, ontdekken dat hij het eng vindt, nog eens een paar maanden thuishouden, nog eens mee op wedstrijd,... zorgt dat hij langer bang blijft, over een langere tijd verspreid veel stressmomenten en mogelijk nooit helemaal op zijn gemak raakt omdat het nooit 'gewoon' wordt.
Ik zeg: paard zadelmak, rem/gas/stuur erop? Meepakken om op andere plaatsen te trainen, buitenrijden, clinics rijden etc. En zodra dat ook maar een beetje goed gaat, mee op wedstrijd, liefst kort op elkaar en liefst meerdaagse wedstrijden op een zelfde concours. Niet om te presteren maar om je paard te wennen.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015
Nieuwe liefde Efuri <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:49

Ik ben het met Urielle eens! Die van mij vond het in het begin heel spannend en eng. Die heb ik elke maand 1 a 2 keer meegenomen en nu loopt hij gewoon ontspannen zijn proeven. Wedstrijden kan je leuk maken voor een paard, zo probeer ik op wedstrijd hem altijd te belonen, hoe het ook ging. Hij krijgt na afloop altijd wat lekkers in de trailer. Van een paard dat gespannen was en niet kon stil staan op het wedstrijdterrein is het nu een paard wat vrolijk rond staat te kijken en rustig stil blijft staan :)

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:58

ik heb mijn pony in zijn pubertijd mee genomen op wedstrijd... gevolg hij misdroeg zich vreselijk, en ik had door de wedstrijdspanning een iets korter lontje dan normaal...
gevolg, hij vond wedstrijden niet meer leuk...
ik ben wel door gegaan, omdat ik wist hij leuk hij de onderlinge wedstrijden daar voor altijd vond...
en om mijn eigen fout (want dat ik zelf de veroorzaker was van het feit dat hij het niet meer leuk vond ben ik van overtuigd) goed te maken.
uiteindelijk door mijn blesures en zijn steeds maar nukkige gedrag 3 jaar in de b gereden... hij vond de proeven niks meer aan, en kende ze al, dus ging de proef zelf lopen/klooien tussen door :P
dat was het moment dat ik me wilde terug trekken, er mee stoppen...
mijn laatste wedstrijd zou zijn in leusden, op de tinkerdagen...
en toen kwam de omslag...
mede dankzij het springen heeft hij die dag echt genoten, zijn best gedaan enz...
ik heb besloten toen toch door te gaan.
uiteindelijk zo snel mogelijk over gegaan naar de l1,
en nu er nieuwe proeven zijn, zie ik hem weer genieten op concours :P
als ik nu met de elastiekjes, shampoo, scheerapperaat en de haarlak aan kom wordt hij al helemaal hyper, begint te trappelen enzo <3

[o] Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made