Aanpakken tijdens de proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:40

Urielle schreef:
Johanna59 schreef:
Ayasha: Kan best zijn, dat ze dingen eng vinden en nog nooit hebben gezien. Maar jij zit er toch op? De jury zit best aan een paard of er enge dingen zijn. Maar dat is geen excuus om hem niet goed door de proef te sturen. Als het dan niet lukt, heb je je huiswerk niet goed gedaan. Thuis moet hij voor een 10 lopen, dan kan je op concours enkele punten laten vallen. Het is aan de ruiter om een bang paard juist goed overal doorheen te loodsen. Hij vertrouwt je toch!

Een paard wat freezed van angst, laat geen hulpen meer door.
Het ene paard lijkt stoicijns door te lopen maar is in feite zijn eigen rondjes aan het lopen, het andere paard zet vier voeten schrap in de grond en veel succes ruiter! Beide vormen van freezen. Het rottige daaraan is dat je er als ruiter echt niet doorkomt tot er een knopje omgaat tussen de oren.
Zeker de eerste concoursen met jonge paarden (of de eerste wedstrijden van het seizoen weer als ze lang niet zijn meegeweest) kunnen onverwachte reacties geven.


Precies! Het ene paard is het andere niet. Bij het ene paard is de uiterst vriendelijke manier DE aanpak en bij de andere zal het toch net even iets duidelijker moeten. Wel binnen de grens natuurlijk ( dus geen aframmeling of pluk en trekwerk ).

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:29

Johanna59 schreef:
Ayasha: Kan best zijn, dat ze dingen eng vinden en nog nooit hebben gezien. Maar jij zit er toch op? De jury zit best aan een paard of er enge dingen zijn. Maar dat is geen excuus om hem niet goed door de proef te sturen. Als het dan niet lukt, heb je je huiswerk niet goed gedaan. Thuis moet hij voor een 10 lopen, dan kan je op concours enkele punten laten vallen. Het is aan de ruiter om een bang paard juist goed overal doorheen te loodsen. Hij vertrouwt je toch!

Een paard wat freezed van angst, laat geen hulpen meer door.
Het ene paard lijkt stoicijns door te lopen maar is in feite zijn eigen rondjes aan het lopen, het andere paard zet vier voeten schrap in de grond en veel succes ruiter! Beide vormen van freezen. Het rottige daaraan is dat je er als ruiter echt niet doorkomt tot er een knopje omgaat tussen de oren.
Zeker de eerste concoursen met jonge paarden (of de eerste wedstrijden van het seizoen weer als ze lang niet zijn meegeweest) kunnen onverwachte reacties geven.[/quote]

Precies! Het ene paard is het andere niet. Bij het ene paard is de uiterst vriendelijke manier DE aanpak en bij de andere zal het toch net even iets duidelijker moeten. Wel binnen de grens natuurlijk ( dus geen aframmeling of pluk en trekwerk ).[/quote]


Zoals m´n instructeur altijd mooi zegt: met zachte dwang :D

horseys
Berichten: 101
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:02

Op een correcte manier je paard duidelijk maken wat de bedoeling is kan geen kwaad denk ik.

xChellow
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:27

Zowiezo doe ik dat altijd als mijn paard niet luistert, maar ik krijg er geen commentaar of minder punten voor.. Vooral tijdens een FNRS proef word er gekeken naar jou, niet naar je paard maar als je paard niet luistert en je doet er niets aan.. Dan ja, dan krijg je denk ik wel minder punten..

En ja,, het zijn merrie's he? ;)

cindyxx
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:39

ik zou het niet doen.
de jury geeft dan wel commentaar.

tiffenyntje

Berichten: 71
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:48

mijn paard is een frieze hengst van 10 jaar , met een dikke onderhals deze week had ik een wedstrijd in een binnen bak met een auto er in en geen kijkerige bak wel reklame borden enzo maar goed het inrijden was in de andere bak daar ging het goed hij doet iedere keer of hij spoken ziet om te klieren en terwijl dat helemaal niet nodig is maar gelukkig had de jury op de protocol gezet paard is te gespannen om de proef goed te beoordelen .
als hij zijn hals erop zet heb ik niks te vertellen en komen de hulpen niet door het ene moment is het goed en het andere moment is het mis terwijl buiten hij dit veel minder.
wat kun je er aandoen?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:56

Mijn dochter had met onze Sammy ook altijd het probleem dat hij haar in de proef in de steek liet. Nadat hij voor de zoveelste keer in de L2 weigerde om te wijken, hij liep zelfs gewoon rechtdoor over de A-C lijn, heeft ze hem een keer een tik gegeven. De jury kon het niet waarderen. Tja, tussen de twee proeven doet hij het dan wel weer. Uiteindelijk had ze er geen lol meer in om met hem te starten.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:17

tiffenyntje schreef:
mijn paard is een frieze hengst van 10 jaar , met een dikke onderhals deze week had ik een wedstrijd in een binnen bak met een auto er in en geen kijkerige bak wel reklame borden enzo maar goed het inrijden was in de andere bak daar ging het goed hij doet iedere keer of hij spoken ziet om te klieren en terwijl dat helemaal niet nodig is maar gelukkig had de jury op de protocol gezet paard is te gespannen om de proef goed te beoordelen .
als hij zijn hals erop zet heb ik niks te vertellen en komen de hulpen niet door het ene moment is het goed en het andere moment is het mis terwijl buiten hij dit veel minder.
wat kun je er aandoen?


Kun je niet op het moment dat hij niet op je hulpen reageert iets strenger voor hem zijn? Of op het moment dat hij ergens van wil schrikken iets meer stelling naar andere kant vragen. Misschien helpt het om een keer iets met je stem te doen? ik zei altijd tegen m'n paard als ie vervelend was hou eens op! :o werkte meestal wel. Verder zou ik ook niet zo weten wat je er aan kan doen :(:)

Sunshine1987
Berichten: 42
Geregistreerd: 24-08-10
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:45

Soms is oefendressuur ook een goede oplossing. Misschien rijd jezelf onbewust ook anders en daar reageert je paard uiteraard op. Gewoon proberen de concoursen na te bootsen op wat voor manier dan ook...Kan heel verhelderend werken.

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 02:34

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het doen, bij wat Sammyoo vertelt zeg ik ja oké, logisch dat je hem dan afstraft.
Zelf zou ik het niet doen, nu heb ik het geluk dat mijn paard over het algemeen zelfs beter gaat lopen als ze doorheeft dat ze moet presteren, maar als ze iets fout doet dan is het jammer maar helaas. Je hebt er eigenwijze bokken tussen zitten, maar in veel gevallen denk ik dat je het eerst bij jezelf moet zoeken en dan bij het paard. Zo denk ik er tenminste zelf over als er iets bij mij misgaat op concours.

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 02:41

Ik ben thuis heel erg aan het oefenen op been=reactie
Na 2 weken consequent zijn zat het er aardig in.

Tijdens een proef reageerde hij niet op mijn been wat ik corrigeerde met een tikje met de zweep. Ik had hier geen opmerking voor gekregen.

Eerst hadden we 2 5-en voor impuls en effect van de hulpen, nu 2 7-ens.
Wedstrijd of niet ik zeg consequent blijven.

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:35

Ik heb liever dan maar een 4 als hij daarna weer voor 7ens loopt als de hele proef sukkelen.

LennekeM

Berichten: 28
Geregistreerd: 24-11-10
Woonplaats: Heerenveen

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:44

Als hij niet op mijn been reageert krijgt hij, net als anders, een tik mee. Ik rij in de proef niet anders dan thuis.

Carliijn

Berichten: 2901
Geregistreerd: 28-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:49

ik vind niet dat je onderscheid kan maken tussen thuis en op wedstrijd :n je moet bij veel paarden gewoon consequent zijn. Ze krijgen het vanzelf door hoor, als ze thuis aan de bak moeten maar tijdens een proef niet worden teruggezet wanneer ze te lopen klieren hebben ze zo door dat ze dus alles kunnen maken tijdens een proef :j

Dan maar een keer slechte punten, het is voor het paard dan wel weer meteen duidelijk dat hij óók op concour moet luisteren.

Carliijn

Berichten: 2901
Geregistreerd: 28-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:50

LennekeM schreef:
Als hij niet op mijn been reageert krijgt hij, net als anders, een tik mee. Ik rij in de proef niet anders dan thuis.


helemaal mee eens +:)+ zo gaat dat hier ook. Het word soms zelfs gewaardeerd als de jury doorheeft dat je het niet allemaal klakkeloos toelaat.

Tenminste, dat heb ik eens meegemaakt :o

poeliwoepi
Berichten: 129
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:14

Ik ben van mening dat je je paard best even aan mag moedigen en ff HUP of GA DOOR mag zeggen tegen je paard, of even een net wat hardere TIK of iets dergelijks.. ik zou niet laten merken dat je boos bent. dan heb je geen controle meer over je paard.. en dat is wel belangrijk natuurlijk

Carliijn

Berichten: 2901
Geregistreerd: 28-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:21

poeliwoepi schreef:
Ik ben van mening dat je je paard best even aan mag moedigen en ff HUP of GA DOOR mag zeggen tegen je paard, of even een net wat hardere TIK of iets dergelijks.. ik zou niet laten merken dat je boos bent. dan heb je geen controle meer over je paard.. en dat is wel belangrijk natuurlijk


daar ben ik het mee eens :j je moet ook niet te ver gaan tijdens een proef. Het blijft wel een wedstrijd natuurlijk en als je door de spanning ( ? ) net wat minder presteerd word de proef met een boze ruiter helemaal niks meer :+


ik heb ervaring ghehe

Lydjaa
Berichten: 103
Geregistreerd: 05-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:20

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Thuis liep hij prima, maar op wedstrijd in de proef had hij er opeens geen zin meer in. Het was zelfs zo erg dat op het moment dat mijn moeder voor begint te lezen ik hem gewoon voel inzakken.
Wat ik thuis heb gedaan: heel erg voor het been maken, erg bewust ermee bezig zijn (dit heb ik ook samen met mijn instructrice gedaan!). Ik weet niet of je met zweep rijdt? Mijn pony reageert hier erg goed op dus ik hoef hem nooit hard te slaan, een klein tikje is genoeg. Gewoon consequent: niet continue been geven, alleen als het nodig is en als hij daarop niet reageert een tikje bijgeven. Je moet even geduld hebben maar het had effect gehad want de laatste selectiewedstrijd ben ik 2e geworden en liep hij super.
Wij hadden het toen ook aan anderen gevraagd, en een meisje had hetzelfde probleem gehad. Die hadden hem ook 1 proef goed aangepakt, en ja, dat is dan jammer als je een keer minder rijdt. Natuurlijk niet te ver gaan en een verliespunt rijden ;) .

Danielle91
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:28

Ik zelf ben toch wel een voorstander van 1 keertje aanpakken dan ziet de jury namelijk ook dat je wel weet hoe het moet maar dat het paard nog niet naar behoren luistert.
ik heb een aantal keer geschreven en toen heeft de jury aan mij uitgelegd dat die liever ziet dat het paard in de middendraf in galop gaat dan dat die moet zoeken waar de middendraf is gebleven. en dus heeft die gezien dat je het hebt geprobeerd. en waarschijnlijk heb je dan 1 keer een 4 erop staan maar als de rest dan 7's/8en zijn wat wil je dan nog meer..