ik heb een probleempje op wedstrijd. Als ik thuis oefen met m'n paardje lijkt alles te lukken. We rijden nu L1 dressuur op wedstrijd, maar thuis en in de les oefenen we tot aan het niveau van zwaar... Springen ook. Ik spring B met mijn paard, maar thuis spring ik zo'n 1.40 en in de les zelfs tot 1.60 m.
Dit is mijn 4e jaar dat ik met mijn paard op wedstrijd ga. Ik zal nu eerst eens het probleem uit leggen. Van de moment dat ik op m'n paard stap, begint hij ongelooflijk te hinniken naar de andere paarden. Als hij aan of in de camion staat, is hij ontspannen en reageert hij niet op de andere paarden, maar tijdens het rijden de hele tijd. Nu bij elke hinnik volgt een bok of een crossgalop. Zijn gedrag verpest zo elk parcours en elke dressuurproef. Wantja... midden in een dressuurproef bokken of wegcrossen, dat kost punten natuurlijk... en springen... hij begint vlak voor zijn hindernis te hinniken, te crossen en te bokken en dan loopt hij ofwel door de hindernis ofwel springt hij ze niet.
Nu zou je denken, ervaring op doen, veel op wedstrijd gaan. Maar hoe meer ik op wedstrijd ga, hoe erger dit gedrag wordt. Ik heb geprobeerd hem ontspannen te rijden, dit hielp niet. Dan probeerde ik hem goed door te rijden, aan het werk te zetten, dit hielp ook niet... Het eerste jaar dat ik op wedstrijd ging, deed hij dit totaal niet. Het tweede jaar kwam er soms een hinnikje, maar zonder verdere reactie. Vorig jaar deed hij dit gedrag wel al, maar na een tijdje inrijden verdween dit. Nu was het de eerste wedstrijd ook zo... ik kon het eruit rijden, zo leek het toch. Maar nu niet meer.. het is elke wedstrijd erger aan het worden, ik kan het er niet meer uit rijden en het verpest al mijn proeven...
Tja dat is de aard van het beestje, waarschijnlijk gewoon heel zenuwachtig. Kan misschien van jou af komen, ben jij ook gespannen en zenuwachtig? Wat kan helpen is het middel Stressless van Primeval, werkt bij de meeste paarden heel goed!
Evelien ik kan je verzekeren dat het probleem daar alleen maar groter en stressvoller van wordt.
cointreau
Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 07:41
inderdaad.
ik heb zelf geen vervoer. Daardoor rij ik met een vriend mee. Er staat nog een ander paard van stal op de camion. Gelukkig rijden we nooit dicht bij elkaar in de buurt (verschillende niveaus), want als mijn paard, de andere ziet, wordt het probleem nog erger.
Nu, hij deed dit gedrag ook toen dit andere paard er niet bij was...
Zondag is de laatste wedstrijd van het seizoen. Dan is er even rust. Ik denk alleen niet dat het over gaat van een tijdelijke stop in te lassen, aangezien het probleem het volgende seizoen toch weer verder gaat. En volledig stoppen met wedstrijden vind ik zonde, aangezien Azzaro zeer veel capaciteiten heeft in zowel dressuur als springen.
zelf heb ik niet heel veel last van stress. als het een moeilijk parcours is, soms wel bij het springen. Maar normaal niet, bij dressuur helemaal niet. Misschien probeer ik dat middeltje wel eens.
Pff, da's gek. Niet echt 'normaal' gedrag dit. Ik heb helaas geen tips, je lijkt zo'n beetje alles al geprobeerd te hebben. Ik ben niet zo'n fan van naar de medicijnen grijpen, maar als iets anders niet werkt...
Oh, staat je paardje op stal of in de wei? Hoe veel contact heeft ie met andere paarden? Heb je misschien de mogelijkheid om te trainen terwijl andere paarden staan te kijken? Misschien dat ie er dan op die manier aan kan wennen.
listiglistje
Geplaatst: 08-09-10 16:49
Misschien stoppen met wedstrijden rijden? Aangezien het rendement op wedstrijd toch niet zo heel super is (4 jaar wedstrijden en dan nog L1 en B ) Misschien mis je de ervaring om zijn gedrag op wedstrijd te corrigeren? Ik zou zeggen kijk een kritisch naar jezelf en je paard, want nu beleven jullie beide geen plezier aan wedstrijden......
evelien11
Geplaatst: 08-09-10 22:18
Joolien schreef:
Evelien ik kan je verzekeren dat het probleem daar alleen maar groter en stressvoller van wordt.
Hoeft niet... Is maar een tip en de reactie verschilt per paard....
Probeer eens de Stressless van Primeval, zoals hierboven staat, ik geef dat ook voor de wedstrijd, en boek er toch een kleine verbetering mee.
Verder: wat doe je zelf als hij aan het crossen/bokken gaat op het inrijterrein? Hoe reageer je?
Het is een tip, maar wat ik doe met mijn jongste (die de Stressless krijgt) is 's morgens al eens van de camion halen en mee gaan wandelen aan de hand, tussen de camions, naast het inrijterrein enz... Zodat ze dat allemaal al eens gezien heeft en eens weggeweest is. Als ik ze opzadel neem ik ze mee aan de longe, ik zoek ergens een plekje vrij rustig, en longeer ze 10min, ik laat ze rondkijken en hinniken, beetje draven en beetje galopperen. Dan stap ik op, nog steeds op de rustigere plek, en rijd haar daar al in, alle oefeningen eens doornemen, wat galopperen... En dan pas ga ik naar de andere paarden/ringen, waar het drukker is, zodat ze daar ook nog even kan wennen, en dan ga ik binnen in de proef.