jong paard starten

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

hpfan

jong paard starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:04

hallo,

ik rijd al een tweetal jaar jumping. zondag moet ik voor het eerst op jumping met een jong paard. hij is 5 jaar oud en een tweetal jaar onder het zadel.

ik rijd hem voor iemand anders. het is een zeer aangenaam en werklustig paard. we zijn nu zo'n tweetal maand bezig met het springwerk en ik start hem nu zondag voor het eerst op concours. 70 cm, ja je moet ergens beginnen he.

de hoogte maakt me geen zorgen, maar gewoon het rijden op zich. ik heb er geen flauw idee van hoe hij zal reageren in de inrijpiste ik rijd vaak met 2 a 3 personen, maar nog nooit in grotere groepen gereden.

hebben jullie tips voor me?

een laatste bries staat eeuwig in het geheugen gegrift

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:10

Hey,

Wat leuk! Ik start ook in Belgie met mijn paard.
Welke club rijd je? trens / lrv?

Mijn paard is inmiddels ook 5 jaar, en gaat sinds ze 3 was ook mee op wedstrijd. Sinds een jaar nu ook jumpings.

Ik herken het wel wat je zegt. Jong, en nog niet veel gewend.

Ik ben ook vaak alleen op wedstrijd met mijn paard, dat maakt het ook vaak wat lastiger. Verder zorg ik er altijd voor dat ik er altijd ruim op tijd ben.
Indien er plaats is longeer ik meestal even van te voren, wat ik overigens met jumpings nooit heb gedaan, maar dressuur wel.
Na 2 jaar mee gaan op wedstrijd, dressuur of springen, of wat dan ook, blijft het gewoon nog steeds een tikkende tijdbom..
Maar misschien dat het bij jou wel mee gaat vallen. Ligt ook een beetje aan het karakter denk ik... 8-)

En dat je laag begint is alleen maar goed. Ik ben zelfs met "jumpings" van 50cm begonnen. Puur voor de ervaring en parcourservaring. Ben daarna pas gaan opbouwen.

Heel veel succes zondag!

Spike mijn allerliefste ventje...R.I.P. 01-02-2003 - 10-05-2006
Cleo mijn allerliefste meisje... R.I.P. 18-02-1995 - 11-05-2009

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:14

Gewoon je ding doen, zelf rustig blijven. Die van mij is een 5 jarige en thuis het relaxte paard van stal op concour is ie een zenuwpees en moeilijker te rijden, in het parcour gaat ie er voor de volle 100% voor en ziet ie alleen nog maar de hindernissen, de rest erom heen vergeet ie. Ik zou niet eerst gaan longeren of andere dingen die je thuis ook niet doet, lekker opstappen en met hem praten en lekker gaan rijden! Komt wel goed.

hpfan

Re: jong paard starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:21

nee, longeren wwas ik niet van plan.

gewoon wat dressuren zodat de stress er wat uit is en hij een beetje ontspant.

ik blijf meestal wel rustig op jumping, maar mijn vorige paard was dan wel eentje die het al kon, ze liep enorm, maar kende haar werk.

nu is het eigenlijk helemaal anders. ik denk erover na om morgen eens een groeples dressuur mee te rijden zodat ik eens weet hoe hij in groep is, het is dan wel dressuur, maar volgen mij kan het zeker geen kwaad.

wat denken jullie?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:23

Ik denk dat oefenen op vreemd terrein zonder wedstrijddruk wel een hele goede oefening is :j Dit heb ik ook met mijn jonge paard gedaan: Een paar clinics gereden op vreemd terrein en wat oefenparcoursen. Ik ben begonnen bij 50cm en heb dat elke keer met 10cm uitgebouwd!

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:27

cile205 schreef:
Hey,

Wat leuk! Ik start ook in Belgie met mijn paard.
Welke club rijd je? trens / lrv?

Mijn paard is inmiddels ook 5 jaar, en gaat sinds ze 3 was ook mee op wedstrijd. Sinds een jaar nu ook jumpings.

Ik herken het wel wat je zegt. Jong, en nog niet veel gewend.

Ik ben ook vaak alleen op wedstrijd met mijn paard, dat maakt het ook vaak wat lastiger. Verder zorg ik er altijd voor dat ik er altijd ruim op tijd ben.
Indien er plaats is longeer ik meestal even van te voren, wat ik overigens met jumpings nooit heb gedaan, maar dressuur wel.
Na 2 jaar mee gaan op wedstrijd, dressuur of springen, of wat dan ook, blijft het gewoon nog steeds een tikkende tijdbom..
Maar misschien dat het bij jou wel mee gaat vallen. Ligt ook een beetje aan het karakter denk ik... 8-)

En dat je laag begint is alleen maar goed. Ik ben zelfs met "jumpings" van 50cm begonnen. Puur voor de ervaring en parcourservaring. Ben daarna pas gaan opbouwen.

Heel veel succes zondag!

ik rijd wvur normaal, het is jumping in bloso

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:55

Gewoon je ding doen en zelf ook niet zenuwachtig worden dan voelt hij dit aan en word die dat ook. teminste dat heb ik met de mijne.

Da Capo (Discovery x Goodtimes)
B +17 L1 +17 L2 +13

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:20

en hoe ging het>? :)
anders even een rood lintje in de staart doen, dan houden ze ook wat rekening met jou :j

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie